علت واریس صورت چیست؟ + روش‌هایی برای درمان و پیشگیری از آن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

علت واریس صورت چیست؟ + روش‌هایی برای درمان و پیشگیری از آن

علت واریس صورت چیست؟ + روش‌هایی برای درمان و پیشگیری از آن

واریس صورت یکی از عارضه‌های پوستی می‌باشد که بسیاری را درگیر خود کرده است. بیشتر افراد زمانی که کلمه‌ی واریس را می‌شوند بلافاصله یاد رگ‌های بنفش متورم در پاها می‌افتند. اما باید بدانید که به خطوط ظریف قرمز با بنفش روی صورت که به شکل تار عنکبوت دیده می‌شوند هم واریس گفته می‌شود. واریس صورت که به رگ‌های عنکبوتی هم معروف است که نتیجه‌ی بزرگ‌ شدن یا گشادی رگ‌های زیر سطح پوست می‌باشد.

ناگفته نماند که ممکن است واریس در هر نقطه از بدن به وجود آید، اما این عارضه بیشتر در صورت و پاها دیده می‌شود. واریس صورت خطرناک نیست اما ممکن است دیدن آن‌ها در آینه واقعا آزاردهنده باشد. نگران نباشید این مشکل قابل درمان می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید چرا که بیشتر درباره‌ی واریس صورت، علت به وجود آمدن و راه‌های درمان آن صحبت خواهیم کرد:

علت به وجود آمدن واریس صورت چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم علت اصلی واریس صورت گشادشدن رگ‌های صورت می‌باشد. این مشکل در هر سنی حتی در کودکان اتفاق می‌افتد و محدود به سن خاصی نیست. همچنین برخی افراد بیشتر از دیگران درمعرض خطر ابتلا به واریس صورت هستند. در ادامه برخی از دلایل مبتلا شدن به واریس صورت را بررسی می‌کنیم:

۱) ژنتیک

واریس صورت به دلایل نامشخصی به صورت ارثی منتقل می‌شوند. اگر در خانواده‌ی شما شخصی این عارضه را داشته باشد احتمالا در سنین بالاتر شما نیز به این مشکل دچار می‌شوید.

۲) واریس صورت و دوران بارداری

همانطور که می‌دانید تغییرات پوستی در دوران بارداری امری طبیعی می‌باشد. در این دوران افزایش هورمون‌های استروژن می‌تواند به واریس صورت منجر شود. البته رگ‌های عنکبوتی مربوط به دوران بارداری بعد از زایمان خودبه‌خود بهبود می‌یابند. پس نگران این عارضه در دوران بارداری نباشید.

۳) افزایش سن

یکی از مهمترین دلایل ابتلا افراد به واریس صورت یا رگ‌های عنکبوتی افزایش سن است. چرا که با افزایش سن پوست نازک‌تر و رگ‌ها ضعیف‌تر می‌شوند. همین مسئله سبب شده تا به رگ‌ها فشار بیشتری وارد شود و درنتیجه آسیب ببینند. آثار واریس صورت اصولا از سن ۳۸ سالگی در پوست نمایان می‌شوند.

۴) جنسیت

به طور کلی پوست خانم‌ها نازک‌تر از آقایان می‌باشد. در نتیجه زنان بیشتر از مردان درگیر این عارضه می‌شوند.

۵) بیماری‌های پوستی

روزاسه یکی از بیماری‌های شایع پوستی است که باعث قرمزی و گلگونی بیش‌ از حد صورت می‌شود. گونه‌ای از روزاسه با عنوان اریتماتو تلانژکتاتیک معمولا با واریس صورت همراه است. به طور کلی ظاهر شدن واریس صورت در افرادی که به بیماری‌های التهابی مانند آکنه یا روزاسه مبتلا هستند بسیار متداول است.

۶) نور خورشید

قرارگرفتن بیش‌ از حد درمعرض نور خورشید می‌تواند سبب بزرگ‌شدن رگ‌های خونی صورت به ویژه اطراف بینی شود. وقتی آفتاب‌ سوخته می‌شوید، لایه سطحی پوست می‌ریزد و به‌طور موقت باعث می‌شود برخی از رگ‌های صورت واضح‌تر دیده شوند.

۷) آب‌ و هوا

آب و هوای گرم باعث گشاد شدن رگ‌های خونی صورت و در نتیجه واریس صورت می‌شود.

۸) مصرف الکل

الکل رگ‌های خونی شما را رقیق می‌کند. هرچه بیشتر الکل مصرف کنید رگ‌های خونی و قرمز در صورت شما بیشتر می‌شود. با گذشت زمان الکل فشارخون را افزایش می‌دهد و باعث رقیق شدن رگ‌های صورت می‌شود. منبسط شدن مکرر سبب قفل شدن رگ‌ها در آن حالت می‌شود. همچنین ممکن است این رگ‌های واریسی نشان‌دهنده آسیب‌های کبدی باشند.

۹) عطسه یا استفراغ

تغییرات شدید فشار مانند عطسه شدید یا استفراغ نیز می‌تواند منجر به پاره شدن رگ‌های خونی در صورت شود و باعث واریس صورت باشند.

۱۰) آسیب‌های پوستی

آسیب‌های جزئی یا خفیف که سبب کبودی صورت شوند، باعث پارگی رگ‌های خونی می‌شوند و واریس صورت را به ‌وضوح قابل‌ رویت می‌کنند.

تشخیص واریس صورت

در اغلب اوقات می‌توانید واریس را در خانه تشخیص و با روش‌های خانگی آن را درمان کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین میزان آسیب، نوع مشکل عروقی و انتخاب درمان مناسب، به پزشک مراجعه کنید. این مشکل معمولا با درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند؛ اما اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد، پزشک ممکن است دارو درمانی یا روش‌های کلینیکی را تجویز کند.

چگونه می‌توانیم از مبتلا شدن به واریس صورت پیشگیری کنیم؟

با انجام اقدامات ساده‌ای می‌توانید تا حد زیادی از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید. به عنوان مثال:

  • زیاد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. همچنین برای محافظت از پوست‌تان ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • آب داغ، حمام با آب داغ و سونا می‌توانند باعث گشادشدن رگ‌های خونی صورت شوند. تا حد امکان از این موارد دوری کنید.
  • درمان‌ها را اولویت‌بندی کنید، مثلا اگر درحال درمان روزاسه هستید، حتما آن را ادامه دهید شاید واریس صورت به‌دلیل روزاسه ایجاد شده باشد. بعد از درمان روزاسه اگر بهبودی در واریس صورت حاصل نشد، برای درمان واریس اقدام کنید.

درمان‌های طبیعی برای واریس صورت

۱) سرکه‌ی سیب

برای بهتر کردن ظاهر رگ‌ها، سرکه‌ی سیب گزینه‌ی خوبی می‌باشد؛ چرا که باعث کاهش قرمزی و برافروختگی آن‌ها می‌شود.

۲) شاه‌ بلوط هندی راه دیگری برای درمان واریس صورت

از این گیاه برای درمان انواع بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. مکمل این گیاه در بازار موجود است اما احتمالا استفاده از درمان موضعی آماده برای درمان رگ‌های واریسی صورت خطر کمتری داشته باشد.

۳) شستن صورت با آب ولرم

همانطور که گفته شد گرما می‌تواند باعث پاره ‌شدن رگ‌های خونی شود پس، صورت‌تان را با آب داغ نشویید. در حمام و زیر دوش‌، از آب ولرم استفاده کنید نه داغ.

۴) استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند گشاد شدن رگ‌های خونی را بهبود دهد؛ به‌ویژه اگر رگ‌های عنکبوتی به‌دلیل گرمای شدید ایجاد شده باشند.

۵) روغن آرنیکا

روغن یا محصولات حاوی آرنیکا کمک می‌کنند که رگ‌های خونی کمتر نمایان شوند. در هنگام استفاده از این روغن مراقب باشید، زیرا ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند. حتما آن را روی بخش کوچکی از پوست آزمایش کنید و هرگونه عوارض جانبی را به پزشک اطلاع دهید.

۶) استفاده از ویتامین C

ویتامین C کمک می‌کند تا رگ‌های خونی سالم بمانند و از پاره شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین این ویتامین می‌تواند به افزایش خاصیت کشسانی عروق و حفظ کلاژن در سلول‌ها کمک کند.

۷) آلوئه‌ورا مرهمی برای واریس صورت

آلوئه‌ورا، برای درمان قرمزی و کاهش التهاب گزینه‌ی خوبی است. تحقیقات نشان داده‌اند که آلوئه‌ورا می‌تواند قرمزی پوست صورت را مانند پماد هیدروکورتیزون کاهش دهد.

۸) هاماملیس، برای کاهش قرمزی رگ‌های عنکبوتی

این ماده طبیعی می‌تواند به کاهش وضوح و نمایانی رگ‌های عنکبوتی کمک کند. هاماملیس یا نارون کوهی حاوی تانن بوده و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به کوچک‌تر شدن منافذ پوست هم کمک کند.

دیگر گیاهان دارویی که ممکن است درمانی موثر باشند:

  • مریم گلی
  • گل همیشه بهار (کالاندولا)
  • جو دو سر
  • بومادران
  • ریشه‌ی گل‌ختمی
  • بابونه

درمان‌های واریس صورت

پزشک در صورتی ‌که تشخیص بدهد رگ‌های عنکبوتی صورت شما به مرحله‌ای رسیده است که دیگر با درمان طبیعی رفع نمی‌شود، ممکن است داروهایی را برایتان تجویز کند یا درمان‌هایی را به کار ببرد. در ادامه برخی از این دارو‌ها و درمان‌ها را معرفی خواهیم کرد:

۱) رتینوئیدها برای لایه‌برداری سطحی‌ترین لایه پوست

کرم‌های موضعی، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی رتینوئید هستند، به شما کمک می‌کنند تا رگ‌های عنکبوتی صورت‌تان کمتر نمایان باشد. از ترکیبات رتینوئید در درجه اول برای آکنه و روزاسه استفاده می‌کنند. وظیفه رتینوئیدها ازبین‌ بردن خارجی‌ترین لایه پوست است.

۲) لیزردرمانی راهی برای محو کردن واریس صورت

با استفاده از پرتوهای لیزر می‌توان رگ‌های عنکبوتی را کاملا محو کرد. به این صورت که لیزر درمانی با از بین بردن رگ‌های ضعیف و ناکارآمد، ظاهر واریس صورت یا رگ‌های عنکبوتی را تا حد قابل توجهی بهبود می‌دهد.

۳) نور شدید پالسی یا IPL

این روش عملکردی مشابه با لیزر دارد اما با این تفاوت که بدون آن که این نور به لایه‌ی سطحی پوست آسیب برساند، به لایه دوم آن نفوذ می‌کند.

۴) اسکلروتراپی برای درمان واریس صورت

در این روش، ماده‌ای خاص به درون رگ‌ها تزریق می‌کنند که اثر آن‌ها بعد از چند هفته از بین می‌رود. عملکرد این روش به این صورت می‌باشد که پزشک محلول را در رگ‌های عنکبوتی تزریق می‌کند و باعث بسته شدن آن‌ها می‌شود. در نتیجه، خون به جای عبور از این عروق، از رگ‌های دیگر که مشکلی ندارند و بر روی پوست مشخص نیستند، جریان پیدا می‌کند.

توجه کنید که لیزر درمانی و سایر روش‌های کلینیکی، تنها توسط متخصصان حرفه‌ای و آموزش دیده باید انجام شود. این روش‌ها ممکن است عوارض جانبی همچون افزایش قرمزی، خارش پوست و ایجاد زخم باشد.

جمع‌بندی

دقت کنید اگر تشخیص داده شد که به این عارضه مبتلا هستید در وهله‌ی اول از روش‌های خانگی کمک بگیرید. به احتمال زیاد جواب خواهید گرفت. همانطور که گفته شد این عارضه چندان خطری ندارد اما ممکن است ظاهر پوست شما را خراب کند و حس خوبی به شما ندهد. اگر با این عارضه روبه‌رو شده‌اید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از مشاورین الا اسکین می‌توانید به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

درباره‌ی الا اسکین بیشتر بدانید!

الا اسکین نماینده‌ی معتبر دو برند تالگو و اکلادو در شهرهای بزرگی همچون تهران، کرمان و … می‌باشد و با سابقه‌ی ۱۰ ساله‌ای دارد می‌توان به طور کامل به آن اعتماد کرد. الا اسکین انواع محصولات پوستی و مراقبتی مانند آبرسان، شوینده، تونر، مرطوبت‌کننده، ماسک‌های ورقه‌ای، لایه‌بردار، کرم‌ دور چشم و محصولات تخصصی درمان جوش، لک و آکنه را برای انواع پوست در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید از  طریق سایت تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X