چگونه پوست خود را روشن کنیم؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

چگونه پوست خود را روشن کنیم؟

چگونه پوست خود را روشن کنیم؟

برخی از افراد بر این باور هستند که روشن کردن پوست کار بسیار دشواری است! به طور کلی دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث تیره‌ شدن پوست می‌شوند. اگر شما در دسته‌ی افرادی قرار دارید که می‌خواهند پوست خود را روشن‌تر کنند باید بگوییم نگران نباشید چرا که روش‌هایی ساده و ایمن وجود دارند که بدون آسیب پوست شما را چندین درجه روشن‌تر می‌کنند.

برای روشن‌تر شدن پوست‌تان باید از محصولات بهداشتی ضد لک، روشن کننده و همچنین از درمان‌های خانگی کمک بگیرید. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا روش‌های روشن کردن پوست را باهم بررسی کنیم:

برای روشن‌تر شدن پوست‌، روتین خود را کمی تغییر دهید!

فراموش نکنید، همیشه از محصولات با کیفیت و مرغوب برای پوست خود استفاده کنید چرا که به احتمال بسیار زیاد یک محصول بی کیفیت علاوه بر اینکه می‌تواند مشکلات پوست‌تان را بیشتر کند، هزینه زیادی را نیز از جیب شما کم خواهد کرد.

۱) ضدآفتاب را فراموش نکنید

همانطور که گفتیم، ممکن است آفتاب دارای ویتامین ‌D باشد اما می‌تواند آسیب‌هایی به پوست شما وارد کند که در برخی موارد جبران کردن آن کار دشواری باشد. اگر از ضدآفتاب استفاده نکنید در معرض اشعه‌های خورشید مانند اشعه‌ی UV قرار می‌گیرید که این اشعه‌ها باعث تیره شدن و در بعضی اوقات باعث سوختگی پوست‌تان می‌شوند. استفاده از ضدآفتاب شاید باعث سفید شدن پوست‌تان نشود اما از تیره‌تر شدن آن جلوگیری می‌کند.

۲) پاک‌کننده‌های صورت را دریابید

سعی کنید به صورت مداوم از پاک‌کننده‌های مناسب پوست‌تان استفاده کنید. روزانه کثیفی و آلودگی روی پوست شما تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود سلول‌های مرده پوست روی صورت جمع شده و لایه‌ای تشکیل می‌دهند. به طور کلی بهتر است این لایه برداشته شود تا سلول‌های جوان‌تر جایگزین این سلول‌ها شوند. یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن سلول‌های مرده استفاده از پاک‌کننده‌ها و اسکراب‌های مناسب پوست‌تان است. اگر روزی ۲ بار پوست‌تان را تمیز کنید، آلودگی و چربی‌ها از روی صورت پاک می‌شوند. همچنین به کمک اسکراب‌ها، می‌توانید به جایگزینی سلول‌های جوانتر کمک کنید. جالب است بدانید پاک کننده‌ها و اسکراب‌ها در صدر لیست محصولات لازم برای روشن شدن پوست قرار دارند.

۳) رطوبت پوست‌تان را حفظ کنید

سعی کنید رطوبت پوست‌تان را در طول روز حفظ کنید. پوست شما نیاز به حفظ رطوبت برای مدت طولانی دارد و بهترین روش برای حفظ رطوبت  استفاده از مرطوب‌کننده می‌باشد. نوع پوست خود را در نظر بگیرید و مرطوب‌کننده‌ی مناسب آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر پوستی چرب یا مستعد جوش دارید از یک آبرسان یا مرطوب کننده سبک استفاده کنید و اگر پوست‌تان خشک است از مرطوب کننده‌های سنگین‌تر استفاده کنید. افزایش رطوبت ارتباط مستقیمی با روشن شدن پوست و افزایش شادابی آن دارد.

۴) کرم‌های روشن‌کننده‌ی پوست را در روتین روزانه‌ی خود قرار دهید

این کرم‌ها، تولید ملانین را که مسئول ایجاد رنگ در پوست است، محدود می‌کنند. بهتر است کرمی را انتخاب کنید که حاوی مواد روشن کننده پوست مانند ویتامین C، آلفا هیدروکسی اسید و اسید گلیکولیک باشد. معمولا استفاده از این کرم‌ها برای روشن شدن پوست بی خطر است اما دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول مورد نظرتان را بخوانید. فراموش نکنید قبل از استفاده از محصول بررسی کنید که به آن حساسیت دارید یا خیر. در صورت مشاهده‌ی هر گونه واکنش مصرف آن را متوقف کنید. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم از مصرف محصولاتی که جیوه یکی از ترکیبات فعال آن‌هاست، خودداری کنید.

۵) از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید

رتینوئید فرم اسیدی ویتامین A می‌باشد در نتیجه استفاده از آن به طور موثری باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود و چرخش سلولی را افزایش می‌دهد. کرم‌های رتینوئید علاوه بر روشن کردن پوست و همگن کردن رنگ آن، به کاهش چین و چروک‌ها و خطوط ریز نیز کمک می‌کنددر نتیجه شما با استفاده از محصولات حاوی این ماده با یک تیر دو نشان زده‌اید. دقت کنید که ممکن است در شروع استفاده از کرم‌های رتینوئید پوست‌تان با خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن مواجه شود. اما نگران نباشید! پس از چند بار استفاده، این علائم باید فروکش کنند. اگر پس از مدتی باز هم این علائم را داشتید مصرف آن را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین دقت کنید استفاده از این کرم‌ها پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند در نتیجه بهتر است شب از کرم‌های رتینوئید استفاده کنید. ناگفته نماند برای خرید محصولات حاوی رتینوئید به نسخه‌ی پزشک نیاز دارید.

۶) برای روشن کردن پوست از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید

این روش یکی از موثر‌ترین روش‌های روشن‌ کردن پوست است. در روش گفته شده بالاترین لایه‌های پوست که تحت تاثیر رنگدانه‌ها و تغییر رنگ قرار گرفته‌اند، برداشته می‌شوند و در نتیجه پوست چند درجه روشن‌تر می‌شود. به این صورت است که یک ماده اسیدی به طور کامل روی صورت شما اعمال می‌شود، پنج تا ده دقیقه باقی می‌ماند و سپس برداشته می‌شود. پوست شما ممکن است به دلیل لایه برداری احساس سوزش، التهاب یا گزگز داشته باشد. گاهی ممکن است پوست شما تا چند روز پس از لایه برداری شیمیایی، متورم یا قرمز به نظر برسد. توصیه می‌کنیم از این لایه‌بردارها حداقل دو بار در ماه استفاده کنید. دقت کنید پس از استفاده پوست شما حساس‌تر شده‌است پس سعی کنید در معرض آفتاب قرار نگیرید.

۷) از کرم‌های حاوی هیدروکینون استفاده کنید

هیدروکینون یکی از بهترین وموثرترین موادی است که باعث سفید شدن پوست‌تان می‌شود. این ماده به سفید شدن خال‌ها و لک‌های ناشی از آفتاب کمک کرده و می‌توانید نواحی زیادی از پوست را با آن روشن کنید. اما برخی از متخصصان بر این باور هستند که این ماده سرطان‌زا می‌باشد پس بهتر است قبل از استفاده از کرم‌های حاوی این ماده با پزشک مشورت کنید.

۸) میکرودرم ابریژن راهی موثر

اگر پوست‌تان به راه حل‌هایی که تا کنون گفته‌ایم حساس است و واکنش نشان می‌دهد پیشنهاد می‌کنیم میکرودرم ابریژن را امتحان کنید. این روش با لایه برداری عمقی و از بین بردن سلول‌های مرده، پوست را شاداب‌تر و سفیدتر نشان می‌دهد. هربار پاکسازی پوست با این روش ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. برای دستیابی به بهترین نتیجه حداقل به ۵ بار پاکسازی نیاز خواهید داشت. در برخی افراد، پوست ممکن است پس از پاکسازی، قرمز و یا خشک شود. با این حال عوارض ناشی از این روش بسیار کمتر از لایه برداری شیمیایی است.

برای روشن کردن پوست‌تان روش‌های خانگی را دست کم نگیرید

۱) لیموترش، روشن‌کننده‌ای قوی

لیموترش با توجه به اینکه حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) است، می‌توان از آن به عنوان یک لایه‌بردار قوی استفاده کرد. عملکرد لیموترش به این صورت است که لایه‌های بالایی پوست را تمیز کرده و باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود.

برای استفاده از این روش ابتدا مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا نصف لیموترش را اب گرفته و همان مقدار آب به آن اضافه کنید تا کمی رقیق‌تر شود. ( ترکیب کردن لیموترش با آب باعث می‌شود پوست تحریک نشود و حالت چسبندگی کمتری به خود بگیرد.)

سپس پنبه را به محلولی که درست کرده‌اید آغشته کنید و روی صورت و گردن، سینه و بازوها یا هر جای دیگری که می‌خواهید روشن‌تر شود، بکشید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد با آب گرم بشویید. از این محلول ۳ بار در هفته استفاده کنید، پس مدتی متوجه تغییراتی شگفت خواهید شد.

دقت کنید که پس از استفاده از این محلول پوست‌تان حساس می‌شود پس سعی کنید در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

۲) سیب‌زمینی پوست‌تان را روشن‌تر می‌کند

از آنجایی که سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد، این فرضیه وجود دارد که باید خاصیت روشن‌کنندگی هم داشته باشد. موادی مانند گوجه‌فرنگی و خیار هم حاوی ویتامین C می‌باشند، در صورتی که به سیب‌زمینی دسترسی نداشتید می‌توانید از این مواد استفاده کنید. به طور کلی در بیشتر کرم‌ها ویتامین‌ C وجود دارد اما استفاده‌ی مستقیم از آن قطعا نتیجه‌ی بهتری می‌دهد.

به صورت زیر از سیب‌زمینی برای روشن‌تر شدن پوست‌تان استفاده کنید:

ابتدا سیب‌زمینی را از وسط نصف کنید یا به قطعات ضخیم برش دهید. برش‌ها را روی بخش‌هایی از پوست که می‌خواهید روشن‌تر شود بمالید سپس کمی صبر کنید تا رطوبت پوست کاملا خشک شود بعد با آب‌ گرم پوست‌‌تان را بشویید.

۳) خمیر زرچوبه راهی موثر برای روشن کردن پوست

زرچوبه ادویه‌ای هندی است و ما ایرانی‌ها تقریبا در بیشتر غذاهایمان از آن استفاده می‌کنیم. این ماده در کنار فوایدی دیگری که دارد به عنوان یک روشن‌کننده نیز شناخته می‌شود. عملکرد زرچوبه به این صورت است که تولید ملانین در پوست را که سبب تیره شدن پوست می‌شود را کاهش می‌دهد و آن را روشن‌تر می‌کند.

برای ساخت خمیر زرچوبه مراحل زیر را طی کنید:

زردچوبه را به اندازه‌ای که نیاز دارید با روغن زیتون مخلوط کنید تا مایه‌ای خمیر مانند (که سفت نباشد) به ‌دست آید. سپس از این خمیر یک لایه‌ی نازک روی قسمت‌هایی که می‌خواهید روشن‌تر شود بگذارید و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب‌ گرم بشویید.

نگران نباشید!

زرچوبه پوست‌تان را زرد نمی‌کند چرا که معمولا به راحتی با آب گرم پاک می‌شود.

۴) روشن کردن پوست با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا در واقع به عنوان التیام‌دهنده‌ی پوست‌های سوخته به کار می‌رود؛ اما در عین حال دارای ترکیبی به نام آنتراکینون است که با برداشتن لایه‌‌ی مرده‌‌ای از سلول‌های پوست، باعث روشن شدن آن می‌شود.

به صورت زیر از آلوئه‌ورا استفاده کنید:

آلوئه‌ورا را به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید و سپس ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خشک و جذب شود. پس از گذشت این زمان می‌توانید آن را بشورید، اما از آن جایی که این گیاه اعجاب‌انگیز است اگر آن را هم پاک نکنید ایرادی ندارد.

در نهایت

در این مقاله روش‌های متفاوتی برای روشن‌تر شدن پوست‌تان گفتیم اگر از پوست تیره‌ی خود ناراضی هستید یکی از روش‌های بالا را امتحان کنید. پس از مدتی حتما نتیجه‌ی آن را خواهید دید. همچنین می‌توانید از پیج اینستاگرام ما دیدن و از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

اگر از روش‌های گفته شده استفاده کردید به ما بگویید کدام روش برایتان موثر‌تر بوده‌است!

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X