آیا آب سخت روی پوست تأثیر نامطلوبی دارد؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

آیا آب سخت روی پوست تأثیر نامطلوبی دارد؟

آب سخت روی پوست

همه‌ی ما می‌دانیم که آب بهترین ماده طبیعی است که برای پوست ما معجزه می‌کند. مواد معدنی ضروری موجود در آن باعث درخشش پوست می‌شود. اما شنیده‌اید که می‌گویند «مصرف بیش از حد از یک چیز خوب هم، بد است»؟ مهم نیست یک ماده چقدر خوب باشد، افراط در آن می‌تواند به ضرر ما تمام شود. در مورد آب هم همینطور است و با اینکه حاوی مواد معدنی مفید است، اگر بیش از حد باشد، می‌تواند آب را سخت کند.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد چگونگی تشخیص سخت بودن آب، اثرات آب سخت روی پوست و نحوه محافظت از پوست خود بدانید، آورده شده است.

آب سخت دقیقا چیست؟

زمانی که آب دارای مقادیر زیادی مواد معدنی محلول مانند کلسیم و منیزیم باشد، به آن آب سخت می‌گویند. غلظت مواد معدنی آن چیزی‌ست که آب را سخت می‌کند. برخی از علائم آشکار آب سخت عبارتند از:

  • صابون به اندازه کافی کف نمی‌کند
  • فشار کم آب
  • ایجاد رسوب روی شیرآلات
  • احساس خشن بودن لباس
  • لکه روی ظروف نقره و لیوان
  • لایه نازکی از صابون روی پوست
  • لایه‌ای نازک روی درها و دیوارها
  • پوست خشک و تحریک‌شده

تفاوت بین آب سخت و آب نرم چیست؟

این دو نوع آب را نمی‌توان بر اساس احساس یا ظاهرشان از هم تفکیک کرد. تفاوت بین این دو نوع بر اساس محتوای معدنی هر کدام است. سطوح بالای کلسیم و منیزیم آب را سخت می‌کند. از طرف دیگر، آب نرم حاوی غلظت بالایی از سدیم است.

چگونه سختی آب را تست کنیم؟

اگر مطمئن نیستید که آب جاری از شیر شما نرم است یا سخت، یک آزمایش صابون آسان وجود دارد که می‌تواند به شما در تعیین آن کمک کند. یک بطری شفاف بردارید و آن را با مقداری آب لوله‌کشی پر کنید. ۱۲-۱۰ قطره صابون مایع (مانند مایع دستشویی) به آن اضافه کنید. بطری را ببندید و آن را به شدت تکان دهید. اگر صابون زیاد کف نمی‌کند و به سختی حباب وجود دارد، آب سخت است. می‌توانید چند قطره دیگر صابون اضافه کنید و دوباره بطری را تکان دهید. اگر باز هم حباب‌ها زیاد نشدند، قطعا آب سخت است.

اثرات آب سخت بر روی پوست چیست؟

در حالی که نوشیدن آب سخت هیچ عارضه جانبی جدی ندارد، اما می‌تواند به طور نامطلوبی بر پوست و مو تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از اثرات آب سخت روی پوست آورده شده است.

۱- پوست را خشک می‌کند

آب سخت رطوبت پوست را از بین می‌برد و آن را خشک می‌کند. این یکی از آزاردهنده‌ترین اثرات آب سخت روی پوست است، زیرا هر بار که آن را لمس می‌کنید، پوسته پوسته شدن و خشک شدن آن احساس می‌شود. دلیل آن این است که مواد معدنی بیش از حد آب روی پوست رسوب کرده و در لایه محافظ طبیعی آن اختلال ایجاد می‌کند. آب سخت همچنین دارای سطح pH قلیایی است که ماهیت اسیدی پوست را مختل می‌کند. این ترکیب قلیایی و اسیدی ترکیب خوبی نیست و پوست شما را کدر می‌کند.

۲- باعث خارش پوست می‌شود

سدیم بیش از حد موجود در آب سخت باعث چسبندگی و خارش پوست می‌شود. هنگامی که از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کنید، آب سخت شستن کامل آن‌ها را دشوار می‌کند، به همین دلیل ممکن است برخی از محصولات روی پوست رسوب کنند که منجر به عوارض جانبی شود. علاوه بر این، مواد معدنی اضافی موجود در آب سخت، صابون و ژل دوش شما را نیز به هم می‌ریزد و پسماندهایی از خود باقی می‌گذارد که ممکن است باعث خارش پوست شود. این یکی دیگر از اثرات آب سخت بر روی پوست است که مقابله با آن دشوار می‌باشد.

۳- آکنه را تشدید می‌کند

هنگامی که پوست شما خشک است و آن را با آب سخت تمیز می‌کنید، مواد معدنی حل‌نشده موجود در آن باعث ایجاد جوش‌های مکرر روی پوست می‌شود. علاوه بر این، هنگامی که آب سخت پوست را خشک می‌کند، آن را از چربی طبیعی خود محروم می‌کند. به همین دلیل، پوست بیشتر مستعد آکنه، جوش و تحریک می‌شود. اگر در حال حاضر از یک بیماری پوستی مانند اگزما رنج می‌برید، اثرات آب سخت بر روی پوست می‌تواند حتی بدتر باشد.

۴- باعث ایجاد لکه می‌شود

بسیاری از مواد معدنی موجود در آب سخت به منافذ باز پوست می‌چسبند و هنگامی که شسته نمی‌شوند، می‌توانند لکه‌های زشتی را بر روی پوست ایجاد کنند.

۵- به سلول‌های سالم آسیب می‌رساند

هنگامی که به طور منظم از آب سخت روی پوست خود استفاده می‌کنید، می‌تواند به سلول‌های سالم پوست آسیب برساند. تعجب می‌کنید که چگونه ممکن است؟ عناصر موجود در آب معدنی مانند منیزیم و کلسیم و غیره می‌توانند کلاژن پوست را تجزیه کنند.

برای کسانی که نمی‌دانند، کلاژن پروتئینی‌ست که در پوست یافت می‌شود و بلوک ساختمانی پوست را تشکیل می‌دهد و مسئول خاصیت ارتجاعی آن است. وقتی این کلاژن توسط مواد معدنی موجود در آب سخت تجزیه می‌شود، پوست را آسیب‌پذیر می‌کند. این یکی از اثرات آب سخت بر روی پوست است که می‌تواند در دراز مدت به آن آسیب برساند.

چگونه از پوست خود در برابر آب سخت محافظت کنیم؟

تصفیه آب سخت یک راه حل است، اما هزینه‌بر و وقت‌گیر است. از طرفی، نوشیدن آب سخت هیچ عواقبی برای سلامتی شما ندارد و تنها به پوست و مو آسیب می‌رساند. در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از پوست خود از آن‌ها استفاده کنید:

  • زمان دوش گرفتن خود را کوتاه نگه دارید و از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید.
  • از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های ملایم برای پوست استفاده کنید.
  • از شستن مکرر صورت خودداری کنید.
  • پس از حمام، برای خشک کردن حوله را محکم روی پوست‌تان نکشید و با ضربات ملایم آب باقی‌مانده را خشک کنید.
  • هنگامی که پوست شما هنوز بعد از حمام مرطوب است، از یک لوسیون بدن مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت طبیعی بدن را مسدود و از خشک شدن پوست جلوگیری کند.
  • اگر پوست حساسی دارید، از محصولاتی استفاده کنید که عطر و بو ندارند، زیرا می‌توانند مشکلات پوستی بیشتری ایجاد کنند.

راه حل دائمی چیست؟

تنها راه حل دائمی برای این موضوع نرم کردن آب سخت است. همانطور که قبلا گفته شد، این کار وقت‌گیر و هزینه‌بر است. انواع مختلفی از نرم‌کننده‌های آب موجود است، بنابراین با لوله‌کش صحبت کنید تا مشخص کند که نصب آن چگونه بر لوله‌کشی خانه‌ی شما تأثیر می‌گذارد.

سوالات متداول در مورد اثرات آب سخت روی پوست

آیا آب سخت می‌تواند پوست شما را پیر کند؟

آب سخت رطوبت و روغن‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد. هنگامی که کلاژن را تجزیه کند، رادیکال‌های آزاد ممکن است در پوست آزاد شوند که می‌تواند به سلول‌های پوست آسیب برسانند و باعث ایجاد خطوط و چین و چروک شوند. به این ترتیب، بله، آب سخت می‌تواند پوست شما را پیر کند.

آیا آب سخت می‌تواند پوست شما را بسوزاند؟

خیر، آب سخت نمی‌تواند پوست شما را بسوزاند. با این حال، با شکستن کلاژن، ممکن است پوست شما را آسیب‌پذیر کند.

آیا آب سخت می‌تواند باعث جوش صورت شود؟

آب سخت نمی‌تواند مستقیما باعث ایجاد جوش شود، اما مواد معدنی آن در تولید چربی طبیعی پوست دخالت می‌کند. همچنین ممکن است رطوبت پوست را از بین ببرد. به این دلایل، پوست ممکن است قرمز و دچار خارش و خشکی شود که گاهی اوقات منجر به راش هم می‌شود.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید آب سخت، می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر روی پوست داشته باشد. آب سخت دارای غلظت بالای مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است و می‌تواند مواردی مانند خشکی پوست، خارش، لکه‌ها، جوش‌های مکرر و آسیب به سلول‌های سالم پوست ایجاد کند. برای محافظت از پوست در برابر آب سخت، می‌توانید از زمان دوش گرفتن کوتاه‌تر، استفاده از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های ملایم، خشک کردن پوست با ضربات ملایم، استفاده از لوسیون مرطوب‌کننده و محصولات بدون عطر استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد. برای دریافت پاسخ سوالات‌تان و مشاوره‌ی رایگان می‌توانید از طریق سایت یا پیج اینستاگرام الا اسکین با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X