با ۱۲ علت ریزش ابرو آشنا شوید! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

با ۱۲ علت ریزش ابرو آشنا شوید!

با ۱۲ علت ریزش ابرو آشنا شوید!

ریزش ابرو می‌تواند تاثیر زیادی در چهره‌ی افراد بگذارد. حتما شنیده‌اید که می‌گویند «ابرو قاب صورت است!». ابروهای پر پشت چهره را زیباتر و سن را کم‌تر نشان می‌دهند. اما علاوه بر جنبه‌ی زیبایی، ابروها از چشم‌ها در برابر ذرات مختلف محافظت می‌کنند. پس مهم است که جلوی ریزش ابرو گرفته شود. پس اگر اخیرا با این مشکل مواجه شده‌اید و تارهای ابروهایتان به طور ناگهانی نازک یا کم شده‌اند، خواندن این مطلب را از دست ندهید تا علت این اتفاق را بیابید.

۱- تغذیه‌ی نامناسب

همانطور که می‌دانید بدن انسان به مواد مغذی زیادی نیاز دارد تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، آمینو اسیدها و اسیدهای چرب، چربی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها، همگی تاثیر زیادی بر سلامت بدن دارند. پس کمبود هر کدام از آن‌ها می‌تواند باعث ریزش مو و ابرو شود.

کمبود پروتئین می‌تواند باعث ضعف و شکنندگی مو شود. پس بهتر است حبوباتی مثل عدس و لوبیا که سرشار از پروتئین هستند را به صورت مرتب استفاده کنید. همچنین گوشت و تخم مرغ منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آیند. فندق، بادام و بادام زمینی حاوی ویتامین E هستند که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان باعث تقویت پیاز مو می‌شوند. علاوه بر این‌ها، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به کاهش ریزش ابرو کمک می‌کنند. ماهی سالمون، قزل آلا و ساردین و روغن‌های افتابگردان، بادام زمینی، ذرت، کانولا و سویا منبع بسیار خوبی از این اسیدهای چرب هستند. پس قبل از استفاده از هر روشی برای جلوگیری از ریزش ابرو، اول مطمئن شوید که روزانه مواد مغذی کافی را مصرف می‌کنید.

۲- آلوپسی آره اتا (Alopecia areata)

آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی‌ست که در آن بدن به فولیکول مو حمله می‌کند و باعث ریزش یا کاهش رشد مو می‌شود.

این بیماری انواع مختلفی دارد:

  • آلوپسی آره اتا باعث ریزش مو به صورت لکه‌ای می‌شود.
  • آلوپسی فیبروز پیشانی باعث زخم شدن پوست سر و ریزش ابرو می‌شود.
  • آلوپسی یونیورسالیس باعث ریزش کل موها می‌شود.

البته این بیماری برای هر شخص متفاوت است. در برخی از افراد فقط یک بار بروز می‌کند اما برخی دیگر ممکن است در زمان‌های مختلف دچار ریزش مو شوند و موها دوباره رشد کنند.

۳- مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث ریزش ابرو شود

یکی از عوارض جانبی برخی از داروها، ریزش مو است که این موضوع می‌تواند باعث ریزش ابرو نیز شود. برای مثال:

  • قرص‌های ضدبارداری، تستسترون و استروئیدهای آنابولیزان
  • داروهای ضد التهاب مثل ناپروکسن، ایندومتاسین و سولینداک
  • داروهای روانپزشکی مثل لیتیوم، دوگزپین، هالدول، ایمی پرامین، آمی تریپتلین و پروزاک
  • داروهای کاهش وزن مانند سیبوترامین، متفورمین، اورلیستات، سیبوترامین، اگزنتاید و پرامیلاتید
  • داروهای تشنج مثل فنی توئین، اسید والپروئیک و فنوباربیتال

۴- افزایش سن

همانطور که سن‌ بالا می‌رود موهای بدن و ابرو دچار ریزش می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید برای اصلاح کردن ابرو از تیغ استفاده کنید، از استرس دوری کنید، کمتر از لوازم آرایش استفاده و پوست را آبرسانی کنید.

۵- ریزش ابرو به علت مشکلات تیروئید

اگر به کم‌کاری تیروئید دچار باشید احتمال ریزش ابرو زیاد است. غده‌ی تیروئید هورمونی را تولید می‌کند که سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند. در این عارضه غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی فعال نیست و باعث ریزش ابرو، خشکی پوست، افزایش وزن و خستگی زیاد می‌شود.

۶- عوارض پوستی

  • اگزما: یک نوع التهاب پوستی‌ست که باعث خارش، سوزش و قرمزی پوست می‌شود. در صورت بروز ممکن است در رشد مو دخالت کند چراکه فولیکول‌های مو داخل پوست هستند.
  • درماتیت تماسی: به علت تماس با یک ماده تحریک کننده سمی یا یک ماده آلرژن، ایجاد می‌شود. این عارضه باعث خارش و سوزش می‌شود و ممکن است باعث ریزش ابرو شود.
  • درماتیت سبورئیک: این بیماری ناشی از قارچ یا تولید بیش از روغن در پوست است. درماتیت سبورئیک می‌تواند باعث ریزش مو در خط ابرو شود.

۷- سرطان

سرطان‌های پوستی مثل BCC و SCC یا سارکوم کاپوزی باعث ریزش تارهای ابرو می‌شوند. همانطور که می‌دانید شیمی‌ درمانی هم که برای درمان سرطان به کار می‌رود باعث ریزش مو می‌شود. این روش جلوی سلول‌هایی که به سرعت در حال تقسیم شدن هستند را می‌گیرد که شامل فولیکول‌های مو هم می‌شود. البته با تمام شدن دوره‌ی شیمی درمانی، مو و ابروها دوباره شروع به رشد می‌کنند.

۸- بارداری

بارداری و زایمان هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند روی چرخه‌ی رشد مو تاثیر بگذارد. در نتیجه احتمال ریزش مو و ابرو در این دوران وجود دارد.

۹- عفونت‌ها

عفونت‌ها ممکن است روی فولیکول یا ساقه‌ی مو تاثیر بگذارند و باعث ریزش آن شوند. برای مثال عفونت‌های قارچی یا بیماری هانسن که احتمالا آن را با اسم جذام یا خوره شنیده‌اید، می‌توانند باعث ریزش موقت مو، نازک شدن و ریزش تارهای ابرو و خارش شوند.

۱۰- ریزش ابرو به علت عوامل فیزیکی

سوختگی، تصادف، ضربه دیدن، عوامل شیمیایی و الکتریکی می‌توانند روی رشد ابرو تاثیر بگذارند. حتی برداشتن و اصلاح ابرو هم در دراز مدت ممکن است فولیکول مو را از بین ببرد.

۱۱- بروز حساسیت

گاهی اوقات برخی از مواد آرایشی ممکن است باعث حساسیت پوست شود و به ریزش ابروها بینجامد.

۱۲- ریزش ابرو به علت استرس و اضطراب

نیازی به یادآوری نیست که استرس و اضطراب بیش از حد چقدر می‌تواند بر جنبه‌های مختلف سلامت بدن تاثیر بگذارد. ابروها هم از این قاعده جدا نیستند! اضطراب و استرس بیش از حد باعث کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول مو و ایجاد نوسان در میزان هورمون‌ها می‌شود و تارهای ابرو می‌ریزند.

کلام آخر

حال که علت‌های مختلف ریزش ابرو را دانستید بهتر می‌توانید تشخیص دهید که چه کاری به کاهش یا متوقف کردن آن کمک می‌کند. حتما در این مورد از فردی متخصص مشورت بگیرید تا بلایی بدتر بر سر ابروهایتان نیاید!

پیشنهاد می‌کنیم از محصولات سایت الا اسکین دیدن کنید. علاوه بر این می‌توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید.

 

برچسب پست ها “با ۱۲ علت ریزش ابرو آشنا شوید!”

  1. […] مختلفی اتفاق بیفتد. در این مورد می‌توانید مقاله‌ی «با ۱۲ علت ریزش ابرو آشنا شوید!» را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X