سیر تا پیاز کلاژن سازی پوست! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

سیر تا پیاز کلاژن سازی پوست!

سیر تا پیاز کلاژن سازی پوست!

چقدر درمورد کلاژن سازی پوست اطلاعات دارید؟ تا به حال شده بعد از پرسیدن سن یک نفر از تعجب شاخ دربیاورید و با خود بگویید «اصلا بهش نمیاد»؟ این سوال عموما با مقایسه‌ی پوست صورت با سن افراد در ذهن ما شکل می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از فاکتورهایی که پوست صورت را شاداب، جوان و صاف نگه می‌دارد صحبت کنیم.

چی؟ کلاژن سازی پوست.

پس اگر به پوست صورت خود بها می‌دهید و دغدغه‌ی سلامت آن را دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

حالا اصلا کلاژن چی هست؟

اگر بخواهیم به ریشه‌ی لغوی کلاژن بپردازیم، باید بدانید که کلاژن از واژه‌ی یونایی «کلا» به معنی چسب گرفته شده است. این ماده یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های بدن است که یک سوم از کل آن‌ها را تشکیل داده. کلاژن یکی از عناصر مهم در سلامت و جوانی بدن انسان است، اما بیشتر به تاثیر آن روی پوست پرداخته می‌شود. کلاژن علاوه بر پوست، در ساختمان ماهیچه‌‌ها، استخوان‌‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، دندان‌هاش، دستگاه گوارش و رگ‌های خونی هم وجود دارد. این عنصر را مانند چسبی تصور کنید که بافت‌های مختلف بدن را کنار یکدیگر نگه می‌دارد. وجود میزان کافی از کلاژن سلامت سلول‌ها را تضمین می‌کند.

انواع کلاژن موجود در بدن

حداقل ۱۶ نوع کلاژن در بدن وجود دارد؛ اما چهار نوع اصلی آن عبارتند از:

نوع I) این نوع ۹۰٪ از کل کلاژن بدن شما را تشکیل می‌دهد و از فیبرهای متراکم تشکیل شده است. در ساختار پوست، استخوان‌ها، تاندون‌ها، غضروف‌های فیبری، بافت همبند و دندان‌ها یافت می‌شود.

نوع II) این نوع از فیبرهایی با تراکم کمتر ساخته شده و در غضروف الاستیک یافت می‌شود که مفاصل شما را محکم می‌کنند.

نوع III) نوع سوم از ساختار ماهیچه‌ها، اندام‌ها و شریان‌ها پشتیبانی می‌کند.

نوع IV) این نوع هم به صورت فیلتر عمل می‌کند و در لایه‌های پوست شما یافت می‌شود.

تاثیر کلاژن بر روی پوست چگونه است؟

تاثیر کلاژن بر روی پوست چگونه است؟

پس فهمیدیم که کلاژن فقط در پوست وجود ندارد و این باور اشتباهی‌ست. اما کلاژن سازی پوست موضوعی‌ست که در اینجا به آن توجه داریم.

پوست انسان از سه لایه به نام‌های اپی‌ درم، درم و بافت زیرپوستی تشکیل شده است. ما با لایه‌ی دوم، یعنی لایه‌ی درم در این جا کار داریم. این لایه از پوست، اعصاب، عروق خونی، چربی‌ها و فیبرهای کلاژن و الاستین را شامل می‌شود. فیبرهای کلاژن و الاستین خاصیت ارتجاعی به پوست می‌بخشند. در حقیقت کلاژن به تشکیل یک شبکه فیبری از سلول‌ها کمک می‌کند که به آن فیبروبلاست می‌گویند. سلول‌های جدید روی این شبکه‌ی فیبری رشد می‌کنند و باعث جوان سازی پوست و تعویض و ترمیم سلول‌های مرده آن می‌شوند.

کلاژن همیشه یکی از فاکتورهای مهم برای مراقبت از پوست است. وقتی مقدار کافی از این پروتئین در بدن باشد پوست صاف، سفت و مرطوب باقی می‌ماند و روند پیری پوست بسیار کند می‌شود.

از چه زمانی کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می‌کند؟

روند پیری پوست مسئله‌ای نیست که بتوان آن را متوقف کرد. فیبرهای کلاژن و الاستین با بالا رفتن سن، ضخیم و شل می‌شوند و می‌توان شاهد افتادگی، چروک‌ها و کم شدن حالت ارتجاعی پوست بود. از سن ۲۰ سالگی کلاژن سازی پوست کاهش می‌یابد. به مرور انتقال رطوبت از لایه‌ی درم به اپی درم کاهش می‌یابد و سلول‌های چربی شروع به کوچک شدن می‌کنند. کلاژن سازی بسیار کم می‌شود و پوست با از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود خسته و نازک به نظر می‌رسد. به این ترتیب با نزدیک شدن به دهه‌ی ۵۰ سالگی، غدد تولیدکننده‌ی چربی کوچک می‌شوند و پوستی خشک را برای ما به ارمغان می‌آورند.

 

داشتن پوستی سالم و شاداب آرزوی همه‌ی ماست اما گاهی اوقات ناخواسته و از روی ناآگاهی انتخاب‌هایی داریم که باعث کاهش کلاژن سازی پوست می‌شوند..

علت کاهش کلاژن سازی پوست

مصرف قند و شکر:

قند و شکر دشمن پوست شما هستند. این مواد تخریب پروتئین‌های اصلی پوست مانند کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهند و پوست را دچار پیری می‌کنند.

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن به طور مستقیم بر روی کاهش کلاژن سازی پوست تاثیر می‌گذارد و آن را تخریب می‌کند. مصرف دخانیات باعث می‌شود اکسیژن به بافت‌ها نرسد و آسیب ببینند. به همین دلیل است که افراد سیگاری بیشتر از دیگران دچار پیری زودرس و چروک پوستی می‌شوند.

آفتاب:

اشعه‌ی فرابنفش در نور خورشید باعث تجزیه‌ی سریع‌تر کلاژن پوست می‌شود و به فیبرهای آن آسیب می‌رساند. به همین دلیل نباید به طور مستقیم زیر تابش نور خورشید قرار بگیرید. هرگز استفاده از ضدآفتاب را در طول روز فراموش نکنید.

استرس و اضطراب:

وقتی استرس داشته باشیم تولید طبیعی کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. علاوه بر این اضطراب باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود. افزایش کورتیزول، کاهش کلاژن سازی را در پی خواهد داشت.

مصرف الکل:

مصرف الکل باعث کم آبی بدن می‌شود. این کم آبی باعث دهیدراته شدن پروتئین‌های کلاژن شده و پوست به مرور خشک، پوسته پوسته و پر از چین و چروک می‌شود.

افزایش سن:

همانطور که گفتیم با شروع دهه‌ی ۲۰ سالگی کلاژن سازی پوست به مرور کم می‌شود. البته این روند ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد. اما به طور کلی با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری نسبت به دوران جوانی تولید می‌کند.

خواب ناکافی:

دیگر همه می‌دانیم که خواب کافی چقدر برای سلامتی مهم است. خواب همچنین در طراوت و نشاط پوست هم تاثیر دارد. در هنگام خواب، بدن کلاژن آسیب دیده را ترمیم می‌کند و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. بهتر است حداقل ۸ ساعت شب‌ها بخوابید.

ژنتیک:

اگر والدین شما با وجود کهولت سن، پوستی باطراوت دارند باید خوشحال باشید! مقدار تولید و تجزیه‌ی کلاژن در بدن می‌تواند به ژنتیک افراد بستگی داشته باشد. به همین دلیل ممکن است پوست دچار کمبود کلاژن سازی شود. بهتر است از سنین جوانی مراقب آن باشید.

قهوه:

نوشیدن مقدار بیش از حد قهوه باعث تحریک هورمون استرس می‌شود. این روند ممکن است با نازک کردن پوست، سرعت پیری آن را افزایش دهد.

منابع غذایی که کلاژن سازی پوست را افزایش می‌دهند

با وجود همه‌ی این موارد شما می‌توانید به راحتی کلاژن مورد نیاز بدن خود را از طریق تغذیه‌ی مناسب و سالم تامین کنید.

منابع غذایی که کلاژن سازی پوست را افزایش می‌دهند

ویتامین C:

ویتامین C نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. بدن انسان نیاز دارد که این ویتامین را از موادغذایی دریافت کند. مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند. سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، اسفناج، چغندر و کلم پیچ هم منابع عالی ویتامین C هستند. همچنین با خوردن توت فرنگی، توت سیاه، تمشک، زغال اخته، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی هم می‌توانید نیاز بدن به این ویتامین را برطرف کنید.

آنتی اکسیدان‌ها:

همه‌ی آنتی اکسیدان‌ها به افزایش کلاژن کمکی نمی‌کنند؛ اما باعث می‌شوند کلاژن موجود در بدن کار خود را به خوبی انجام دهد. آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. پس برای پوست بسیار مفید هستند. چای سبز، دارچین، بلوبری، عصاره‌ شیرین بیان، عصاره‌ انار، عصاره توت و روغن‌های اساسی پونه کوهی، آویشن و ریحان حاوی مقادیر آنتی اکسیدان هستند.

مرغ:

مرغ حاوی مقدار زیادی کلاژن است. بافت مرغ از همبستگی زیادی برخوردار است و با جا دادن آن در وعده‌های غذایی می‌توان مقداری از کلاژن مورد نیاز بدن را بدست آورد.

سفیده تخم مرغ:

سفیده تخم مرغ دارای مقدار زیادی پرولین است. این اسید‌آمینه به تولید کلاژن کمک می‌کند.

ماهی:

گوشت ماهی می‌تواند یک منبع مفید از پروتئین کلاژن باشد. بسیاری از افراد سر ماهی را دور می‌اندازند اما باید بدانید که این قسمت حاوی مقادیر بیشتری کلاژن است. به طور کلی امگا۳ موجود در غذاهای دریایی به محافظت از کلاژن کمک می‌کند.

اسید هیالورونیک:

استفاده از مواد غذایی حاوی اسید هیالورونیک می‌تواند سطح کلاژن بدن را افزایش دهد. انواع لوبیا و سویا یک منبع عالی هستند. همچنین لوبیا مقادیر مناسبی از مس دارد که برای تولید کلاژن لازم است.

سیر:

مصرف مداوم و طولانی سیر می‌تواند به تولید کلاژن کمک کند. این ماده‌ی غذایی حاوی منابع گوگرد می‌باشد که از تجزیه‌ی کلاژن جلوگیری می‌کند.

بادام هندی:

بادام هندی حاوی مقادیر زیادی مس و زینک است که در ساخت کلاژن استفاده می‌شود.

جینسینگ:

جینسینگ جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد. این ماده دارای خواص ضدالتهابی و ضداکسیداتیو است که می‌تواند تا حدودی از پیری پوست جلوگیری کند. امروزه ماسک‌های ورقه‌ای جینسینگ هم از محبوبیت زیادی برخوردارند.

سوپ استخوان:

سوپ استخوان و آبگوشت حاوی آب میان بافتی خارج شده از استخوان است. به همین دلیل منبعی سرشار از کلاژن، فسفر، منیزیم، کلسیم و اسیدهای آمینه است.

آلوئه‌ورا:

آلوئه‌ورا به کلاژن سازی پوست کمک زیادی می‌کند. این ماده را می‌توانید به صورت خالص روی پوست بمالید یا از محصولات حاوی آن استفاده کنید.

 

امیدواریم با خواندن این مطلب با نکات مهم و کاربردی در زمینه‌ی کلاژن سازی پوست آشنا شده باشید. شما می‌توانید علاوه بر منابع طبیعی، با کمک مکمل‌ها و کرم‌های حاوی کلاژن روند پیری پوست خود را کند کنید. در این زمینه ما چند پیشنهاد جذاب برای شما داریم:

پیشنهاد ما به شما برای جوان ماندن پوست صورت

شربت کلاژن تالگو ۱۰۰۰۰ Collagen

تقویت‌کننده کلاژن تالگو می‌تواند به جوان‌سازی پوست کمک کند. این شربت از دسته‌ی قرص‌های تقویتی و مکمل‌های غذایی تالگو به شمار می‌رود. فاقد مواد شیمیایی و ۱۰۰٪ دریایی‌ست. این محصول به اکسیرجوانی شهرت دارد؛ چراکه سرشار از کلاژن و مواد معدنی دریایی‌ست. شربت کلاژن تالگو باعث جوان سازی، سفتی عضلات، انرژی رسانی، طراوت و کلاژن سازی پوست می‌شود.

سرم ضد چروک هیالوپروکلاژن تالگو

این محصول یک آبرسان قوی برای پوست شماست و در زمان کمی باعث نشاط پوست می‌شود. این سرم دارای دوز بالایی اسید هیالورونیک و کلاژن دریایی‌ست که به پوست استحکام می‌بخشد، چروک‌ها را پر و سطح پوست را نرم می‌کند.

کرم دورچشم رولی کلاژن تالگو

این کرم دورچشم باعث خنک شدن و رفع خستگی پوست اطراف چشم می‌شود. پف زیر چشم را کاهش می‌دهد و خطوط را از بین می‌برد. این محصول حاوی ویتامین‌ها، آمینواسید‌ها و سایر املاح معدنی‌ست که چین و چروک و تیرگی‌های اطراف چشم را کاهش می‌دهد. کرم دورچشم تالگو برای استفاده‌ی روزانه مناسب است.

کرم ضد چروک هیالوپروکلاژن تالگو

این کرم دارای سه نوع هیالورونیک اسید، پرو کلاژن دریایی و شی باتر مغذی‌ست. بافت بسیار نرمی دارد و پوست را مرطوب می‌کند. همچنین با استحکام بخشیدن به پوست باعث پر شدن چروک‌های صورت می‌شود.

ژل کرم ضد چروک هیالوپروکلاژن تالگو

این ژل دارای ۳ نوع هیالورونیک اسید، پرو کلاژن و شی باتر است که باعث استحکام پوست و نرمی و صافی آن می‌شود و روند پیری پوست را کند می‌کند.

آمپول فیلاژن اکلادو

این محصول شگفت‌انگیز دارای فعال‌کننده‌ی فیلاگرین و کلاژن هیدرولیز شده است. فیلاگرین از پیری پوست جلوگیری می‌کند و کلاژن هیدرولیز شده با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، به جوان سازی آن کمک می‌کند. این آمپول باعث احیای پوست‌های آسیب‌دیده، افزایش ایمنی پوست، کاهش چین و چروک‌ها و کنترل میزان تولید فیلاگرین می‌شود.

 

برای سفارش هرکدام از این محصولات کافی‌ست روی نام آن‌ها کلیک کنید تا به صفحه‌ی ثبت سفارش منتقل شوید. EllaSkin‌ همواره سعی دارد با ارائه‌ی باکیفیت‌ترین محصولات به زیبایی و سلامت هرچه بیشتر شما کمک کند. نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا به بهترین شکل شما را راهنمایی کنیم. رضایت شما همواره نخستین هدف ماست. همچنین شما می توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما و مطالعه ی پست ها از مشاوره‌ی رایگان ادمین ها استفاده نمایید.

3 دیدگاه ها برای “سیر تا پیاز کلاژن سازی پوست!”

  1. […] ابتدا توصیه می‌کنیم مقاله‌ی «سیر تا پیاز کلاژن سازی پوست!» را مطالعه کنید. یکی از ویژگی‌های اصلی ویتامین سی، […]

  2. […] پروتئین در بدن و پوست شما، کلاژن است. اما متاسفانه ذخایر طبیعی این پروتئین ضروری با […]

  3. […] که می‌دانید کلاژن و الاستین مسئول استحکام و انعطاف‌پذیری پوست هستند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X