علت پوست مرغی چیست و چگونه درمان می‌شود؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

علت پوست مرغی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علت پوست مرغی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس یک عارضه‌ی پوستی است که برخی افراد را درگیر می‌کند. در این عارضه پوست دون دون و شبیه به پوست مرغ می‌شود. البته جای هیچ نگرانی در مورد آن موجود ندارد! پوست مرغی به هیچ‌وجه خطرناک نیست و فقط از نظر ظاهری ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

ممکن است برای‌تان سوال پیش آمده باشد که چرا به وجود می‌آید و راه‌ درمانی برای آن وجود دارد یا نه. در اینجا قرار است به بررسی کامل این بیماری بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس چیست؟

همانطور که گفتیم در این بیماری ظاهر پوست شما شبیه به پوست مرغ می‌شود. در اثر این بیماری برجستگی‌هایی روی پوست و معمولا در کنار فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود و پوست را ملتهب، دانه دانه و گاها زبر می‌کند. این دون دون‌ها معمولا به رنگ‌های قرمز، سفید، قهوه‌ای و یا به رنگ پوست مشاهده می‌شوند. کراتوزیس پیلاریس بیشتر دست‌ها، ران‌ها، پشت بازوها و گونه‌ها را درگیر می‌کند.

این بیماری بسیار رایج است و بیشتر به صورت ژنتیکی بروز می‌دهد. اکثر نوجوانان و برخی بزرگسالان در برهه‌هایی از زندگی با عارضه‌ی پوست مرغی سروکار داشته‌اند.

علائم پوست مرغی چیست؟

بزرگ‌ترین نشانه‌ی آن همان برجستگی‌های ایجاد شده روی پوست است. اما فقط این مورد نیست و علائم دیگری هم وجود دارد که شاید کمتر متوجه آن‌ها باشیم. از دیگر علائم پوست مرغی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش و خشکی پوست (به خصوص در قسمت‌های پشت بازوها، پاها و باسن)
  • سفت و خشن شدن پوست
  • با تحریک کردن این برجستگی‌ها، پوست ملتهب و قرمز می‌شود
  • خشک و سرد شدن هوا وضعیت پوست مرغی را بدتر می‌کند
  • احتمال وجود موهای کوچک در زیر برآمدگی‌ها

در نظر داشته باشید که علائمی مثل خارش و خشکی پوست فقط مختص پوست مرغی نیست و اگر از این بابت مطمئن نیستید حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. گاهی اوقات با تشخیص اشتباه و به دنبال آن روش درمان اشتباه آسیب جبران‌ناپذیری به پوست وارد می‌شود.

چه کسانی بیشتر ممکن است به آن دچار شوند؟

پوست مرغی بیشتر به صورت ژنتیکی بروز می‌دهد و هر فرد در هر سنی می‌تواند دچار این عارضه شود. پس نمی‌توان گروه خاصی را نام برد. با این حال تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی و بارداری می‌تواند باعث بروز این بیماری شوند. موارد زیر نیز بیشتر در معرض این بیماری هستند:

  • افرادی که قبلا بیماری‌های پوستی دیگری داشته‌اند
  • افرادی که پوست روشنی دارند
  • اضافه وزن می‌تواند باعث بروز این بیماری شود
  • افرادی که با بیماری‌های تنفسی مثل آسم درگیر هستند
  • خانم‌ها و افرادی که پوست خشکی دارند

چه راه‌کارهای دارویی برای درمان پوست مرغی وجود دارد؟

پوست مرغی ممکن است بعد از گذشت مدتی از بین برود و نیاز به درمان خاصی نداشته باشد. با این حال می‌توانید از داروها و کرم‌های درمانی کمک بگیرید. قبل از توضیح باید بگویم که حتی بعد از اعمال روش‌های درمانی و مشاهده‌ی بهبود، احتمال برگشت برجستگی‌های پوست مرغی وجود دارد و ممکن است هیچ‌گاه به طور صد درصدی درمان نشود. اما کمک گرفتن از برخی داروها می‌تواند وضعیت پوست را بهتر کند.

شما می‌توانید از لایه بردارهای موضعی برای کمک به درمان این ضایعه‌ی پوستی استفاده کنید. البته لایه بردارهای قوی نیاز به تجویز پزشک متخصص دارند و نباید سر خود عمل کنید. مورد دیگر کرم‌هایی‌ست که برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست استفاده می‌شوند. کرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید، اسید لاکتیک و سالیسیلیک اسید، تا حدودی سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برند و به درمان پوست مرغی کمک می‌کنند.

برای رفع این عارضه‌ی پوستی می‌توانید از مرطوب‌کننده‌‌ها و لوسیون‌های مناسب هم کمک بگیرید. ابتدا ناحیه‌‌ی دون دون شده را با پاک‌کننده‌ی مناسب بشویید و روزی یک تا دو بار با لوسیون یا مرطوب کننده ماساژ دهید. مرطوب‌کننده‌های ملایم پوست خشک و تحریک‌شده را تسکین می‌دهند.

در آخر اگر از هیچ روشی نتیجه نگرفتید می‌توانید لیزر را در نظر داشته باشید. همانطور که می‌دانید امروزه لیزر کاربردهای بسیار زیادی دارد. درمان پوست مرغی هم از این غافله عقب نمانده و می‌توانید از لیزر برای رفع و بهبود آن کمک بگیرید. قبل از هر اقدامی توجه کنید که مهم است نزد پزشکی متخصص بروید تا تلاش‌های شما نتیجه‌ی عکس ندهند. پزشک متخصص بر اساس پوست و میزان وخیم بودن عارضه‌ی پوست مرغی شدت لیزر را تنظیم می‌کند و باعث کاهش تورم و برجستگی‌ها و رفع قرمزی و التهاب پوست می‌شود.

آیا رژیم غذایی در بهبود این بیماری تاثیر دارد؟

یکی از علت‌های بروز بیماری پوست مرغی، خشکی پوست است. پس بهتر است تا جای ممکن پوست را آبرسانی و هیدراته کرد. به همین دلیل حتما میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای بدهید. گوجه فرنگی، انبه و کدو تنبل برای بهبود بیماری پوست مرغی بسیار مفید هستند.

مصرف امگا ۳ به سلامت پوست کمک می‌کند. ماهی سالمون و ساردین، زیتون و گردو از منابع بسیار خوب امگا ۳ هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید از قرص‌های مکمل امگا ۳ هم کمک بگیرید. لازم به ذکر است که خوردن فست فود و غذاهای کنسروی را به حداقل برسانید.

نگفته نماند که رژیم غذایی تاثیر زیادی بر روی این بیماری ندارد و نباید توقع معجزه داشته باشید.

رعایت چند نکته برای درمان پوست مرغی

قبل از هرکار باید بدانید که با درمان‌های خانگی نمی‌توانید این بیماری‌ را برطرف کنید، اما همین مراقبت‌های کوچک می‌توانند در درازمدت جان تازه‌ای به پوست شما ببخشند:

  • مدت زمان دوش گرفتن خود را تا حد ممکن کاهش دهید و ترجیحا از آب ولرم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود چربی پوست از بین نرود و پوست خشک نشود.
  • پوست خود را به آرامی و با حوله‌ای لطیف خشک کنید و فشار زیادی به پوست وارد نکنید.
  • از شوینده‌ و صابون‌هایی که پوست شما را خشک می‌کنند، استفاده نکنید.
  • سعی کنید لباس‌های تنگ نپوشید.
  • رطوبت پوست و رطوبت محیط را افزایش دهید.
  • از ضدآفتاب استفاده کنید.

پیشنهاد الا اسکین برای بهبود عارضه‌ی پوست مرغی

ژل آبرسان تالگو

این ژل بالم پوست شما را آبرسانی می‌کند و با بالا بردن گردش خون، پوست را اکسیژن رسانی می‌کند و باعث بهبود سلامت پوست می‌شود. ژل آبرسان تالگو عصاره‌ی پوست مرکبات دارد که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. با هر بار استفاده می‌توانید از داشتن پوستی مرطوب و لطیف لذت ببرید.

لایه بردار اسیدی اکلادو

لایه بردار اسیدی اکلادو یک رطوبت‌رسان با لایه برداری ملایم است که با از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست، پوستی صاف و درخشان را برای شما به ارمغان می‌آورد. این محصول تولید کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد و به سلامت پوست کمک می‌کند. این لایه بردار برای انواع پوست، به جز پوست خانم‌های باردار مناسب است.

لایه بردار عمقی تالگو

لایه بردار عمقی تالگو دارای اسکراب قوی برای پاکسازی عمیق سلول‌های پوست است. پوست را از آلودگی‌های انباشته‌شده تمیز می‌کند و به بازسازی پوست کمک می‌کند. این محصول حاوی شی باتر است که باعث آبرسانی و تغذیه‌ی پوست می‌شود. به طور کلی لایه بردار عمقی تالگو برای لایه برداری بدون ایجاد خشکی و دهیدراته کردن پوست مناسب است.

لایه بردار آنزیمی اکلادو

این محصول از محتویات آنزیمی بر پایه گیاهان تشکیل شده است. می‌توانید از آن برای از بین بردن آلودگی‌ها از عمق منافذ پوستی استفاده کنید و سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرید. لایه بردار آنزیمی اکلادو برای انواع پوست مناسب است.

لوسیون آبرسان اکلادو

لوسیون آبرسان اکلادو پوست را مرطوب و احیا می‌کند و تسکین می‌دهد. یک انتخاب مناسب برای افرادی‌ست که پوست حساسی دارند. محتویات آن گیاهی است و پوست را در طولانی مدت مرطوب نگه می‌دارد.

ماسک آرام‌بخش سوتینگ اکلادو

این ماسک محصولی بی‌رقیب برای تسکین دادن انواع پوست، به خصوص پوست‌های حساس و مستعد آکنه است. عصاره‌های گیاهی طبیعی آن باعث آبرسانی و مرطوب کردن پوست می‌شوند.

جمع‌بندی

پوست مرغی مشکلی نیست که نگران آن باشید. خطری برای سلامتی شما ندارد و می‌توانید با رعایت نکاتی آن را کاهش دهید. امیدواریم از خواندن این مطلب راضی بوده باشید و هیچ ابهامی برای شما باقی نمانده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال می‌توانید از طریق قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. علاوه بر این می‌توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما و مشاهده‌ی پست‌ها از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X