درمان آکنه قارچی+ نحوه شناسایی آن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

درمان آکنه قارچی+ نحوه شناسایی آن

درمان آکنه قارچی+ نحوه شناسایی آن

آکنه‌ی قارچی بسیار شبیه به آکنه‌ی معمولی می‌باشد. آکنه قارچی در اثر عفونت در فولیکول مو ایجاد می‌شود. همچنین به عنوان فولیکولیت پیتیروسپوروم یا فولیکولیت مالاسزیا شناخته شده؛ همچنین این شکل از آکنه اغلب خارش دار، ملتهب و در نهایت باعث عفونت قارچی می‌شود.

پوست شما همیشه مقدار مشخصی مخمر دارد که وقتی تعادل نداشته باشد، منجر به برآمدگی‌های پر از چرک می‌شود. با توجه به اینکه آکنه قارچی یک عفونت است، می تواند مسری باشد و ممکن است به سایر قسمت های پوست شما سرایت کند.

این آکنه‌ها به صورت پاپول‌ها و پوسچول‌هایی با اندازه ثابت ظاهر می‌شوند و معمولا در قفسه سینه و پشت یافت می‌شوند، اما می‌توانند در صورت شما نیز رخ دهند. یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با سایر اشکال شدیدتر آکنه، استفاده از یک متخصص است، اما درمان آکنه قارچی در خانه با تغییر در سبک زندگی و غنی‌سازی روتین مراقبت از پوست شما با محصولات مناسب امکان‌پذیر است.

حتی اگر انسداد منافذ و سبوم بیش از حد نقش مهمی در ایجاد آکنه قارچی ایفا کند، روتین‌های کنترل چربی و خشک کردن ممکن است راه حل مناسبی برای درمان این آکنه‌ها نباشند. به همین دلیل است که گزینه‌های درمانی برای سایر اشکال آکنه ممکن است روی لکه‌های ناشی از عفونت قارچی موثر نباشند. شناسایی آکنه قارچی قبل از درمان که در اثر تعریق، رطوبت، بهداشت بد، لباس‌های تنگ و استفاده از برخی آنتی بیوتیک‌ها تحریک می‌شود، مهم است.

در ادامه‌ی این مطلب شما را کاملا با این عارضه آشنا خواهیم کرد:

نحوه تشخیص آکنه قارچی

آکنه قارچی بسیار شبیه به آکنه‌های معمولی، ملتهب و مسدود شده است. با این حال، اگر دقت کنید، آکنه قارچی را می‌توان به شکل دانه‌های سرسفید کوچکی که تقریبا به اندازه یک نقطه است، مشاهده کرد. همچنین بیشتر در قفسه سینه، شانه‌ها و کنار بازوها و پشت رخ می‌دهد. جایی که ممکن است عرق یا کثیفی انباشته شده‌ی بیشتری وجود داشته باشد. همچنین، بر خلاف جوش‌ها یا لک‌های چرب، آکنه قارچی می‌تواند سبب خارش شود و تحریک کننده باشد؛ همچنین اغلب سب قرمزی پوست شما می‌شود. آکنه قارچی که عمدتا به صورت دانه‌های سرسفید کوچک به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شود، اگر به درستی درمان نشود، بزرگ‌تر و در نتیجه چرک آن‌ نیز بیشتر شود.

راه‌های درمان آکنه‌ی قارچی

معجزه‌ی روغن درخت چای

یکی از بهترین موادی که می‌توانید برای درمان آکنه قارچی در خانه از آن استفاده کنید، روغن درخت چای است. این روغن غنی از مواد مغذی است. روغن درخت چای ماهیت ضدعفونی کننده و ضدقارچی دارد. این محصول تاثیر بسیار ملایم و قابل لمسی دارد.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟

بهترین راه برای استفاده از روغن درخت چای برای درمان آکنه قارچی، رقیق کردن آن با روغن حامل (مانند روغن زیتون) است. تنها چیزی که نیاز دارید ۲ یا ۱ قطره روغن درخت چای مخلوط با۱۰ تا ۱۲ قطره‌ی روغن حامل و با یک پد پنبه‌ای قابل استفاده است. مخلوط را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده مالیده و صبر کنید تا خشک شود. شما همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک درمان لکه بینی با کمک Q-tips استفاده کنید. اگر پوست بیش از حد خشک و حساس دارید، قبل از استفاده از آن در هر نقطه از بدن، حتما یک تست پچ روی بازوی خود انجام دهید.

شامپو ضد شوره راه‌حلی ساده

یک راه ساده که بسیاری از متخصصان پوست برای آکنه قارچی پشت و سینه توصیه می‌کنند، شامپوی ضد شوره است! این فرمولاسیون‌های درمان پوست سر حاوی مواد فعالی مانند پیریتیون روی، کتوکونازول و سلنیوم هستند که ماهیت ضد قارچی دارند. ماهیت کف این شامپوها همچنین اگر پوست شما مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی زیاد است، آن‌ها را به یک پاک کننده بدن خوب تبدیل می‌کند.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟

شامپو ضد شوره باید حدود ۵ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بماند تا اثر کند. مقداری از شماپوی ضدشوره را روی ناحیه عفونی بمالید؛ سپس با آب معمولی بشویید و با یک پارچه تمیز ناحیه مورد نظرتان را خشک کنید. برای مقابله با هر نوع خشکی ناشی از شامپو، از لوسیون بدن ملایم و بدون معطر استفاده کنید.

اسید آزلائیک برای درمان آکنه قارچی

اسید آزلائیک یک محصول جانبی خود مالاسزیا است که آن را به یکی از موثرترین درمان‌ها برای کمک به خلاص شدن از شر آن تبدیل می‌کند. این کار را با تنظیم محتوای اسیدهای چرب پوست شما انجام می‌دهد.

محیط ایده آل برای رشد مخمر، سطح مرطوبی است که سرشار از اسیدهای چرب و روغن است. بنابراین، با کاهش اسیدهای چرب، می‌توان جمعیت مخمر روی پوست شما را نیز تنظیم کرد. با توجه به اینکه آزلائیک اسید برای اکثر انواع پوست ملایم و بی‌خطر است، می‌توان از آن به عنوان یک راه حل طولانی مدت برای کنترل سلامت پوست استفاده کرد.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟

بهترین راه برای استفاده از آزلائیک اسید به صورت سرم است، ترجیحا فرمولاسیون یکبار مصرف یا چیزی با محتوای اسید آزلائیک بالا در آن. اطمینان حاصل کنید که با آن سازگار است و یک مرطوب کننده را روی آن ناحیه بمالید تا تاثیر بهتری داشته باشد.

استفاده از گوگرد

استفاده از گوگرد در مراقبت از پوست در سال‌های اخیر محبوبیت بالایی داشته است. این به این دلیل است که این ماده معدنی خاکی به راحتی در دسترس است و در درمان درماتیت، پسوریازیس و اگزما بسیار امیدوار کننده است. در مورد آکنه قارچی، گوگرد می‌تواند با لایه برداری سلول‌های مرده پوست و تنظیم تولید سبوم کمک کند زیرا سرشار از ترکیباتی است که برای قارچ‌ها سمی است.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟

گوگرد یک ماده ملایم در نظر گرفته می‌شود و می‌توان از آن به صورت پاک کننده‌های کف کننده استفاده کرد. اسکراب‌ها و صابون‌های حاوی گوگرد را می‌توان در نواحی مبتلا به آکنه قارچی یک بار در روز استفاده کرد. حتما از یک مرطوب کننده استفاده کنید زیرا گوگرد می‌تواند پوست شما را کاملا خشک کند. استفاده‌ی بیش از حد از گوگرد می‌تواند پوس شما را بسیار خشک و به آن آسیب بزند؛ پس بیشتر از این مقدار توصیه شده از این ماده استفاده نکنید.

 

اسید سالیسیلیک برای آکنه قارچی

سالیسیلیک اسید یک ماده موثر دیگر برای استفاده برای آکنه قارچی است. این ماده به دلیل خاصیت لایه برداری و باز کردن منافذ پوست شناخته شده است. این می‌تواند به محافظت از پوست مستعد آکنه قارچی شما در برابر رشد مخمر کمک کند و همچنین از شر لکه و تیرگی ناشی از آن خلاص شود.

چگونه باید از این ماده برای درمان استفاده کرد؟

راه‌های زیادی برای استفاده از اسید سالیسیلیک برای آکنه قارچی وجود دارد؛ می‌توانید از شوینده‌های بدن و پاک‌کننده‌های ژل حاوی SA استفاده کنید، نواحی آسیب‌دیده را درمان کنید یا حتی از سرم SA برای درمان پوست خود در طول شب هنگام خواب استفاده کنید.

اسید سالیسیلیک همچنین می‌تواند در طبیعت خشک کننده باشد، بنابراین مطمئن شوید که از لوسیون بدن آبرسان برای جلوگیری از مشکلات پوستی کم آب استفاده کنید.

سوالات متداول شما در مورد این عارضه

آیا می توان از عسل برای درمان آکنه قارچی در خانه استفاده کرد؟

بله، عسل دارای خواص ضد میکروبی است و در عین حال به شدت پوست را مرطوب می‌کند. به این ترتیب، می‌توان از آن برای درمان آکنه قارچی در خانه استفاده کرد. از عسل خام برای لایه برداری نواحی عفونی پوست استفاده کنید، حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه نگه دارید و با آب ولرم بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به این عارضه چه باید کرد؟

رعایت بهداشت روزانه بدن برای جلوگیری از آکنه قارچی مهم است. دو بار در روز در هوای گرم و مرطوب دوش بگیرید تا از تجمع قارچ روی پوست خود جلوگیری کنید. لباس‌های گشادتری را انتخاب کنید که با پارچه‌های طبیعی ساخته شده‌اند تا پوست شما نفس بکشد. همچنین، پس از تمرین و دوش گرفتن در اسرع وقت، لباس‌های عرق‌زده را عوض کنید. از غذاهای فرآوری شده و قندها دوری کنید زیرا می‌توانند باعث رشد محتوای مخمر در سیستم شما شوند.

آیا سرکه سیب می‌تواند آکنه قارچی را درمان کند؟

در حالی که سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند بر روی شوره سر قارچ اثر بگذارد، اثرات آن بر روی آکنه قارچی ممکن است تقریبا هیچ باشد. این به دلیل این واقعیت است که ACV برای استفاده روی پوست باید تا حد زیادی رقیق شود، در غیر این صورت ممکن است آن را تحریک کند.

جمع‌بندی…

در این مطلب سعی کردیم شما را کاملا با آکنه‌ی قارچی آشنا کنیم و تفاوت آن را با آکنه‌ی معمولی بگوییم، فراموش نکنید که ممکن است برخی از درمان‌ها برای آکنه‌ی معمولی کار ساز و موثر باشد اما آکنه‌ی قارچی را تشدید کند؛ پس راه درمانی مناسب را انتخاب کنید. اگر باز هم سوالی در این باره داشتید می‌توانید به اینستاگرام ما مراجعه کنید و از مشاوره‌ی رایگان مختصصین الا اسکین استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X