چرا باید روغن دانه هویج را در روتین مراقبت از پوست خود جای دهیم؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

چرا باید روغن دانه هویج را در روتین مراقبت از پوست خود جای دهیم؟

چرا باید روغن دانه هویج را در روتین مراقبت از پوست خود جای دهیم؟

روغن دانه هویج؟ چی هست اصلا؟ چرا قبلا در مورد آن نشنیده‌ام؟ اگر هرگز در مورد استفاده از روغن دانه هویج برای مراقبت از پوست نشنیده‌اید، باید بدانید که تنها نیستید. آن قدرها شناخته‌شده نیست و خیلی‌ها اصلا نمی‌دانند که همچین چیزی وجود دارد!

در حالی که محصولات مراقبت از پوست ضروری هستند، ما باید از گنجینه‌ عظیمی که طبیعت در اختیار ما قرار می‌دهد، به شکل گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات، برای مراقبت از پوست و موی خود استفاده کنیم.

جدای از استفاده مستقیم از این مواد طبیعی، استفاده از روغن‌ها و ژل‌های به دست آمده از آن‌ها هم برای پوست بسیار مفید هستند. یکی از این موارد روغن دانه هویج است.

اگر از شما بپرسند هویج چه فوایدی دارد، مطمئنا اولین چیزی که به زبان می‌آورید فواید آن برای بینایی است! به همین دلیل است که امروز اینجا هستیم تا در مورد روغن دانه هویج صحبت کنیم. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد فواید روغن دانه هویج و نحوه‌ی استفاده‌ی آن را در اختیار شما می‌گذاریم.

روغن دانه هویج چیست؟

اساسا روغن دانه هویج از دانه‌های گیاه هویج وحشی معروف به داوکوس کاروتا استخراج می‌شود. از دانه‌های هویج فشرده شده و به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد، در محصولات مراقبت از پوست به دلیل مزایای ضد پیری استفاده می‌شود. منشا این روغن به تمدن‌های مصر و یونان باستان برمی‌گردد.

آیا روغن هویج، روغن دانه هویج و اسانس دانه هویج همه یکسان هستند؟

نه! همه‌ی این‌ها روغن‌های متفاوتی هستند. گیج شدید؟ اجازه بدهید توضیح دهیم.

  1. روغن هویج: روغن هویج با دم کردن هویج با روغن، حرارت دادن و سپس صاف کردن آن تهیه می‌شود. می‌توان آن را به طور مستقیم بر روی صورت استفاده کرد.
  2. اسانس دانه هویج: این اسانس از تقطیر دانه‌های گیاه هویج وحشی (daucus carota sativa) تولید می‌شود. نمی‌توان آن را مستقیما روی صورت استفاده کرد. باید با روغن‌هایی مثل روغن نارگیل، روغن جوجوبا یا روغن زیتون رقیق شود.
  3. روغن دانه هویج: این روغن با استخراج روغن از دانه‌های گیاه هویج وحشی از طریق فرآیند پرس سرد تهیه می‌شود.

فواید روغن هسته‌ی هویج برای پوست

این روغن درمانی دارای چندین ترکیب مفید و ویتامین است که فواید زیادی برای پوست دارد. فواید این روغن عبارت‌اند از:

۱- پیری را کند می‌کند

روغن دانه هویج یک سرم طبیعی ضد پیری برای پوست شماست. این روغن غنی از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و از بین بردن علائم پیری کمک می‌کند.

علاوه بر این، روغن دانه هویج غنی از چندین ویتامین است: ویتامین A، که روند پیری پوست را کند می‌کند، ویتامین C که تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و ویتامین E که پوست را مرطوب و خطوط را صاف می‌کند. روغن دانه هویج همچنین بازسازی سلولی را تحریک می‌کند که این فرآیند به شما پوستی انعطاف‌پذیر می‌دهد. می‌توانید هفته‌ای یک بار به عنوان یک درمان ضد پیری از آن استفاده کنید.

یکی از راه‌های استفاده از آن، تهیه یک ماسک صورت خانگی است که با مخلوط کردن مقادیر مساوی روغن هسته هویج و آووکادو و گذاشتن آن روی پوست به مدت ۱۵ دقیقه، به بازسازی پوست کمک می‌کند.

۲- پوست را تسکین می‌دهد

این روغن خاصیت ضد التهابی دارد و به روش‌های مختلفی به بهبود پوست کمک می‌کند. استفاده از روغن هسته هویج با کاهش قرمزی، سوزش، آکنه و اسکارهای آکنه روی صورت، پوست را تسکین می‌دهد. با از بین بردن این موارد به حفظ آرامش و شفافیت پوست کمک می‌کند.

۳- از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند

یکی از خواص روغن دانه هویج که به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته، خواص ضد باکتریایی قوی آن است. تحقیقات نشان داده است که روغن دانه هویج با رشد باکتری‌های مختلف مانند لیستریا مونوسیتوژنز و استافیلوکوکوس اورئوس مقابله می‌کند. روغن هسته هویج با مهار رشد این باکتری‌ها از عفونت‌های پوستی ناشی از این باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این روغن در مبارزه با قارچ‌هایی مانند درماتوفیت‌ها و سایر ویروس‌ها نیز قدرتمند است.

۴- از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند

یکی دیگر از فواید روغن هسته هویج که اغلب درباره‌ی آن صحبت می‌شود، اثربخشی آن در محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید است. مطالعات انجام شده در همین مورد نشان داده است که روغن هسته هویج دارای SPF بین ۳۰-۴۰ است که آن را به یک عامل بسیار ارزشمند و موثر مسدودکننده UV تبدیل می‌کند.

۵- تولید سبوم را تنظیم می‌کند

روغن دانه هویج دارای خواص مرطوب‌کنندگی قوی است که آن را برای مبارزه با تولید بیش از حد سبوم موثر می‌کند. منافذ را مسدود نمی‌کند و برای انواع پوست مناسب است و به طور طبیعی آن را مرطوب نگه می‌دارد.

۶- به درمان بیماری‌های مختلف پوستی کمک می‌کند

شواهد نشان می‌دهد که استفاده از روغن دانه هویج برای پوست به درمان بیماری‌های پوستی مختلف مانند ویتیلیگو، اگزما، درماتیت و پسوریازیس کمک می‌کند. همانطور که گفتیم، روغن دانه هویج دارای خواص ضد باکتریایی است. به دلیل این خواص، از رشد بسیاری از باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند. به این ترتیب به باکتری‌های ایجاد‌کننده بیماری‌های پوستی نیز حمله و در نتیجه به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

نحوه استفاده از این روغن برای پوست

روش‌های مختلفی برای استفاده از روغن دانه هویج برای پوست وجود دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ماسک اسکراب صورت قهوه و روغن دانه هویج

برای داشتن پوستی نرم و لطیف می‌توانید این اسکراب قهوه، نارگیل، روغن هسته هویج و عسل را تهیه کنید. نارگیل یک مرطوب‌کننده طبیعی است و عسل پوست را درمان می‌کند. قهوه به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و روغن هسته هویج موجود در اسکراب، آسیب‌های ناشی از نور خورشید را ترمیم کرده و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه، این اسکراب راه حلی برای مشکلات پوستی متعدد است!

روش:

  • برای تهیه این اسکراب همه کاره، ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و ۲ قاشق چای‌خوری عسل را در یک کاسه بریزید.
  • ۴ قاشق غذاخوری تفاله قهوه اضافه و همه این مواد را با هم مخلوط کنید.
  • پس از اتمام، ۸ قطره روغن هسته هویج را اضافه و دوباره مخلوط کنید.
  • می‌توانید آن را در یک شیشه تمیز نگهداری کنید.
  • برای استفاده از این اسکراب، آن را به آرامی روی تمام صورت و گردن بمالید و اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند.
  • سپس آن را با آب گرم بشویید و برای مشاهده‌ی بهترین نتیجه، دو بار در هفته این ماسک را تکرار کنید.

ماسک صورت روغن هسته هویج و روغن اسطوخودوس

روش دیگر استفاده از روغن هسته هویج برای پوست، تهیه ماسک صورت با روغن اسطوخودوس است. استفاده از این ماسک به شما کمک می‌کند تا پوستی بی‌عیب و نقص و چهره‌ای روشن‌تر داشته باشید. پس اگر می‌خواهید رنگ چهره‌ی خود را روشن‌تر کنید، این ماسک را امتحان کنید.

روش:

  • مقدار مساوی از روغن اسطوخودوس و روغن هسته هویج را بردارید و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید تا مخلوطی صاف و یک‌دست شود.
  • آن را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.
  • سپس با آب گرم بشویید و در صورت نیاز از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • انجام منظم این کار باعث می‌شود پوست روشن‌تری داشته باشید.

ماسک صورت روغن دانه هویج و روغن کنجد

با داشتن SPF بالا، بدون شک می‌توان از روغن هسته هویج به عنوان یک ضد آفتاب استفاده کرد.

روش:

  • برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید و جلوگیری از اشعه‌های مضر فرابنفش، کمی روغن هسته هویج را با چند قطره روغن کنجد مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید.
  • اما اگر پوست‌تان چرب است از استفاده از روغن هویج و روغن کنجد به عنوان ضد آفتاب خودداری کنید.

ماسک صورت آلوئه‌ورا و روغن هسته هویج

اگر پوست شما درخشش خود را از دست داده است، این ماسک را در خانه درست کنید تا پوستی مرطوب و درخشان داشته باشید. پوست شما را جوان می‌کند، رطوبت آن را باز می‌گرداند و زیبایی را به شما هدیه می‌دهد.

روش:

  • تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چای‌خوری مولتانی میتی را با ۱ قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا و ۲-۴ قطره روغن هسته هویج مخلوط کنید.
  • همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و به طور یکنواخت روی صورت بمالید.
  • بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

هر گونه خطر مرتبط با استفاده از روغن هسته‌ی هویج برای پوست

در حالی که روغن دانه هویج به طرز شگفت‌انگیزی برای پوست مفید است، باید مراقب استفاده از آن باشید؛ درست مانند هر ماده‌ی دیگری. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه تأثیر منفی روی پوست شما نمی‌گذارد، تست کردن آن بر روی بخش کوچکی از پوست است. می‌توانید این کار را با ریختن یک قطره روغن هسته هویج روی ساعد خود انجام دهید. بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه بماند. اگر پوست شما به آن حساسیت داشته باشد، به سرعت به آن واکنش نشان می‌دهد.

  • مقادیر زیاد روغن هسته هویج ممکن است روی پوست حساس تاثیر بگذارد، بنابراین اگر پوست حساسی دارید، از آن متناسب استفاده کنید.
  • هنگام استفاده‌ی موضعی، برای پوست از روغن دانه هویج همراه با روغن نارگیل استفاده کنید.
  • از مصرف روغن هسته هویج در دوران بارداری باید خودداری شود.
  • اگر آسم یا صرع دارید یا برای هر بیماری کبدی دارو مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا می‌توانید از روغن دانه هویج استفاده کنید یا خیر.
  • سعی کنید از روغن هسته هویج در عصرها استفاده کنید، زیرا بتاکاروتن موجود در آن می‌تواند در مجاورت نور خورشید و گرما اکسید شده و باعث تحریک و تغییر رنگ پوست شود.

جمع‌بندی نهایی

روغن دانه هویج فواید زیادی برای پوست دارد که شاید تا به حال نمی‌دانستید. از هویج و روغن دانه‌ی آن غافل نشوید. از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند، خواص ضد التهابی دارد، پیری پوست را کند و تولید سبوم را تنظیم می‌کند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. شما می‌توانید به پیج اینستاگرام الا اسکین سر بزنید و از مطالب کاربردی و مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X