علل مهم پیری زودرس پوست + راه‌هایی برای جلوگیری از آن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

علل مهم پیری زودرس پوست + راه‌هایی برای جلوگیری از آن

علل مهم پیری زودرس پوست + راه‌هایی برای جلوگیری از آن

با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن، چین و چروک‌ها و لک‌های پوستی بیشتر می‌شوند. این مسئله، بخشی از چرخه‌ی طبیعی زندگی ما می‌باشد. اگر این تغییرات زودتر از زمان موعود نمایان شوند اصطلاحا به آن پیری زود‌رس می‌گویند. اجتناب از این تغییرات که با بالارفتن سن ظاهر می‌شوند، امری کاملا غیر ممکن می‌باشد، با این وجود روش‌هایی برای کاهش علائم پیری در بدن وجود دارد. روش‌هایی که شاید زمان زیادی نیاز نداشته باشند. مثلا کافیست از ضدآفتاب استفاده کنید یا روتین خواب منظمی داشته باشید، به عبارتی دیگر تنها با ترک برخی عادت ها و نگرش در شیوه زندگی می‌توانید از پیری زودرس جلوگیری کرد.

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا علائم پیری زودرس و راه‌های جلوگیری از آن را بررسی کنیم:

پیری زودرس پوست چیست؟

با افزایش سن فرآیند‌های داخلی بدن، از رشد دوباره‌ی سلول‌های پوستی گرفته تا فرآیند بهبود بدن بعد از ورزش کند می‌شوند. در این زمان بدن برای انجام این فرآیندها به زمان بیشتری نیاز دارد. علائم پیری مانند چین‌وچروک و لکه‌ها نیز به همین دلیل ایجاد می‌شوند. اگر این تغییرات زودتر از آن چه که انتظار می‌رود، پیدا شوند، طبیعی نیستند و به آن‌ها پیری زودرس می‌گویند.

علائم پیری زودرس چیست؟

چند عامل بر زمان بروز علائم پیروی زودرس پوست تاثیر مستقیمی دارند. برخی از این عوامل کنترل پذیرند و برخی نه. در ادامه این عوامل را توضیح می‌دهیم:

۱) مصرف دخانیات (مانند سیگار کشیدن)

به علت وجود سموم موجود در دود سیگار پوست شما در معرض استرس اکسیداتیو به عبارتی دیگر از بین رفتن تعادل آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد. در نتیجه پوست‌تان خشک می‌شود و چین‌وچروک و سایر علائم پیری زودرس پیدا می‌شوند.

۲) برنزه کردن پوست یکی دیگر از عوامل پیری زودرس

قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم و برنزه کردن پوست از دلایل مهم پیری زودرس می‌باشد. اگر زمان زیادی در زیر نور آفتاب باشید، اشعه‌ی فرابنفش به پوست‌تان نفوذ می‌کند. این پرتوها به دی ان ای سلول‌های پوست شما آسیب می‌زنند. و نتیجه‌ی این کار تنها چروک شدن پوست‌تان می‌باشد.

۳) ژنتیک

برخی از عوامل ارثی می‌باشند. شرایط ژنتیکی بسیار نادری وجود دارد که باعث می‌شود علائم پیری در کودکی و ابتدای بلوغ آشکار شود. این حالت را پیری زودرس یا پروگریا (Progeria) می‌نامند.

متاسفانه از هر یک میلیون نفر، یک نفر به سندرم ورنر (Werner) مبتلا می‌شوند. این سندرم در سنین ۱۳ تا ۳۰ سال بروز می‌یابد. مبتلایان سندرم ورنر به چین‌وچروک، سفید شدن مو و طاسی دچار می‌شوند.

به طور کلی سندرم هاچینسون-گیلفورد (Hutchinson-Gilford) نوعی بیماری بسیار نادر است. از هر ۸ میلیون نوزاد، ۱ نفر به این عارضه مبتلا می‌شود. کودکان مبتلا به سندرم هاچینسون-گیلفورد به سرعت همسالان خود رشد نمی‌کنند. این کودکان معمولا اندام‌های نحیفی دارند و طاس می‌شوند. میانگین امید به زندگی کودکان مبتلا به این سندرم، ۱۳ سال است.

این عوامل روند پیری پوست را سریع می‌کنند!

برخی عادت‌های نادرست حتی اگر دلیل اصلی بروز علائم پیری نباشند سرعت بروز علائم پیری را افزایش می‌دهند. در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱)  نداشتن روتین منظم خواب

خواب به بدن شما این فرصت را می‌دهد تا سلول‌ها احیا شوند. طبق یک تحقیق، کیفیت پایین خواب و نداشتن روتین منظم خواب به بروز علائم پیری زودرس و کاهش عملکرد محافظتی پوست مرتبط می‌باشد.

۲) رژیم غذایی نامناسب

بدانید که رژیم غذایی‌ای که سرشار از قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده باشد، به مرور زمان به پوست آسیب می‌زند.

۳) مصرف الکل و کافئين بیش از حد

نوشیدن بیش از حد الکل باعث می‌شود بدن شما کم آب شود. به دنبال این کم آبی، پوستتان به مرور شل می‌شود و حالت و شکل خود را از دست می‌دهد. می‌گویند کافئین هم تأثیر مشابهی دارد. هنوز تحقیقات کاملی در این باره وجود ندارد، اما مصرف به اندازه‌ی آن برای جلوگیری از مشکلات احتمالی خالی از لطف نمی‌باشد.

۴) آلودگی هوا

آلاینده‌های زیست محیطی سبب ایجاد لک‌های پوستی و چین‌وچروک می‌شوند. همچنین سرعت و شدت آن را افزایش می‌دهند. از آن جا که پوست به طور مستقیم با هوای اطراف خود در تماس است، هنگامی که هوا آلوده است، سموم و آلاینده‌ها به پوست نفوذ می‌کنند و روی آن اثر می‌گذارند.

۵) استرس

وجود استرس در زندگی ممکن است سبب واکنش‌های التهابی در بدن شوند. همچنین همانطور که می‌دانید استرس بر کیفیت خواب هم تاثیر گذار است. همه‌ی این عوامل سلامت و شادابی پوست‌تان را به خطر می‌اندازد.

درمان‌های برای پیری زودرس پوست

در ادامه راه‌هایی برای درمان این مشکلات راه‌‌حل‌هایی ارائه می‌دهیم:

درمان‌های برای پیری زودرس پوست

هنگامی که متوجه علائم پیری شدید، می‌توانید با درمانی درست با این تغییرات مبارزه کنید و اقداماتی در این راستا انجام دهید. همچنین، ممکن است به طبیعت اجازه دهید مسیر خود را طی کند. تعریفی از روش درست یا غلط برای عبور از این مرحله زندگی وجود ندارد. به عبارتی دیگر انتخاب مسیری که در رابطه با فرآیند پیری بدن خود در پیش می‌گیرید، کاملا به عهده‌ی شماست.

۱) آشکار شدن لکه‌های پوستی

اگر لکه‌های ناشی از آفتاب را روی پوست خود دیدید حتما به متخصص پوست مراجعه کنید تا از نبود مشکلات پوستی دیگر مطمئن شوید. پس از اینکه از مشکلات و بیماری‌های پوستی خود آگاه شدید، تغییراتی را که باید در سبک زندگی خود ایجاد کنید و به آن‌ها پایبند باشید.

  • ضد آفتاب را فراموش نکنید! هر روز از کرم ضد آفتاب با حداقل 30 SPF استفاده کنید. با این کار پوستتان از اشعه‌ی فرابنفش در امان می‌ماند.
  • تا حد ممکن، باید از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب، خودداری کنید.
  • هرگاه بیرون از خانه می روید، پوست خود را با لباس‌های مناسب بپوشانید تا لک‌های آن بیشتر نشود.

چگونه لکه‌های پوستی را درمان کنیم؟

لکه‌های خورشیدی را می‌توانید به صورت موضعی هم درمان کنید. آلوئه‌ورا، ویتامین C و محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید به درمان لکه‌های پوستی کمک می‌کنند. اگر این موارد موثر نبودند، روش‌های درمانی بالینی مانند نور پالسی با شدت بالا (IPL)، کرایوتراپی (سرما درمانی) و لایه برداری شیمیایی را امتحان کنید.

۲) پیری و چروک‌های دست

اگر دستان شما نحیف و پوست آن چروک شده و رگ‌های قابل مشاهده‌ای دارد باید توجه بیشتری به دستان خود داشته باشید.

چگونه پیری و چروک‌های دست‌هایمان را درمان کنیم؟

در وهله‌ی اول به طور منظم آن‌ها را مرطوب کنید. در این زمان بهتر است محصولی را انتخاب کنید که لایه‌های زیرین پوست شما را آبرسانی ‌کند. همچنین، بهتر است برای دست‌های خود نیز از ضد آفتاب (با حداقل 30 SPF) استفاده کنید.

اگر دستان شما به دلایلی مانند کارهای خانه به طور مرتب در معرض مواد شیمیایی و آلاینده‌ها قرار دارد، ممکن است نتوانید این موارد آسیب‌زا را به طور کامل حذف کنید. به جای آن می‌توانید چند تغییر کوچک ایجاد کنید. مثلا هنگام شستن از دستکش استفاده کنید.

۳) وجود لکه‌های قهوه‌ای روی پوست (التهاب و هایپرپیگمنتیشن)

اگر پوست قفسه‌ی سینه‌تان تغییر رنگ داده است، تا جای ممکن، آن ناحیه از بدن خود را در برابر آفتاب محافظت کنید. هر روز از ضد آفتاب (با حداقل 30 SPF) استفاده کنید، قسمت‌هایی آسب دیده‌ی پوست خود را بپوشانید و به آن‌ها بیشتر توجه کنید.

فراموش نکنید که همیشه پوست نواحی آسیب دیده را باید مرطوب نگه دارید. استفاده از محصولاتی مانند سرم ویتامین C که هم خواص لایه‌برداری و هم ضدپیری دارند، بسیار مفید است.

۴) خارش و خشکی پوست

اگر  دارای پوستی خشک و پوسته پوسته هستند احتمالا به خارش پوست هم مبتلا می‌باشید. در این زمان لازم است با متخصص پوست مشورت تا احتمال وجود بیماری‌های دیگر را هم بررسی کنید. هنگامی که مطمئن شدید خشکی پوست شما ناشی از افزایش سن است و نشانه‌ی چیز دیگری نیست، روی علت خشکی پوست‌تان تمرکز و نکات زیر را رعایت کنید:

  • آب بیشتری بنوشید.
  • زمان دوش گرفتن خود را کوتاه‌تر کنید.
  • با آب ولرم دوش بگیرید.
  • از آبرسان و مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که با پوست‌تان سازگار باشد و بتواند خشکی آن را جبران کند.

۵) افتادگی و چین و چروک پوست

اگر پوست‌تان افتاده شده یا چین‌وچروک دارد، راه‌حل‌های زیر به احتمال زیاد موثر خواهند بود:

  • مراقبت از پوست را با مصرف روزانه ی ضد آفتاب با حداقل 30 SPF آغاز کنید.
  • از کلاه لبه‌دار و لباس‌های راحت و گشادی استفاده کنید که پوستتان را بپوشاند.
  • زمان کمتری در معرض آفتاب بمانید.
  • سیگار نکشید.
  • آب بنوشید.
  • هر روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره ی چای سبز، ویتامین A، ویتامین C، رتینوئیدها و آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید.

چگونه از پیری زودرس پوست خود جلوگیری کنیم؟

۱) معجزه‌ی ضد آفتاب دست کم نگیرید:

استفاده‌ از ضد آفتاب به صورت روزانه با حداقل SPF 30 مهمترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از علائم پیری زودرس برای پوست خود انجام دهید.

۲) خود را به پوست صورت‌تان محدود نکنید:

فقط به صورت‌تان توجه نکنید! روتین مرطوب کردن و محافظت از پوست خود را فقط به صورت خود محدود نکنید. حتما از ضد آفتاب و کرم مرطوب‌کننده برای سایر قسمت‌های بدن خود به ویژه دست‌هانتان استفاده کنید.

۳) قبل خواب آرایش صورتتان را پاک کنید:

نحوه‌ی شستشوی صورت بر ظاهر پوست شما تاثیر می‌گذارد. هر روز صورت خود را دو بار با آب ولرم و پاک کننده صورت ملایم بشویید. قبل خواب مطمئن شوید روی پوست‌تان هیچگونه ماده‌ی آرایشی وجود ندارد؛ چرا مواد آرایشی سبب می‌شوند تا منافذ پوست شما در طول شب بسته بماند.

۴) روتین خواب منظم داشته باشید:

خواب برای تمام اعضای بدن به ویژه پوست صورتتان ضروری است. برنامه‌ی خواب منظم به پوست شما فرصت می‌دهد تا روزانه خود را بازسازی و تجدید کند.

۵) داشتن رژیم غذایی سالم:

رژیم غذایی سالم باید تمام مواد مغذی بدن‌تان را تامین کند که پوست هم از این مسئله جدا نمی‌باشد. به عبارتی دیگر رژیم غذایی متعادل تمام مواد غذایی‌ که بدن شما برای تولید سلول‌های سالم پوست نیاز دارد، به بدنتان می‌رساند.

۶) آب فراوان بنوشید:

کم آبی بدن سرعت بروز چین و چروک را افزایش می‌دهد. هر روز ۸ لیوان آب، حدودا ۵/۲ لیتر بنوشید و بدن خود را آبرسانی کنید.

۷) ورزش کنید:

ورزش روزانه، گردش خون را افزایش می‌دهد. افزایش گردش خون، پوست را سالم‌تر نگه می‌دارد. همچنین، با این کار ممکن است پوست شما جوان‌تر هم به نظر برسد.

محصولات پیشنهادی الا اسکین

ضد آفتاب پیلینگ مرین تالگو (Post-peeling marine sun screen THALGO)

این کرم ضدآفتاب دارای فاکتور محافظتی بسیار بالا برای مقابله در برابر اشعه UVA,UVB خورشید می‌باشد. همچنین این محصول چرب نمی‌باشد و باعث جوش صورت نمی‌شود. می‌توانید ار این محصول برای بیس آرایش روزانه‌تان هم استفاده کنید. این محصول برای استفاده بعد از جلسات لایه برداری پوست و یا برای کسانی که پوستشان به مراقبت ویژه در برابر آفتاب نیاز دارد بسیار توصیه می‌شود.

ضدآفتاب اکلادو (Oil free sun cream)

این محصول فاقد چربی می‌باشد و می‌توانید با توجه به آلوئه‌ورا موجود ترکیباتش از آن به عنوان تسکین دهنده‌ی پوست صورت‌تان استفاده کنید. محتویات مغذی این کرم، پوست را مرطوب نگه داشته و بدون این که حالت چسبناکی بر روی پوست باقی بگذارد و به راحتی جذب می‌شود.

سرم ضد چروک هیالوپروکلاژن تالگو (Intensive wrinkle correcting rich cream)

این محصول را به کسانی که به پیری زودرس مبتلا شده‌اند پیشنهاد می‌کنیم، چرا که سرم ضد چروک هیالوپروکلاژن تالگو از آبرسانی قوی برخوردار است و فورا چروک‌های موجود را پر می‌کند و طراوت و نشاط را به پوست‌تان بر می‌گرداند. پس از ۱۴ روز استفاده به معجزه‌ی آن پی خواهید برد. فراموش نکنید که این محصول برای انواع پوست (خشک، حساس، نرمال، مختلط، چرب) مناسب می‌باشد.

کرم غنی ضد چروک تالگو (wrinkle correcting rich cream)

این کرم به اصلاح کننده چروک معروف می‌باشد، چرا که این کرم بسیار غنی و مغذی سرشار از هیالورونیک اسید و پروکلاژن دریایی است. از دیگر ویژگی‌هایی که این محصول دارد می‌توانیم به بازسازی به بخش‌های آسیب دیده‌ی پوست اشاره کرد.

جمع‌بندی

پیشنهاد می‌کنیم به توصیه‌های بالا توجه کنید و در زندگی روزمزه‌ی خود بکار گیرید. همچنین با استفاده از محصولات مناسب پوست‌تان از آن مراقبت کنید تا دچار عارضه‌هایی مانند پیری زودرس نشوید.

الاسکین نماینده‌ی محصولات دو برند اکلادو و تالگو در شهرهای بزرگی مانند تهران، کرمان و … می باشد. با توجه به این که در بالا، بخشی از محصولات این دو برند را معرفی کردیم می‌توان از کیفیت و نتیجه‌ای که استفاده از این محصولات در بر دارند، مطمئن باشید. با مراجعه به بخش محصولات سایت می‌توانید بیشتر با محصولات این دو برند مشهور آشنا شوید. همچنین برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از مشاورین الا اسکین می‌توانید به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X