آیا رفع غبغب امکان‌پذیر است؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

آیا رفع غبغب امکان‌پذیر است؟

آیا رفع غبغب امکان‌پذیر است؟

رفع غبغب یکی از دغدغه‌های برخی از افراد است و بر این باورند که یک خط گردن سفت زیر چانه، ظاهری جوان‌تر به آن‌ها می‌دهد. غبغب می‌تواند به علت‌های مختلفی ایجاد شود که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

غبغب چیست؟

به افتادگی، آویزانی و پر شدن ناحیه‌ی زیر چانه غبغب می‌گویند. این قسمت می‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی افراد داشته باشد؛ به خصوص که با معیارهای زیبایی این روزها و زاویه‌ فک‌های خط‌کشی‌شده، طبیعی‌ است که افراد به دنبال رفع آن باشند.

چه چیزی باعث ایجاد غبغب می‌شود؟

غبغب زمانی ایجاد می‌شود که یک لایه چربی زیرپوستی در زیر چانه شکل می‌گیرد. در این وضعیت زاویه‌ی بین گردن و چانه باز می‌شود و در ظاهر افراد تاثیر می‌گذارد. دلایل زیادی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد غبغب شود. برای مثال:

  • ژنتیک: ممکن است افراد به صورت ژنتیکی این ویژگی را در خانواده به ارث ببرند.
  • افزایش وزن: با بالا رفتن وزن، چربی بیشتری در زیر چانه جمع و غبغب نمایان می‌شود.
  • افزایش سن: با افزایش سن، پوست و عضلات دچار افتادگی می‌شوند و ممکن است با کاهش حجم عضلات، غبغب ایجاد شود.

انواع غبغب

غبغب دو حالت واقعی و کاذب دارد. غبغب واقعی همانطور که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، به علت تجمع چربی یا پوستی اضافه در زیر چانه ایجاد می‌شود. اما در حالت کاذب قضیه فرق می‌کند. این نوع غبغب بستگی به فرم صورت و فک افراد دارد. غبغب نوع کاذب را می‌توان در افرادی دید که چانه کوچکی دارند و فرم فک آن‌ها با صورت‌شان تناسبی ندارد.

چه حرکاتی می‌توانیم برای رفع غبغب انجام دهیم؟

۱- کشش گردن

در این تمرین می‌توانید سر را به سمت عقب بیاورید و به سقف نگاه کنید. حالا زبان خود را به سقف دهان فشار دهید و ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید و رها کنید.

۲- کشش فک

سرتان را به سمت عقب خم کنید و به سقف خیره شوید. بعد در این حالت فک پایینی را به سمت جلو بکشید. احتمالا فشاری را در زیر چانه احساس می‌کنید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و فک و سر را به حالت اولیه برگردانید.

۳- کشش زبان

مستقیم به جلو نگاه کنید و زبان خود را تا هرچقدر که می‌توانید بیرون و به سمت بینی بالا بیاورید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و بعد زبان را پایین بیاورید.

۴- جمع کردن لب‌ها

سر را عقب بدهید و به سقف نگاه کنید. حالا لب‌ها را به سمت جلو جمع کنید؛ انگار که می‌خواهید کسی را ببوسید! بعد از چند ثانیه لب‌ها و سر را به حالت اولیه بازگردانید.

۵- تمرین توپ

از یک توپ کمک بگیرید و آن را زیر چانه بگذارید. از طریق چانه به توپ فشار بیاورید و ۲۵ مرتبه تکرار کنید. بهتر است از توپی به قطر ۲۵ سانتی‌متر استفاده کنید.

۶- جویدن آدامس

جالب است بدانید که با جویدن آدامس فک حرکت می‌کند و منجر به آب شدن چربی‌ها و رفع غبغب می‌شود. می‌توانید این تمرین را بدون جویدن آدامس هم انجام دهید و با بالا گرفتن سر و چانه، دهان‌تان را باز و بسته کنید.

آیا ورزش و رژیم غذایی در رفع غبغب موثر است؟

بله. اگر غبغب به علت اضافه وزن ایجاد شده باشد، می‌توانید با رژیم غذایی مناسب و ورزش آن را رفع کنید. پس این نکات را برای کاهش وزن رعایت کنید:

  • میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • مصرف شکر خود را کاهش دهید.
  • از چربی‌های سالم مثل روغن زیتون استفاده کنید.
  • غلات کامل را در برنامه‌ی غذایی‌تان جای بدهید.
  • پروتئین‌های کم‌چرب مثل ماهی و مرغ مصرف کنید.
  • غذاهای سرخ‌شده را حذف کنید.
  • از مواد غذایی فراوری‌شده استفاده نکنید.

در کنار این موارد حتما ۴ روز در هفته ورزش کنید. با رعایت این نکات می‌توانید وزن‌تان را پایین بیاورید و در نتیجه غبغب را رفع کنید. اما مراقب باشید که قبل از پیروی از هر نوع رژیم یا ورزشی، با دکتر متخصص مشورت کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد.

چه راه‌کارهای پزشکی برای رفع غبغب وجود دارد؟

لیپوساکشن غبغب (Jowl Liposuction)

لیپوساکشن یا لیپولیز یک روش سریع برای رفع غبغب است و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بعد از اینکه بی‌حس شد، پزشک یک برش کوچک در حد ۳ یا ۴ میلی‌متر در زیر چانه ایجاد می‌کند. بعد از آن با کمک دستگاه مخصوص، چربی‌ها سوزانده می‌شوند و به وسیله‌ی مکنده که لوله‌ای باریک از جنس استیل دارد از محل خارج می‌شوند. حدود نیم ساعت زمان می‌برد و یک روش مقرون به صرفه است. لازم به ذکر است که در این روش فقط چربی اضافه از بین می‌رود و هیچ تغییری در پوست اضافه صورت نمی‌گیرد.

لیفتینگ

لیفتینگ چانه، گردن یا صورت می‌تواند به درمان افتادگی پوست و چین و چروک‌ها و در نتیجه رفع غبغب منجر شود. در این روش با کمک بی‌حسی موضعی، چهار تا پنج نخ از یک سوراخ در هر طرف کار گذاشته می‌شود. بعد از آن سر نخ کشیده می‌شود تا افتادگی‌ها رفع و صورت بالا بیاید.

امواج رادیوفرکوئنسی (Radio Frequency)

در این روش با تولید امواج بی‌خطر در بافت چربی زیر پوست تولید گرما می‌شود تا به رفع غبغب منجر شود. این گرمای تولید شده علاوه بر از بین بردن چربی‌ها، باعث تحریک کلاژن سازی و سفت شدن پوست نیز می‌شود. به این روش آراف هم گفته می‌شود.

مزوتراپی

در روش مزوتراپی، اسید دگزیکسولیک را به درون پوست تزریق می‌کنند. این ماده حلال چربی است و باعث جذب چربی‌های بدن می‌شود. مزوتراپی به سرعت روش‌های قبلی نیست و باید حدود ۶ جلسه، ماهی یکبار مراجعه کنید. در هر جلسه حدود ۲۰ تزریق صورت می‌گیرد. نکته‌ی مهم این است که اگر اشتباه تزریق شود می‌تواند به اعصاب آسیب‌های جدی وارد کند. پس مراقب باشید که پیش فردی متخصص بروید.

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یک نوع مزوتراپی است؛ با این تفاوت که به جای تزریق ماده‌ای که توضیح دادیم، از گاز دی اکسید کربن استفاده می‌کنند. گاز دی اکسید کربن، جریان خون موضعی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش چربی موضعی، بهبود قابلیت ارتجاعی پوست، تجریک تولید کلاژن و کاهش سلولیت می‌شود. این یک روش راحت، سریع و جایگزینی مناسب برای لیپوساکشن می‌باشد.

آیا غبغب ممکن است بعد از درمان بازگردد؟

بستگی به شیوه‌ی رفع آن دارد. معمولا اگر بخاطر کوچک بودن چانه یا عقب بودن فک بوده و اصلاح شده باشد، دوباره ایجاد نمی‌شود. اما اگر به علت تجمع بافت چربی بوده و دوباره فرد اضافه وزن پیدا کند، ممکن است بازگردد. علاوه بر این اگر قبلا به علت کهولت سن ایجاد شده باشد، در صورت درمان هم امکان برگشت آن زیاد است.

حرف آخر

در آخر دوست داریم این موضوع را به شما یادآوری کنیم که با داشتن هر نوع غبغب هم زیبایید! اجازه ندهید معیارهای زیبایی این روزها به شما حس بدی بدهد و باعث شود کمتر خود را دوست داشته باشید. این تغییرات ما هستند که ما را منحصربه‌فرد می‌کنند. پس اگر دوست دارید قدمی برای رفع غبغب بردارید، قبل از آن مطمئن شوید که به خواست و علاقه‌ی خودتان است نه تاثیر رسانه‌ها.

خوشحال می‌شویم از سایت الا اسکین دیدن کنید. تلاش ما این است با ارائه‌ی باکیفیت‌ترین محصولات، سلامت پوست و موی شما را حفظ و زیبایی آن را دو چندان کنیم. علاوه بر این می‌توانید به پیج اینستاگرام ما هم سر بزنید و از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید. هدف ما همواره رضایت شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X