چگونه جوش‌های سرسیاه را درمان کنیم؟ + علت به وجود آمدن آن‌ها - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

چگونه جوش‌های سرسیاه را درمان کنیم؟ + علت به وجود آمدن آن‌ها

چگونه جوش‌های سرسیاه را درمان کنیم؟ + علت به وجود آمدن آن‌ها

همانطور که می‌دانید جوش‌های سرسیاه از رایج‌ترین انواع آنکه هستند و ممکن است هر فرد به این دسته از جوش‌ها دچار شود اما بدانید افرادی که دارای پوست چرب هستند بیشتر از سایر افرادی که دیگر انواع پوست را دارند مستعد این جوش‌ها می‌باشند. اگر بخواهیم علت به وجود آمدن این جوش‌ها را بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم اصلی‌ترین علت آن عدم رعایت بهداشت پوست صورت می‌باشد. به طور کلی این جوش‌ها زمانی به وجود می‌آیند که منافذ پوست توسط چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. تفاوتی که جوش‌های سر سیاه با جوش‌های سر سفید دارند این است که آن‌ها سطوحی باز دارند و در نتیجه باز بودن سطح این جوش‌ها سبب اکسیداسیون مواد موجود در منافذ شده و رنگ آن‌ها را تیره می‌کند. همچنین به دلیل رنگ سیاه این جوش‌ها به آن‌ها جوش سرسیاه می‌گویند.

در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا با هم علت این جوش‌های صورت و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم:

علت به وجود آمدن جوش‌های سرسیاه چه می‌باشد؟

همانطور که گفتیم این عارضه به‌عنوان رایج‌ترین عارضه پوستی در دنیا شناخته می‌شود اما خوشبختانه روش‌های طبیعی ‌خانگی و تخصصی بسیاری برای از بین بردن آن وجود دارد. احتمال بروز این جوش‌ها در همه افراد وجود دارد اما در افراد با پوست چرب، شدت آن بیشتر است.

عوامل ایجاد جوش سر سیاه عبارتند از:

  • تولید بیش از حد چربی در بدن
  • ‎استفاده از لوازم آرایشی چرب
  • استرس و اضطراب
  • تغییرات هورمونی: ترشح بیشتر هورمون‌های جنسی، تولیدات غدد تولیدکننده سبوم را افزایش می‌‌دهند و به همین علت پدیدار شدن آکنه و جوش سرسیاه در سنین بلوغ شایع‌تر است.
  • مسدود شدن منافذ پوست توسط لوازم آرایشی و لباس
  • تعریق شدید
  • اصلاح کردن و سایر فعالیت‌هایی که فولیکول‌های مو را باز می‌کنند.
  • رطوبت و چربی بالا در محیط
  • مصرف دخانیات و به طور اخص سیگار

جوش‌های سرسیاه نشانه‌هایی به همراه دارند!

این جوش‌ها می‌توانند نشان‌دهنده مشکلاتی در نواحی داخلی بدن باشند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جوش‌های سرسیاه روی بینی

این جوش‌ها به دلیل تعداد منافذ بالا و چربی ترشحی زیاد بیشتر روی بینی نمایان می‌شوند. اما دقت کنید جوش‌های سرسیاه در کنار بینی می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات قلبی عروقی باشد.

جوش‌های سرسیاه روی پیشانی

اگر این جوش‌ها را در ناحیه‌هایی مانند بین ابرو و پیشانی مشاهده کردید، بدانید که به احتمال زیاد کبد شما چرب است. پس در درمان جوش‌های این ناحیه بهتر است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از خوردن غذاهای سرخ‌شده و چرب پرهیز کنید.

نمایان شدن این جوش‌ها روی چانه

بروز این جوش‌ها روی چانه معمولا به مشکلات دستگاه تولیدمثل به ‌ویژه تخمدان نسبت داده می‌شود. برای رفع این جوش‌ها و مشکلات احتمالی بهتر است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

نمایان شدن این جوش‌ها روی گوش‌ها

علت نمایان شدن این جوش‌ها روی گوش‌ نشان‌ دهنده‌ی این است که به احتمال زیاد به مشکلات دستگاه ادراری و‌ کبد دچار هستید. در قدم اول پیشنهاد می‌کنیم از مصرف زیاد نمک‌‌ و قهوه خودداری کنید و آب کافی در طول روز بنوشید و اگر بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید.

به راحتی جوش‌های سر سیاه را درمان کنید!

استفاده از داروهایی بدون نسخه‌ی پزشک

روش‌های بسیار زیادی وجود دارد تا این نوع عارضه به آسانی درمان شود. به عنوان مثال داروهایی وجود دارد که بدون نسخه‌ی پزشک می‌توانید آن‌ها را تهیه و استفاده کنید. این دارو‌ها اصولا دارای دوز بسیار بالایی از ویتامین A هستند چرا که این ویتامین از مسدود شدن فولیکول مو و منافذ جلوگیری می‌کند و چرخه‌ حذف سلول‌های مرده را سرعت می‌بخشد. اما عوارض این دسته از داروها را نباید نادیده گرفت. وجود بیش از اندازه‌ی ویتامین A در بدن ممکن است برای کبد انسان دردسر ساز شود.

استفاده از لیزر درمانی

در این روش پرتوهای لیزر و نور برای کشتن باکتری‌ها و از بین بردن چربی‌ها وارد لایه‌های زیرین پوست می‌شوند.

استفاده از میکرودرم ابریژن

در این روش پزشک پوست با دستگاهی مخصوص که دارای سطح خشن است پوست را لایه‌برداری می‌کنند و نتیجه‌ی این لایه‌برداری از بین رفتن جوش‌های سر سیاه می‌باشد.

لایه‌برداری با مواد شیمیایی

در این روش لایه برداری مواد شیمیایی قدرتمندی به‌صورت مستقیم روی پوست قرار می‌گیرند و پس از مدت‌زمان معینی برداشته می‌شوند که در نتیجه این کار، گرفتگی‌های منافذ پوست و سلول‌های مرده که در ایجاد جوش ‌های سرسیاه نقش دارند از بین می‌روند. با این نوع لایه ‌برداری لایه‌های بالایی پوست برداشته شده و لایه سالم و نرم آن نمایان می‌شود. لایه ‌برداری‌های ملایم و متوسط جوش سرسیاه بدون نیاز به نسخه پزشک انجام می‌شوند اما لایه‌ برداری‌های سنگین و قوی باید زیر نظر پزشک باشند.

حال چند روش خانگی!

ماسک سفیده‌ی تخم مرغ

ماسک سفیده‌ی تخم‌ مرغ یکی از بهترین و موثرترین ماسک‌ها برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه می‌باشد. همچنین سفیده‌ی تخم مرغ سرشار از مواد مغذی برای پوست است و نسبت به سایر درمان‌های جوش سرسیاه خشکی کمتری ایجاد می‌کند. برای استفاده از این ماسک نیاز به تخم مرغ، دستمال کاغذی، کاسه‌ی کوچک و حوله‌ی تمیز دارید. دقت کنید که برای استفاده از این ماسک مهم است که ابتدا صورت خود را بشورید.

به صورت زیر از این خواص این ماده معجزه‌گر استفاده کنید:

پس از آنکه زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ را از هم جدا کردید، به مدت ۱ الی ۲ دقیقه سفیده‌ی جدا شده را هم بزنید، سپس آن را به صورت خود بمالید. دو روش برای استفاده از آن وجود دارد:

۱) روی سفیده‌‌ی تخم‌مرغ که روی صورت‌تان است، یک دستمال کاغذی قرار بدهید و آن را به آرامی به صورت‌تان فشار دهید،. اجازه بدهید لایه‌ی اول خشک شود، سپس روی آن لایه‌‌ی دیگری از سفیده‌ی تخم‌مرغ بمالید. با انگشتان به آرامی روی آن ضربه بزنید طوری که دستمال‌ها تکان نخورد، سپس سومین لایه را روی آن بمالید. وقتی ماسک خشک شد، صورت حالت جمع‌شدگی پیدا می‌کند. حالا دستمال‌ها را بردارید و به آرامی صورت‌تان را بشویید. سپس آن را خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.

۲) روش دیگر این است که می‌توانید بدون استفاده از دستمال کاغذی ۳ تا ۵ لایه سفیده‌ی تخم‌مرغ را پس از خشک شدن هر لایه روی صورت بمالید. دقت کنید که اگر لایه‌ی قبلی خشک نشده باشد، این ماسک فایده‌ای ندارد.

ماسک شیر و عسل

شیر و عسل هر کدام به تنهایی خواصی دارند که برای پوست بسیار مفید می‌باشند. به عنوان مثال عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد و در مقابل اسید لاکتیک موجود در شیر موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود. حال اگر دو ماده با یک‌دیگر ترکیب شوند حالت چسبناکی به خود می‌گیرند که در از بین بردن جوش‌های سر سیاه بسیار موثر واقع می‌شوند. پس قرار دادن این ترکیب روی صورتتان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشورید.

ماسک خاک رس برای از بین بردن جوش سرسیاه

خاک رس در برخی از کشورها به عنوان ماده‌ای التیام‌بخش شناخته می‌شود چرا که مولکول‌های آن وقتی خیس می‌شوند، بار الکتریکی دارند و چربی و سایر ناخالصی‌های منافذ پوست را بیرون می‌کشند. زمانی از خاک رس استفاده می‌کنید با یک تیر چند نشان می‌زنید. به عبارتی دیگر هم مواد معدنی آن جذب پوست می‌شود و هم جوش سرسیاه از پوست خارج می‌شود،‌ همچنین این ماده به گردش خون کمک می‌کند و موجب روشن شدن پوست می‌شود و پوستی سالم و بدون لک را برایتان به ارمغان می‌آورد.

به صورت زیر از این ماده‌ی خارق‌العاده استفاده کنید:

ابتدا خاک رس را با مقداری آب یا سرکه مخلوط کنید تا به خمیری سفت تبدیل شود. سپس با استفاده از انگشتانتان خمیر را روی صورتتان بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و پس از گذشت این زمان صورتتان را با آب ولرم بشورید.

رعایت نکات زیر باعث پیشگیری از جوش‌ سر سیاه می‌شود:

  • سعی کنید صورتتان را به صورت منظم بشورید. فرد دارای پوست معمولی حداقل باید دو بار در روز صورت خود را بشورد. همچنین سعی کنید قبل از خواب آرایش خود را تمیز کنید.
  • در طول هفته حداقل ۲ تا ۳ بار از لایه‌بردار مناسب پوست‌تان استفاده کنید.
  • بعد از ورزش حتما استحمام کنید.
  • بهتر است از محصولات بدون روغن استفاده کنید.
  • شاید دقت نکرده‌‌باشید اما روبالشتی شما منبع انواع آلودگی‌ها می‌باشد در نتیجه سعی کنید همیشه آن را تمیز نگه دارید.

در آخر…

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه راه‌های درمان و علت ‌به وجود آمدن جوش سرسیاه را بررسی کنیم. همانطور که گفتیم پدیدار شدن جوش سرسیاه امری نگران‌کننده نمی‌باشد و با کمی مراقبت می‌توانید آن را درمان کنید. برای اطمینان از اینکه چه روشی برایتان مناسب است می‌توانید به پیج اینستاگرام الا اسکین مراجعه کنید و از مشاوره‌ی رایگان ما بهره‌مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X