آکنه و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

آکنه و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

آکنه یک مشکل رایج پوستی است که نوجوانان و همچنین بزرگسالان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که برخی از زنان ممکن است یک یا دو آکنه در دوره قاعدگی خود داشته باشند، برخی دیگر همیشه با این مشکل پوستی سر و کار دارند. شایع‌ترین دلایل آکنه استرس، عادات بد مراقبت از پوست، رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم‌تحرک است. با این حال، گاهی اوقات علت آکنه شما هیچ یک از این موارد نیست. ممکن است هورمونی باشد و بنابراین درمان آن آسان نیست. یکی از شایع‌ترین اختلالات هورمونی که این روزها بسیاری از زنان را درگیر کرده است، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS است. در حالی که این یک مشکل رایج است و هیچ خطر جدی برای سلامتی در آن وجود ندارد، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید که به مدیریت بهتر آن کمک کند. این موضوع می‌تواند بدن خانم‌ها را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد، اما شایع‌ترین عارضه جانبی آن آکنه است. آکنه و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به طور فزاینده‌ای بر بسیاری از زنان در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و درمان آن ضروری است.

اگر شما یک بزرگسال هستید که چند سالی است با آکنه دست و پنجه نرم می‌کنید، به احتمال زیاد ممکن است قربانی PCOS باشید. با این حال، برای درک اینکه آیا آکنه شما با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط است یا خیر، در این مقاله توضیح می‌دهیم که PCOS چیست، چگونه منجر به آکنه می‌شود و راه‌های درمان آکنه PCOS چه هستند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چیست؟

PCOS یک اختلال هورمونی است که بر باروری زنان تأثیر می‌گذارد. این به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن است که باعث بزرگ شدن تخمدان‌ها می‌شود. این امر با کیست‌های کوچک در اطراف تخمدان همراه است. زنان در سنین باروری، نوجوانان و افراد ۲۰ تا ۳۰ سالگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حدود ۱۰ درصد از زنان جوان با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک زندگی می‌کنند. عدم تعادل هورمونی ناشی از PCOS باعث کاهش سطح استروژن و پروژسترون و افزایش سطح تستوسترون می‌شود. این اختلال هورمونی می‌تواند بدن را از راه‌های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم
  • افزایش وزن
  • آکنه
  • ناباروری
  • خستگی
  • هیرسوتیسم یا رشد موهای زائد صورت
  • لکه‌های پوست تیره و ناهموار در برخی نواحی

آکنه و PCOS چگونه به هم مرتبط هستند؟

غده هیپوفیز در بدن شما مسئول ارسال سیگنال‌هایی به بدن برای تولید هورمون‌ها به میزان لازم برای عملکرد سالم است. با این حال، PCOS این سیگنال‌ها را مختل می‌کند و باعث می‌شود سطح استروژن، پروژسترون و تستوسترون در بدن مختل شود.

این عدم تعادل بر تخمک‌گذاری تاثیر می‌گذارد و در نتیجه قاعدگی را به تاخیر می‌اندازد. افزایش سطح تستوسترون همچنین باعث تولید سبوم می‌شود. تولید بیش از حد سبوم منجر به مسدود شدن منافذ شده که در نهایت باعث ایجاد آکنه می‌شود. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در میان زنانی که از نظر جسمی چندان فعال نیستند یا سبک زندگی ضعیفی دارند شایع‌تر است. بنابراین، خوردن وعده‌های غذایی متعادل و ورزش منظم توصیه می‌شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

نحوه درمان آکنه‌های مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

به منظور درمان آکنه، لازم است مشکل زمینه‌ای را پیدا کنید. هنگامی که متخصص پوست و متخصص زنان از ارتباط آکنه و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مطمئن شدند، درمان‌هایی را برای کاهش آکنه هورمونی پیشنهاد می‌کنند. در اینجا چند گزینه درمانی و تغییرات سبک زندگی که ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد، آورده شده است.

۱- قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری خوراکی اغلب به خانم‌هایی که از آکنه هورمونی رنج می‌برند توصیه می‌شود. با این حال، خود درمانی نکنید، زیرا همه‌ی قرص‌های ضد بارداری مشابه نیستند. قرص‌هایی که حاوی پروژستین نورژستیمات، دروسپیرنون، نورتیندرون استات به همراه اتینیل استرادیول هستند برای تثبیت سطح هورمون استفاده می‌شوند. این ممکن است چرخه قاعدگی شما را نیز تنظیم کند. این قرص برای زنان بالای ۳۵ سال یا دارای فشار خون بالا یا سابقه لخته شدن خون بی‌خطر نیست.

۲- داروی ضد آندروژن

خط بعدی درمان آکنه PCOS داروهای ضد آندروژن هستند. هدف این داروهای تجویزی کاهش سطح تستوسترون در بدن است. آندروژن‌ها به طور طبیعی در بدن زنان در مقادیر بسیار کم وجود دارند. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و سایر شرایط هورمونی می‌توانند تستوسترون اضافی را در بدن ایجاد کنند که منجر به تولید سطوح بالای سبوم و آکنه می‌شود.

۳- رتینوئیدها

رتینوئیدها معمولا برای درمان چین و چروک و رنگ ناهموار پوست پیشنهاد می‌شوند. با این حال، برخی از فرمول‌ها همچنین می‌توانند در درمان آکنه PCOS استفاده شوند. رتینوئیدهای OTC آن را قطع نمی‌کنند، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا غلظت مناسب برای کاربرد موضعی و یا داروهای خوراکی مصرف شود. رتینوئیدها تمایل دارند پوست را به اشعه ماوراء‌بنفش حساس کنند، بنابراین استفاده از یک لایه سخاوتمندانه ضد آفتاب و استفاده مجدد از آن در طول روز برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون مهم است.

۴- درمان‌های OTC

دو مورد از موثرترین موادی که برای درمان آکنه استفاده می‌شود، بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک هستند. کرم‌ها و ژل‌های حاوی این مواد ممکن است با کاهش سبوم اضافی روی پوست، آکنه PCOS را تسکین دهند. به کنترل چربی اضافی کمک می‌کند و از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند. با این حال، این مواد باید پس از مشورت با متخصص پوست در غلظت‌های کمتر نیز استفاده شوند.

۵- تغییر سبک زندگی

ایجاد چند تغییر در سبک زندگی شما می‌تواند PCOS را کاهش دهد و در نهایت به درمان آکنه کمک کند. رژیم غذایی کم کربوهیدرات و لبنیات می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. توصیه می‌شود به طور منظم ورزش کنید، از نظر بدنی فعال بمانید و وزن اضافی را از بدن خارج کنید، زیرا این کار می‌تواند دوره‌های پریود شما را تنظیم کند. ورزش منظم فواید زیادی دارد، نه تنها وزن سالم را حفظ می‌کند و شما را خوش فرم نگه می‌دارد، بلکه به جلوگیری از افسردگی نیز کمک می‌کند.

غذاهایی که باید بخورید و از آن‌ها برای کاهش آکنه PCOS اجتناب کنید

شما همان چیزی هستید که می‌خورید! رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت پوست شما دارد. کسانی که میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتری می‌خورند و وعده‌های غذایی متعادلی مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که کربوهیدرات، کالری و غذاهای فرآوری‌شده زیادی می‌خورند، مشکلات پوستی کم‌تری دارند. برخی از غذاها باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند که می‌تواند منجر به جوش و آکنه شود. اگر آکنه PCOS دارید، مهم است که غذاهای ضد التهابی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا التهاب را کاهش دهید.

غذاهایی که برای بهبود آکنه PCOS باید خورد:

  • گردو
  • توت‌ها
  • روغن زیتون
  • گوجه فرنگی‌ها
  • زردچوبه
  • ماهی سالمون
  • اسفناج
  • بادام‌ها

برخی از غذاها نیز مسئول ایجاد التهاب در بدن هستند، بهتر است از مصرف آن‌ها پرهیز کنید. آن‌ها شامل موارد زیر است.

غذاهایی که باید برای بهبود آکنه PCOS از آن‌ها اجتناب کنید:

  • غذاهای فرآوری‌شده و سرخ‌شده
  • دسرهای سرشار از شکر
  • گوشت قرمز
  • نان سفید
  • سیب زمینی سفید

حقایقی در مورد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

  • PCOS شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز است که ۵ تا ۱۰ درصد از زنان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.
  • زنان مبتلا به PCOS بیشتر در سن ۴۰ سالگی به دیابت مبتلا می‌شوند.
  • یکی از اولین علائم PCOS آکنه است.
  • حدود ۸۰ درصد از زنان از انواع دیگر عدم تعادل هورمونی رنج می‌برند.

سوالات متداول در مورد آکنه PCOS

چگونه از شر آکنه PCOS خلاص شوم؟

بهترین راه برای درمان آکنه مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک این است که با مراجعه به متخصص پوست، او غلظت صحیح داروهای موضعی و خوراکی را ارائه دهد که به کاهش و درمان آکنه کمک می‌کند. در کنار این، شما می‌توانید یک سبک زندگی سالم را اتخاذ کنید که شامل ورزش منظم و خوردن وعده‌های غذایی متعادل است.

آیا آکنه PCOS از بین می‌رود؟

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بر خلاف سایر اشکال آکنه‌ای که روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، معمولا دچار آکنه‌هایی می‌شوند که مانند گره‌های حساس زیر پوست هستند. آکنه PCOS همچنین ممکن است قبل از پریود شعله‌ور شود و معمولا خود به خود فروکش نمی‌کند. مداخله پزشکی تقریبا همیشه مورد نیاز است.

بهترین قرص برای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چیست؟

قرص‌های ضد بارداری خوراکی یکی از رایج‌ترین گزینه‌هایی‌ست که برای مدیریت PCOS و درمان آکنه‌های مرتبط با PCOS استفاده می‌شود. با این حال، هیچ دو قرصی شبیه به هم نیستند و خود درمانی در هنگام مواجهه با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک توصیه نمی‌شود. با متخصص زنان و متخصص پوست خود صحبت کنید. آن‌ها قرصی را پیشنهاد می‌کنند که PCOS شما را کاهش می‌دهد و آکنه را تحت کنترل نگه می‌دارد.

جمع‌بندی

پس متوجه شدیم که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی متداول در زنان است که ممکن است تاثیرات گسترده‌ای بر روی سلامت داشته باشد. این سندرم معمولا با علائمی مانند ناراحتی در دوره‌های قاعدگی، افزایش وزن، مشکلات متعدد در باروری و اختلالات پوستی مانند آکنه و افزایش رشد موهای زائد همراه است. یکی از ویژگی‌های بارز PCOS، وجود عیوب در ساختار تخمدان است که باعث ایجاد عدم تعادل هورمون‌ها می‌شود. این وضعیت می‌تواند به مشکلات متعدد سلامتی منجر شود؛ از جمله مقاومت به انسولین و افزایش خطر دیابت نوع ۲، تنگ‌تر شدن عروق خونی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی. مهم‌ترین چیز در مدیریت PCOS، تشخیص به موقع و مشاوره پزشکی مناسب است. اهمیت تغذیه، ورزش منظم و مدیریت وزن نیز در کنترل علائم PCOS و بهبود کیفیت زندگی خانم‌های مبتلا به این سندرم بسیار حائز اهمیت است.

ما سعی کردیم به طور جامع و کامل به این مبحث مهم بپردازیم و به تمامی سوالات احتمالی پاسخ دهیم. با این حال اگر سوالی در زمینه‌ی موضوع این مقاله یا دیگر مشکلات پوستی‌تان داشتید، حتما با ما در میان بگذارید. شما می‌توانید از طریق سایت و پیج اینستاگرام الا اسکین، از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید. تیم الا اسکین همواره در تلاش است تا با ارائه‌ی محصولات فوق‌العاده، مشاوره‌ی تخصصی و مطالب مهم و آموزنده، شما را در مسیر داشتن پوستی سالم و زیبا همراهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X