دوش آب سرد یا دوش آب گرم: کدام بهتر است؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

دوش آب سرد یا دوش آب گرم: کدام بهتر است؟

دوش آب سرد یا دوش آب گرم: کدام بهتر است؟

شما دوست دارید روز خود را با دوش آب سرد شروع کنید یا دوش آب گرم؟ اگرچه دوش آب گرم احساس خوبی به شما می‌دهد، اما گاهی اوقات دوش آب سرد را هم امتحان کنید. می‌دانم ممکن است از دوش آب سرد در صبح، به خصوص اگر هوا سرد باشد، وحشت داشته باشید؛ اما نباید به طور کامل آن را از روتین روزانه‌ی خود حذف کنید.

صرف نظر از احساس شما در مورد هر نوع دوش، تحقیقات نشان می‌دهد که هر دوی آن‌ها فواید مختلفی برای بدن دارند. در اینجا فواید هر کدام را آورده‌ایم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

دوش آب سرد یا دوش آب گرم هر دو فواید خاص خود را دارند. در حالی که دوش آب سرد می‌تواند شما را از خارش پوست خلاص کند، دوش آب گرم به ریلکس کردن عضلات کمک می‌کند. بنابراین با توجه به آب و هوا و شرایط سلامتی‌تان باید تصمیم بگیرید و هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد.

چه زمانی دوش آب سرد یا دوش آب گرم بگیریم؟

  • دوش آب سرد بعد از یک تمرین شدید یا به محض بیدار شدن از خواب بهترین انتخاب است.
  • یک ساعت یا بیشتر قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید تا خواب بهتری داشته باشید.

مزایای دوش آب سرد چیست؟

دوش آب سرد مزایای بسیار خوبی دارد و توصیه می‌شود هر از گاهی آن‌ را امتحان کنید؛ مگر اینکه حال‌تان خوب نباشد.

۱- کاهش درد عضلانی

اگر تجربه‌ی حمام آب سرد بعد از یک تمرین شدید را داشته‌اید، حتما با این حس آرامش‌بخش آشنایی دارید! آب سرد به شل شدن عضلات بعد از یک تمرین طولانی مدت کمک می‌کند. بنابراین دوش آب سرد پس از یک جلسه تمرینی شدید توصیه می‌شود.

۲- بهبود گردش خون

افزایش گردش خون یکی از دلایلی‌ست که دوش آب سرد بسیار توصیه می‌شود. همان‌طور که آب سرد به بدن شما برخورد می‌کند، گردش خون در سطح پوست محدود می‌شود. بنابراین باعث می‌شود خون در بافت‌های عمیق‌تر سریع‌تر به گردش در آید تا دمای ایده‌آل بدن حفظ شود. از این نظر، دوش آب سرد سیستم گردش خون را برای کاهش التهاب تحریک می‌کند.

۳- از مو و پوست محافظت می‌کند

همه‌ی ما می‌دانیم که حمام کردن با آب داغ به طور منظم روغن طبیعی پوست و مو را از بین می‌برد. این روغن‌های طبیعی برای حفظ سد طبیعی پوست و مو ضروری هستند. دوش آب سرد دقیقا برعکس عمل می‌کند. به جای اینکه پوست و منافذ آن را از چربی طبیعی پاک کند، منافذ را می‌بندد که به نوبه‌ی خود باعث سفت شدن پوست می‌شود. دوش آب سرد همچنین با موهای شما ملایم‌تر است، بنابراین از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

۴- شما را هوشیار و پرانرژی می‌کند

هنگامی که جریان آب سرد در صبح به شما برخورد می‌کند، کمی به بدن شوک وارد می‌شود. بنابراین ضربان قلب، دریافت اکسیژن و هوشیاری را افزایش می‌دهد. همه‌ی این‌ها شما را برای روز پیش رو هوشیارتر و پرانرژی‌تر می‌کند. دفعه‌ی بعد که نمی‌توانید خواب‌آلودگی خود را از بین ببرید و جلسه دارید، دوش آب سرد بگیرید.

۵- شما را از شر خارش پوست خلاص می‌کند

اگر بیماری پوستی دارید که باعث خارش شدید می‌شود، حمام آب سرد برای شما بسیار مفید است. آب سرد احساس خارش را کاهش و تسکین می‌دهد.

۶- ممکن است به کاهش وزن کمک کند

برخی از سلول‌های چربی در بدن، مانند سلول‌های اطراف گردن و ناحیه‌ی شانه، با سوزاندن چربی گرما تولید می‌کنند. آن‌ها این کار را به ویژه زمانی انجام می‌دهند که بدن شما در معرض محرک‌های سرد مانند آب سرد قرار می‌گیرد. بنابراین، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال، شما نمی‌توانید برای کاهش وزن به استحمام با آب سرد ادامه دهید، در حالی که رژیم غذایی کنترل‌شده و ورزش منظمی ندارید.

مضرات دوش آب سرد چیست؟

حمام کردن با آب سرد ضرر خاصی ندارد. تنها ضرری که دوش آب سرد می‌تواند داشته باشد، زمانی‌ست که از قبل یخ کرده‌اید یا مریض هستید. حمام کردن با آب سرد در چنین شرایطی توصیه نمی‌شود. قطعا خودتان بهتر از من دلیل آن را می‌دانید. به غیر از این، راحت باشید!

دوش آب سرد یا دوش آب گرم: کدام بهتر است؟

مزایای دوش آب گرم چیست؟

همان‌طور که دوش آب سرد مزایای خاص خود را دارد، دوش آب گرم هم از این قافله جا نمانده است. از این گذشته، همه‌ی ما عاشق یک دوش آب گرم هستیم، درست است؟

۱- خواب خوب

دوش آب گرم یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش تنش در بدن و ریلکس شدن عضلات است. بخاطر همین آرامش نیز خواب‌آلود می‌شوید. بنابراین، آب گرم شما را آرام و به خواب بهترتان کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از رفتن به رختخواب دوش آب گرم بگیرید.

۲- تسکین علائم تنفسی

هنگامی که بینی خود را در معرض گرمای بخار قرار می‌دهید، بلغم را شل می‌کند، راه‌های تنفسی را باز و مجرای بینی شما را پاک می‌کند.

۳- کاهش لکه‌ها

بخار و گرمای دوش آب گرم منافذ مسدود‌شده را باز می‌کند. پس از این کار، می‌توانید روغن و کثیفی را از روی پوست خود پاک کنید که این باعث کاهش لکه‌ها و جوش‌های سر سیاه می‌شود.

۴- عضلات را ریلکس می‌کند و سلامت مفاصل را بهبود می‌بخشد

احتمالا می‌دانید که آب داغ به طور موثری به کاهش تنش بدن و تسکین خستگی عضلات کمک می‌کند. اعصاب را آرام می‌کند و به شما احساس آرامش می‌دهد. علاوه بر این، دوش آب گرم سفتی مفاصل مانند مچ پا، زانو و شانه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

معایب دوش آب گرم چیست؟

  • آب داغ می‌تواند پوست شما را خشک کرده و آن را تحریک کند. همچنین می‌تواند به سلول‌های کراتین موجود در خارجی‌ترین لایه پوست آسیب برساند. به همین دلیل پوست را خشک و از قفل شدن رطوبت در آن جلوگیری می‌کند.
  • شستن موها با آب داغ توصیه نمی‌شود، زیرا روغن طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و موها را وز می‌کند.
  • دوش آب گرم می‌تواند باعث خارش شود.
  • برخی از بیماری‌های پوستی، مانند اگزما، ممکن است به خاطر دوش آب گرم تشدید شوند. زیرا باعث خشکی پوست می‌شود.
  • دوش آب گرم برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است فشار خون را افزایش دهد.

چند توصیه برای دوش گرفتن

  • بهتر است یک بار در روز دوش بگیرید.
  • دوش گرفتن طولانی‌ می‌تواند منجر به خشکی پوست و مو شود، بنابراین مدت زمان دوش گرفتن خود را به پنج دقیقه یا کمتر کاهش دهید.
  • مراقب محصولاتی که استفاده می‌کنید باشید. مطمئن شوید که از محصولاتی که دارای مواد آسیب‌زننده هستند اجتناب کنید. محصولات سازگار با پوست را انتخاب کنید.
  • موهای خود را بیشتر از دو بار در هفته نشویید، در غیر این صورت خشک می‌شوند. فرق نمی‌کند دوش آب سرد یا دوش آب گرم بگیرید.

سوالات احتمالی درمورد دوش آب سرد یا دوش آب گرم

آیا خوب است هر روز دوش آب سرد بگیریم؟

به غیر از اینکه مریض باشید یا هوا سرد باشد، ایرادی ندارد. گردش خون شما را بهبود می‌بخشد و شما را هوشیار و پرانرژی می‌کند.

آیا دوش گرفتن ابتدا با آب گرم و سپس سرد بد است؟

خیر، اگر دوش کنتراست داشته باشید، به هیچ‌وجه به شما آسیبی نمی‌رساند.

دوش آب سرد چه مدت زمان می‌تواند طول بکشد؟

می‌توانید با آب گرم شروع کنید و سپس ۲ تا ۵ دقیقه دوش آب سرد بگیرید.

سخن پایانی

اینکه دوش آب سرد یا دوش آب گرم بگیرید، به سلامت و سلیقه‌ی شما بستگی دارد. در هر صورت برای به حداقل رساندن آسیب به پوست و موهای خود نباید در مدت زمان آن زیاده‌روی کنید.

شما می‌توانید سوالات خود را از طریق سایت و پیج اینستاگرام الا اسکین، با ما در میان بگذارید. همچنین با مراجعه به پیج اینستاگرام می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X