مراقبت‌های پوست برای بعد از یائسگی چگونه است؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

مراقبت‌های پوست برای بعد از یائسگی چگونه است؟

مراقبت‌های پوست برای بعد از یائسگی چگونه است؟

مراقبت‌های پوست برای بعد از یائسگی را دست کم نگیرید. همانطور که می‌دانید دوران یائسگی با تغییر همراه است در نتیجه باید به طور ویژه‌ای از پوست خود مراقبت کنید. از آن جایی که پایین آمدن سطح استروژن تاثیر زیادی روی پوست دارد و باعث می‌شود پوست نازک‌تر، شل‌تر و چروک‌تر شود.

این مسئله به دلیل این است که یکی از بزرگترین تغییرات بیولوژیکی در زندگی یک فرد در حال قاعدگی است.

در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر در مورد مراقبت از پوست بعد از یائسگی بدانید:

چگونه یائسگی روی پوست تاثیر می‌گذارد؟

همانطور که گفتیم یائسگی باعث کاهش سطح استروژن می‌شود که می‌تواند باعث تغییراتی در پوست شود، از جمله:

  • افزایش خطوط ریز و چین و چروک
  • نازک‌تر و شل‌تر شدن پوست
  • خشکی پوست
  • افزایش موهای صورت
  • آکنه
  • لکه‌های خورشیدی

نحوه مراقبت از مشکلات پوستی در دوران یائسگی

همانطور که مشخص است پیری یک فرآیند طبیعی و یائسگی بخشی از آن است. با این حال راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید از پوست خود محافظت کنید و پوست شفاف و سالمی داشته باشید.

بهبود خطوط ظریف

خطوط ریز می‌توانند اولین علامت قابل توجه پیری پوست باشند. متخصصان سه مرحله اصلی مراقبت از پوست را به صورت زیر توصیه می‌کنند:

  • پپتیدها
  • رتینول
  • ضد آفتاب

۱) پپتیدها

پپتیدها می‌توانند تولید کلاژن را تحریک کنند. از آن جایی که کلاژن یکی از فیبرهایی است که پوست را صاف و صاف نگه می‌دارد، پپتیدها می‌توانند به کاهش ظاهر خطوط ریز کمک کنند.

۲) رتینول

رتینول همچنین می‌تواند ظاهر چین و چروک و خطوط ریز را در دوران یائسگی کاهش دهد؛ به عبارتی دیگر استفاده موضعی از رتینول دارای مزایای ضد پیری است.

۳) ضد آفتاب

اگر کرم ضد آفتاب بخشی از روتین مراقبت از پوست شما نیست، هیچ زمانی مانند زمان حال برای ایجاد تغییر وجود ندارد.

همانطور که می‌دانید یکی از عوارض ضدآفتاب نزدن پدیدار شدن چین‌ و چروک است؛ پس استفاده از آن می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری خطوط صورت باشد.

درمان خشکی پوست

با افزایش سن، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد؛ پس باید در روتین پوستی خود محصولاتی را قرار دهید  که رطوبت پوست را حفظ می‌کنند؛ مانند:

  • اسید هیالورونیک
  • گلیسرین
  • سرامیدها

استفاده از یک سرم موضعی حاوی اسید هیالورونیک می‌تواند آبرسانی پوست را تامین کند. اما به طور کلی مزایای مرطوب کنندگی اسید هیالورونیک به وزن مولکولی اسید هیالورونیک مورد استفاده بستگی دارد.

آکنه‌ها

آکنه لزوما چیزی نیست که بتوان در نوجوانی به طور کامل آن‌ را درمان کرد؛ اما موارد زیر می‌توانند کمک دهنده باشند.

۱) اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک

اگر چه تحقیقات در مورد شیوع آکنه در یائسگی متفاوت است، اما ممکن است اتفاق بیوفتد؛ در نتیجه پیشنهاد می‌شود از پاک کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک استفاده کنید.

۲) رتینول

رتینول نیز ممکن است مفید باشد، به ویژه برای افرادی که پوست خشکی ندارند. رتینول موضعی روشی موثر برای درمان آکنه بزرگسالان است، اما دقت کنید که می‌تواند باعث افزایش حساسیت به اشعه ماورا بنفش شود.

همین بررسی همچنین نشان داد که لایه بردارهای شیمیایی حاوی برخی مواد می‌تواند آکنه را کاهش دهد، از جمله:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید ماندلیک
  • رتینول

به طور کلی لایه‌برداری‌های ترکیبی مانند اسید سالیسیلیک-ماندلیک در پایه ژل یا لایه‌برداری با اسید لاکتیک ممکن است برای افرادی با پوست حساس مفید باشد.

تغییر رنگ

تغییرات هورمونی و سال‌ها آسیب ناشی از نور خورشید می‌تواند منجر به مشکلات رنگدانه شود. یک آنتی اکسیدان موضعی که حاوی ویتامین C است به اتصال رادیکال‌های آزاد از خورشید و آلودگی کمک می‌کند، کلاژن را تحریک و به رفع لکه‌های تیره کمک می‌کند.

ضد آفتاب را فراموش نکنید چرا که استفاده از ضد آفتاب با طیف وسیع حداقل SPF 30+ می‌تواند آسیب‌های بیشتر را کاهش دهد.

روتین پوست یائسگی به چه صورت است؟

همانطور که بدن شما تغییر می‌کند، روتین مراقبت از پوست شما نیز ممکن است نیاز داشته باشد. با این حال، نیازی به پیچیده شدن بیش از حد ندارد. انتخاب چند محصول با چند ماده موثر ممکن است فراتر از استفاده از یک تن کرم، لوسیون و سرم باشد.

یک روتین روزانه مراقبت از پوست شما در دوران یائسگی به صورت زیر پیشنهاد می‌شود:

  1. صورت خود را با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم با سرامید، اسید هیالورونیک یا گلیسیرین بشویید.
  2. از یک مرطوب کننده حاوی سرامید، اسید هیالورونیک یا گلیسیرین استفاده کنید.
  3. یک ضد آفتاب فیزیکی با با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. دنبال اکسید روی غیر نانویی بالای 10 درصد باشید. اگر زیر نور آفتاب هستید، هر دو ساعت یک بار ضدآفتاب  خود را تمدید کنید.
  4. شب‌ها، قبل از خواب، از همان پاک کننده و یک محصول ضد پیری حاوی پپتید استفاده کنید.
  5. همچنین استفاده از محصولی با رتینول را در شب برای کاهش چین و چروک و آکنه در صورت لزوم پیشنهاد می‌کند.
  6. محصولات حاوی سرامید، اسید هیالورونیک و گلیسیرین می‌توانند به حفظ رطوبت کمک کنند، در حالی که پپتیدها ممکن است به کاهش تغییر رنگ، خطوط ریز و چین و چروک کمک کنند.
  7. استفاده مکرر از ضد آفتاب نه تنها می‌تواند به جلوگیری از خطوط ریز، چین و چروک کمک کند بلکه در جلوگیری از تغییر رنگ صورت هم موثر است. جالب است بدانید که ضد آفتاب یک دفاع در برابر سرطان پوست است.

به چه چیز‌هایی باید توجه کرد؟

مراقبت از پوست در هیچ مقطعی از زندگی ما یکسره نیست. هنگام یائسگی و بعد از آن، باید چند نکته را به خاطر داشته باشید.

۱) پیدا کردن آن چه برای شما موثر است!

باید با توجه به نوع و مشکلاتی که پوستتان دارد محصول مورد نظرتان انتخاب کنید. حتی ممکن است بعد از عوض کردن چند محصول، به محصول مورد نظر و موثرتان برسید.

به عنوان مثال، افرادی که پوست خشک دارند ممکن است متوجه شوند که رتینوئیدها خشکی را بدتر می‌کنند و نیاز به یافتن محصولات دیگری برای کاهش چین و چروک دارند.

فقط به یاد داشته باشید، پوست پس از یائسگی نمی‌تواند مانند گذشته خود را هیدراته کند.

افرادی که یائسه می‌شوند یا در مرحله پس از یائسگی قرار می‌گیرند، باید عادت‌های مراقبت از پوست خود را تطبیق و تغییر دهند، مانند مرطوب کردن پوست حداقل روزانه برای حفظ سد پوستی و سالم نگه داشتن آن.

۲) از آزمون و خطا نترسید!

افرادی که پوست حساسی دارند می‌توانند روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش پچ انجام دهند تا تحریک را بررسی کنند.

تست پچ به صورت زیر است:

  • دو بار در روز به مدت هفت تا ۱۰ روز مقداری از محصول را به اندازه یک چهارم روی یک نقطه آزمایش مانند مچ دست یا داخل آرنج خود بمالید.
  • محصول را تا زمانی که از آن استفاده می‌کنید روی پوست خود بگذارید.
  • اگر پس از ۷ تا ۱۰ روز واکنش پوستی مانند قرمزی، خارش یا تورم پوست نداشتید، می توانید از محصول استفاده کنید. اگر پوست شما تحریک شد، محصول را در اسرع وقت بشویید و مصرف را قطع کنید.

اما دقت کنید که گاهی اوقات یک ناحیه از پوست ممکن است نماینده سایر قسمت‌های بدن نباشد. به طور کلی، با هر محصول جدید آهسته شروع کنید و به آرامی افزایش دهید تا پوست شما بتواند آن را تحمل کند.

۳) رنگ پوست ممکن است عاملی برای علائم پیری باشد!

رنگ پوست تیره حاوی ملانین بیشتری است. چین و چروک و لکه‌های خورشید ممکن است دیرتر به سراغ این افراد بیایند. اما پیشگیری، مانند استفاده از ضد آفتاب، همچنان در محافظت در برابر علائم پیری و سرطان پوست بسیار مهم است.

جمع‌بندی…

همانطور که همیشه گفتیم پوست با افزایش سن تغییر می‌کند. در افراد در حال قاعدگی، یائسگی باعث تغییرات هورمونی مانند کاهش سطح استروژن می‌شود. این می‌تواند علائم پیری پوست را ایجاد یا تسریع کند.

در طول یائسگی و بعد از آن، افراد ممکن است متوجه خطوط ریز، چین و چروک، خشکی، موهای صورت، جوش و تغییر رنگ بیشتری شوند. پیشگیری کامل از پیری ممکن نیست، اما برخی از مواد تشکیل دهنده می‌توانند به کاهش برخی علائم و نشانه‌ها کمک کنند. مرطوب‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های حاوی سرامید، اسید هیالورونیک و/یا گلیسیرین می‌توانند رطوبت را مسدود کرده و خشکی را کاهش دهند. استفاده منظم از ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30+ می تواند آسیب های ناشی از اشعه ماورابنفش از جمله چین و چروک، تغییر رنگ و سرطان پوست را کاهش دهد.

هر محصولی برای هر فردی مناسب نیست. ابتدا یک پچ تست انجام دهید.

برای استفاده از مشاوره‌ی رایگان الااسکین می‌توانید از طریق اینستاگرام یا راه‌های دیگر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X