تفاوت جوش و تبخال! + علائم و درمان آن‌ها - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

تفاوت جوش و تبخال! + علائم و درمان آن‌ها

تفاوت جوش و تبخال! + علائم و درمان آن‌ها

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که متوجه یک برآمدگی قرمز و دردناک در اطراف لب خود شده باشید اما نمی‌دانید این برآمدگی جوش است یا تبخال؟ باید تفاوت این دو را بدانید زیرا راه‌های درمان و علائم آن‌ها باهم متفاوت است.

پس در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا اگر دچار این عارضه شدید بتوانید آن را درمان کنید:

علائم جوش و تبخال

در حالی که ممکن است در بسیاری از موارد با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، جوش‌ها و تبخال‌ها نشانه‌های شرایط سلامتی کاملا متفاوتی دارند و توسط عوامل کاملا متفاوتی ایجاد می‌شوند.

منافذ پوست منافذی هستند که روغن و عرق از آن خارج می‌شود. وقتی منافذ مسدود می‌شوند، باکتری‌های طبیعی پوست می‌توانند وارد شوند و باعث ایجاد لکه‌های قرمز و برجسته‌ای به نام جوش یا آکنه شوند.

از سوی دیگر، تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. این ویروس پس از آلوده شدن می‌تواند به طور مکرر باعث شیوع تبخال شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب گرم، باد سرد، سرماخوردگی یا سایر بیماری‌ها، سیستم ایمنی ضعیف، تغییر سطح هورمون‌ها، یا حتی استرس هم می‌تواند باعث شیوع تبخال شود.

تفاوت جوش و تبخال

۱)  تفاوت مکان:

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص جوش‌ها و تبخال این واقعیت است که جوش‌ها در تمام صورت شما ایجاد می‌شوند. بد است، می‌دانیم، اما هنوز هم یک عامل مهم است! از طرف دیگر، زخم‌های سرد در اطراف یا روی لب ها و گاهی اوقات بینی، چانه و چشم‌ها ایجاد می‌شود.

۲) چگونه به نظر می‌رسد:

در حالی که جوش‌ها و تبخال‌ها در ابتدا به یکدیگر شباهت دارند؛ اما با شروع رشد آن‌ها تفاوت‌هایی ایجاد می‌شود. تبخال‌ها اغلب در یک مکان به‌صورت مجموعه‌ای از تاول‌های کوچک ظاهر می‌شوند که می‌ترکند، مایع ترشح می‌کنند و پوسته‌ای را تشکیل می‌دهند.

در مقابل جوش‌ها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند و می‌توانند یک یا چند جوش سر سفید و جوش‌های سرسیاه وجود داشته باشد. حتی اگر چندین جوش دارید، معمولا برآمدگی‌های منفرد هستند که مانند تبخال با هم ترکیب نمی‌شوند.

۳) چه حسی دارند:

آیا تا به حال جوشی داشته‌اید که واقعا شبیه یک جوش معمولی نباشد؟ بله، به احتمال زیاد، ممکن است تبخال باشد. در حالی که لمس کردن جوش به طور کلی کمی دردناک است، تبخال عامل درد را به سطح جدیدی می‌برد. شما ممکن است متوجه شوید که پوست شما در روزها یا ساعت‌ها قبل از ظهور تبخال خارش یا گزگز می‌کند. تبخال می‌تواند دردناک شود و با رشد آن ضربان داشته باشد یا بسوزد.”

بنابراین، شما یک خوشه تاول روی لب خود دارید که سوزن سوزن می‌شود و می‌سوزد، و کاملا مطمئن هستید که یک تبخال است. تبخال را نمی‌توان درمان کرد. با این حال، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و از داروهای تجویزی مانند قرص‌ها و کرم‌های ضد ویروسی استفاده کنید تا زمان بهبودی تبخال را کوتاه کنید.

در زمان درمان تبخال پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را رعایت کنید:

چگونه تبخال را درمان کنیم؟

۱) تاول‌ها را فشار ندهید:

در نهایت، چیزی که جوش‌ها و تبخال‌ها می‌توانند روی آن توافق کنند این است! یک قانون قدیمی، ایجاد هر نوع تاول یا برآمدگی روی پوست می تواند مشکل را بدتر کند، و مورد تبخال نیز تفاوتی ندارد. فشار دادن تبخال می‌تواند باعث ملتهب و عفونی شدن آن شود که منجر به عفونت باکتریایی و زخم می‌شود. از آن جایی که بیرون زدن تبخال مایعات آلوده به ویروس را به سطح پوست می‌آورد، شانس شما را برای انتشار تبخال افزایش می‌دهد.

۲) از بالم لب و مرهم استفاده کنید:

مخصوصا برای زخم‌های سرد که پوسته پوسته شده و خشک شده‌اند، یک مرهم غیر معطر می‌تواند معجزه کند تا زخم را مرطوب نگه دارد و از شکافتن آن که بسیار دردناک است، جلوگیری کند. در حالی که نرم کننده‌ها و مرهم لب‌ها تبخال را برطرف نمی‌کنند، اما می‌توانند درد را کاهش دهند. بالم لب به پیشگیری از ترک کمک می‌کند. همچنین به عنوان سدی در برابر محرک‌های خارجی‌ است.

۳) از کمپرس سرد استفاده کنید:

بنابراین، یکی از چیزهایی که هیچ کس در مورد تبخال به شما نمی‌گوید این است که فعالیت‌های روزانه مانند خوردن و نوشیدن آب بسیار دردناک می‌شوند. در واقع، تماس با هر سطحی می‌تواند باعث ضربان و ناراحتی زخم‌ها شود، در حالی که شما باید بار سنگین آن را تحمل کنید. کمپرس سرد برای تمام دردها و دردهایی که با تبخال همراه است و راهی عالی برای آرام کردن تاول‌های قرمز خشمگین روی صورت شما است، یک نجات دهنده است!

۴) درمان‌های طبیعی را امتحان کنید:

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که درمان‌های جایگزین و طبیعی با ترکیباتی مانند لیمو، آلوئه‌ورا، روی و شیرین بیان راهی عالی برای تسریع روند بهبودی هستند، زیرا حاوی اجزای ضد ویروسی هستند.

نحوه درمان و پیشگیری از جوش صورت

اگر جوش است، دلیلی برای استرس ندارید! جوش‌ها به طور کلی خود به خود ناپدید می‌شوند، بنابراین اگر تبخال نیست، می‌توانید صبر کنید تا از بین بروند. به ان‌ها دست نزنید و فشار دادن آن‌ها باعث می‌شود تا باکتری‌های ناشی از آن جوش‌ را به دیگر نقاط پوستتان انتقال دهید.

۱) از Spot-Treatments استفاده کنید:

ساده‌ترین راه برای درمان جوش‌ها استفاده از درمان‌های لکه بینی است که بدون نسخه در دسترس هستند. چه پچ باشد و چه ژل، بیشتر درمان‌های لکه بینی در ناپدید شدن جوش‌ها با سرعت نور موثر هستند، بنابراین نگران نباشید!

۲) صورت خود را به طور منظم بشویید:

اگر برای مدت طولانی دچار جوش بوده‌اید، ممکن است نیاز داشته باشید که بیشتر از حد معمول روی پاکسازی پوست خود تمرکز کنید. از یک پاک کننده ملایم، ترجیحا با اسید سالیسیلیک استفاده کنید تا مطمئن شوید که پوست شما عاری از باکتری‌های مولد جوش است.

۳) هیدراته بمانید:

ننوشیدن آب کافی می‌تواند پوست صورت شما را تشدید کرده و باعث کنده شدن آن شود، زیرا بدن کم آب شما را در داخل منعکس می کند. روزانه مقادیر کافی آب بنوشید.

۴) غذای سالم بخورید:

پوست شما حالت درونی بدن شما را منعکس می‌کند، بنابراین اگر از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و پر کربوهیدرات استفاده می‌کنید، احتمالا صورت شما این را منعکس خواهد کرد. به خوردن سبزیجات برگدار و سبز رنگ که مملو از ویتامین هستند پایبند باشید و به روشن شدن پوست خود به شکلی جادویی نگاه کنید.

۵) از لایه‌بردار‌ها کمک بگیرید:

لایه برداری منظم برای دور نگه داشتن باکتری‌های ایجاد کننده جوش‌ها بسیار مفید است. لایه برداری یک بار در روز پوست می‌تواند به رفع آن کمک کند! انتخابتان چه لایه‌بردار شیمیایی  چه لایه‌بردار فیزیکی و طبیعی است، همیشه آن را در روتین پوستی خود قرار دهید.

۶) از مواد آرام بخش استفاده کنید:

ترکیبات آرام بخش مانند آلوئه‌ورا، چریش و سرکه سیب می‌توانند به خلاص شدن از شر رادیکال‌های آزاد روی صورت کمک کنند و دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی هستند که با جوش‌ها به طور موثری مبارزه می‌کنند. حتی می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان درمان‌های لکه‌های لحظه آخری هم استفاده کنید..

سوالاتی که ممکن است برایتان پیش آید:

آیا راهی برای جلوگیری از تبخال به طور کلی وجود دارد؟

در یک کلام، نه. متاسفانه، از آن جایی که هیچ درمانی وجود ندارد، باید به پیشگیری روی بیاوریم. از تماس پوست به پوست با افرادی که تاول‌های قابل مشاهده دارند و افراد غریبه خودداری کنید، که با توجه به اینکه ما بیش از یک سال را تقریبا بدون تماس انسانی گذراندیم، این کار چندان سختی نیست. همچنین می‌توانید با به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی با دیگران، شستن مکرر دست‌ها و لمس نکردن صورت خود با دستان خود از خود محافظت کنید.

چه اقدامات بهداشتی می‌توانم برای جلوگیری از گسترش تبخال یا حتی ابتلا به آن انجام دهم؟

اگر تبخال دارید، می توانید با اجتناب از تماس فیزیکی نزدیک تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود یابد، از انتقال آن جلوگیری کنید. تبخال می‌تواند تا ۱۵  روز مسری باشد. برای رسیدن به نقطه‌ای که تبخال دیگر وجود ندارد. مسری است، باید صبر کنید تا تمام علائم تبخال شما از بین برود، از جمله تاول و هرگونه دلمه. همچنین پیشنهاد می‌شود مسواک خود را عوض کنید، زیرا ویروس تبخال می‌تواند چند روز پس از ظاهر شدن تبخال روی صورت شما در مسواک شما باقی بماند. برای از بین بردن کامل این ویروس، باید مسواک قدیمی را دور بریزید و مسواک جدید را جایگزین کنید.

جمع‌بندی…

در این مقاله به طور کامل در مورد تفاوت تبخال و جوش‌ها صبحت و راه‌های درمان این دو را هم بیان کردیم. اگر با وجود این گفته‌ها هنوز تفاوت تبخال و جوش را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر سوالی در این مورد یا دیگر عارضه‌های پوستی دارید می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X