داکسی سایکلین، یکی از رایج‌ترین درمان‌های آکنه - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

داکسی سایکلین، یکی از رایج‌ترین درمان‌های آکنه

داکسی سایکلین

از نوجوانی می‌شنیدیم که آکنه و جوش بعد از سپری شدن این دوره تمام می‌شوند. اما هر چه بزرگ‌تر شدیم دیدیم که چنین خبری نیست! آکنه یک مشکل دوران نوجوانی نیست، بلکه یک مشکل پوستی است که می‌تواند در هر مرحله از زندگی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، کاملا می‌دانید منظور ما چیست. پوست مستعد آکنه به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد و نمی‌توان هر محصولی را روی آن امتحان کرد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد یکی از درمان‌های رایج آکنه صحبت کنیم؛ یعنی داکسی سایکلین.

داکسی سایکلین یکی از محبوب‌ترین آنتی‌بیوتیک‌هایی است که برای درمان آکنه تجویز می‌شود. ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید تا به فواید و نکات مربوط به این دارو بپردازیم.

داکسی سایکلین چیست و چگونه به درمان آکنه کمک می‌کند؟

داکسی سایکلین یک آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین است که به طور معمول و رایج برای درمان عفونت‌های باکتریایی از جمله آکنه متوسط ​​تا شدید توسط بسیاری از متخصصان پوست استفاده می‌شود. علاوه بر این، این دارو برای درمان چندین عفونت مانند عفونت قفسه سینه، عفونت‌های پوستی، روزاسه و حتی عفونت‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولا دارای عوارض جانبی کم و اثربخشی خوبی در درمان آکنه التهابی است. از این رو یکی از رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مورد استفاده برای آکنه است. این دارو فقط برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که آکنه‌های التهابی مانند جوش‌های بزرگ و قرمز دارند. افرادی که به داروهای موضعی معمولی واکنشی نشان نمی‌دهند، اغلب از این دارو نتیجه می‌گیرند.

داکسی سایکلین چگونه آکنه را درمان می‌کند؟

داکسی سایکلین به لطف دو خاصیت ضد التهابی و آنتی‌بیوتیکی آن، قرمزی و حساسیت جوش‌های فعال را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سطح باکتری مولد آکنه P. acnes را به طور مستقیم روی پوست کاهش می‌دهد. مانند سایر تتراسایکلین‌ها این کار را با مهار سنتز پروتئین این باکتری انجام می‌دهد. به این ترتیب، کاهش سطح باکتری باعث کاهش بیشتر التهاب پوست می‌شود.

داکسی سایکلین به آرام کردن التهاب کمک می‌کند. به همین خاطر یک درمان عالی برای آکنه‌های ملتهب است و برجستگی‌های قرمز یا پر از چرک را بهبود می‌بخشد. به خاطر داشته باشید که برای جوش‌های سرسیاه و میلیا چندان موثر نیست.

چگونه از داکسی سایکلین برای درمان آکنه استفاده کنیم؟

هرچقدر هم که ترغیب شده باشید از این دارو استفاده کنید، باید دست نگه دارید. داکسی سایکلین، یک داروی بدون نسخه نیست و برای مصرف نیاز به نسخه پزشک متخصص دارید. این دارو به شکل قرص یا کپسول است که می‌توانید به صورت خوراکی مصرف کنید.

استفاده‌ی بدون نظارت آن می‌تواند عوارض جانبی جدی به دنبال داشته باشد. پس تحت هیچ شرایطی خودسر از این آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید. با یک متخصص پوست مشورت کنید تا دوز مصرفی مناسب شما، نحوه استفاده و مدت درمان را تشخیص دهد.

عوارض جانبی رایج داکسی سایکلین چیست؟

مانند هر داروی دیگری، داکسی سایکلین نیز عوارض جانبی احتمالی دارد.

  • سوزش سر دل یا اسیدیته
  • التهاب مری یا در موارد شدیدتر زخم مری و معده
  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به آفتاب

نکاتی که باید در هنگام مصرف در نظر داشته باشید

  • از آنجایی که داکسی سایکلین می‌تواند عوارض جانبی گوارشی ایجاد کند، در حین مصرف دارو حتما یک لیوان کامل آب بنوشید.
  • برای کاهش خطر ابتلا به سوزش سر دل، حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت دراز نکشید. به یاد داشته باشید که اگر از قبل گاستریت دارید، آن را بعد از غذا مصرف کنید.
  • یک مکمل پروبیوتیک برای کل مدت درمان خود مصرف کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از هر آنتی‌بیوتیک (از جمله داکسی سایکلین) می‌تواند بر میکروبیوم روده شما تأثیر منفی بگذارد.
  • شما می‌توانید داکسی خوراکی را با یک محصول موضعی حاوی بنزوئیل پراکسید یا یک رتینوئید ترکیب کنید تا از مقاومت باکتریایی در حین درمان آکنه جلوگیری کنید.
  • در حالی که چندین هفته طول می‌کشد تا نتایج را ببینید، مصرف داکسی سایکلین باید به سه یا چهار ماه محدود شود و در اسرع وقت متوقف شود. به منظور کاهش احتمال مقاومت باکتریایی، این قانون کلی برای هر آنتی‌بیوتیک خوراکی است که به عنوان درمان آکنه استفاده می‌شود.

چه کسانی باید از مصرف آن خودداری کنند؟

هر دارویی برای همه مناسب نیست. اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، استفاده از این دارو برای شما ممنوع است. همچنین، اگر به آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین حساسیت دارید، باید از مصرف آن اجتناب کنید.

سوالات متداول در مورد داکسی سایکلین برای آکنه

آیا داکسی سایکلین یک درمان مادام‌العمر است؟

خیر. داکسی سایکلین یک درمان طولانی مدت نیست. زمانی که دوره درمان شما تمام شد، کافی‌ست از درمان‌های موضعی استفاده کنید تا نتایج بدست آمده حفظ شوند. در غیر این صورت، متخصص پوست به احتمال زیاد یک داروی خوراکی جایگزین، مانند درمان هورمونی یا یک داروی قوی به نام ایزوترتینوئین را توصیه می‌کند.

آیا داکسی سایکلین می‌تواند آکنه را بدتر کند؟

هنگامی که مصرف داکسی سایکلین را شروع می‌کنید ممکن است متوجه جوش‌های ناگهانی و بدتر شدن وضعیت آکنه‌ها شوید؛ با این حال، جای نگرانی نیست. این اتفاق فقط در ابتدای دوره درمان پیش می‌آید و به مرور آکنه‌ها رو به بهبودی می‌روند. اما اگر ادامه‌دار شد حتما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

کلام آخر

اگر از این دارو استفاده کرده‌اید، تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که می‌توانید با مراجعه به سایت و پیج اینستاگرام الا اسکین، از مشاوره‌ی رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X