روتین پوستی نوجوانان در دوران بلوغ چگونه می‌باشد؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

روتین پوستی نوجوانان در دوران بلوغ چگونه می‌باشد؟

روتین پوستی نوجوانان در دوران بلوغ چگونه می‌باشد؟

روتین پوستی نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است! همانطور که می‌دانید در دوران نوجوانی بدن هم از نظر ساختاری و هم از نظر هورمونی دچار یک سری تغییرات می‌شود که این تغییرات بر روی پوست تاثیراتی دارد. معمولا افراد در دوران نوجوانی با چالش‌های پوستی زیادی روبه‌رو می‌شوند. به عنوان مثال تغییرات هورمونی سبب بزرگ شدن غدد چربی و چرب شدن پوست نوجوانان شده و این امر باعث بزرگ شدن منافذ بزرگ و ایجاد جوش‌های سر سیاه می‌شود. اگر در دوران نوجوانی یا همان بلوغ به سر می‌برید دیگر نگران جوش‌ها و آکنه‌هایی که در این دوران روی پوست‌تان ظاهر می‌شود نباشید، چرا که در این دوران پوست از انعطاف بالایی برخوردار است در نتیجه سریع می‌توانید این عوامل را درمان کنید.

ابتدا باید به نوع پوست خود دقت کنید! پوست نوجوانان با یکدیگر متفاوت است. به عبارتی دیگر توصیه‌ها و نکات پوستی که ممکن است روی پوست شما کار ساز باشد ممکن است روی پوست نوجوان دیگری تاثیر نداشته باشد. پس در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید زیرا نکاتی را برای مراقبت از پوست در این دوران می‌گوییم:

تغییرات پوستی نوجوانان!

واضح است که پوست نوجوانان و بزرگسالان با یک‌دیگر تفاوت دارند و زمانی که بدن وارد دوران نوجوانی می‌شود تغییراتی را تجربه می‌کند. همانطور که گفته شد تغییرات ساختاری و تغییرات هورمونی اصلی‌ترین تغییراتی است که در این دوران شکل می‌گیرد.

تغییرات ساختاری: در دوران کودکی، پوست قادر است خود را تجدید ‌کند. اما با شروع دوران نوجوانی و با افزایش سن دفعات تجدید کاهش می‌یابد. به‌طورکلی، پوست نوجوانان نسبت به کودکان سفت‌تر و مقاوم‌تر است. بااین‌حال، در دوران نوجوانی، هنوز هم خاصیت کشسانی دارد و می‌تواند به‌سرعت بازسازی شود. پوست صورت نوجوانان مقدار زیادی کلاژن که فراوان‌ترین پروتئین در بدن شما می‌باشد را در خود ذخیره می‌کند. اما با ورود به بزرگسالی، تولید کلاژن کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که پوست مستعد افتادگی، خطوط ریز و چین‌وچروک شود.

تغییرات هورمونی: واکنش بدن به تغییرات هورمونی سبب ایجاد چندین مشکل پوستی می‌شود. شاید مهم‌ترین تغییر در پوست افزایش تولید چربی یا سبوم باشد. تجمع بیش از حد چربی، آلودگی‌های پوستی و باقی‌مانده آرایش را در سلول‌های پوست‌تان محبوس می‌کند. این امر منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش‌های جوانی می‌شود. دقت کنید که بزرگسالان نیز از جوش‌ها در امان نیستند!

چرا روتین پوستی نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

مراقبت خوب از پوست باید از دوران نوجوانی و زمانی که بدن شما در حال تغییرات چشمگیری است، شروع شود. این می‌تواند به شما کمک کند تا پوست خود را در بهترین حالت نگه دارید، از پیری زودرس جلوگیری کنید و با مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن مواجه نشوید. اجرای یک روتین موثر مراقبت پوستی برای نوجوانان بسیار اهمیت دارد. برای شروع کافیست از محصولات مناسب با نوع پوست خود و تکنیک‌های صحیح بهره بگیرید.

در روتین پوستی نوجوانان موارد زیر باید وجود داشته باشند!

۱) پوست‌تان را تمیز نگه دارید!

برای شستن صورت‌تان از پاک‌کننده‌ی مناسب با نوع پوست‌تان استفاده کنید و پوست‌تان را با حرکات دایره‌ای و ملایم بشورید.

دقت کنید که از صابون برای شستشوی صورت استفاده نکنید زیرا باعث تحریک منافذ و ایجاد آکنه و جوش صورت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر پوست چرب، معمولی یا مختلط دارید از یک پاک‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک برای کنترل تولید بیش ‌از حد چربی و افزایش میزان آبرسانی پوست استفاده کنید. پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک به‌ راحتی می‌توانند آلودگی و چربی را در خود حل و منافذ را کاملا پاک کنند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های ویتامین A یا زینک برای کنترل چربی پوست و کاهش بروز جوش‌های سرسیاه استفاده کنید. استفاده از یک تونر مناسب بعد از شستشو، برای تمیز کردن عمقی منافذ و تنظیم PH پوست راهی موثر است.

۲) رطوبت پوست‌تان را حفظ کنید!

هیدراته نگه‌داشتن پوست نکته‌ی دیگری می‌باشد که نوجوانان باید به آن دقت کنند. برای حفظ رطوبت پوست خود و جلوگیری از چین‌وچروک حتما روزی دو بار از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ حتما از مرطوب‌کننده‌های سبک و بدون روغن یا همان oil free استفاده کنید.

با توجه به پوست‌تان نکات زیر را در نظر بگیرید:

اگر پوستتان مستعد آکنه است می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر ژل نیز استفاده کنید. اگر می‌خواهید از پوست‌تان در برابر اشعه خورشید محافظت کنید می‌توانید مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی ضد آفتاب هستند، انتخاب کنید. اگر پوست حساسی دارید مرطوب‌کننده‌های بدون رایحه بهترین انتخاب برای شما هستند.

۳) از لایه‌بردار استفاده کنید!

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست که در اثر تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی به وجود می‌آیند، هفته‌ای یک‌ بار پوست‌تان را لایه‌برداری کنید. برای لایه‌برداری به دنبال محصولی باشید که حاوی خاک رس باشد زیرا این ماده دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است.

با توجه به نوع پوست‌تان دقت کنید:

لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی AHA و اسید سالیسیلیک نیز یک روش عالی برای تمیز کردن منافذ پوست هستند. می‌توان از اسکراب‌های خانگی مثل مخلوط شکر و عسل به‌ عنوان یک لایه‌بردار طبیعی در روتین مراقبت از پوست نوجوانان استفاده کرد. اگر پوست حساسی دارید می‌توانید از مخلوط جودوسر، عسل و شیر برای اسکراب صورت استفاده کنید.

۴) جوش‌ها و آکنه‌های پوست‌تان را درمان کنید!

اگرچه آکنه ممکن است در هر سنی ایجاد شود اما در نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر دیده می‌شود. می‌توانید از پاک‌کننده‌ها و ماسک‌های حاوی گوگرد برای درمان آکنه کمک بگیرید؛ آن‌ها لطیف‌تر از اسید سالیسیلیک هستند. همچنین شوینده‌ها، کرم‌ها، فوم‌­ها و ژل‌های شستشوی حاوی بنزوئیل پراکسید، ضد میکروب و ضدالتهاب هستند و در درمان آکنه عملکرد خوبی دارند.

۵) ضدآفتاب را فراموش نکنید!

نوجوانان باید از پوست خود در مقابل نور خورشید محافظت کنند. همانطور که قبلا گفتیم اشعه‌های UVA و UVB باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. پس ضدآفتاب را در روتین روزانه‌ی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از مرطوب‌کننده حاوی زینک اکسید، ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر در تمام طول سال استفاده کنید.

۶) از لب‌های خود مراقبت کنید!

همانند پوست صورت، لب‌ها نیز ب مراقبت نیاز دارند، بنابراین قبل از خواب از بالم لب استفاده کنید. همچنین اسکراب لب‌ها را فراموش نکنید.

۷) دست‌ها مهم هستند!

نوجوانان معمولا در روتین روزانه‌ی خود دست‌هایشان را فراموش می‌کنند. بدانید که زیبایی دست‌ها در سنین بالاتر بستگی به مراقبت از آن‌ها در دوران نوجوانی دارد. بنابراین اگر دست‌تان خشک است کمی کرم دست بزنید. استفاده مرتب از کرم دست، یک‌ بار صبح و یک‌ بار شب قبل از خواب، رطوبت لازم برای پوست را تأمین می‌کند و شادابی را به پوست دست‌تان هدیه می‌کند.

۸) براش‌های خود را تمیز نگه‌ دارید!

اگر اهل آرایش کردن هستید شستن و تمیز کردن برش‌ها و پدهای آرایشی نکته دیگری است که در روتین مراقبت از پوست‌تان نباید فراموش کنید. اگر براش‌هایتان را تمیز نگه ندارید باعث تجمع باکتری‌ها روی پوست‌تان می‌شوید که نتیجه‌ی این عمل آکنه می‌باشد. همچنین از به اشتراک گذاشتن لوازم‌ آرایشی خود با دیگران به‌ ویژه محصولات چشم و لب خودداری کنید.

۹) آرایش‌تان را قبل خواب بشورید!

هرگز با آرایش نخوابید زیرا منافذ پوست را مسدود کرده و این مسئله منجر به پیری پوست می‌شود. به عبارتی دیگر اگر آرایش‌تان را تمیز نکنید راه تنفس پوست را می‌بندید؛ پس حتما قبل از خواب ابتدا آن‌ها را با میسلار واتر از روی صورت پاک کنید و سپس با یک ژل یا فوم شستشو صورتتان را بشویید.

۱۰) رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید!

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزیجات و میوه‌های سبز می‌تواند در مراقبت از پوست نوجوانان موثر باشد. به دنبال غذاهایی با چربی‌های مفید مثل ماهی، آووکادو و آجیل باشید. همچنین می‌توانید به جای مصرف لبنیاتی مانند شیر گاو از شیر بادام یا شیر جودوسر استفاده کنید. چرا که مصرف بیش از حد غذاهای چرب و شیرین باعث تشدید مشکلات پوستی می‌شود.

۱۱) محصولات مراقبتی مناسب پوست‌تان را انتخاب کنید!

برای مراقبت از پوست خود از پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب مناسب پوست‌ خود استفاده کنید. مثلا اگر پوست خشکی دارید یک فرمول غیرصابونی و برای پوست چرب یک محصول حاوی اسید سالیسیلیک انتخاب کنید. همچنین می‌توانید مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که بر پایه آب یا ژل باشد تا پوست‌تان خیلی چرب نشود.

۱۲) برای شست‌وشو از آب ولرم استفاده کنید!

همواره صورت خود را دو بار در روز با آب ولرم بشویید. این کار به ازبین‌ بردن آلودگی‌ها کمک می‌کند. حتما برای حفاظت از پوست خود از روغن‌های آب‌رسان طبیعی استفاده کنید.

۱۳) صورت خود را زیاد لمس نکنید!

دستان خود را قبل از لمس صورت یا آرایش خود بشویید. هر بار که صورت خود را لمس می‌کنید، چربی، آلودگی و باکتری‌هایی را بر روی آن پخش می‌کنید که می‌توانند به پوست‌تان آسیب برسانند! همچنین از کندن جوش‌های خود خودداری کنید! این کار می‌تواند عفونت را گسترش دهد، به بافت پوست آسیب برساند و باعث التهاب بیشتر شود. برای پاک‌سازی منافذ از باکتری‌های ایجادکننده جوش، به سراغ درمان‌های موضعی ملایم و موثر بروید.

جمع‌بندی

در این مقاله نکات مراقبت و روتین پوستی نوجوانان را گفتیم و بدانید اگر می‌خواهید در بزرگسالی پوستی سالم و شفاف داشته باشید، این موارد را باید در نوجوانی رعایت کنید.

در آخر اگر به دنبال محصولاتی موثر و کارساز هستید ما به شما محصولات تالگو را پیشنهاد می‌دهیم. محصولات این برند بسیار مرغوب می‌باشند چرا که تمامی افراد و انواع پوست را در نظر گرفته است. به طور کلی تالگو یکی از برندهای محبوب می‌باشد که ساختار پایه‌ای تمام محصولاتش از مواد طبیعی می‌باشد. این امر سبب شده تا افراد زیادی جذب این برند شوند. باید بدانید که تالگو محیط زیست را هم در نظر گرفته‌ است، درست است که ساختار آن از مواد طبیعی می‌باشد اما هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. خوشبختانه الا اسکین امکان استفاده از محصولات تالگو را در شهرهای بزرگی همچون تهران، کرمان و … فراهم کرده است. فراموش نکنید برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از مشاورین الا اسکین می‌توانید به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X