روش صحیح استفاده از رتینول - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

روش صحیح استفاده از رتینول

روش صحیح استفاده از رتینول

چقدر با رتینول آشنایی دارید؟ اکثر افراد می‌دانند که این یکی از بهترین و اثبات‌شده‌ترین مواد موجود برای پوست است. اما اغلب در مورد نحوه‌ی استفاده از رتینول‌ها سردرگم می‌شوند.

مهم است بدانید که این ماده‌ی موثر چه کار می‌کند و آیا برای شما مناسب است یا خیر. بیایید نگاهی به زمان و نحوه‌ی استفاده‌ از آن بیندازیم.

سرم رتینول چیست؟

رتینول متعلق به گروهی از ترکیبات به نام رتینوئیدها است که از ویتامین A مشتق شده‌اند. بدن شما به طور طبیعی این ماده را تولید می‌کند که به افزایش گردش سلولی، افزایش تولید کلاژن و کاهش خطوط و چین و چروک کمک می‌کند. به طور کلی، رتینول‌ها نسبت به رتینوئیدهای تجویزی از قدرت کمتری برخوردار هستند. محصولات مراقبت از پوست معمولا حاوی این نوع ویتامین A هستند زیرا با پوست سازگارترند.

بایدها و نبایدها‌ی استفاده از رتینول

در اینجا بایدها و نبایدهایی در مورد نحوه استفاده از رتینول وجود دارد که باید قبل از وارد کردن این ماده در روتین مراقبت از پوست خود به خاطر داشته باشید.

۱- قدرت مناسب رتینول را انتخاب کنید

کسانی که پوست حساسی دارند باید از رتینیل پالمیتات، کسانی که پوست معمولی دارند از رتینول یا رتینالدئید و کسانی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند باید آداپالن (معروف به دیفرین) را استفاده کنند.

۲- به یک‌باره مقدار زیادی از این محصول را استفاده نکنید

اکثر مردم نمی‌دانند چه زمانی و چگونه از رتینول استفاده کنند. از آن‌جایی که آن‌ها از داشتن پوستی شفاف و سالم بسیار هیجان‌زده هستند، ممکن است ترغیب شوند بیشتر از آن استفاده کنند. به خصوص در مورد سرم درمان آکنه رتینول، این کار توصیه نمی‌شود؛ زیرا استفاده بیش از حد ممکن است پوست حساس را تحریک کند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند مقداری به اندازه یک نخود را روی کل صورت خود بمالید.

۳- از محصولات قوی پی در پی استفاده نکنید

در شب‌هایی که از رتینول استفاده می‌کنید نباید از درمان‌های آکنه، اسیدها یا لایه برداری استفاده کنید. در غیر این صورت، پوست شما تحریک شده یا می‌سوزد.

۴- استفاده روزانه از ضدآفتاب را فراموش نکنید

با وجود اینکه رتینول توانایی زیادی در درمان پوست آسیب‌دیده دارد، اما نباید استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را فراموش کنید. سرم را فقط باید یک بار در شب بزنید و بهتر است از مصرف آن در روز خودداری کنید. اگر زمانی را در فضای باز و در گرمای شدید سپری می‌کنید، باید کرم ضد‌آفتاب (حداقل SPF 30) را انتخاب کنید.

چه زمانی باید استفاده از سرم رتینول را شروع کرد؟

چه نوجوانان و چه بزرگسالان می‌توانند از این محصول استفاده کنند. اما همان‌طور که نیازهای پوست شما تغییر می‌کنند، ممکن است لازم باشد محصولات رتینول را تغییر دهید. به عنوان مثال، شما ممکن است با یک درمان لکه‌های رتینول برای آکنه شروع کنید و سپس با افزایش سن پوست‌تان، برای درمان چین و چروک‌ها و خطوط ریز، سرم‌های تجویزی رتینول را امتحان کنید.

مردم اغلب رتینول را در ۲۰ و ۳۰ سالگی برای پیشگیری از پیری در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند، اما لازم نیست تا آن زمان منتظر بمانید! علاوه بر این، یکی از موثرترین مواد برای کاهش آشکار خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های پیری روی پوست است. مگر اینکه متخصص پوست شما غیر از این توصیه کند. اگر برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید، معمولا باید با یک محصول بدون نسخه رتینول شروع کنید. علاوه بر این، رتینول نباید در دوران بارداری استفاده شود.

عملکرد یک سلول تحت تأثیر رتینوئیدها و رتینول قرار می‌گیرد؛ به ویژه سرعت تقسیم و چرخش آن. رتینوئیدها تقسیم سلولی پوست را تحریک می‌کنند که منجر به تجمع اپیدرم، لایه بالایی محافظ پوست می‌شود. در اپیدرم، الاستین و کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد. در نتیجه پوست ما نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شود و آسیب‌های قابل مشاهده‌ای مانند چین و چروک و لکه‌های خورشیدی ایجاد می‌شود.

راه‌های مختلفی وجود دارد که رتینوئیدها این مشکلات را کاهش می‌دهند. سلول‌های بالای اپیدرم با سرعت بیشتری تکثیر می‌شوند و اپیدرم را ضخیم می‌کنند. مواد شیمیایی مانند اسید هیالورونیک در پوست شما تولید می‌شود تا آن را سالم نگه دارد. تولید کلاژن را تحریک و از تجزیه آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها مکانیسم‌های التهابی را که باعث تشدید آکنه و جوش می‌شوند را مهار می‌کنند.

نکاتی که باید قبل از استفاده از رتینول بدانید

تا زمانی که چند مرحله‌ی ساده را دنبال کنید، ترکیب رتینول در روال زیبایی خود آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد ترسناک نیست.

مبتدیان باید به آرامی شروع کنند

افرادی که برای اولین بار از رتینول استفاده می‌کنند، ممکن است اطلاعات درستی نداشته باشند و از آن هر شب استفاده کنند. این برای بسیاری از افراد بسیار زیاد است. برای سازگاری پوست با رتینول، آن را دو شب در هفته استفاده کنید. اگر در روز بعد دچار قرمزی یا پوسته پوسته شدن نشدید، می‌توانید یک روز در میان از آن بزنید. در نهایت حتی می‌توانید از آن هر شب استفاده کنید، مهم این است که به تدریج شروع شود.

از سازگاری سایر محصولات مراقبت از پوست اطمینان حاصل کنید

AHA/BHA، لایه‌بردارها و اسکراب‌ها معمولا نباید مستقیما قبل یا بعد از محصولات رتینول استفاده شوند، زیرا ممکن است پوست تحریک یا حساس شود.

اگر رتینول را با مرطوب‌کننده‌ی خود ترکیب کنید و آن را به صورت‌تان بمالید، می‌توانید احتمال تحریک را کاهش دهید و به پوست خود کمک کنید تا با این ماده سازگار شود. به این ترتیب رتینول روی پوست شما ملایم‌تر خواهد بود، در نتیجه برای افرادی که پوستی حساس دارند مناسب‌تر است. به مرور زمان که پوست‌تان به سرم رتینول عادت کرد، می‌توانید آن را مستقیما روی پوست خود بمالید و سپس از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید.

ضد‌آفتاب بزنید و فقط شب‌ها از رتینول استفاده کنید

رتینول‌ها پوست شما را به نور حساس می‌کنند. این به این معنی است که به اشعه‌ی ماورا بنفس حساس‌تر می‌شود. علاوه بر این، نور خورشید کارایی رتینول را کاهش می‌دهد. بنابراین رتینول‌ها را باید فقط در شب استفاده کرد و در طول روز از کرم ضد‌آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کرد. همچنین، به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید روز بعد زمان بیشتری را زیر نور خورشید بگذرانید، از رتینول استفاده نکنید.

سوالات احتمالی

آیا استفاده از رتینول در اطراف چشم خطرناک است؟

این ناحیه‌ی خاص از پوست به احتمال زیاد از اثرات صاف‌کنندگی و ضد پیری رتینول سود می‌برد. با این حال، به یاد داشته باشید که رتینول تنها در صورتی باید در نزدیکی ناحیه چشم استفاده شود که محصول به اندازه کافی ملایم باشد. بهتر است پس از استفاده از رتینول روی ناحیه‌ی چشم، اگر بیش از حد خشک شده است، از یک مرطوب‌کننده‌ی غنی استفاده کنید. کرم دور چشم می‌تواند برای کسانی که پوست خشک دارند موثرتر باشد و ژل برای کسانی که پوست چرب دارند.

چه مدت زمان طول می‌کشد تا رتینول اثر کند؟

عوامل مختلفی مانند نوع پوست، دوز و میزان استفاده از محصول بر مدت زمانی که طول می‌کشد تا نتایج را مشاهده کنید، تأثیر می‌گذارند. پس از حدود ۱۲ هفته استفاده‌ی مداوم می‌توانید نتایج آن را مشاهده کنید. نباید اینطور فکر کنید که اگر بیشتر استفاده کنید، موثرتر خواهد بود. این می‌تواند منجر به نتایج فاجعه‌آمیزی شود. شما باید به آرامی شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. بدون نیاز به رتینوئید قوی می‌توانید به نتیجه‌ی دلخواه برسید. کافی‌ست آهسته و پیوسته پیش بروید.

آیا رتینول‌ها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند؟

یکی از رایج‌ترین تصورات غلط در مورد رتینول این است که پوست را نازک می‌کند. این اصلا درست نیست. افزودن رتینول به روتین‌تان در واقع پوست شما را ضخیم و تقویت می‌کند و باعث تولید کلاژن بیشتر می‌شود. با شروع استفاده از رتینول، احتمال بیشتری وجود دارد که پوسته پوسته شدن پوست را تجربه کنید. به همین ترتیب، رتینول ممکن است آکنه را قبل از بهبود آن بدتر کند، زیرا پوست شما باید به آن عادت کند. همچنین ممکن است خشکی پوست را تجربه کنید. مرطوب کردن مناسب می‌تواند این علائم و علائم دیگر را کاهش دهد.

بعد از رتینول چقدر باید صبر کنم تا کرم مرطوب کننده بزنم؟

قبل از ادامه مرحله بعدی روتین خود، باید ۲۰ دقیقه یا بیشتر وقت بگذارید. استفاده از محصولات دیگر پس از آن اشکالی ندارد، اما زمان کافی برای جذب ویتامین A بگذارید. پس جواب ۲۰ دقیقه است.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته‌شده، روش‌های مورد علاقه‌ی شما برای استفاده از رتینول‌ها چیست؟

شما می‌توانید سوالات و مشکلات پوستی خود را از طریق سایت یا پیج اینستاگرام با ما در میان بگذارید. الا اسکین همواره در تلاش است تا با ارائه‌ی بهترین محصولات، سلامت و زیبایی را برای پوست شما به ارمغان بیاورد.

تگ ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X