دلیل اصلی خشکی پوست بینی + راه‌های درمان آن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

دلیل اصلی خشکی پوست بینی + راه‌های درمان آن

دلیل اصلی خشکی پوست بینی + راه‌های درمان آن

پوسته پوسته شدن و خشکی پوست بینی یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. حتما تا به حال تجربه کرده‌اید که هنگامی سرما می‌خورید اطراف بینی‌تان خشک می‌شود. آیا با اینکه پوست چربی دارید باز هم پوست اطراف بینی‌تان پوسته پوسته می‌شود؟ یا این که بینی و اطراف آن به ویژه به آفتاب حساس هستند؟

کسانی که مشکل خشکی پوست یا نوع پوستشان خشک است حتما با مشکل خشکی پوست اطراف بینی نیز روبرو شده‌اند. به نظر شما علت این مسئله چه می‌تواند باشد؟ در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با این مشکل پوستی آشنا شوید و راه‌های درمان آن را بیاموزید:

علت اصلی خشکی پوست بینی چیست؟

خشکی شدید پوست صورت تحت عنوان Xerosis نیز شناخته می‌شود. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خشکی پوست اطراف بینی می‌شود که برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

۱)  استفاده از آب داغ و حمام کردن‌های طولانی

ممکن است از دوش گرفتن با آب گرم و طولانی لذت ببرید؛ اما این یکی از دلایلی است که باعث خشکی پوست اطراف بینی می‌شود. حتی اگر بیش از حد صورت خود را بشویید باز هم ممکن است دچار این عارضه شوید.

۲) کمبود آب یکی از دلایل خشکی پوست بینی

نوشیدن آب ناکافی باعث می‌شود پوست از درون رطوبت کافی نداشته باشد و کم آب شود. این وضعیت می‌تواند منجر به خشکی پوست اطراف بینی و دهان نیز شود.

۳) آب‌وهوا

آب و هوا عامل اصلی خشکی پوست اطراف بینی می‌باشد؛ زیرا هوای سرد و خشک زمستان می‌تواند باعث خشکی پوست در سراسر صورت به ویژه اطراف بینی و دهان شود. اگر از محافظ‌های پوستی همانند مرطوب کننده‌ها و سرم‌های مغذی به قدر کافی استفاده نکنید، این خشکی روز به روز بدتر می‌شود و ممکن است دچار بیماری‌های پوستی شوید.

۴) نوع پوست‌

افرادی که دارای پوست خشک می‌باشند بیشتر مستعد این مشکل پوستی می‌باشد. اما تصور نکنید فقط افراد دارای پوست خشک دچار این مشکل می‌شوند، خشکی پوست در اطراف بینی در افرادی که دارای پوست مختلط هستند نیز دیده شده است. توجه کنید اگر ناحیه T و برخی از قسمت‌های پوست‌تان خشک است، اطراف بینی‌تان نیز به مرور خشک خواهد شد.

۵) مشکلات پوستی

کسانی که مشکلات پوستی مانند درماتیت آتوپیک، رزواسه یا پسوریازیس دارند، ممکن است خشکی پوست در اطراف بینی را نیز تجربه کنند. افراد مبتلا به رزواسه معمولا این مشکل را تجربه می‌کنند زیرا این بیماری باعث خشکی اطراف ناحیه بینی و گونه‌ها خواهد شد.

درماتیت سبورئیک نیز یک بیماری شایع است که علت وجود آن مخمر مالاسزیا می‌باشد. در این وضعیت با اینکه پوست چرب است اما لکه‌های خشکی در گوشه‌های بینی، پشت گوش‌ها، اطراف ابروها و پوست سر وجود دارد.

۶) افزایش سن

با افزایش سن، پوست به مرور رطوبت خود را از دست داده و نازک می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف بینی هم شود.

۷) نور خورشید

تاثیر اشعه ماورابنفش بر روی قسمت‌های در معرض خطر پوست می‌تواند باعث آفتاب سوختگی و لایه‌برداری آن شود. چشم‌ها را می‌توان با عینک آفتابی پوشاند اما بینی معمولا در معرض آفتاب قرار می‌گیرد و باعث خشکی پوست آن و نواحی اطرافش می‌شود.

۸) ‌آلرژی یا سرماخوردگی

استفاده مداوم از دستمال کاغذی هنگام سرماخوردگی عاملی برای خشک شدن پوست اطراف بینی است. مالیدن یا پاک کردن بینی با دستمال‌های زبر می‌تواند باعث تحریک مناطق اطراف آن شود. در صورت داشتن آلرژی؛ عطسه یا آبریزش بینی نیز همین مشکل را ایجاد می‌شود.

چگونه می‌توانیم خشکی پوست بینی را درمان کنیم؟

 ۱) استفاده از محصولات مناسب پوستتان

از محصولی استفاده کنید که متناسب با پوست شما بوده و دارای موادی مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک باشد. از این محصولات زمانی استفاده کنید که بعد از شستن صورت، پوست‌تان هنوز مرطوب است. این کار از رطوبت طبیعی پوست شما در برابر خشکی محافظت می کند. این راهکار را 2 بار در روز انجام دهید.

اگر از پماد دارویی استفاده می کنید، به جای لوسیون، کرم را انتخاب کنید زیرا کرم ها همانند مرطوب کننده‌ها بافت غلیظی دارند و می‌توانند در ترمیم پوست خشک اطراف بینی سریع‌تر عمل کنند. محصولات مراقبت از پوست غنی از مواد شیمیایی یا پاک کننده‌های خشن ممکن است که باعث ایجاد خشکی پوست در اطراف بینی شوند. برخی از محصولات مانند صابون های خاص ممکن است باعث از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی پوست شوند.

برای پوست خشک اطراف بینی و سایر نقاط صورت بهتر است از محصولات ضد حساسیت و پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید و تا زمانی که مشکل برطرف شود فقط یک بار در روز از پاک کننده ها استفاده نمایید.

۲) از اسپری بینی برای آلرژی یا سرماخوردگی استفاده کنید

اگر سرماخوردگی یا آلرژی باعث خشکی پوست اطراف بینی شما شده است، اسپری بینی به باز شدن آن کمک و تنفس‌تان را آسان‌تر می‌کند.

۳) از دستگاه بخور استفاده کنید

اگر در مناطقی که آب‌وهوای خشکی دارد و رطوبت کم است زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از این مشکل از دستگاه بخور استفاده کنید. این دستگاه به کاهش علائم سرماخوردگی یا آلرژی کمک می‌کند. همچنین این دستگاه می‌تواند از خشکی و ترک خوردگی پوست نیز محافظت کند.

۴) مصرف امگا ۳

غذاهایی سرشار از امگا-3 مانند ماهی قزل و غنی از آنتی اکسیدان مثل چای سبز، شکلات تلخ و زردچوبه را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید تا در طولانی مدت از خشکی پوست در امان بمانید.

۵) آب بنوشید

آب بنوشید تا پوست‌تان هیدراته بماند و آبرسانی لایه‌های زیرین پوست به خوبی انجام شود. این‌گونه از خشکی پوست به ویژه پوست اطراف بینی‌تان جلوگیری می‌کنید.

۶) از محصولات ضد آلرژی استفاده کنید

اگر به بیماری‌هایی چون رزواسه مبتلا هستید، باید به دنبال محصولات ضدآلرژی باشید که برای پوست‌های حساس بهترین هستند. همچنین از لوازم آرایشی غیر کومدون ساز استفاده کنید که منافد پوستی را مسدود نمی‌کنند. زیرا اطراف بینی بیشتر در معرض جوش‌های سر سیاه می‌باشند.

۷) برای جلو گیری از خشکی پوست بینی ضد آفتاب بزنید

برای پیشگیری از آسیب خورشید به بینی و اطراف آن همیشه از کرم ضد آفتابی با SPF مناسب استفاده کنید. این کار از خشکی پوست اطراف بینی پیشگیری می‌کند.

۸) بهره‌گیری از درمان‌های طبیعی

برای مراقبت‌های بیشتر در طول زمستان یا زمانی که پوست‌تان خشک است، می‌توانید از درمان های خانگی مانند استفاده از روغن نارگیل یا روغن زیتون خالص، کره شی و روغن جوجوبا در اطراف بینی استفاده کنید.

نرم کننده‌های موجود در این روغن‌ها، مرطوب کننده‌های طبیعی هستند که می‌توانند پوست خشک و پوسته پوسته اطراف بینی را ترمیم کنند.

در این زمان باید به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر تغییر در رنگ یا بافت پوست اطراف ناحیه بینی را مشاهده کنید.
  • احساس کشیدگی در پوست دارید یا هنگام لمس درد احساس می‌کنید.
  • علی رغم استفاده از مرطوب کننده‌ها و سایر روش‌های درمانی پوست‌تان همچنان خشک است.
  • خشکی پوست‌تان بدتر شده است.
  • هر نوع رشد مشکوکی مانند خال را شاهد بودید.

درمان خشکی پوست اطراف بینی چقدر طول می‌کشد؟

اگر از محصولات مناسبی استفاده کنید و علت خشکی پوست بینی یک مسئله‌ای جدی نباشد، باید طی یک هفته الی ۱۰ روز بهبود یابد؛ اما اگر مشکل مزمن باشد، ممکن است این زمان طولانی‌تر هم شود.

در این راستا برای پیشگیری نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر زیاد در معرض سطوح بازتابنده مانند آب، برف یا یخ قرار می گیرید، از ضد آفتابی با spf بالاتر استفاده کنید.
  • برخی از داروهای تجویزی برای درمان آکنه می‌توانند باعث حساسیت پوست شما در برابر آفتاب شوند، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.
  • اگر ساعت‌های طولانی از عینک آفتابی یا طبی استفاده می‌کنید، حتما آن‌ها را تمیز کنید تا از مسدود شدن منافذ اطراف بینی و دهانتان جلوگیری کنید.
  • اگر خشکی پوست‌تان به دیگر نواحی صورت‌تان نفوذ کرده است پیشنهاد می‌کنیم به جای رژگونه پودری، رژگونه کرم دار را انتخاب کنید.
  • اگر دچار خشکی پوست شده‌اید از کرم‌پودرهای پودری استفاده نکنید چرا که باعث می‌شوند خشکی پوست‌تان چند برابر شود.
  • مهم نیست هوا چقدر سرد است، شما نباید بیش از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دوش بگیرید و به جای استفاده از آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.
  • خشکی پوست ممکن است باعث خارش شود و میل به لایه برداری را افزایش دهد. از انجام این کار خودداری کنید و به جای لایه برداری خشن از یک اسکراب ملایم استفاده کنید و همیشه پوست خود را مرطوب نگه داشته و با ضد آفتاب محافظ کنید.

پیشنهادات الا اسکین

ضدآفتاب اکلادو

محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشید مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهیم. ضدآفتاب اکلادو یکی از بهترین ضد‌آفتاب‌های موجود در بازار می‌باشد. این محصول علاوه بر این که در برابر نور خورشید از پوست‌مان محافظت می‌کند، رطوبت پوست را حفظ می‌کند و تسکین دهنده قرمزی و خارش می‌باشد.

ضدآفتاب پیلینگ مرین تالگو

در فرمولاسیون انحصاری ضدآفتاب‌های تالگو ماده به نام سانی تول فیوچر وجود دارد که حفاظت از پوست را چندین برابر می‌کند. این محصول برای انواع پوست مناسب می‌باشد، حتی کسانی که دارای پوستی حساس می‌باشند.

کرم پودر آبرسان به رنگ طبیعی bb cream natural

اگر اهل آرایش هستید و تا به حال کرم‌ پودر مناسب پوست خود را پیدا نکرده‌اید، این کرم پودر را که خاصیت آبرسانی هم دارد را امتحان کنید. از ویژگی‌های بارز این محصول می‌توان به پوشش دهی، شفافیت و درخشندگی تازه‌ای که به پوست صورت شما می‌دهد اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی علل و راه‌های این عارضه‌ی پوستی را با یکدیگر بررسی کردیم. اگر می‌دانید که پوست‌تان مستعد این عارضه می‌باشد سعی کنید نکات گفته شده را رعایت کنید تا به مشکلی حاد تبدیل نشود.

الا اسکین نماینده‌ی دو برند معتبر و مشهور تالگو و اکلادو در ایران می‌باشد. اگر می‌خواهید با محصولات الا اسکین بیشتر آشنا شوید به سایت ما و به بخش محصولات بروید. همچنین الا اسکین به مخاطبانش مشاوره‌ی رایگان ارائه می‌دهد، پس اگر می‌خواهید از مشاوره‌ی رایگان مشاورین الا اسکین استفاده کنید به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X