دلایل تیرگی‌ اطراف دهان+ درمان آن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

دلایل تیرگی‌ اطراف دهان+ درمان آن

دلایل تیرگی‌ اطراف دهان+ درمان آن

درمان تیرگی‌ اطراف دهان کار سختی نیست! تعجب می‌کنید که چرا ناحیه اطراف دهان شما تیره و لکه‌دار است؟ ممکن است برایتان پیش آمده باشد که هنگام آرایش مجبور شده باشید برای اطراف دهان‌تان بیش از اندازه از کانسیلر استفاده کنید. دلایل زیادی برای تیرگی پوست اطراف دهان وجود دارد. در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این عارضه و راه‌حل‌های درمان آن آشنا شوید:

هایپرپیگمانتاسیون اطراف دهان

بسیاری از ما ممکن است روزی در آینه نگاه کنیم و متوجه شویم که پوست اطراف لب‌هایمان ممکن است لکه دار و ناهموار باشد. فضای بین بینی و لب‌ها است نسبت به لکه‌های معمولی تیره‌تر به نظر می‌رسد و باعث ایجاد توهم موی پشت لب می‌شود. این نوع تغییر رنگ معمولا جدی نیست و می‌تواند به دلیل رژیم غذایی یا عوامل خارجی ایجاد شود.

نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل احتمالی پرپیگمانتاسیون اطراف دهان است. متخصصان پوست مشاهده کرده‌اند که ناحیه تیره اطراف دهان در اثر قرار گرفتن شدید در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. اگر در بیرون از منزل و بدون ضد آفتاب هستید، ملانین بیشتری در نزدیکی دهان تولید می‌شود که منجر به هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های پوستی می‌شود.

جوش‌ها دلیل دیگری برای تیرگی اطراف دهان

جوش‌ها ممکن است منجر به تیره شدن پوست اطراف دهان شوند. هایپرپیگمانتاسیون نیز در اثر ضربه به پوست ناشی از جوش، آکنه سرسخت، عفونت و سوختگی ایجاد می‌شود. پوست اطراف دهان حساس است، ممکن است با وجود بهبود زخم، جای آن تیره و تغییر رنگ دهد. در صورت عدم درمان، ممکن است چند ماه طول بکشد تا هایپرپیگمانتاسیون از بین برود.

کمبود برخی از ویتامین‌ها

کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه و تغییر رنگ در اطراف دهان شود. کمبود ویتامین اغلب یکی از دلایل پرپیگمانتاسیون کل صورت است، بنابراین طبیعی است که بر قسمت‌های حساس‌تری که اتفاقا نزدیک لب شما نیز هستند تاثیر بگذارد. کمبود ویتامین‌های B12 و D باعث افزایش بیشتر رنگدانه‌ها می‌شود. در حالی که کمبود ویتامین D به دلیل قرار گرفتن در معرض محدود نور خورشید است، کمبود ویتامین B12 بیشتر به دلیل رژیم غذایی ناسالم است.

تیرگی‌ اطراف دهان به عنوان یک عارضه جانبی

سعی نکنید همه ایرادات را به گردن خودتان بیندازید، زیرا گاهی اوقات ممکن است حتی کار شما هم نباشد. هیپرپیگمانتاسیون اطراف لب همچنین می‌تواند به دلیل عوارض جانبی برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها، داروهای شیمی درمانی، درمان‌های هورمونی زنانه و قرص‌های استروژن باشد. اما نگران نباشید، به راحتی قابل درمان است مانند لکه‌های به جا مانده از آکنه و اشعه خورشید.

ملاسما دلیل دیگری برای تیرگی اطراف دهان

در حالی که هیچ دلیل اساسی جدی برای مناطق تیره اطراف دهان شما وجود ندارد، می‌تواند به دلیل ملاسما باشد که زمانی رخ می‌دهد که زنان دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. هایپرپیگمانتاسیون همچنین می‌تواند در دوران بارداری یا در صورت مصرف قرص‌های ضد بارداری ایجاد شود. همراه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌تواند لک‌ها را تیره‌تر کند.

لیزر دلیلی برای این عارضه‌ی پوستی

پیگمانتاسیون لب بالایی می‌تواند در اثر لیزر موهای زائد یا حتی اپیلاسیون پوست ایجاد شود. پرکننده‌های پوستی نیز ممکن است دلیلی برای هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی باشند.

چگونه تیرگی‌ اطراف دهان را درمان کنیم؟

استفاده از ضدآفتاب

بیایید بپذیریم که کرم ضد آفتاب همیشه کلید سلامت و زیبایی پوست است. استفاده از کرم ضد آفتاب مانند کرم ضد آفتاب اکلادو نه تنها لکه‌های تیره را کاهش می‌دهد، بلکه از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند.

دارای SPF 50 و مواد معدنی PA+ است که پیری زودرس را مانند خطوط ریز اطراف لب به تاخیر می‌اندازد. اشعه‌های خورشید لکه‌های از قبل ایجاد شده در اطراف دهان را تیره می‌کند که با استفاده سخاوتمندانه از این ضد آفتاب می‌توانید از آن جلوگیری کرد.

استفاده از لایه‌بردار مناسب

لایه برداری درست ممکن است پوست تیره اطراف دهان را کاهش دهد. کاهش هایپرپیگمانتاسیون گاهی اوقات می‌تواند به آسانی لایه برداری باشد زیرا در نهایت این سلول‌های مرده پوست روی سطح صورت شما هستند که تغییر رنگ داده و لکه‌های تیره ایجاد می کنند. فراموش نکنید از اسکراب مناسب پوست‌تان استفاده کنید تا تاثیری که می‌خواهید را بدهد.

استفاده از کرم‌های روشن‌کننده

همراه با لایه برداری، استفاده از یک سرم روشن کننده پوست، پوست آسیب دیده را غنی‌تر و به یکدست شدن پوست شما کمک می‌کند.

رژیم غذایی مناسب

با توجه به اینکه کمبود ویتامین هم یکی از دلایل تیرگی اطراف دهان و لکه‌های پوستی است، تنها چیزی که ممکن است نیاز داشته باشید تغییر در رژیم غذایی خود برای داشتن چهره‌ای درخشان است. مواد غذایی غنی از ویتامین B12 و D مانند شیر، آب پرتقال، تخم مرغ و ماست را در وعده غذایی خود اضافه کنید.

درمان‌های شیمیایی می‌توانند محلولی درمانی باشد

اگر لکه‌های تیره سرسختی دارید، ممکن است بخواهید به لیزر درمانی، داروهای تجویز شده یا لایه برداری شیمیایی متوسل شوید. برای اینکه بهترین تاثیر و کمترین آسیب وجود داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم با یک متخصص پوست مشورت کنید.

جمع‌بندی…

همانطور که در بالا گفتیم دلایلی زیادی برای تیرگی اطراف دهان و لکه‌های پوستی وجود دارد. خبر خوب این است که می‌توانید این مشکل را درمان کنید و لکه‌های تیره را برای همیشه از بین برد. برای این کار کافیست صبور باشید، درمان را نیمه کاره رها نکنید و از محصولات مناسب پوست‌تان استفاده کنید.

الا اسکین محصولات فوق‌العاده‌ای را برای انواع پوست از برند تالگو و اکلادو در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دیدن محصولات کافیست به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان متخصصین الااسکین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X