آیا برای پوست خوب نیاز به مکمل داریم؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

آیا برای پوست خوب نیاز به مکمل داریم؟

آیا برای پوست خوب نیاز به مکمل داریم؟

آیا برای پوست خوب نیاز به مکمل داریم؟ سوالی است که ممکن است برای همه پیش آید. به طور کلی حفظ پوستی سالم و درخشان را باید در اولویت قرار داد، به همین دلیل است که صنعت مراقبت از پوست در سرتاسر جهان در حال رونق است.

با این حال، حتی اگر استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و کرم‌های دور چشم می‌تواند به بهبود ظاهر پوست شما کمک کند، رژیم غذایی و سبک زندگی شما نقش مهمی در سلامت پوست دارند.

در حالی که پیروی از یک رژیم غذایی سالم با غذاهای غنی از مواد مغذی کلیدی برای داشتن پوستی سالم است، برخی افراد نمی‌دانند که آیا مکمل‌ها از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب مانند روغن ماهی می‌توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند یا نه؟

در ادامه‌ی این مطلب مکمل‌هایی معرفی می‌کنیم که برای سلامت پوست بسیار اهمیت دارند:

۱) کلاژن

مکمل‌های کلاژن از جمله محبوب‌ترین مکمل‌هایی هستند که برای کسانی که پوست سالم‌تری می‌خواهند به بازار عرضه می‌شوند.

دانشمندان هنوز در حال تحقیق در مورد چگونگی تاثیر مکمل‌های کلاژن بر روی پوست هستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این مکمل‌ها ممکن است به بهبود جنبه‌های خاصی از سلامت پوست، از جمله عمق چین و چروک، خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون کمک کنند.

درست است که وجود کلاژن بسیار مهم است اما نباید بازاریابی آن را فراموش کرد.

بنابراین، در حالی که مکمل‌های کلاژن به هیچ وجه منبع جوانی نیستند، مصرف منظم کلاژن ممکن است به بهبود جنبه‌های خاصی از سلامت پوست کمک کند.

۲) روغن ماهی (اسیدهای چرب امگا ۳)

امگا 3 به طرق مختلفی برای سلامتی مفید است، مانند تقویت سلامت قلب منبع مورد اعتماد و کاهش درد مفاصل.

اما آیا آنها می‌توانند ظاهر پوست شما را بهبود بخشند؟

چربی‌های امگا 3 نقش مهمی در عملکرد پوست دارند و مصرف ناکافی آن‌ها می‌تواند بر روی پوست شما تاثیر منفی بگذارد و حتی باعث بیماری‌های پوستی شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا 3 می‌توانند برای افرادی که بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه و زخم‌های پوستی دارند، مفید باشند. مکمل‌های امگا 3 نیز ممکن است به محافظت در برابر سرطان پوست کمک کنند.

بنابراین، مکمل‌های امگا 3 ممکن است انتخاب خوبی برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه و پسوریازیس باشند و می‌توانند برای سلامت قلب، مغز و موارد دیگر مفید باشند.

۳) ویتامین C

ویتامین C برای سلامت پوست ضروری است، زیرا برای تولید کلاژن بسیار مهم است و به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

به همین دلیل است که کمبود ویتامین C منجر به اختلال در ترمیم زخم، مشکلات مربوط به تشکیل کلاژن و سایر اثرات منفی بر روی پوست می‌شود.

بسیاری از افراد از درمان های موضعی ویتامین C برای بهبود ظاهر پوست خود استفاده می‌کنند، اما آیا مصرف مکمل‌های ویتامین C می تواند برای پوست نیز مفید باشد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل ویتامین C به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند. به علاوه، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است به بهبود ظاهر پوست بهتر کمک کند.

همچنین برخی بر این باور هستند که استفاده از مکمل‌های ویتامین C به همراه مواد مغذی مانند کلاژن و روی، ممکن است جنبه‌های ظاهری پوست، از جمله چین و چروک و خشکی را بهبود ببخشد.

به طور کلی مکمل‌های ویتامین C منبع مطمئن و ایمنی هستند و ممکن است فواید دیگری برای سیستم ایمنی داشته باشند.

۴) بیوتین

بیوتین یک ویتامین B است که یکی از مواد اصلی در اکثر مکمل‌های مورد اعتماد مو، پوست و ناخن است.

کمبود بیوتین ممکن است سلامت پوست و مو شما را به خطر بیندازد و مکمل‌های بیوتین معمولا برای افراد سالمی که رژیم غذایی متعادلی دارند لازم نیست. به این دلیل که چندین غذا، مانند تخم مرغ و جو، حاوی بیوتین هستند و باکتری‌های روده شما نیز آن را تولید می‌کنند.

مکمل‌های بیوتین نه تنها برای بهبود سلامت پوست ضروری نیستند، بلکه می‌توانند با تست‌های آزمایشگاهی مهم مانند تست‌های عملکرد تیروئید تداخل ایجاد کنند. این تداخل می‌تواند خطرناک باشد.

بنابراین، تا زمانی که دلیلی برای استفاده از مکمل با بیوتین ندارید، به امید بهبود ظاهر پوست خود، پول خود را برای مکمل های بیوتین هدر ندهید.

۵) مکمل‌های مولتی ویتامین‌

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند برای افرادی که ریزمغذی‌های کافی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند مفید باشد، اما آیا برای سلامت پوست به آن‌ها نیاز دارید؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد تشکیل دهنده ممکن است به بهبود نگرانی‌های رایج پوست مانند خشکی و تیرگی را در برخی افراد به حداقل برساند.

مصرف مولتی ویتامین همچنین می‌تواند ظاهر پوست را در افرادی که کمبود یا نارسایی در برخی مواد مغذی دارند که بر سلامت پوست تاثیر می‌گذارد، مانند ویتامین C، ویتامین A، برخی ویتامین‌های B و منبع مورد اعتماد روی، بهبود بخشد.

۶) پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها معمولا برای حمایت از سلامت روده استفاده می‌شوند اما برای سلامت پوست مهم است. عدم تعادل در جامعه میکروب‌هایی که در روده شما زندگی می‌کنند می‌تواند منجر به مشکلات پوستی قابل توجهی شود. در واقع، با شرایطی مرتبط است که روی پوست تاثیر می‌گذارد؛ مثلا کموبد آن باعث آکنه و روزاسه می‌شود.

مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است به بازگرداندن تعادل باکتری‌های روده سالم کمک کنند و این تعادل کمک می‌کند تا شما دچار عارضه‌های پوستی مانند آکنه نشوید. با این حال، تعادل روده شما به این سادگی نیست که هر روز یک پروبیوتیک مصرف کنید.

رژیم غذایی، سبک زندگی، خواب و سطح استرس تنها برخی از عوامل متعددی هستند که بر سلامت روده تاثیر می‌گذارند.

بنابراین، آیا مکمل‌ها برای سلامت پوست ضروری هستند؟

حتی اگر مکمل‌ها می‌توانند به بهبود برخی بیماری‌های پوستی مانند آکنه کمک کنند و برای افرادی که مواد مغذی کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند یا نمی‌توانند دریافت کنند، ضروری هستند، معمولا برای سلامت پوست ضروری نیستند.

حقیقت این است که وقتی صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، مکمل‌ها نمی‌توانند جای یک رژیم غذایی مغذی را بگیرند.

بهتر است قبل از مصرف پروبیوتیک‌ها از یک متخصص پوست مانند یک متخصص تغذیه مشاوره بگیرید به خصوص اگر با مشکلات گوارشی سروکار دارید یا شرایط پزشکی دارید که بر سیستم ایمنی شما تاثیر می‌گذارد.

برای حفظ سلامت پوست پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • هیدراتاسیون پوست خود را با مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید.
  • منابع سالم چربی و پروتئین را در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود بگنجانید.
  • مصرف غذاهای مرتبط با سلامت پوست را محدود کنید، مانند غذاهای شیرین و فوق فرآوری شده. برای مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم سرشار از غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها می‌تواند به بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک کند و ممکن است به پیری پوست را هم بهبود بخشد. این به این دلیل است که میوه‌ها و سبزیجات، همراه با سایر غذاهای غنی از مواد مغذی گیاهی و حیوانی، حاوی ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی محافظت می‌کنند. این ترکیبات می‌توانند به حفظ سلامت پوست کمک کنند.
  • اجتناب از دود سیگار و مصرف بیش از حد الکل منبع مورد اعتماد برای حفظ سلامت پوست نیز کلیدی است.

آیا مکمل‌ها می‌توانند باعث ایجاد مشکلات پوستی شوند؟

در حالی که برخی از مکمل‌ها ممکن است به بهبود جنبه‌های خاصی از سلامت و ظاهر پوست کمک کنند، برخی دیگر ممکن است اثر معکوس داشته باشند.

مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌هایی مانند برخی ویتامین‌های B و پروتئین آب پنیر منبع معتبر می‌توانند در واقع باعث تحریک یا تشدید آکنه شوند.

جمع‌بندی…

مطالعات نشان می دهد که مکمل هایی مانند کلاژن، ویتامین C و مولتی ویتامین ها ممکن است به بهبود جنبه‌های خاصی از ظاهر پوست مانند هیدراتاسیون و چین و چروک کمک کنند و پروبیوتیک‌ها و امگا 3 ها تنها می‌توانند برای افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند آکنه مفید باشند. در نهایت همانطور که گفتیم بهتر است ابتدا به رژیم غذایی خود نگاه کنید و سپس به استفاده از مکمل‌ها فکر کنید.

اگر فکر می‌کنید نیاز به مشاوره‌ی پوستی دارید می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X