سدیم PCA راز سلامت پوست و مو شماست! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

سدیم PCA راز سلامت پوست و مو شماست!

سدیم PCA راز سلامت پوست و مو شماست!

یکی از مواد ارزشمندی که در طبیعت وجود دارد و برای پوست و مو بسیار مفید است، سدیم PCA می‌باشد. این ماده به صورت طبیعی در ترکیبات پوست موجود است و در سنین کودکی در بالاتر‌ین میزان ممکن قرار دارد. گذشت زمان و زیاد شدن سن باعث می‌شود این ماده به شدت کاهش پیدا کند. در نتیجه رساندن آن به پوست و مو بسیار اهمیت دارد.

در ادامه‌ی مقاله با ما همراه شوید تا بیشتر با این ماده‌ی فوق‌العاده و خواصش آشنا شوید.

سدیم PCA چیست؟

PCA مخفف کلمه‌ی سدیم پیرولیدن کربوکسیلیک اسید می‌باشد. این ماده، بی‌رنگ و بی‌بو است و با توجه به ویژگی‌ها و خاصیت‌هایی که دارد به فور در محصولات آرایشی و مراقبتی از جمله کرم‌ها، ژل‌ها، لوسیون، نرم کننده و حتی رژ لب به کار می‌رود. جالب است بدانید ۱۲ درصد از مرطوب نگه داشتن پوست بر عهده‌ی PCA است.

اولین بار PCA در سال ۱۸۸۲ توسط هائیتجر کشف شد. او پی برد که از راه‌های مختلفی می‌توان به این ماده دست پیدا کرد و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در سنین بالاتر برای پوست و مو  بسیار مفید خواهد بود.

حال بیاید با دید وسیع‌تری با این ماده آشنا شویم. اصلی‌ترین و مهم‌ترین عملکردی که این ماده دارد این است که رطوبت داخل سلول‌های پوستی را نگه می‌دارد. ساختار سدیم PCA همانند نمک می‌باشد و به همین علت محلول در آب است و خاصیت هومکتانت دارد. Humectant یک ماده‌ی ریز سنجی است که دارای ساختار مولکولی با چندین گروه آب دوست می‌باشد. ساختار گفته شده به رطوبت سازان پوست اجازه می‌دهد تا رطوبتی که در هوا وجود دارد را جذب و حفظ کند. همچنین این ماده ممکن است به سایر ترکیباتی که به عنوان محصول مراقبتی استفاده می‌کنید کمک کند تا بهتر جذب و عملکرد موثرتری داشته باشند.

سدیم PCA در چه موادی وجود دارد؟

به طور کلی منشا اصلی این ماده مواد طبیعی هستند. برای محصولات آرایشی و مراقبتی از موادی همچون روغن نارگیل و جلبک‌های دریایی استفاده می‌کنند. همچنین سدیم PCA از برخی گیاهان و میوه‌ها نیز استخراج می‌شود. این ماده با اینکه به صورت طبیعی یافت می‌شود، به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود.

نکته: نوع هر سدیم PCA با توجه به اینکه از چه ماده‌ای استخراج می‌شود، متفاوت است.

در پوست نیز این ماده از طریق تجزیه‌ی پروتئین فیلاگرین درون سلول‌های کورنئوسیت ساخته می‌شوند. این سلول‌ها، سلول‌های مرده‌ی پوست هستند که  خارجی‌ترین لایه‌ی پوست‌ را تشکیل می‌دهند.

سدیم PCA چه فوایدی دارد؟

در ادامه ۷ علت محبوبیت این ماده را بررسی می‌کنیم:

۱) سدیم PCA  به خوبی پوست را مرطوب نگه می‌دارد!

همانطور که گفته شد این ماده خاصیت مرطوب کنند‌گی دارد. این خاصیت کمک می‌کند تا رطوبت هوای اطراف جذب پوست و مو شود. اگر پوست و مو شما سالم باشد به صورت طبیعی نرم و مرطوب می‌باشد. اما اگر این چنین نباشد سدیم PCA به عامل مرطوب‌ کنندگی پوست همان NMF اضافه می‌شود. عامل مرطوب کننده‌ی از اجزایی مانند اسید لاکتیک، قند، اسید‌های آمینه و پروتئین تشکیل شده‌است. در نتیجه ترکیب این مواد با یک دیگر به سلامت و آبرسانی پوست و مو کمک و سبب ترمیم آن‌ها می‌شود.

جالب است بدانید محصولات مراقبتی دارای ۱ تا ۲.۵ درصد سدیم PCA هستند. اما همین مقدار کم بسیار موثر می‌باشد و به خوبی مزایای این ماده به لایه‌های داخلی پوست می‌رسد. تحقیقاتی که روی این ماده در محصولات مراقبی صورت گرفته‌است، نشان می‌دهد که استفاده از محصولاتی که دارای ۲ درصد از ماده‌ی گفته شده باشند خشکی پوست را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۲) با سدیم PCA پیری به سراغ پوست‌تان نمی‌آید!

هر چه سن افزایش پیدا کند سطح طبیعی سدیم پیرو گلوتامیک در پوست کاهش می‌یابد. استفاده از محصولات مراقبتی که در ترکیب خود سدیمPCA  دارند به جوان سازی پوست بسیار کمک می‌کنند. همانطور که گفته شد این ماده در جذب آب و رطوبت هوا بسیار موثر است حتی هنگام دوش گرفتن نیز این ماده آب را جذب می‌کند و پوست بدن را مرطوب و جوان نگه می‌دارد. پس اگر از این محصول استفاده می‌کنید دیگر نگران پیری پوست‌تان نباشید!

۳) تاثیر در عملکرد دفاعی پوست

سدیم PCA یکی از مهم‌ترین ترکیبات داخلی پوست می‌باشد. اگر این ماده به اندازه‌ی کافی در پوست شما وجود داشته‌باشد، سبب می‌شود تا آب درون پوست‌تان از بین نرود. در نتیجه این امر کمک می‌کند تا عملکرد دفاعی پوست به خوبی عمل کند. عملکرد دفاعی پوست به این معناست که پوست باید بتواند در مقابل عوامل بیرونی مانند خطر حمله‌ی باکتری یا مواد حساسیت‌زا از خود مراقبت کند. علاوه بر این که سدیم PCA کمک می‌کند که لایه‌های درونی به خوبی در کنار یک‌دیگر باشند، این مقاومت و انسجام را به لایه‌های بیرونی پوست نیز انتقال می‌دهند. پس اگر به نکات گفته‌شده دقت کنید شما پوستی مقاوم خواهید داشت!

۴) سدیم PCA اگزما را درمان می‌کند

همانطور که در مقاله‌ی «معرفی بیماری‌های پوستی + علائم و نشانه‌ها» گفتیم، اگزما یکی از بیماری‌های پوستی می‌باشد که سبب التهاب، خشکی، پوسته پوسته شدن و … می‌شود. در یک تحقیق، محققان به این مسئله پی بردند که این ماده به همراه دیگر اجزای پوست که سد دفاعی پوست را تشکیل می‌دهند تاثیر بسیار مثبتی در بهبود این بیماری دارند. تاثیر این ماده به گونه‌ای می‌باشد که پس از ۲ هفته استفاده‌ی مداوم از آن با کاهش علائم بیماری اگزما مانند خارش، التهاب، خشکی، زبری و .. روبه‌رو خواهید شد. همچنین سدیم PCA باعث افزایش آبرسانی پوست شده و به بهبود ظاهری پوست نیز کمک می‌کند و شما پوستی جوان، شاداب و سالم خواهید داشت!

۵) دیگر نگران التهاب پوست‌تان نباشید!

ممکن است پوست بدن شما در معرض عوامل بیماری‌زا یا حتی مواد سمی قرار بگیرد. حال نقش سدیم PCA  چیست؟ به طور کلی این محصول به خوبی می‌تواند روی التهابات پوستی اثر بگذارد. این کار را چگونه انجام می‌دهد؟ همه‌ی میکروب‌های بدن بد نمی‌باشند. حتی وجود برخی از آن‌ها الزامی است. سدیم PCA از فلور میکروبی بدن که همان باکتری‌های ساکن پوست هستند، محافظت می‌کند. در نتیجه زمانی پوست بدن‌تان در معرض خطر قرار بگیرد فلور میکروبی بدن اولین سیستم دفاعی پوست است که از ان مراقبت می‌کند. با توجه به توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که سدیم PCA در سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد و به طور خاص در پیگیری و درمان التهاب موثر است.

۶) مراقبت از موی خود را به سدیم PCA بسپارید

در محصولات مراقبتی مو نیز از سدیم PCA استفاده می‌کنند. اگر مو‌های آسیب‌ دیده‌ای دارید و به دلیل استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ مو، مو‌هایتان خشک شده‌اند استفاده از محصولات حاوی این ماده بسیار کمک دهنده می‌باشد. سدیم ‌PCA موها را نرم و لطیف می‌کند، ریزش مو را کاهش می‌دهد و با آبرسانی پوست سر احتمال آسیب دیدن مو را کاهش می‌دهد.

۷) آرایش صحیح

بهترین روش‌ برای اینکه آرایش کردن به پوست‌تان آسیب کمتری برساند این است که از مواد زیرساز آرایشی استفاده کنید. مواد زیرسازی پوست را همواره مرطوب نگه می‌دارند. حال اگر از محصولاتی که در ترکیب‌شان از سدیم PCA استفاده شده‌است می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

چگونه می‌توانیم از سدیم PCA استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شده سدیم PCA به عنوان عنصری مرطوب کننده برای پوست موثر است. در اغلب محصولات آرایشی و مراقبتی پوست و مو مانند انواع سرم‌ها، ژل‌ها، لوسیون‌ها و … از این محصول استفاده می‌شود. اصولا غلظت این ماده در محصولات ۰.۲ درصد می‌باشد. در نتیجه با خیال راحت محصولاتی که حاوی این ماده‌ی معجزه‌گر هستند را تهیه کنید و به آسانی از پوست و مو خود مراقبت کنید.

مقایسه‌ی سدیم PCA با اسید هیالورونیک

این دو ماده هر دو خاصیت رطوبت‌زا دارند و تفاوت این دو محصول تنها در کیفیت عملکرد آن‌ها می‌باشد. به این صورت که اسید هیالورونیک تا ۱۰۰ برابر وزن خود می‌تواند آب نگه دارد و در مقابل سدیم PCA  تا ۲۵۰ برابر وزنش آب نگه می‌دارد. این امر اصلی‌ترین دلیلی است که در اکثر محصولات با کیفیت از هر دو این ماده‌ها برای بهبود عملکرد در پوست استفاده می‌کنند. همچنین سدیم PCA، یک‌ونیم برابر قوی‌تر از گلیسیرین و ۲ برابر قوی‌تر از پروپیلن گلیکول می‌باشد.

ایمنی این ماده‌ی معجزه‌آسا چقدر می‌باشد؟

به گفته‌ی سازمان غذا و داروی‌ آمریکا (FDA) سدیم PCA کاملا ایمن می‌باشد. بنابراین استفاده از آن در محصولات آرایشی و مراقبتی کاملا بی‌خطر می‌باشد. همچنین پانل متخصص EWG ( که کارگروه محیط زیست می‌باشد) ایمنی این ماده را بررسی کرده‌است و به دلیل خطر احتمالی کمی که به همراه دارد،‌ به خطر آن نمره‌ی ۱ را از ۱۰ داده‌است. با توجه به تحقیقاتی که EWG انجام داده‌است، سدیم PCA هیچ کدام از خطرات بروز سرطان، سمیت در تولید مثل و سمیت ایمنی را ندارد. همچنین درباره‌ی اینکه آیا درست است در ترکیبات محصولات آرایشی هم از این ماده استفاده کنند هم تحقیقی به عمل آمده‌است و نتیجه آن شد که این ماده اصلا حساسیت‌زا نمی‌باشد و سبب تحریک پوست هم نمی‌شود.

اما با این وجود نباید از سدیم PCA در محصولاتی که در ترکیبشان عوامل نیتروژن‌ ساز وجود دارد، استفاده شود. به این دلیل که در حضور مواد شیمیایی نیتروز کننده و نور یا گرما، این ماده متلاشی می‌شود و ماده‌ی جدیدی که به وجود می‌آید سرطان‌زا می‌باشد. به جز این مورد دیگر سدیم PCA خطری برای ما ندارد.

از محصولات دارای سدیم‌PCA چه کسانی می‌توانند استفاده کنند؟

همیشه دستور‌المعل‌ها و طریقه‌ی نگهداری روی محصولات آرایشی و بهداشتی را مطالعه و طبق آن‌ها عمل  کنید. به طور کلی با توجه به نوع پوستی که دارید، می‌توانید محصولات حاوی سدیم‌ PCA را استفاده کنید. این ماده برای انواع پوست مناسب است. دقت کنید هر محصول پوستی جدیدی که می‌خواهید استفاده کنید آن‌ را قبل از استفاده تست کنید. با توجه به اینکه این دسته از محصولات حساسیت‌زا نمی‌باشند اما ممکن است خود شما به این محصولات حساسیت داشته باشید. باز هم تکرار می‌کنیم  هیچوقت تست قبل از استفاده محصول جدید را فراموش نکنید.

 خلاصه‌ی کلام

این ماده از مواد طبیعی و گیاهی ساخته شده‌است اما به طور کلی PCA در تمامی سلول‌های زنده یافت می‌شود. در این مقاله به صورت مفصل فواید و عملکرد این ماده‌ی جذاب را به شما معرفی کردیم. سدیم PCA به عنوان یک آبرسان و احیا کننده‌ی پوست عمل می‌کند. پس با استفاده از محصولات حاوی سدیم PCA تا حدودی به اهدافی که برای پوست‌تان در نظر گرفته‌اید، می‌رسید.  اما در آخر پیشنهاد می‌کنیم در مرحله‌ی اول نوع پوست خود را بشناسید و با توجه به مشکلاتی پوست‌تان دارد محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید.

همچنین شما می توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما و مطالعه ی پست ها از مشاوره‌ی رایگان ادمین ها استفاده نمایید.

برچسب پست ها “سدیم PCA راز سلامت پوست و مو شماست!”

  1. You are mistaken. I can prove it. Write to me in PM, we will discuss.
    https://zeenite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X