علل و درمان نازکی پوست صورت - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

علل و درمان نازکی پوست صورت

علل و درمان نازکی پوست صورت

نازکی پوست صورت به چه معناست؟ به چه نوع پوستی نازک می‌گویند؟ به طور کلی پوست نازک یا شکننده، پوستی است که به سادگی دچار پارگی، کبودی یا ترک می‌شود. در این حالت پوست ظاهری مانند بافت دستمال کاغذی پیدا می‌کند. پوست نازک شده معمولا قابل برگشت نیست؛ اما روش‌هایی برای محافظت از پوست و جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد. نازکی پوست معمولا روی دست‌ها بیشتر از سایر نقاط بدن رخ می‌دهد؛ اما با افزایش سن ممکن است شاهد این عارضه پوستی در ناحیه بازوها و پاها نیز باشید.

پوست به طور کلی از سه لایه‌ی اصلی تشکیل شده است. لایه‌ی میانی پوست که درم نام دارد حدودا ۹۰ درصد از حجم پوست را تشکیل می‌دهد. بافت ضخیم و فیبردار درم از کلاژن و الاستین ساخته شده است. درم، قدرت، انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست را فراهم می‌کند.

در ادامه‌ی این مقاله سعی داریم همه چیز را در مورد نازکی پوست بگوییم و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم:

علل نازکی پوست صورت!

۱) پیری پوست یکی از علل نازکی پوست صورت

همانطور که می‌دانید هر چه سن افزایش پیدا کند، پوست کلاژن‌های کمتری تولید می‌کند. کلاژن واحد سازنده پوست است که وجودش به جلوگیری از چین و چروک، افتادگی و از دست رفتن رطوبت کمک می‌کند. از آن جا که درم کلاژن کمتری تولید می‌کند، قدرت ترمیم پوست کاهش می‌یابد و این امر باعث نازکی پوست صورت می‌شود.

۲) قرار گرفتن در معرض خورشید (اشعه‌ی ماورا بنفش)

آسیب‌هایی که از قرار گرفتن در معرض نور خوردشید روی پوست ما به وجود می‌آیند، طی سالیان ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها اصولا لایه‌ درم را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عبارت دیگر اکثر آسیب‌های قابل توجه درم مانند چین و چروک، افتادگی، لکه‌های پیری و نازکی پوست صورت مربوط به قرار گرفتن در معرض آفتاب است.

۳) استفاده از برخی دارو‌های خاص

این‌ها دارو‌هایی هستند که با مصرفشان ممکن است دچار نازکی پوست شوید:

  • کورتیکواستروئیدهای موضعی و خوراکی
  • آسپیرین بدون نسخه
  • داروهای رقیق کننده خون تجویزی
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن

 

۴) سبک زندگی در نازکی پوست به خوبی تاثیر می‌گذارد

سیگار کشیدن، مصرف الکل، نداشتن فعالیت ورزشی منظم، رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات تازه، مصرف زیاد قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده تنها گوشه‌ای از عوامل تاثیرگذار بر روی نازکی پوست می‌باشد. سعی کنید حداقل این موارد را در روتین زندگی‌تان قرار دهید تا دچار این عارضه نشوید.

درمان‌های نازکی پوست صورت

شما با توجه به شرایطی که دارید می‌توانید هر کدام از این روش‌ها را انتخاب کنید. به طور حتمی نمی‌توان گفت که این راه‌های درمانی پوست شما را از نازکی نجات می‌دهد اما بی تاثیر هم نیستند. به طور کلی شما با مراقبت درست از پوست‌تان می‌توانید از ظهور این عارضه جلوگیری کنید:

درمان‌های پزشکی

میکرونیدلینگ

این درمان برای جوا‌ن‌سازی و شادابی پوست بسیار موثر است. انجام این درمان به این صورت است که پزشکان از درمارولر با سوزن‌های بسیار بلند (بلندتر از سوزن‌های مصارف خانگی) استفاده می‌کنند. این روش برای افرادی که دنبال تغییرات چشمگیر پوست‌شان هستند، بسیار مفید است. در میکرونیدلینگ پزشک ابتدا پوست را با بی‌حسی موضعی آماده کرده و یک غلتک دستی که با سوزن‌های بسیار ریز پر شده، بر روی پوست می‌چرخاند. این سوزن‌ها باعث خونریزی کم و بسیار ریزی می شوند که به پوست آسیب نمی‌رساند. میکرونیدلینگ باعث تحریک پوست و در نتیجه تولید کلاژن می‌شود.

پرکننده‌های پوستی تزریقی

پر کننده‌های پوستی که به صورت تزریقی هستند می‌توانند حجم از دست رفته‌ی پوست‌تان را جبران کنند. استفاده از این پر کننده‌ها ظاهر پوست‌ شما را جوان‌تر و زیباتر می‌کند.

لیزر گزینه‌ای دیگر برای درمان نازکی پوست

درمان‌هایی با لیزر نیز وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم قابل رویت پیری که به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ایجاد شده است، کمک کنند.

لیزرهای کاهنده لیزرهایی هستند که باعث تبخیر بافت و نتایج چشمگیر می‌شوند، البته این شیوه‌های درمانی به دوره ریکاوری طولانی‌تری احتیاج دارند. لیزرهای غیرکاهنده نتیجه متوسطی داشته و به استراحت کمی هم نیاز دارند.

نور شدید پالسی و درمان فوتودینامیک

این یک روش مبتنی بر نور است. در این روش یک طول موج خاص از نور بر روی پوست تابیده و متمرکز می‌شود. همچنین IPL گاهی اوقات با عنوان فوتوفیشال (Photofacial) نیز شناخته می‌شود.

در درمان فوتودینامیک شدت نور شدیدتر است. با انتخاب این روش پوست ابتدا با یک فرآورده حساس به نور موضعی پوشانده می‌شود. هر دو روش درمانی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر به چندین جلسه نیاز دارند. این شیوه‌های درمانی تولید کلاژن را تحریک کرده و به کاهش اثرات قابل مشاهده آسیب خورشید کمک می‌کنند. همچنین IPL و PDT برای استفاده در صورت، گردن، سینه و دست‌ها ایمن هستند.

درمان‌های خانگی نازکی پوست

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی دسته‌ای از داروها هستند که از ویتامین A به دست می‌آیند. این دارو‌های تجویزی در کاهش و جلوگیری از علائم قابل مشاهده آسیب پوستی (به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) بسیار مؤثر هستند. برای استفاده از رتینوئیدهای موضعی حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر در دراز مدت از این روش درمان استفاده کنید ممکن است دچار موارد زیر شوید:

  • خشکی پوست
  • قرمزی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش پوست

رژیم غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای

رژیم غذایی درست تاثیر بسیار زیادی در سلامت پوست شما دارد. بسیاری از مولفه‌های لازم برای سلامت پوست در میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌ها، روغن‌ها و گوشت‌ها یافت می‌شود.

همچنین استفاده از مکمل‌های مانند ویتامین C خوراکی و موضعی، گاما-لینولنیک اسید (GLA)، مانند روغن گل مغربی، پپتیدهای کلاژن و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند تاثیر خوبی در درمان نازکی پوست‌تان داشته باشد.

جمع‌بندی…

در این مقاله تمامی علل و راه‌های درمان نازکی پوست را گفتیم. بهتر است بدانید که  این موارد تنها نازکی پوست را بهبود می‌بخشند و به طور کامل آن را درمان نمی‌کنند. فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به عنوان مثال هیچگاه ضدآفتاب را از روتین پوستی خود حذف نکنید، پوست خود را مرطوب نگه دارید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و ….

الااسکین نماینده‌ی معتبر دو برند تالگو و الکلادو در شهرهای بزرگی مانند تهران و کرمان می‌باشد. برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از تیم متخصص الااسکین کافیست به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X