خارش پوست بعد از حمام؟ این چیز‌هایی‌ست که باید بدانید! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

خارش پوست بعد از حمام؟ این چیز‌هایی‌ست که باید بدانید!

خارش پوست بعد از حمام

تصور کنید: روز تعطیل شماست و می‌خواهید استراحت کنید. بیرون هوا سرد است و یک دوش آب گرم به همراه روتین مراقبت از پوست و روشن کردن شمع‌های معطر می‌تواند یک ایده‌ی بسیار خوب باشد. پس دوش می‌گیرید و احساس می‌کنید بسیار سرحال شده‌اید که ناگهان خارش پوست شروع می‌شود. کار اشتباهی انجام داده‌اید؟ چه چیزی باعث خارش پوست بعد از حمام می‌شود؟ فکر می‌کنید بخاطر یکی از محصولات استفاده‌شده است یا دمای آب؟ احتمالا هر دو. عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است واکنشی از این نوع را ایجاد کند. بیایید بفهمیم چه چیزی اشتباه پیش می‌رود…

چه چیزی باعث خارش پوست بعد از حمام می‌شود؟

صابون

این امکان وجود دارد صابونی که استفاده می‌کنید برای پوست شما خشن باشد. برخی از صابون‌ها چربی طبیعی پوست شما را از بین‌ می‌برند و این می‌تواند منجر به خشکی شود. و اگر آن را به درستی نشویید، باقی‌مانده صابون ممکن است پوست شما را تحریک کند. مطمئن شوید که مواد تشکیل‌دهنده هر محصولی را که می‌خرید، بررسی‌ می‌کنید؛ به خصوص اگر پوست شما خشک یا مستعد واکنش است. همچنین از صابون‌های معطر دوری کنید.

اگزما

اگزما وضعیتی‌ست که باعث التهاب، بثورات، برآمدگی، تورم و خارش روی پوست می‌شود. دوش گرفتن ممکن است این بیماری را تشدید کند؛ آب داغ، صابون و محصولات معطر، روغن طبیعی پوست شما را از بین می‌برند. این امر باعث خارش و درد اگزما بیشتر از حد معمول می‌شود.

درماتیت تماسی

بسیاری از محصولات می‌توانند واکنش‌های آلرژیک روی پوست ایجاد کنند. این به عنوان درماتیت تماسی شناخته می‌شود. عطر یکی از رایج‌ترین مواد ایجادکننده چنین واکنشی‌ست. اگر صابون یا اسکراب شما با رایحه‌ای همراه است، شاید مقصر این باشد. سعی کنید با محصولات بدون عطر به حمام بروید.

شستن لباس با محصولات معطر

اگر از محصولات معطر روی حوله خود استفاده می‌کنید و پوست شما به آن‌ها حساسیت دارد، ممکن است مشکل، روتین بعد از حمام شما باشد. هنگامی که بدن خود را خشک می‌کنید، این عطرها می‌توانند به پوست منتقل شوند. به عنوان مثال، برای شستن حوله‌ها و لباس‌های خود از شوینده‌های بدون بو استفاده کنید.

خشکی پوست

ممکن است متوجه شوید که پوست شما در طول زمستان خشک می‌شود. این به دلیل کاهش دما و سطح رطوبت و وزش بی‌امان باد است. رطوبت زیادی در هوا وجود ندارد تا پوست شما را هیدراته کند و مقدار سبوم (چربی) تولیدشده توسط غدد چربی کاهش می‌یابد (این چربی یک سد محافظ برای مرطوب کردن پوست شما، ایجاد می‌کند). دوش آب گرم و طولانی فقط مشکل را تشدید می‌کند، چربی پوست شما را از بین می‌برد و این منجر به خارش می‌شود.

تغییرات فصلی چه ربطی به آن دارد؟

تغییرات فصلی می‌تواند باعث خشکی و خارش شود. در طول زمستان، کاهش درجه حرارت و رطوبت، همراه با وزش بادهای مکرر، پوست را خشک می‌کند و باعث خارش می‌شود. این به عنوان «بثورات زمستانی» شناخته می‌شود. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم هوای سرد رطوبت کمتری نسبت به هوای گرم دارد. و بادهای تند روغن طبیعی پوست را از بین می‌برد. این وضعیت با دوش آب گرم طولانی و مکرر و سایر عوامل ذکر‌شده در بالا بدتر می‌شود.

چگونه از خارش پوست بعد از حمام جلوگیری کنیم؟

پوست را مرطوب کنید

پوست خود را بلافاصله بعد از حمام مرطوب کنید. به این شکل تمامی رطوبت در پوست شما قفل می‌شود. این مرحله در جهت بازیابی لیپیدها (بخشی از سد پوستی) و ترویج رشد مجدد باکتری‌های سالم کار می‌کند. بدن خود را کاملا خشک نکنید. همین که آب روی سطح پوست را خشک کردید، پوست را با مرطوب‌کننده چرب کنید. رطوبت پوست شما این امکان را فراهم می‌کند که مرطوب‌کننده به طور موثرتری نسبت به زمانی که خشک باشد، در امان بماند.

از محصولات بدون عطر استفاده کنید

این شامل صابون‌ها، اسکراب‌ها، لوسیون‌ها، مواد شوینده و بقیه محصولات شما می‌شود؛ به خصوص اگر پوست شما حساس باشد. به جای آن از محصولات بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید.

پوست را به آرامی خشک کنید

کشیدن حوله روی پوست می‌تواند رطوبت آن را از بین ببرد و پوست شما را تحریک و دچار خارش کنید. سعی کنید با ملایمت پوست را خشک کنید.

دوش آب ولرم و کوتاه بگیرید

آب ولرم همیشه بهترین راه است. دوش آب گرم و طولانی می‌تواند روغن‌های طبیعی و حیاتی پوست را از بین ببرد. علاوه بر این پس از حمام، آب باقی‌مانده روی پوست تبخیر می‌شود و در این فرآیند رطوبت را مستقیما از پوست خارج می‌کند. اما آب خنک‌تر، رطوبت را مستقیما به پوست شما برمی‌گرداند. به طور کلی سعی کنید دوش گرفتن را به یک بار در روز محدود کنید.

درمان‌های خانگی برای خارش پوست بعد از حمام

درمان‌های خانگی برای خارش پوست بعد از حمام

کیسه‌ی یخ

یک راه موثر برای خنک کردن خارش، فشار دادن کیسه یخ روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده برای حدود پنج دقیقه است. یا سعی کنید لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌های خود را قبل از استفاده در یخچال خنک کنید. این کار پیشرفت التهاب را متوقف می‌کند. می‌توانید به جای کیسه از پارچه‌ی مرطوب نیز استفاده کنید. حتی دوش آب سرد هم جواب می‌دهد.

بلغور جو دوسر

منظور ما صبحانه‌ی روزانه شما نیست. بلغور جو دوسر کلوئیدی که از آسیاب کردن جو دوسر به صورت پودر ریز تهیه می‌شود، به دلیل توانایی آن در از بین بردن خشکی و خارش شناخته می‌شود. از این گذشته، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین خواص ضد التهابی است. فقط مقداری از آن را در آب حل کنید و محلول حاصل را در حین دوش گرفتن روی پوست خود استفاده کنید. این معجون یک سد محافظ بر روی پوست شما ایجاد می‌کند، از نفوذ آلودگی به آن جلوگیری می‌کند و تمام رطوبت را می‌پوشاند.

داروهای گیاهی

آلوئه‌ورا به دلیل فواید مراقبت از پوست مورد توجه اکثر ماست. خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد ویروسی آن می‌تواند التهاب را تسکین دهد و همچنین ظاهر بثورات را کاهش دهد. برای درمان خارش پوست بعد از حمام، می‌توانید به دنبال ژل‌های بدون نسخه حاوی آلوئه‌ورا یا حتی منتول و کالامین باشید. با این حال، همیشه قبل از استفاده از هر چیزی روی پوست خود یک پچ تست انجام دهید.

روغن‌های طبیعی

روغن نارگیل و روغن زیتون داروهای موثری برای خارش پوست هستند. اولی راش را هیدراته می‌کند و تسکین می‌دهد. دومی، جدای از التیام بثورات، پوست را نیز بازسازی می‌کند. در بسیاری از موارد برای درمان بثورات درماتیت تماسی استفاده می‌شود.

یک دستگاه رطوبت‌ساز بخرید

یک دستگاه رطوبت‌ساز پاسخی به تمام مشکلات شماست. این دستگاه را با بخاری‌ها اشتباه نگیرید. بخاری اتاق را گرم می‌کند و در عین حال رطوبت را نیز از آن می‌گیرد. اما رطوبت‌ساز هوای اتاق را دوباره هیدراته می‌کند. پوست شما برای مبارزه با خشکی و خارش به این رطوبت نیاز دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خارش شما ادامه داشت، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا علت این اتفاق را بیابید. ممکن است نشانه‌ی یک بیماری زمینه‌ای مانند اگزما، کهیر، پسوریازیس یا درماتیت تماسی باشد. خارش به یائسگی نیز نسبت داده شده است. اما، این‌ها توسط ما قابل درمان نیستند. اگر خارش مزمن باقی بماند، باید از یک متخصص کمک بگیرید. از خود بپرسید که آیا این مشکل با روتین روزانه‌ی شما تداخل دارد یا خیر. آیا بیش از دو هفته بدون تسکین بوده است؟ خارش شما با عوامل دیگری مانند تب یا کاهش وزن همراه است؟ آیا اصلا اقدامات خودمراقبتی کمک‌کننده است؟ با این سوالات می‌‌توانید به میزان وخامت اوضاع پی ببرید. موضوع را نادیده نگیرید؛ ممکن است وضعیت را بدتر کند. هنگامی که تشخیص دادید، می‌توانید برای حل مشکل کاری کنید. پس در سریع‌ترین زمان ممکن از یک متخصص وقت بگیرید.

سوالات متداول در مورد خارش پوست بعد از حمام

۱) برای قطع خارش چه چیزی بنوشم؟

با نوشیدن آب، خود را هیدراته کنید. آب هر گونه سمومی که باعث خارش می‌شود را دفع کرده و بدن شما و همچنین پوست‌تان را آبرسانی می‌کند.

۲) آیا وازلین برای خارش پوست مفید است؟

می‌توانید از وازلین برای آبرسانی به پوست خشک خود استفاده کنید و خارش ناشی از آن را کاهش دهید. این یک سد بر روی پوست شما ایجاد می‌کند و از، از دست دادن رطوبت جلوگیری می‌کند. می تواند اگزما را تسکین دهد، خشکی پوست را کاهش دهد و از بهبودی پوست حمایت کند.

۳) آیا دوش آب گرم می‌تواند باعث آلرژی شود؟

دوش آب گرم می‌تواند منجر به خارش شود. آن‌ها باعث می‌شوند ماست‌سل‌ها محتویات خود را در پوست آزاد کنند؛ این سلول‌ها حاوی هیستامین هستند. هیستامین به عنوان محرک خارش در پوست شناخته شده است. آن‌ها همچنین می‌توانند منجر به تشکیل کهیر در بدن شوند. این‌ها به عنوان «کهیر گرمایی» طبقه‌بندی می‌شوند و یک واکنش آلرژیک به گرما هستند.

۴) چرا بدن من بعد از حمام کردن با اسفنج دچار خارش می‌شود؟

اگر پوست خود را به شدت با اسفنج می‌مالید، به خودتان آسیب می‌رسانید. به هیچ‌وجه از اسفنج استفاده نکنید؛ به خصوص اگر پوست شما حساس است. اسفنج همچنین محل پرورش قارچ و باکتری است. چیز عجیبی نیست که پوست شما نسبت به آن واکنش نشان دهد.

۵) چرا دوش آب سرد باعث خارش من می‌شود؟

دوش آب خنک باید خارش را برطرف کند؛ نه اینکه باعث ایجاد آن شود. اگر متوجه شدید که پوست شما بعد از دوش آب سرد خارش خاصی دارد، این احتمال وجود دارد که «کهیر سرد» داشته باشید؛ واکنشی به سرما که به صورت کهیر، قرمزی و خارش روی پوست ظاهر می‌شود. شما باید در اسرع وقت به پزشک‌تان مراجعه کنید.

سخن پایانی

برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله‌ی «دوش آب سرد یا دوش آب گرم: کدام بهتر است؟» را مطالعه کنید. در این مطلب فواید و ضررهای هر  کدام آورده شده است. همچنین می‌توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام الا اسکین، از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X