اثرات سیگار کشیدن بر پوست - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

اثرات سیگار کشیدن بر پوست

اثرات سیگار کشیدن بر پوست

اینکه سیگار کشیدن برای سلامتی خوب نیست را، همه‌ی ما از حفظیم! از طرفی ترک کردن آن هم بسیار سخت و دشوار است. چیزی که آن را بدتر می‌کند این است که اثرات مضر سیگار بسیار فراتر از آن چیزی‌ست که به طور کلی شناخته می‌شود. دود تنباکو حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی مضر است و از ذرات و گازهایی تشکیل شده که بر پوست و سلامت شما تأثیر منفی می‌گذارند. سیگار به سلامت پوست شما آسیب می‌رساند و این جاست که علائم پیری ظاهر می‌شوند. در اینجا برخی از اثرات سیگار کشیدن بر پوست آورده شده است.

۱- پیری زودرس

نیکوتین طبیعتا ادرارآور است و بدن شما را از درون کم‌آب می‌کند. همچنین ظرفیت بدن شما برای جذب ویتامین‌های A و C را کاهش می‌دهد که منجر به ایجاد علائم پیری زودرس در پوست شما می‌شود. هنگامی که سیگار می‌کشید، چین و چروک مداوم چشم‌ها و جمع کردن لب‌ها می‌تواند باعث شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. همه این اعمال مکرر به صورت خطوط ریز روی پیشانی، خطوط پنجه کلاغی قابل مشاهده در اطراف چشم و چین و چروک‌های اطراف دهان ظاهر می‌شوند.

۲- آکنه اینورسا

اثرات سیگار کشیدن بر پوست، علاوه بر جوش‌های معمولی با مشکلی به نام آکنه اینورسا همراه است. آکنه اینورسا که در اثر گرفتگی فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود، به صورت جوش یا آبسه پر از چرک دیده می‌شود. این آکنه می‌تواند دردناک و برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. همچنین تمایل دارند در نواحی مختلف بدن ظاهر شوند و پس از بهبودی بافت اسکار عمیقی را بر جای بگذارند.

۳- رنگ پوست ناهموار، یکی اثرات سیگار کشیدن بر پوست

یکی از عوارض جانبی مهم سیگار کشیدن کاهش ظرفیت گردش خون در بدن شما است. این منجر به کمبود جریان خون در اپیدرم پوست شما می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد رنگ ناهموار پوست با لکه‌های کم‌رنگ و زرد می‌شود. کمبود خون همچنین می‌تواند منجر به ایجاد سیاهرگ‌های عنکبوتی به صورت مویرگ‌های آبی روی سطح پوست شما شود.

رنگ ناهموار پوست باعث کدر به نظر رسیدن پوست شما می‌شود، به خصوص اگر برای مدت طولانی به سیگار اعتیاد داشته‌اید. از لب‌های سیاه‌شده گرفته تا پوست ناهنجار نزدیک دهان، پوست افراد سیگاری به راحتی قابل تشخیص و متفاوت از بقیه‌ی افراد است. همچنین باعث ایجاد رنگ ناهموار پوست در انگشتان و زرد شدن ناخن‌ها بخاطر نگه داشتن ته سیگار می‌شود.

۴- سد پوستی آسیب‌دیده

سد پوستی آسیب‌دیده یکی از مهم‌ترین اثرات سیگار کشیدن بر پوست است. پوست افراد سیگاری همیشه قادر به مقابله با مهاجمان خارجی نیست، چراکه سد پوستی آن‌ها آسیب‌دیده است. سد پوستی آسیب‌دیده ظرفیت بسیار کمتری برای مقابله با آسیب خورشید، آلودگی یا حتی رطوبت در باران دارد.

همچنین به دلیل انقباض رگ‌های خونی ناشی از مواد شیمیایی موجود در سیگار، بهبود آسان زخم‌ها برای پوست افراد سیگاری دشوار است. این همچنین برای بازسازی پوست و بهبود اسکار ناشی از آکنه، جوش‌های پوستی یا عفونت صدق می‌کند.

۵- سرطان پوست، یکی از اثرات سیگار کشیدن بر پوست

سیگار کشیدن با بروز تعدادی از سرطان‌ها در بدن انسان مرتبط است. سرطان دهان و کارسینوم سلول سنگفرشی (نوعی سرطان پوست) تعداد کمی از اثرات مضر عمده سیگار هستند.

انواع دیگر سرطان‌های ناشی از سیگار عبارتند از: ریه، مری، حنجره، دهان، گلو، کلیه، مثانه، کبد، پانکراس، معده، دهانه رحم، روده بزرگ و راست روده. دود سیگار نیز به عنوان عامل لوسمی میلوئید حاد شناخته شده است، که یک نوع بسیار جدی سرطان است.

۶- پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی خودایمنی ارثی است که به صورت لکه‌های خشک، قرمز و برجسته پوست پوشیده شده با پوسته‌های سفید ظاهر می‌شود. آن‌ها بیشتر در آرنج، زانو، پوست سر، کف دست، کف پا، ناخن، باسن و نواحی پشت ایجاد می‌شوند. اگر قبلا از این مشکل رنج می‌برید و به سیگار هم اعتیاد دارید، به احتمال زیاد وضعیت شما بدتر می‌شود. نیکوتین محرک شناخته شده پسوریازیس است و می‌تواند مانع رشد سلول‌های جدید پوست شود.

۷- افتادگی پوست

سموم موجود در سیگار به طور مستقیم بر تولید کلاژن و الاستین در پوست شما تأثیر می‌گذارند. این امر باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و افتادگی و کدر شدن آن می‌شود. افتادگی پوست می‌تواند به طور جدی ظاهر پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد. افتادگی همچنین می‌تواند در قسمت بالای بازو و سینه شما نیز رخ دهد.

کاملا واضح است که سیگار برای شما مضر است. اما راه‌هایی برای معکوس کردن اثرات مضر سیگار بر بدن شما وجود دارد. ترک سیگار یکی از اولین قدم‌هایی‌ست که می‌توانید برای بهبود پوست آسیب‌دیده خود بردارید.

این چیزی‌ست که بعد از کشیدن آخرین سیگارتان اتفاق می‌افتد…

  • ۲۰ دقیقه: ضربان قلب شروع به کاهش به سطح طبیعی می‌کند.
  • ۸-۱۲ ساعت: سطح مونوکسید کربن در خون کاهش می‌یابد و سطح اکسیژن شروع به افزایش می‌کند.
  • ۴۸ ساعت: آسیب انتهای عصب ناشی از استعمال دخانیات شروع به تغییر کردن می‌کند و بو و طعم را بهبود می‌بخشد.
  • ۲ هفته تا ۳ ماه: گردش خون بهتر، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد ریه.
  • ۹ ماه: افزایش سطح انرژی، کاهش تنگی نفس و کاهش سرفه.
  • ۱ سال: خطر بیماری قلبی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • ۵ سال: خطر سکته به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • ۱۰ سال: خطر ابتلا به سرطان ریه به میزان افرادی که قبلا سیگار نکشیده‌اند، کاهش می‌یابد.
  • ۱۵ سال: خطر بیماری قلبی مانند فردی‌ست که قبلا سیگار نکشیده است.

چگونه اثرات سیگار کشیدن بر پوست خود را تغییر دهیم؟

پس از ترک سیگار، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به تدریج اثرات منفی سیگار کشیدن بر پوست را تغییر دهید:

  • از یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان استفاده کنید تا آسیبی که رادیکال‌های آزاد به پوست شما وارد کرده‌اند را معکوس کنید. غذاهایی مانند هویج، ماهی خال مخالی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، مرکبات، کیوی، انبه، منابع ویتامین‌های A ،B ،B5 ،K ،C و اسید فولیک توصیه می‌شوند.
  • نوشیدن آب هویج برای دفع سموم از ریه‌ها شناخته شده است و میوه‌هایی مانند گوجه‌فرنگی و سیب می‌توانند به جبران آسیب‌های ناشی از سیگار کشیدن به ریه‌ها کمک کنند.
  • برای رفع اثرات کم آبی که نیکوتین روی سیستم بدن شما داشته است، مصرف آب خود را افزایش دهید. هیدراته کردن بدن، همچنین آن را برای مقابله با چالش ترک این عادت بد آماده می‌کند.
  • از محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید گلیکولیک کمک بگیرید. یک دوز غنی از AHAها در روتین شبانه شما می‌تواند به ترمیم پوست در هنگام خواب کمک کند.
  • برخی از افراد سیگاری از ترفند نوشیدن یک لیوان شیر قبل از کشیدن سیگار استفاده می‌کنند، زیرا طعم دهان آن‌ها را خراب می‌کند. این باعث می‌شود آن‌ها طعم بد شیر + نیکوتین را با سیگار مرتبط کنند و در نتیجه منجر به ترک سیگار شود.

آیا می‌دانستید؟

سیگار کشیدن غیرفعال یا دود دست دوم نیز به همان اندازه مضر است، به ویژه برای افراد غیر سیگاری. دود دست دوم می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی پوست، سلامتی و … بگذارد و حتی باعث سرطان ریه شود. زنان باردار و کودکان به ویژه تحت تاثیر دود دست دوم قرار می‌گیرند.

سوالات متداول در مورد اثرات مضر سیگار

۱) آیا حتی یک نخ سیگار در روز برای ما مضر است؟

مگر اینکه در وسط ترک سیگار باشید، کشیدن حتی یک نخ سیگار در روز می‌تواند به اندازه پنج سیگار بد باشد. طبق مطالعات، حتی یک نخ سیگار در روز حدود نیمی از خطر ابتلا به بیماری قلبی را که ممکن است با کشیدن یک بسته بیست‌تایی سیگار به آن مبتلا شوید، دارد.

۲) سیگار را با چه چیزی جایگزین کنیم؟

راه‌های زیادی برای منحرف کردن حواس‌تان وجود دارد وقتی که سیگار شما را وسوسه می‌کند. یک لیوان آب بنوشید، آدامس‌های نیکوتینی بجوید، مقداری آب نبات ترش بمکید یا بستنی بخورید. همچنین می‌توانید برای مشغول نگه داشتن دستان خود از نخ دندان یا مسواک استفاده کنید.

۳) چگونه سریع سیگار را ترک کنیم؟

ورزش، مدیتیشن و تغذیه سالم، از موثرترین راه‌های ترک سیگار هستند. مشغول نگه داشتن دستان خود برای جایگزینی عمل کشیدن سیگار نیز ناخودآگاه شما را از رسیدن به سیگار باز می‌دارد.

جمع‌بندی

ترک عادت سیگار کشیدن ممکن است بسیار سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد. اما خودتان بهتر می‌دانید که ارزشش را دارد؛ چه برای خودتان و چه دایره‌ی افراد نزدیک به شما.

برای مشاوره تخصصی در مورد محصولات پوستی مناسب و خرید آن‌ها، می‌توانید از طریق سایت و پیج اینستاگرام الا اسکین با ما در ارتباط باشید.

تگ ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X