راه‌های درمان جوش‌های هورمونی صورت و بدن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

راه‌های درمان جوش‌های هورمونی صورت و بدن

راه‌های درمان جوش‌های هورمونی

همانطور که از اسمشان مشخص است، جوش‌های هورمونی در اثر تغییرات هورمونی به وجود می‌آیند و یکی از شایع‌ترین انواع جوش‌هایی است که هر شخصی درطول دوران زندگی خود با آن مواجه می‌شود. جوش هورمونی بسیار آزار دهنده است و علاوه بر آن که زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. خوشبختانه برای جوش‌های هورمونی هم درمانی وجود دارد تا شما را از ش آن‌ها خلاص کند؛ پس در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید:

آکنه هورمونی چیست؟

همانطور که گفتیم، آکنه هورمونی به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن ایجاد می‌شود و در زنان بسیار رایج است. این جوش‌ها معمولا زمانی پیدایشان می‌شود که بدن به مراحل مختلفی مانند بلوغ، قاعدگی و یائسگی می‌رود. جوش‌های هورمونی بیشتر در ناحیه T صورت و به ویژه روی فک، چانه و گونه‌های شما ظاهر می‌شوند. به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن، شما متوجه پوستی ملتهب، تولید بیش از حد چربی و مسدود شدن منافذ روی پوست خود خواهید شد.

مهمترین هورمونی که باعث ایجاد جوش‌های هورمونی صورت می‌شود تستسترون می‌باشد، یک هورمون آندروژن که باعث افزایش تولید چربی پوست و مسدود شدن فولیکول‌های مو می‌شود. توجه داشته باشید که میزان حساسیت هر فرد به هورمون‌ها کاملا متفاوت است، مثلا ممکن است افزایش سطح یک هورمون در برخی از افراد باعث به وجود آمدن جوش خواهد شد اما در فرد دیگر هیچ گونه علائمی وجود نداشته باشد.

علائم جوش‌های هورمونی

همانطور که کمی قبل گفتیم جوش هورمونی معمولا در ناحیه پیشانی و بینی و چانه به وجود می‌آیند. این جوش‌ها معمولا هیچ گونه دردی ایجاد نمی‌کنند و در بیشتر مواقع بدون استفاده از داروی خاصی از بین می‌روند.

اما اگر دچار جوش‌ها شدید هورمونی شده‌اید احتمالا اکثر جوش‌های ایجاد شده ملتهب، قرمز و دردناک هستند. جوش هورمونی همانند جوش سر سفید و جوش سر سیاه می‌توانند باعث به وجود آمدن گره‌های متعدد روی سطح پوست شود.

علت به وجود آمدن جوش‌های هورمونی

جوش‌ها یا آکنه‌های هورمونی در یک فرآیند ۴ مرحله‌ای ظاهر می‌شوند که این مراحل عبارتند از:

  • تولید هورمون‌هاپیش از شروع پریود، بدن شما سطح تولید آندروژن خود را تا حدی افزایش می‌‌دهد. افزایش سطح هورمون تستسترون بدنتان را به تولید چربی بیشتری تحریک کرده و در این دوران شما احساس می‌کنید پوستتان چرب‌تر شده که این احساس کاملا درست است.
  • مسدود‌شدن فولیکول‌های مو: در مرحله بعد چربی‌های تولید شده موجب مسدود‌شدن فولیکول‌های موی شما خواهند شد و به این ترتیب ابتدا تعدادی جوش سر سفید روی صورتتان ایجاد می‌شود و درنهایت به بروز جوش‌های ‌سرسیاه ختم می‌شود.
  • عفونت باکتریایی: در مرحله‌ی سو  درون این جوش‌های سرسیاه مقادیری باکتری وجود دارد و همین مقدار باکتری باعث به وجود‌آمدن عفونت، التهاب و درد در در قسمتی که جوش زده است، می‌شود
  • التهاب: در آخر بدن شما در واکنش به عفونت باکتریایی به‌ وجود آمده در ناحیه فولیکول‌های آسیب‌دیده التهاب، تورم، درد و قرمزی از خود نشان می‌دهد.

نحوه درمان آکنه هورمونی

اکنون که فهمیدیم آکنه هورمونی چیست، بیایید به نحوه درمان آن بپردازیم:

تغییر در سبک زندگی

به طور کلی این عارضه در اثر یک تغییر به وجود می‌آید، پس شما با کمی تغییر در سبک زندگی‌تان می‌توانید جوش‌های هورمونی را تا حد زیادی کاهش دهید. به عنوان مثال سعی کنید تا حد امکان از خاراندن و دستکاری‌کردن جوش‌های خود اجتناب نمایید، کمتر از لوازم آرایشی استفاده کنید، آگاه باشید که عرق‌کردن، عفونت و التهاب آکنه‌های هورمونی را افزایش می‌دهد؛ پس از حضور در فضاهایی که امکان تعریق زیاد در آن وجود دارد بپرهیزید، حتما در رژیم غذایی خود غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان را قرار دهید از محصولات پوستی مناسب پوست‌تان استفاده کنید؛ برخی از افراد فکر می‌کنند که استفاده از لایه‌بردار‌های قوی و شیمیایی می‌توانند این جوش‌ها را درمان کنند اما با این کار تنها دیگر نواحی پوست صورت را حساس و آسیب‌پذیر می‌کنند.

استفاده از رتینوئیدها به صورت موضعی

رتینوئیدها به راحتی به عنوان پمادهای بدون نسخه در دسترس هستند که برای آکنه‌های هورمونی فوق العاده عمل می‌کنند. از ویتامین A مشتق شده و به صورت ژل و لوسیون موجود است که می‌توانید به صورت موضعی استفاده کنید. همچنین همانطور که می‌دانید ویتامین A قدرت و سرعت فرایند ترمیم و بازسازی پوست را افزایش می‌دهد.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان جوش‌های هورمونی

کار آنتی‌بیوتیک‌ها مبارزه با عفونت‌های باکتریایی بوده و تاثیرات بسیار ملموسی در درمان جوش های هورمونی دارند. این داروها اساسا از بدتر‌شدن وضعیت جوش‌های هورمونی جلوگیری می‌کنند و شکل خوراکی آن برای درمان جوش‌های هورمونی متوسط تا شدید در کنار رتینوئید و ترتینوئین تجویز می‌شود.

چای سبز برای درمان جوش‌های هورمونی

نوشیدن چای سبز یا استفاده از کرم یا ژل های حاوی این ماده، هم راهی عالی برای آرام کردن پوست ملتهب شما و هم درمان آکنه هورمونی به روش طبیعی است.

روغن درخت چای

به لطف خواص ضد التهابی آن، استفاده از محصولات مراقبت از پوست با روغن درخت چای در آن می‌تواند به شما کمک کند تا به طور طبیعی با آکنه‌های هورمونی روی فک و چانه خود مقابله کنید. اگر به فکر استفاده مستقیم از روغن درخت چای هستید، مطمئن شوید که آن را با روغن حامل رقیق شده است و ابتدا یک تست پچ روی پوست خود انجام دهید.

استفاده از دارو‌های هورمونی

آخرین راه را می‌توان استفاده از دارو‌های هورمونی معرفی کرد. مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی که حاوی اتینیل استرادیول هستند، راه بسیار خوبی برای مقابله با آکنه هورمونی است، حتی در زمانی که در حال تخمک گذاری هستید.

در دروان یائسگی چه اتفاقی می‌افتد

همانطور که می‌دانید  آغاز دوران یائسگی با کاهش طبیعی سطح هورمون‌های جنسی زنانه از قبیل استروژن همراه است. چه کاهش و چه افزایش سطح هورمون باعث می‌شود تا بدن به تولید چربی بیشتری بپردازد. دقت داشته باشید که اگر شما مستعد آکنه هستید تغییرات ایجاد شده در دوران یائسگی باعث می‌شود احتمال به وجود آمدن جوش هورمونی در شما افزایش می‌یابد.

همچنین یکی دیگر از دلایل جوش‌های هورمونی در این دوران استفاده از داروهای مکمل هورمون به منظور کنترل علائم حاصل از یائسگی ایجاد شود. در صورتی که شما دچار جوش هورمونی ناشی از یائسگی شده‌اید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جمع‌بندی…

اگر این مطلب را خوانده‌اید احتمالا دچار آکنه‌‌های هورمونی شده‌اید. این‌ روش‌ها به پوست شما را تا حد قابل قبولی بهبود می‌دهد. توجه داشته باشید در هر روش افراط نکنید و اگر هم تاثیر مورد نظر رو هم دریافت نکردید به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

همچنین برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از متخصصین الا اسکین می‌توانید به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

در مورد الااسکین بیشتر بدانید..

فروشگاه اینترنتی الا اسکین، بیش از ۱۰ سال است که در زمینه‌ی مراقبت از پوست فعالیت دارد و واردکننده‌ی بهترین و معتبرترین محصولات از برندهای جهانی اکلادو و تالگو می‌باشد. با مراجعه به بخش محصولات سایت متوجه خواهید شد که تمامی محصولات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. دقت داشته باشید که فروشگاه الااسکین انواع پوست را در نظر گرفته است. شما می‌توانید با مراجعه به این بخش از سایت، با طیف وسیعی از محصولات پوستی مانند آبرسان، مرطوب‌کننده، شوینده، ماسک‌های ضدچروک، کرم دور چشم، تونر، لایه‌بردار و … آشنا شوید و از کارایی و عملکرد آن‌ها آگاه شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X