اسکار آتروفیک چیست؟ + راه‌های درمان آن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

اسکار آتروفیک چیست؟ + راه‌های درمان آن

اسکار آتروفیک چیست؟ + راه‌های درمان آن

یکی از مشکلات پوستی که برخی افراد از آن رنج می‌برند اسکار آتروفیک است. اگر پوست نتواند صدمات پوستی مختلف را بازسازی کند، با ایجاد فرورفتگی‌هایی در پوست ظاهر می‌شود. چند روش برای درمان اسکار آتروفیک وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

اسکار آتروفیک چیست؟

به طور خلاصه به جای جوش‌ و زخم‌های فرورفته اسکار آتروفیک گفته می‌شود. حتما برخی از افراد را دیده‌اید که پوستی با ظاهر این چنینی دارند! این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که پوست نتواند بافت خود را به روش صحیح بازسازی کند. در این عارضه بافت همبند پوست کاهش می‌یابد؛ به خصوص پروتئین‌های کلاژن و الاستین که قاب پوست را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، پوست بالای زخم‌های فرورفته نیز نازک و شکننده می‌شود.

جای آبله مرغان و جوش‌های مختلف بر روی پوست هم می‌تواند تحت عنوان اسکارهای آتروفیک طبقه‌بندی شود. همچنین این احتمال وجود دارد که بعد از برداشتن خال یا جراحی‌هایی مثل بازسازی MOHS هم ظاهر شوند.

انواع اسکار آتروفیک

به طور کلی می‌توان این نوع اسکار را به سه دسته‌‌ی جداگانه تقسیم کنیم:

آیس پیک: این نوع اسکارها باریک، عمیق و V شکل هستند. همچنین می‌توانند مثل حفره‌های کوچک گرد یا بیضی شکل ظاهر شوند. این نوع اسکارهای آتروفیک می‌توانند به زیر سطح پوست گسترش پیدا کنند و به سختی درمان می‌شوند.

زخم‌های رولینگ: این نوع اسکارها معمولا لبه‌هایی گرد و ظاهری نامنظم دارند و در فرورفتگی‌های گسترده ظاهر می‌شوند.

بوکسور: اسکارهای بوکسور باریک و U شکل هستند و لبه‌هایی تیز دارند. عمق آن‌ها متفاوت است و هرچه کم عمق‌تر باشند بهتر درمان می‌شوند.

برای درمان هر نوع از این اسکار روش جداگانه‌ای وجود دارد. در برخی موارد ممکن است پزشک مربوطه چند روش درمانی مختلف را استفاده کند تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود.

روش‌های مختلف درمان اسکار آتروفیک

همانطور که می‌دانید سلامت پوست اهمیت بسیار زیادی دارد. پس در مرحله‌ی اول باید نزد فردی متخصص و معتبر بروید تا آسیبی به پوست‌تان وارد نشود. در غیر این صورت نه تنها اسکارها درمان نمی‌شوند، حتی ممکن است مشکلات جدی دیگری هم به آن‌ها اضافه شود.

بعد از اینکه پزشک متخصص پوست شما را بررسی کند تشخیص می‌دهد که کدام روش یا روش‌ها مناسب پوست شماست و از کدام یک نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. هر کدام از آن‌ها چالش‌های خاص خود را دارند. از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های درمان اسکار آتروفیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لایه برداری شیمیایی

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان اسکار آتروفیک لایه برداری شیمیایی است. در این روش لایه‌ی آسیب دیده پوست با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص از بین می‌رود. با شروع شدن روند درمان، یک لایه‌ی تازه تولید می‌شود و زخم‌های آتروفیک کاهش می‌یابند. البته نباید انتظار داشته باشید که به یکباره معجزه‌ای رخ دهد! این روند ممکن است هفته‌ها طول بکشد و به میزان آسیب پوست بستگی دارد. در این روش با توجه به پوست و زخم‌های آن از عوامل شیمیایی مختلفی مانند اسید گلیکولیک یا لایه بردارهای عمیق‌تر مانند فنل استفاده می‌کنند.

پرکننده‌ها

پرکننده‌ها یکی دیگر از روش‌های درمانی برای این نوع زخم‌هاست. از این مواد برای صاف کردن و بالا بردن جای زخم‌های فرورفته‌ی پوست استفاده می‌شود. پرکننده‌ها در زیر زخم‌های آتروفیک تزریق و هم‌سطح پوست می‌شوند. نتایج استفاده از این روش سریعا مشاهده می‌شود و با گذشت زمان به بهبود حجم پوست و کم شدن جای زخم‌ها کمک می‌کند.

برداشتن

در این روش پزشک متخصص از یک سوزن به اندازه‌ی زخم برای قطع کردن بافت جای زخم استفاده می‌کند و زخم را بخیه می‌زند. در صورتی که جای اسکارها شدیدتر باشد، شاید نیاز باشد تا دکتر با پیوند گرفتن پوست از پشت گوش زخم را پر کند. حتما به خطرات و عوارض این روش دقت کنید. این روش در برخی موارد ممکن است عوارض ناشی از دوخت یا رنگدانه‌ نامناسب پوست را در پی داشته باشد.

نیدلینگ پوستی

در روش نیدلینگ پوستی یا میکرونیدلینگ، یک گروه سوزن روی پوست شما در جهت‌های مختلف غلتانده می‌شوند. با سوراخ شدن پوست، باعث تشکیل کلاژن جدید و تولید یک لایه‌ پوست سالم‌تر می‌شود. در حقیقت با تحریک کلاژن که برای سلامت پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی آن ضروری‌ است، پوست را بازسازی می‌کند.

جراحی سابسیژن

این روش اغلب با سایر روش‌های درمانی مثل لایه برداری شیمیایی یا میکرونیدلینگ ترکیب می‌شود. باید بدانید که زخم‌های آتروفیک به بافت اصلی پوست متصل شده‌اند. در این روش ارتباط بافت آسیب‌دیده با بافت سالم پوست از بین می‌رود. در حقیقت پزشک متخصص با استفاده از یک ابزار تیز این ارتباط را قطع می‌کند و باعث ایجاد یک زخم جدید می‌شود. با این کار شرایط برای تولید کلاژن و بازسازی بافت آسیب‌دیده‌ی پوست مهیا می‌شود و فرورفتگی‌ها با پوست طبیعی منطبق می‌شوند.

پیشنهاد الا اسکین برای شما

همانطور که می‌دانید، می‌توانیم با مراقبت درست از پوست و استفاده از محصولات پوستی مناسب از بسیاری عارضه‌های پوستی جلوگیری کنیم؛ اسکار آتروفیک هم به همین صورت! اسکارها در نتیجه‌ی آکنه و مشکلات پوستی ایجاد می‌شوند. پس اگر پوست را به طور مرتب لایه برداری و از شوینده‌های مناسب استفاده کنیم، می‌توان امکان بروز آکنه و در نتیجه اسکار آتروفیک را کاهش دهیم. علاوه بر این از نقش ضدآفتاب هم نباید به راحتی گذشت. در همین راستا برای شما چند پیشنهاد جذاب داریم:

لایه بردار آنزیمی اکلادو

محتویات این محصول بر پایه‌ی گیاهان است و با هر نوع پوستی می‌توانید از آن استفاده کنید. لایه بردار آنزیمی اکلادو به لایه‌های عمیق پوست شما نفوذ می‌کند و تمام منافذ را از هرگونه آلودگی و چربی اضافه پاکسازی می‌کند. علاوه بر این‌، با از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست باعث نرمی و لطافت هرچه بیشتر پوست می‌شود.

لایه بردار گماژ اکلادو

لایه بردار گماژ اکلادو یک پاک کننده‌ی عمیق و لایه برداری موثر است. این محصول با کمک به گردش سلول‌های پوستی، باعث می‌شود از داشتن پوستی درخشان و مرطوب لذت ببرید. سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و با پاک کردن عمیق منافذ پوست، نرمی و شادابی را به شما هدیه می‌دهد. در محتویات این محصول از مواد تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش استفاده شده که آن را به محصولی قابل استفاده برای انواع پوست، حتی پوست‌های حساس تبدیل می‌کند.

سرم کنترل‌کننده‌ی آکنه اکلادو

این محصول برای پوست‌های چرب و دارای آکنه یک انتخاب مناسب است. سرم کنترل‌کننده‌ی آکنه اکلادو سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و منافذ پوست را تمیز می‌کند. با کمک این محصول می‌توانید چربی پوست را کنترل کنید و التهاب آن را تسکین دهید.

ضدآفتاب اکلادو

ضدآفتاب اکلادو فاقد چربی است و با داشتن هر نوع پوستی می‌توانید از آن استفاده کنید. دارای SPF50 است و با تکنولوژی PA++++ طراحی شده که از پوست در برابر هر نوع اشعه‌ای محافظت می‌کند. ترکیبات گیاهی این ضدآفتاب پوست را تغذیه می‌کنند و رطوبت فوق‌العاده‌ای به پوست می‌بخشند. ضدآفتاب اکلادو بسیار سبک است و به راحتی جذب پوست می‌شود.

لایه بردار عمقی تالگو

این محصول با داشتن اسکراب قوی سلول‌های پوست را پاکسازی می‌کند، بدون اینکه پوست خشک یا دهیدراته شود. به دلیل داشتن ذرات اکسید آلومینیوم به بازسازی سطح پوست و از بین بردن چروک‌ها کمک می‌کند. همچنین حاوی شی باتر است که باعث آبرسانی، شادابی و شفافیت پوست می‌شود. شما با داشتن هر نوع پوست می‌توانید از این محصول فوق‌العاده استفاده کنید.

سخن نهایی

امیدواریم این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد. حتما قبل از هر گونه اقدام برای درمان اسکار آتروفیک با فردی متخصص مشورت و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید تا آسیب بیشتر و پشیمانی شامل حال‌تان نشود.

پیشنهاد می‌کنیم از سایت الا اسکین دیدن کنید. طیف وسیعی از محصولات مراقبت پوستی از برندهای معتبر و باکیفیت وجود دارد که می‌توانند همراه و یاری‌دهنده‌ی سلامت پوست‌تان باشند. علاوه بر این می‌توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام الا اسکین از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X