چگونه استرچ مارک‌ها را درمان کنیم؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

 چگونه استرچ مارک‌ها را درمان کنیم؟

 چگونه استرچ مارک‌ها را درمان کنیم؟

استرچ مارک‌ها یا ترک‌های پوستی یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد به ویژه‌ خانم‌ها با آن سر و کار دارند. این ترک‌ها یک عارضه‌ی دائمی هستند که به دلایلی متفاوتی ایجاد شده‌اند، با این حال ظاهر آن‌ها با مراقبت و درمان مناسب بهبود پیدا می‌کند.

در ادامه‌ی‌ این مطلب ۱۰ روش به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند در مسیر بهبود این عارضه‌ی پوستی به شما کمک کند:

استرچ مارک چیست؟

ترک‌های پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما به سرعت کشیده یا منقبض می‌شود که منجر به ایجاد علائمی می‌شود که معمولا به صورت نوارهایی از خطوط سفید ظاهر می‌شوند. ترک‌های پوستی رایج هستند و به احتمال زیاد در طول یا بعد از بارداری یا بعد از تغییر وزن سریع ظاهر می‌شوند. این لک‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما بیشتر روی شکم، ران‌ها، بازوها، سینه‌ها و باسن دیده می‌شوند.

هنگامی که آن‌ها را لمس می‌کنید ممکن است پوست شما کمی برآمدگی یا فرورفتگی داشته باشد. همچنین ممکن است در مراحل اولیه احساس خارش کنید.

در بیشتر موارد، ترک‌های پوستی دائمی هستند. با این حال، با مراقبت درست از آن‌ها ممکن است در طی یک دوره زمانی محو شوند.

علل ترک‌های پوستی چیست؟!

۱) بارداری

زنان در دوران بارداری با افزایش وزن سریع دچار ترک‌های پوستی می‌شوند. به طور معمول، با رشد کودک روی شکم، ران‌ها و سینه‌ها ظاهر می‌شوند.

۲) بلوغ

یک جهش ناگهانی رشد در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد و باعث می شود که نوجوانان معمولا وزن اضافه کنند. علائم ترک‌های پوستی روی باسن، ران‌ها و سینه‌ها به دلیل کشش ناگهانی پوست ظاهر می‌شود.

۳) افزایش وزن

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن استرچ مارک‌ها افزایش یا کاهش ناگهانی وزن است. با تغییرات سریع وزن، پوست در ناحیه خاصی کشیده و باعث می‌شود که درم شکسته شده و اثری از خود به جای بگذارد.

۴) کورتیکواستروئیدها

ترک‌های پوستی نیز می‌توانند در اثر لوسیون‌ها، کرم‌ها و قرص‌های حاوی کورتیکواستروئیدها یا استروئیدهای موضعی روی پوست ایجاد شوند. در برخی موارد، این فرمولاسیون‌ها بر خاصیت ارتجاعی پوست تاثیر می‌گذارند و در نتیجه باعث ایجاد ترک‌های پوستی می‌شوند.

۵) ژنتیک

اگر والدینتان استرچ مارک داشته باشند، احتمال ابتلا به ترک‌های پوستی بیشتر است.

۶) شرایط سلامتی

تعدادی از شرایط سلامتی هستند که باعث ایجاد علائم ترک‌های پوستی می‌شوند، از جمله سندرم کوشینگ، اهلرز دانلوس و سندرم مارفان. به عنوان مثال، در سندرم کوشینگ، بدن مقادیر بیش از حد کورتیزول تولید می‌کند که منجر به این علائم می‌شود. یا در مورد سندرم مارفان، یک ژن معیوب باعث شکننده شدن پوست و بافت‌های همبند بدن و در نتیجه ایجاد علائم کشیدگی می‌شود.

۷) پرورش اندام

ترک‌های پوستی در بین بدنسازان بسیار رایج است. آن‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که پوست به دلیل رشد سریع ماهیچه‌ها کشیده می‌شود یا افراد از استروئیدها برای بزرگ شدن ماهیچه‌ها استفاده می‌کنند.

آیا استرچ مارک‌ها همیشگی هستند؟!

خلاص شدن از شر ترک‌ها عملا‌ غیرممکن است! اما نگران نباشید! خوشبختانه، برخی از درمان‌های خانگی شگفت‌انگیز وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ظاهر ترک‌ها و بازسازی کلاژن در پوست خود امتحان کنید.

چگونه از شر استرچ مارک خلاص شویم؟

چگونه از شر استرچ مارک خلاص شویم؟

بنابراین، آیا می‌توانید ترک‌های پوستی را در خانه از بین ببرید؟ خوب، نه به طور کامل، اما مطمئنا می‌توانند با گذشت زمان بهتر شوند. در ادامه نحوه درمان ترک‌های پوستی در خانه را گفته‌ایم:

۱)‌ آلوئه‌ورا

آلوئه ورا به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است. می‌توانید از آن برای خلاص شدن از شر علائم کشیدگی به طور طبیعی استفاده کنید. برای به دست آوردن نتایج موثر، لایه بیرونی برگ آلوئه‌ورا را بردارید. ژل را از داخل خراش دهید. ژل را روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید و اجازه دهید حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه روی پوست شما بماند. سپس پوست‌تان را با آب بشویید.

همچنین می‌توانید روغن نارگیل را با آلوئه‌ورا مخلوط کرده و با هم استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل و ژل آلوئه‌ورا تازه استخراج شده را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را هر روز روی ترک‌های پوستی خود بمالید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

۲) آب سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از نشاسته و چندین آنزیم روشن کننده رنگدانه‌های دیگر است، به همین دلیل است که اغلب برای درمان بیماری‌هایی مانند حلقه‌های سیاه، لکه‌های روی پوست استفاده می‌شود. آب سیب زمینی، زمانی که به طور منظم استفاده شود، به روشن شدن پوست و کاهش ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

۳) کره کاکائو

کره کاکائو به کاهش علائم کشش و جلوگیری از ترک‌های پوستی کمک می‌کند و به زنان در دوران بارداری پیشنهاد می‌شود. در حالت ایده آل، این محصول باید قبل از خواب به صورت روزانه روی پوست ماساژ داده شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

۴) روغن بادام و نارگیل

هم روغن بادام و هم روغن نارگیل در کاهش علائم ترک‌های پوستی موثر هستند. هر دو روغن را به مقدار مساوی مصرف کنید و روی پوست خود ماساژ دهید. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، روزانه استفاده کنید.

۵) زردآلو

ماسک زردآلو کمک زیادی به خلاص شدن از شر ترک‌های پوستی می‌کند. برای شروع، دو تا سه زردآلو بردارید و هسته‌ها را جدا کنید. آن‌ها را آسیاب کنید تا به صورت خمیری صاف درآید. خمیر را مستقیما روی ترک‌های پوستی بمالید. بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب گرم بشویید. این کار را هر روز به مدت یک ماه انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

به عنوان جایگزین این درمان، می‌توانید از روغن خالص زردآلو نیز استفاده کنید. مخلوطی از روغن زردآلو و آب لیمو را تهیه کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید.

۶) اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید یک ماده قوی است که پوست را مرطوب می‌کند و التیام می‌بخشد. اغلب به شکل لوسیون، کرم و سرم استفاده می‌شود. به ویژه برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شناخته شده است. به طور موثر به کاهش ظاهر این عارضه کمک می‌کند.

۷) روغن کرچک

پوست خشک می‌تواند علائم این عارضه را برجسته‌تر نشان دهد، به همین دلیل مرطوب کردن و تغذیه پوست بسیار مهم است. وقتی روغن کرچک روی پوست ماساژ داده می‌شود، می‌تواند به بهبود علائم و صاف کردن آن‌ها کمک کند.

۸) خیار و آبلیمو

آب لیمو جای زخم را کاهش می‌دهد، در حالی که آب خیار به پوست شما احساس خنکی و طراوت می‌دهد. آب لیمو و خیار را با هم مخلوط کنید، مخلوط را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه بماند؛ سپس با آب گرم بشویید.

۹) سنتلا

روغن سنتلا برای درمان جای زخم و آرامش و ترمیم پوست حساس استفاده می‌شود و در ترکیبات بسیاری از محصولات مراقبتی از آن استفاده می‌شود. این گیاه همچنین برای تقویت تولید کلاژن و کاهش التهاب شناخته شده است.

۱۰) ضد آفتاب

به تنهایی با ضد آفتاب نمی‌توان از ترک‌های پوستی جلوگیری کرد، اما در کل سلامت و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است اسکارها و علائم موجود را برجسته کند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. هر زمان که بیرون هستید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث شکسته شدن رشته‌های کلاژن پوست شود که ممکن است منجر به ترک‌های پوستی شود.

سوالاتی که ممکن است برایتان پیش آید:

آیا می‌توان ترک‌های پوستی را از بین برد؟

اگر چه حذف کامل ترک‌های پوستی ممکن نیست، اما می‌توانید آن‌ها را به‌طور طبیعی با درمان‌های خانگی درمان کنید. موارد گفته شده به محو شدن تدریجی علائم کمک می‌کند.

آیا علائم کششی دائمی هستند؟

هیچ درمان مطلقی برای حذف دائمی ترک‌های پوستی وجود ندارد. با این حال، برای کاهش ظاهر آن‌ها می‌توانید از داروهای خانگی که در بالا ذکر شد استفاده کنید.

آیا ترک‌ها به طور طبیعی محو می‌شوند؟

بله، ترک‌های پوستی می‌توانند به طور طبیعی محو شوند، اگر با یک روال مراقبت از پوست سازگار باشید.

جمع‌بندی…

همانطور که گفتیم از بین بردن استرچ مارک‌ها برای بسیاری از افراد به دغدغه تبدیل شده است. در این مقاله علل و راه‌هایی برای درمان این عارضه‌ی پوستی گفتیم. با استفاده مداوم از آن‌ها ترک‌های پوستی به مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند.

اگر نیاز به مشاوره‌ی پوستی دارید می‌توانید با مراجعه به اینستاگرام ما و یا یکی از راه‌های ارتباطی از مشاوره‌ی رایگان متخصصین الا اسکین بهرمند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X