علت خارش زیر بغل چیست؟ + راه‌های درمان - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

علت خارش زیر بغل چیست؟ + راه‌های درمان

خارش زیر بغل

زیر بغل، یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن شماست. همچنین یکی از مناطقی‌ست که به دلیل وجود عرق بیشتر گرم و مرطوب است. در ترکیب با موهای بدن می‌تواند منجر به خارش شود. خارش زیر بغل معمولا یک واکنش آلرژیک به یک ماده در محصولات مراقبت از بدن شما مانند دئودورانت‌ها یا کرم‌های اصلاح است. اما ممکن است به دلیل جوش، پوست حساس یا صابون نیز باشد. گاهی اوقات، ممکن است قارچ یا عفونت قارچی ایجاد شود که در این صورت خارش ممکن است به راش زیر بغل تبدیل شود. خوشبختانه خارش زیر بغل شایع و درمان آن نیز نسبتا ساده است.

بثورات زیر بغل می‌تواند قرمز یا سفید، پوسته پوسته یا ناهموار باشد و بین چند ساعت تا چند ماه طول بکشد. گزینه‌های درمانی شامل درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه است. فقط در موارد شدید، که خارش یا بثورات از بین نمی‌رود، باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا داروهای خوراکی و کرم‌های موضعی را تجویز کند. اگر برای مشکلات گفته‌شده به دنبال راه‌حل هستید، ما همه چیز را در ادامه توضیح داده‌ایم. در این مقاله علل خارش زیر بغل به همراه انواع راش‌‌های زیر بغل و راه‌های درمان آن آورده شده است.

علت خارش زیر بغل چیست؟

خارش زیر بغل یا بثورات زیر بغل می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود؛ این دلایل می‌تواند از عادات سبک زندگی روزمره تا شرایط پزشکی متغیر باشد. ممکن است مدام احساس خاراندن پوست خود داشته باشید و این فقط وضعیت را بدتر می‌کند. تلاش برای درک علت خارش به شما در پیشگیری از آن کمک می‌کند.

۱- دئودورانت

در حالی که استفاده از اسپری دئودورانت قبل از بیرون رفتن به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی شاداب بمانید و بوی خوبی داشته باشید، علت شماره یک جوش زیر بغل است. اگر بعد از استفاده از دئودورانت ناحیه زیر بغل شما دچار خارش می‌شود، ممکن است به محصول یا مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن حساسیت داشته باشید. سعی کنید آن را به مارک یا طیف دیگری تغییر دهید، دئودورانت‌هایی که حاوی الکل هستند می‌توانند برای پوست خشن باشند و باعث خارش شوند. بنابراین توصیه می‌شود از دئودورانت‌های بدون الکل برای جلوگیری از خارش زیر بغل استفاده کنید.

۲- اصلاح

استفاده از تیغ برای از بین بردن موهای زیر بغل راحت‌ترین روش به نظر می‌رسد. اما تیغ ممکن است باعث خارش و بثورات زیر بغل شود. به خصوص اگر از تیغ قدیمی استفاده می‌کنید یا پوست شما حساس است و قبل از اصلاح به درستی تمیز نشده است. اصلاح خشک نیز می‌تواند ناحیه زیر بغل را تحریک کرده و منجر به خارش زیر بغل شود. بنابراین در صورت امکان از استفاده از تیغ خودداری کنید و در صورت لزوم، قبل از اصلاح مقداری نرم‌کننده روی ناحیه مورد نظر بمالید. بعد از آن مرطوب کردن پوست را فراموش نکنید.

۳- صابون

صابون‌های معمولی حاوی مواد شیمیایی خشن و رایحه‌های مصنوعی هستند که هر دو می‌توانند ناحیه زیر بغل را خشک و پوسته پوسته کنند. در برخی موارد حتی ممکن است باعث خارش و بثورات پوستی شود. استفاده از صابون یا ژل با pH متعادل با مواد ملایم و مرطوب‌کننده می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

۴- استرس

گاهی اوقات مشکلات داخلی نیز ممکن است باعث واکنش فیزیکی شوند. اگر استرس دارید یا مضطرب هستید، سیستم عصبی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این می‌تواند باعث خارش در هر قسمت از بدن شما شود. از آنجایی که ناحیه زیر بغل حساس و ظریف است، ممکن است راش زیر بغل ایجاد شود.

۵- بهداشت ضعیف

تمیز و شاداب نگه داشتن ناحیه زیر بغل ضروری است. جدای از دوش گرفتن هر روز، تعویض لباس زیر و لباس‌های خود به خصوص بعد از ورزش نیز مهم است. پوشیدن لباس‌های خیس از عرق برای مدت طولانی می‌تواند باعث خارش و همچنین بثورات زیر بغل شود.

خارش زیر بغل

انواع بثورات زیر بغل

انواع مختلفی از بثورات زیر بغل وجود دارد که می‌تواند در ناحیه زیر بغل ایجاد و باعث خارش آن شود. دانستن اینکه کدام نوع بثورات است، به درمان بهتر این بیماری کمک می‌کند. بیایید نگاهی به انواع مختلف بثورات زیر بغل بیندازیم:

۱- درماتیت آتوپیک

یکی از انواع بثورات زیر بغل، درماتیت آتوپیک است که به نام اگزما نیز شناخته می‌شود. معمولا در دوران کودکی شروع می‌شود و اغلب در چین‌های پوستی مانند پشت زانو، داخل آرنج و زیر بغل ایجاد می‌شود. درماتیت آتوپیک می‌تواند بسیار خارش‌دار باشد و منجر به بثورات قرمز رنگی شود که همچنین می‌تواند به دلیل خاراندن بیش از حد خونریزی کند.

۲- درماتیت تماسی

همانطور که از نام آن پیداست، درماتیت تماسی زمانی ظاهر می‌شود که پوست شما با یک ماده حساسیت‌زا در تماس باشد. برخی از مواد موجود در دئودورانت یا لوسیون بدن شما ممکن است باعث واکنش آلرژیک در ناحیه زیر بغل شود. گاهی اوقات، برخی از پارچه‌ها یا مواد شوینده نیز می‌توانند باعث درماتیت تماسی شوند.

۳- درماتیت سبورئیک

برخلاف درماتیت آتوپیک که به دلیل خشکی رخ می‌دهد، درماتیت سبورئیک نتیجه تولید بیش از حد سبوم یا ترشح چربی است. ممکن است ناحیه زیر بغل شما را به لکه‌های زرد رنگ روغنی تبدیل کند.

۴- کاندیدیازیس

کاندیدیازیس نوعی عفونت قارچی است که به دلیل بهداشت نامناسب، لباس‌های تنگ و هوای گرم رخ می‌دهد. در نواحی مرطوب بدن مانند ناحیه زیر بغل ایجاد می‌شود. این نوع بثورات زیر بغل به شکل قرمزی و پوسته پوسته ظاهر می‌شود.

درمان‌های خانگی برای خارش زیر بغل

اولین روش درمان هر گونه نگرانی پوستی و سلامتی، درمان خانگی است. ایمن‌تر، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. به علاوه، بیشتر عفونت‌های پوستی با کمک کمی از مواد و محصولات موجود در خانه، خود به خود بهبود می‌یابند. در اینجا نحوه مقابله با خارش زیر بغل در خانه آورده شده است.

۱- مرطوب‌کننده

استفاده از یک مرطوب‌کننده تسکین‌دهنده در ناحیه زیر بغل می‌تواند خارش را تسکین دهد و پوست را آرام کند، به خصوص اگر احساس خشکی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که از فرمول بدون عطر استفاده می‌کنید، زیرا عطرهای مصنوعی می‌توانند پوست را بیشتر تحریک کرده و روند بهبودی را کندتر کنند. از ژل آلوئه‌ورا تازه نیز می‌توانید برای آرام کردن پوست استفاده کنید.

۲- تکه‌های یخ

راه دیگر برای مقابله با خارش زیر بغل، استفاده از تکه‌های یخ است. پوست را تسکین می‌دهد و همچنین از خارش مداوم آن ناحیه جلوگیری می‌کند. آن را مستقیما روی پوست قرار ندهید، یخ را در یک حوله تمیز و نرم بپیچید و سپس آن را روی ناحیه به آرامی فشار دهید.

۳- روغن طبیعی

روغن‌های طبیعی مانند درخت چای و اسطوخودوس را می‌توان برای درمان بثورات زیر بغل استفاده کرد. هر دوی این روغن‌ها توانایی مبارزه با عفونت‌ها و تسکین پوست را دارند، اما آن‌ها را مستقیما روی پوست قرار ندهید. از روغن حامل برای مخلوط کردن چند قطره استفاده کنید و سپس روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

داروهای بدون نسخه برای خارش زیر بغل

قبل از تعیین وقت ملاقات با متخصص پوست، امتحان کردن چند محصول بدون نسخه نیز می‌تواند این مشکل را برطرف کند. برخی از پودرها، لوسیون‌ها و پمادها در درمان بثورات بسیار موثر شناخته شده‌اند.

۱- پودرهای ضد ترک خوردگی

راش‌هایی که در اثر تعریق و اصطکاک مداوم پوست ایجاد می‌شوند را می‌توان با کمک یک پودر ضد ترک بهبود بخشید. اصطکاک و به دنبال آن درد را کاهش می‌دهد. ناحیه مورد نظر را کاملا با آب و صابون ملایم تمیز کنید، سپس پودر را روی ناحیه آسیب‌دیده بزنید و لباس‌های گشاد بپوشید.

۲- لوسیون کالامین

لوسیون کالامین می‌تواند اثر آرام‌بخشی بر روی پوست داشته باشد. اگر جوش زیر بغل دارید، سعی کنید کمی از لوسیون کالامین را روی آن بمالید. این باعث کاهش التهاب و همچنین خارش می‌شود و بثورات را سریع‌تر التیام می‌بخشد.

۳- پمادهای ضد قارچ

اگر خارش زیر بغل شما نتیجه یک عفونت قارچی یا باکتریایی باشد، پماد یا ژل ضد قارچ می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. موادی مانند نیستاتین، کتوکونازول یا کلوتریمازول موجود در این پمادها با باکتری‌ها مبارزه کرده و بثورات را التیام می‌بخشد.

سوالات متداول در مورد خارش زیر بغل

چگونه از جوش زیر بغل جلوگیری کنم؟

اگر پوست شما حساس و مستعد ایجاد جوش است، توصیه می‌کنیم از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر، لباس‌های نخی کمی گشاد و صابون ملایم استفاده کنید و به طور منظم لباس‌ها و حوله‌ها را بشویید.

آیا خارش زیر بغل نشانه دیابت است؟

خارش موضعی یک نگرانی رایج در بین مبتلایان به دیابت است، بنابراین اگر خارش زیر بغل دارید، می‌تواند نشانه دیابت باشد. در واقع، برخی از داروهای دیابت نیز ممکن است باعث ایجاد بثورات روی پوست شما شوند که ممکن است به سایر نقاط بدن مانند زیر بغل گسترش یابد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور جامع و کامل به این موضوع بپردازیم. با این حال اگر سوالی داشتید حتما برای‌مان بنویسید. شما می‌توانید از طریق سایت و پیج اینستاگرام با ما در ارتباط باشید و از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X