درمان اسکار قدیمی: درمان‌های پزشکی + طبیعی - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

درمان اسکار قدیمی: درمان‌های پزشکی + طبیعی

درمان اسکار

شاید شما هم جزو آن دسته افراد باشید که با جای زخم‌های قدیمی خود مشکل دارید و دوست دارید ناپدید شوند. آن‌ها حتی ممکن است بر اعتماد به نفس شما هم تاثیر گذاشته باشند. اگر به دنبال راه‌های درمان اسکار هستید، باید بدانید که اسکار چیست و چه نوع زخمی را می‌خواهید از بین ببرید. برخی از داروهای پزشکی و خانگی می‌توانند به کاهش ظاهر اسکار کمک کنند. اما به طور کلی به نوع اسکار بستگی دارد.

اسکار چگونه ایجاد می‌شود؟

اسکار به عنوان بخشی از روند بهبود طبیعی به دنبال یک آسیب ایجاد می‌شود. هنگامی که درم (لایه دوم پوست) آسیب می‌بیند، بدن شما فیبرهای کلاژن را برای ترمیم آسیب تشکیل می‌دهد و در نتیجه یک اسکار ایجاد می‌شود.

در بیشتر موارد، هرچه زخم سریع‌تر بهبود یابد، کلاژن کم‌تری رسوب می‌کند و اسکار کم‌تر قابل مشاهده است. به طور معمول، شدت اسکار بر اساس شدت جراحت یا آسیب است. آن‌ها در قسمت‌های مختلف بدن و بر اساس سن فرد آسیب‌دیده، متفاوت تشکیل می‌شوند.

راه پزشکی برتر برای درمان اسکار و جای زخم

۱۰ راه پزشکی برتر برای درمان اسکار و جای زخم

هیچ روش شناخته‌شده‌ای برای ناپدید شدن کامل جای زخم و درمان اسکار وجود ندارد، اما بسیاری از آن‌ها به مرور زمان خود به خود کم‌رنگ‌تر می‌شوند. همچنین برخی از درمان‌های پزشکی و گزینه‌های بدون نسخه وجود دارد که می‌تواند به کاهش ظاهر اسکار کمک کند.

۱- ورقه‌های ژل سیلیکون

ورقه‌های ژل سیلیکونی را می‌توان برای بهبود پوست استفاده کرد، نه برای زخم‌های باز. آن‌ها ژل‌ها یا ورقه‌هایی نرم و انعطاف‌پذیر هستند که مانند یک پانسمان خود چسبنده اعمال می‌شوند. آن‌ها برای کمک به نرم شدن پوست و صاف کردن جای زخم طراحی شده‌اند.

هر روز می‌توانید آن‌ها را بپوشید و تا ۳ ماه قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. شما نیازی به نسخه ندارید؛‌ آن‌ها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها خریداری کرد.

۲- درمان اسکار با استروئیدها

تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند در درمان انواع خاصی از اسکارها مانند اسکارهای ضخیم یا کلوئید موثر باشد. آن‌ها به طور مستقیم به بافت اسکار تزریق می‌شوند تا به کاهش خارش، قرمزی و احساس سوزشی که ممکن است این اسکارها ایجاد کنند، کمک کنند. آن‌ها بر روی انواع دیگر اسکارها استفاده نمی‌شوند، زیرا اگر به طور مستقیم به یک اسکار صاف تزریق شوند ممکن است باعث فرورفتگی دائمی شوند.

تزریق‌ها تورم را کاهش داده و جای زخم را صاف می‌کند. تزریق‌ها معمولا در موارد متعدد در طی چند ماه انجام می‌شوند. می‌توانید با پزشک مشورت کنید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

۳- لیزر درمانی

لیزر درمانی رگ‌های خونی را هدف قرار می‌دهد که می‌تواند به درمان اسکار کمک و آن را کم‌رنگ کند. نمی‌تواند جای زخم را به طور کامل از بین ببرد، اما پالس‌های نور می‌توانند جای زخم را صاف‌تر کنند و قرمزی و درد و خارش را کاهش دهند.

۴- پرکننده‌های پوستی

پرکننده‌های پوستی تزریقی مواد ژل‌مانندی هستند که در زیر پوست شما تزریق می‌شوند. به طور معمول، آن‌ها از هیالورونیک اسید ساخته می‌شوند؛ ماده‌ای که به صورت طبیعی در بدن شما ایجاد می‌شود. گاهی‌ اوقات می‌توان از آن‌ها برای از بین بردن جای زخم‌های حفره‌دار استفاده کرد؛ به عنوان مثال، جای زخم عمیق که در اثر آکنه ایجاد می‌شود. فیلرهای پوستی توسط پزشک یا متخصص زیبایی یا پوست تزریق می‌شوند.

۵- درمان اسکار با لایه‌برداری شیمیایی

برای درمان اسکار خفیف می‌توان از لایه‌برداری شیمیایی استفاده کرد. محلول شیمیایی خارجی‌ترین لایه پوست را حل می‌کند تا به افزایش گردش سلولی کمک کند و چهره‌ای صاف‌تر نشان دهد.

این درمان برای افرادی که پوست روشن‌تری دارند بهتر عمل می‌کند. لایه‌برداری شیمیایی معمولا توسط متخصصان زیبایی انجام می‌شود. اگر پوست تیره‌تری دارید، لایه‌برداری با گلیکولیک اسید ممکن است موثرتر باشد. آزلائیک اسید نیز گزینه خوبی برای درمان آکنه و رنگدانه روی صورت است.

صرف نظر از رنگ پوست، حتما از کرم ضد آفتاب روزانه استفاده کنید و در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب مجددا آن را تمدید کنید؛ زیرا لایه‌برداری، پوست را به شدت به نور و اشعه ماوراء‌بنفش (UV) حساس می‌کند.

۶- سابسیشن

سابسیژن یکی دیگر از درمان‌های رایج زیبایی است که برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شود. این روش شامل وارد کردن یک سوزن کوچک در پوست شما برای رها شدن اسکار آکنه از بافت زیرین است. سابسیشن می‌تواند به ویژه برای اسکارهای فرورفته موثر باشد. در یک کلینیک زیبایی یا پوست انجام می‌شود.

۷- پانچ پوست

این درمان اسکار آکنه از یک ابزار جراحی متناسب با اندازه اسکار استفاده می‌کند. در این روش جای زخم با ابزار برداشته و سپس بخیه می‌شود. این یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن اسکارهای عمیق است. برای کسب اطلاعات بیشتر به یک کلینیک زیبایی یا پوست مراجعه کنید.

۸- میکرونیدلینگ، روشی برای درمان اسکار

میکرونیدلینگ را می‌توان بر روی تعداد زیادی از انواع اسکار استفاده کرد. همانطور که از نام آن پیداست، این درمان از میکروسوزن‌ها برای سوراخ کردن پوست و ایجاد میکروکانال استفاده می‌کند. این باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود که به بازسازی پوست و کاهش ظاهر اسکار کمک می‌کند. کلینیک‌های زیبایی یا پوست معمولا میکرونیدلینگ را ارائه می‌دهند.

۹- کرم‌های دارویی

بسته به نوع اسکار شما، پزشک ممکن است بتواند کرم تجویز کند. برخی از کرم‌های تجویزی ممکن است مؤثرتر از آن‌هایی باشند که بدون نسخه می‌خرید. این محصولات اغلب حاوی یک رتینوئید با قدرت بالا یا یک استروئید موضعی برای کاهش خارش و تورم هستند.

حتما از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، به خصوص زمانی که جای زخم در حال بهبود است. هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کلاه استفاده کنید.

۱۰- کرم‌های بدون نسخه

تعداد زیادی گزینه بدون نسخه نیز وجود دارد. این کرم‌ها حاوی جایگزین‌هایی هستند که با هدف کاهش اندازه و ظاهر زخم‌ها و همچنین مبارزه با قرمزی یا خارش صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راه‌های طبیعی برای درمان اسکار و جای زخم

راه‌های طبیعی برای درمان اسکار و جای زخم

چندین درمان طبیعی هم وجود دارد که می‌تواند به کم‌رنگ کردن ظاهر جای زخم کمک کند.

۱- آلوئه‌ورا

در یک بررسی محققان به این نتیجه رسیدند که آلوئه‌ورا می‌تواند بهبود زخم را سرعت بخشد و در صورت استفاده در کنار روش‌های دیگر، به بهبود زخم‌ها کمک کند.

برای استفاده:

  1. قسمت سبز تیره برگ آلوئه‌ورا را جدا کنید.
  2. ژل تقریبا شفاف سبز روشن را بردارید.
  3. با استفاده از حرکات دایره‌ای ژل را به طور مستقیم روی جای زخم خود بمالید.
  4. بعد از نیم ساعت، ژل را با آب تازه و خنک بشویید.
  5. این کار را هر روز دو بار تکرار کنید.

۲- ویتامین E

استفاده از ویتامین E برای درمان جای زخم‌ها و آکنه توصیه می‌شود.

برای استفاده:

  1. یک کپسول ویتامین E را روی جای زخم باز کنید و روغن را روی اسکار ماساژ دهید (ممکن است برای دریافت مایع کافی برای پوشش کامل به بیش از یک کپسول نیاز داشته باشید).
  2. حدود ۱۰ دقیقه روغن را روی جای زخم و اطراف آن ماساژ دهید.
  3. بعد از حدود ۲۰ دقیقه روغن را با آب گرم بشویید.
  4. این روند را حداقل سه بار در روز تکرار کنید.

۳- عسل

عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است، اما وقتی به صورت موضعی استفاده می‌شود نباید توقع تاثیر فوق‌العاده‌ای برای درمان ظاهر اسکار باشید.

برای استفاده:

  1. قبل از رفتن به رخت‌خواب جای زخم خود را با یک لایه عسل بپوشانید.
  2. اسکار پوشیده از عسل را با باند بپیچید.
  3. بگذارید یک شب کامل بماند.
  4. صبح، بانداژ را بردارید و عسل را با آب گرم بشویید.
  5. آن را جزو روتین هر شب خود قرار دهید.

۴- درمان اسکار با روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند به بهبود زخم‌ها از طریق موارد زیر کمک کند:

  • تشویق سنتز کلاژن
  • کاهش التهاب
  • ترمیم سد پوستی
  • اثر ضد باکتری و آنتی‌اکسیدانی

برای استفاده:

  1. چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به اندازه‌ای گرم کنید که مایع شود.
  2. روغن را به مدت ۱۰ دقیقه روی جای زخم ماساژ دهید.
  3. اجازه دهید پوست حداقل یک ساعت روغن را جذب کند.
  4. هر روز دو تا چهار بار این کار را تکرار کنید.

۵- درمان اسکار با سرکه سیب

نشان داده شده است که سرکه سیب به جلوگیری از اسکار آکنه کمک می‌کند. یک مطالعه، این را به اسید سوکسینیک موجود در سرکه سیب نسبت داد. اسید سوکسینیک می‌تواند التهاب ناشی از آکنه را کنترل کند، که به نوبه خود ممکن است از ایجاد اسکار جلوگیری کند.

برای استفاده:

  1. ۴ قاشق غذاخوری آب مقطر را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید.
  2. یک گلوله پنبه را به مخلوط آب و سرکه سیب آغشته کنید و سخاوتمندانه روی جای زخم خود را بمالید.
  3. اجازه دهید خشک شود.
  4. این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و صبح محل را بشویید.

۶- اسطوخودوس و روغن زیتون

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن اسطوخودوس می‌تواند به بهبود زخم کمک کند.

برای استفاده:

  1. سه قطره روغن اسطوخودوس را با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر مخلوط کنید.
  2. مخلوط را به مدت حدود ۵ دقیقه روی ناحیه زخم ماساژ دهید.
  3. حدود ۳۰ دقیقه اجازه دهید روغن در جای خود بماند.
  4. محل را با آب گرم بشویید.
  5. این روند را حداقل سه بار در روز تکرار کنید.

۷- لیمو

لیمو می‌تواند به کاهش التهاب پوست و آسیب آن کمک کند.

برای استفاده:

  1. یک قاچ از یک لیموی تازه جدا کنید.
  2. در حالی که آب لیمو را روی جای زخم فشار می‌دهید، به آرامی قسمت آبدار لیمو را روی اسکار خود بمالید.
  3. ۱۰ دقیقه به آن استراحت بدهید و سپس ناحیه را با آب خنک بشویید.
  4. این کار را هر روز تقریبا در یک زمان انجام دهید.

توجه: آب و روغن‌های مرکبات، از جمله لیمو، لیموترش، پرتقال و ترنج، باعث ایجاد حساسیت به نور می‌شوند. اگر می‌خواهید از محصولات مرکباتی برای صورت خود استفاده کنید، حداقل به مدت ۱۲ ساعت پوست خود را در معرض اشعه ماوراء‌بنفش قرار ندهید و همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید.

۸- سیب‌زمینی

سیب‌زمینی به درمان زخم‌ها و بهبود سوختگی‌های جزئی کمک می‌کند.

برای استفاده:

  1. یک سیب‌زمینی را به صورت حلقه‌های متوسط ​​ضخیم برش دهید.
  2. با یک حرکت دایره‌ای، برش سیب‌زمینی را روی جای زخم خود بمالید.
  3. هنگامی که برش سیب‌زمینی شروع به خشک شدن کرد، آن را دور بریزید و با یک برش دیگر به ماساژ ادامه دهید.
  4. ماساژ و تعویض آن را حدود ۲۰ دقیقه ادامه دهید و سپس اجازه دهید محل اسکار حدود ۱۰ دقیقه در هوا خشک شود.
  5. محل را با آب خنک بشویید.
  6. این روند را حداقل یک بار در روز تکرار کنید.

۹- درمان اسکار با گل رز و کندر

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ تایید کرد که روغن گل رز به طور قابل توجهی بهبود زخم را تسریع می‌کند و به طور موثر اسکار را بهبود می‌بخشد. روغن کندر هم به بهبود فیبروبلاست‌های پوستی انسان کمک می‌کند.

برای استفاده:

  1. مقادیر مساوی روغن گل رز و کندر را با هم مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی جای زخم ماساژ دهید.
  3. ۴۵ دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی محل را با آب گرم بشویید.
  4. این کار را سه بار در روز انجام دهید.

۱۰- جوش شیرین

یک مطالعه قدیمی که به طور خاص به ترمیم زخم پس از جراحی پرداخته بود، هنگام استفاده از جوش شیرین، بهبود چشمگیری را نشان داد. این در روز هفتم و بیشتر در روز چهاردهم مشاهده شد.

برای استفاده:

  1. آب مقطر را با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.
  2. جای زخم خود را با آب مقطر خیس کنید و سپس خمیر را روی جای زخم مرطوب بمالید.
  3. خمیر را با کمپرس گرم به مدت ۱۵ دقیقه در جای خود نگه دارید.
  4. ناحیه را بشویید و هر روز این کار را تکرار کنید.

توجه: قبل از امتحان هر یک از روش‌های فوق، جای زخم و ناحیه اطراف آن را کاملا بشویید و خشک کنید. این درمان‌های طبیعی را فقط برای جای زخم‌ها و اسکار استفاده کنید، نه زخم‌های باز. همیشه قبل از امتحان یک محصول یا ماده جدید روی پوست خود یک پچ تست انجام دهید تا از تحریک و راش جلوگیری کنید. اگر هر یک از این داروها باعث تحریک شد، فورا مصرف را قطع کنید.

جمع‌بندی

به طور کلی اگر بخواهید جای زخم‌تان کم‌تر به چشم بیاید، باید از درمان‌های پزشکی و طبیعی کمک بگیرید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بایدها و نبایدهای لازم را با شما درمیان بگذارد.

امیدواریم روش‌های گفته‌شده بتوانند به شما در درمان اسکار و جای زخم‌های قدیمی کمک کنند. می‌توانید از طریق سایت یا پیج اینستاگرام با ما در ارتباط باشید و از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X