غذاهای مفید برای پوستی سالم و درخشان! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

غذاهای مفید برای پوستی سالم و درخشان!

غذاهای مفید برای پوستی سالم و درخشان!

غذاهای مفید برای پوستی سالم و درخشان کدامند؟! راه رسیدن به پوست روشن و درخشان، کاملا مانند راه رسیدن به قلب یک فرد، واقعا از معده می‌گذرد. عادات غذایی شما می‌تواند بر سلامت پوست و به طور کلی بر سلامت بدن شما تاثیر بگذارد، به طوری که پوست شما یکی از مناطقی است که بیشترین تاثیر را از آنچه می‌خورید دارد. برای رسیدن به این هدف، یعنی پوستی سالم و درخشان باید غذاهای خاصی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مهم است که بدانید کدام غذاها برای درخشندگی پوست مفید هستند، بنابراین در اینجا لیستی از غذاهایی جمع‌آوری کرده‌ایم که می‌توانند به شما کمک کنند تا در عرض یک ماه پوست و چهره‌ای عالی داشته باشید. در ادامه با من همراه باشید تا ۱۰ غذایی که کمک می‌کند پوستی سالم و درخشان داشته باشید را معرفی کنم:

۱۰ ماده غذایی برای داشتن پوستی سالم و درخشان

۱) مقداری ماست اضافه کنید!

می‌توان به جرئت گفت ماست بهترین غذا برای داشتن پوستی درخشان است. بیشتر بیماری‌های پوستی که ما داریم ناشی از داشتن معده، روده و روده ناسالم است. با این حال، ماست حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به فرآیند هضم کمک می‌کند، در نتیجه این اطمینان را می‌دهد که مشکلاتی مانند جوش‌ها و خشکی پوست را حل می‌کند و پوست درخشان و بی‌عیب شما را در امان نگه می‌دارد. سعی کنید مقداری ماست به وعده‌های غذاییتان اضافه کنید. به قول ترک‌ها، ماست درمان همه چیز است!

۲) سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید!

هیچ چیز مانند یک کاسه سبزیجات سبز و تازه و برگ‌دار به پوست خوب کمک نمی‌کند. چه اسفناج، گشنیز، جعفری یا کلم بروکلی، این برگ‌های رنگ‌زا مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی ضروری و ویتامین‌ها هستند که همگی به پوست شما کمک می‌کنند تا درخشندگی و شادابی خود را حفظ کند.

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با این مواد تازه انجام دهید، زیرا آن‌ها غذای عالی برای پوست و موی شفاف و درخشان هستند. می‌توانید سوپ، سالاد یا ساندویچ درست کنید. به هر طریقی که خودتان راحت هستید سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۳) میوه بخورید!

از مرکبات مانند پرتقال، لیموترش و گریپ فروت گرفته تا پاپایاهای ساده و آووکادوهای گرمسیری! میوه‌ها برای دستیابی به پوستی بدون لک ضروری هستند. مجموعه‌ای از میوه‌های مختلف وجود دارد که فواید زیادی برای پوست شما دارد.

به عنوان مثال انبه به پوست شما کمک می‌کند تا خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده و بهبود بخشد، در حالی که خوردن موز می‌تواند به جلوگیری از بروز زودرس چین و چروک کمک کند. ویتامین C موجود در مرکبات نه تنها به سنتز کلاژن کمک می‌کند، بلکه از پوست شما نیز محافظت می‌کند و حتی هر گونه آسیبی که ممکن است در اثر نور خورشید نابخشودنی ایجاد شود را ترمیم می‌کند.

پاپایا، پاک کننده‌های عالی هستند که به پوست شما کمک می‌کنند تا سلول‌های مرده قدیمی را از بین ببرد. میوه فوق العاده، آووکادو، سرشار از چربی‌های سالم و ویتامین E است. این می‌تواند به رفع تعدادی از مشکلات مانند آسیب‌های پوستی، آکنه، چین و چروک‌های زودرس، حفظ رطوبت و ظاهر خسته کننده پوست کمک کند. گیلاس، توت، سیب و کیوی؛ اگر به دنبال رنگ روشنی است، باید عادت کنید که همه آن‌ها را بخورید!

۴) معجزه‌ی زرچوبه!

این ستاره آشپزخانه جایگاه خود را در حوزه مراقبت از پوست به دست آورده است و یک غذای سالم برای پوستی درخشان است. همانطور که مطمئنا می‌دانید، دستور العمل‌های بیشماری وجود دارد که در آن‌ها از این پودر زرد استفاده می‌شود.

زردچوبه که به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی‌اش معروف است، می‌تواند به همه چیز از سوپ گرفته تا اسموتی اضافه شود. کورکومین موجود در زردچوبه به مبارزه با هرگونه عفونت باکتریایی هم در داخل و هم در خارج از بدن شما کمک می‌کند، صرف نظر از اینکه زردچوبه خورده شده باشد یا از خارج استفاده شود. در تلاش برای دستیابی به پوست درخشان، مطمئنا منطقی است که با مقداری زردچوبه تازه پوست کنده و خام همراه شوید.

۵) آلوورا را دریابید!

آلوورا را تقریبا در هر خانه‌ای خواهید یافت. این گیاه آبدار تقریبا‌ هر مشکل پوستی را برطرف می‌کند، به خصوص در مورد التهاب پوست.

آلوئه‌ورا سرشار از هورمون‌های ضد التهابی است که می‌تواند پوست شما را از بیماری‌های مختلف تسکین دهد. می‌توانید با استفاده از ژل آلوئه‌ورا به صورت خارجی روی پوست یا ترکیب آن با آب (ژل را مستقیما‌ مصرف نکنید) از قدرت آلوئه‌ورا استفاده کنید. هر دو روش در مقابله با آسیب اشعه ماورابنفش و مشکلات آکنه موثر هستند. همچنین برای اینکه واقعا از آن نهایت استفاده را ببرید، برای خودتان یک نوشیدنی خنک درست کنید و در حالی که به گرما غلبه می‌کنید، مسیر را به سمت پوست درخشان هموار کنید.

۶) چای سبز بنوشید!

اولین چیزی که وقتی به سم‌زدایی فکر می‌کنید احتمالا چای سبز است. این غذا (به ویژه از نوع ماچا) سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی و سرشار از یک ماده مغذی گیاهی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ماده مغذی در چای سبز محافظت از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارد و  مسئول لکه‌های تیره، پیری زودرس و حتی زگیل نیز می‌باشد، به عبارتی دیگر این ماده در درمان موارد گفته شده بسیار موثر است.

چای سبز همچنین به کاهش سطح دی هیدروتستوسترون (DHT) کمک می‌کند، هورمونی که مسئول مشکلات آکنه است، به این معنی که در حفظ لکه پوست شما بسیار کارآمد است. حالا یک لیوان چای آرامش‌بخش برای خودت بریز!

۷) آب بسیار اهمیت دارد!

وقتی بیش از سه پنجم بدن شما فقط از یک ماده تشکیل شده است، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید مصرف آن را برای سلامت پوست خود نادیده بگیرید. صرف نظر از نوع پوست شما، لطافت و درخشان ماندن پوست به آب نیاز دارد. ظرفیت نگهداری آب در پوست شما با افزایش سن کاهش می‌یابد، به این معنی که مصرف روزانه مقادیر کافی آب ضروری‌تر است.

آب نه تنها تمام سموم را از پوست شما دفع می‌کند، بلکه درخشش طبیعی را به پوست شما می‌بخشد و حتی چین و چروک را از بین می‌برد. اکیدا توصیه می‌شود که همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و در فواصل منظم از آن بنوشید. اگر آب ساده به اندازه کافی برای کام شما خوب نیست، همیشه می‌توانید خیار، نعناع و کمی لیمو اضافه کنید تا خود را به یک پارچ آب سم‌زدایی خوش طعم تبدیل کنید.

۸) اسفناج شفابخش!

اگر این سبزی مورد علاقه شما نباشد، کاملا قابل درک است، اما زمانی که فواید ضد پیری این سبزی پر برگ سبز را بدانید، ممکن است بیشتر وسوسه شوید. اسفناج منبع عالی از ترکیبات گیاهی لوتئین و زآگزانتین است. این دو ماده مغذی برای تقویت سیستم دفاعی طبیعی پوست شما در برابر عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و تغییرات آب و هوایی حیاتی هستند. این عوامل به طور عمده روند پیری را تسریع می‌کنند و خوردن اسفناج به کاهش اثرات آن کمک می‌کند و ظاهری سالم و جوان به پوست شما می‌بخشد.

۹) قدرت انار!

آیا می‌دانستید که خوردن انار یک راه عالی برای حفظ جوانی و درخشندگی پوست است؟ این میوه استوایی منبع غنی آنتی اکسیدان است که از آسیب‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد در محیط جلوگیری می‌کند. همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C طبیعی است که به تولید کلاژن کمک می‌کند و پوست شما را برای مدت طولانی‌تری سالم و شفاف نگه می‌دارد.

۱۰) خیار شگفت‌انگیز!

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به پوستی سالم، شفاف و جوان، مصرف خیار است! به این دلیل که خیار حاوی سیلیس که نوعی کلاژن است و این ماده به مبارزه با ایجاد خطوط و چین و چروک کمک می‌کند.

علاوه بر این، خیار ویتامین K و C را نیز افزایش می‌دهد که هر دوی این‌ها پوست خسته، تحریک‌شده و دارای پف را روشن می‌کند. این میوه (بله، میوه!) همچنین حاوی ویتامین A معروف به رتینول است که خیار را به یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با همه علائم پیری تبدیل می‌کند.

سایر مواد مفید برای پوست

اسیدهای چرب امگا 3 برای نجات پوست!

اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی ضروری هستند که در روغن ماهی، روغن سویا، کتان و دانه‌های چیا یافت می‌شوند. آن‌ها می‌توانند تولید چربی پوست را تنظیم کنند، هیدراتاسیون متعادل را بهبود بخشند، جوش‌ها را مهار کنند و علائم پیری را به حداقل برسانند! بنابراین، امگا 3 همچنین می‌تواند به نرم شدن پوست خشن و خشک کمک کند و اثر تسکین دهنده‌ای بر تحریک و درماتیت داشته باشد.

آووکادو راه حل است!

آنتی اکسیدان‌ها برای داشتن سلامتی بهینه و پوستی زیبا و درخشان کاملا ضروری هستند. آووکادو وقتی صحبت از فعالیت آنتی اکسیدانی به میان می‌آید، مایل بیشتری را طی می‌کند. تعجب می‌کنید که چگونه؟ خوب، آووکادو حاوی دو مورد از بهترین ویتامین‌های آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین E و همچنین لوتئین است که نوع دیگری از آنتی اکسیدان است.

بنابراین، چگونه این موارد ضروری کار می‌کنند؟ ویتامین C به طور موثر با التهاب در پوست مبارزه می‌کند، در حالی که ویتامین E ترمیم بافت را کاتالیز می‌کند و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند که معمولا در ظهور اولین علائم پیری تاثیرگذار می‌باشد. در نهایت، لوتئین با جلوگیری از تجزیه لیپیدهای مهم پوست به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند و به پوست‌تان اجازه می‌دهد تا آن پرش هیدراته را حفظ کند. بنابراین، وقتی شک دارید، آن را کنار بگذارید. چه کسی می‌دانست که مراقبت از پوست می‌تواند اینقدر خوشمزه باشد؟

گردو!

گردو نه تنها برای تزئین کیک باورنکردنی است، بلکه به دلیل آنتی اکسیدان قوی ویتامین E می‌تواند به شما کمک کند پوست‌تان جوان‌تر و سالم‌تر به نظر برسد! دوز بالای ویتامین E گردو به مبارزه با رادیکال‌های آزاد ناشی از استرس کمک می‌کند و روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. گردو همچنین می‌تواند به پوست شما درخشندگی خیره کننده‌ای ببخشد. بنابراین، دفعه بعد که یک گردو روی دسر دیدید، از آن نگذرید!

تخم آفتاب‌گردان میان وعده‌ای عالی!

چه کسی می‌دانست که این دانه‌ها می‌توانند بسیار بیشتر از یک میان وعده ارگانیک باشند؟ یکی از بهترین فواید خوردن تخمه آفتابگردان این است که سرشار از سلنیوم است که در ترمیم سلول‌های آسیب دیده نقش مهمی دارند. تخمه آفتابگردان همچنین حاوی درصد بالایی از ویتامین E است که برای تولید کلاژن و الاستین بسیار حیاتی است.

جادوی فلفل دلمه‌ای زرد!

البته خوردن همه سبزیجات برای سلامت پوست عالی است، اما به دلیل محتوای بالای ویتامین C آن‌ها، فلفل دلمه‌ای زرد به صورت ویژه‌ای مفید است! ویتامین C منجر به افزایش تولید کلاژن در پوست شما می‌شود و آن را انعطاف پذیر و الاستیک می‌کند و علائم قابل مشاهده پیری را کاهش می‌دهد. فلفل زرد همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است، زیرا ویتامین C می‌تواند اثربخشی ضد آفتاب‌های شما را افزایش، چین و چروک‌ها را کاهش دهد و از خشکی پوست جلوگیری کند.

به کلم بروکلی تکیه کنید!

این سبزی با ظاهر بامزه کار خود را فوق العاده خوب انجام می‌دهد. بروکلی سرشار از ویتامی‌ ها و مواد معدنی مهم برای سلامت پوست مانند روی، ویتامین A و ویتامین C است. همچنین حاوی لوتئین، یک کاروتنوئید است. لوتئین از خشک شدن و چین و چروک شدن پوست شما جلوگیری می‌کند.

گوجه فرنگی!

گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به دفع رادیکال‌های آزاد مضر از بدن شما کمک می‌کند. همچنین این سبزیجات تند که به دستگاه گوارش شما شفافیت می‌بخشد که این مسئله نوید پوستی درخشان و سالم را می‌دهد.

چه موادی برای پوست ضروری و مغذی هستند؟

۱) چربی‌های سالم

چربی‌های سالم محبوب موجود در آووکادو و زیتون‌های بسیار خوشمزه، حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع و اسیدهای اولئیک هستند که پوست را مرطوب می‌کنند. زیتون همچنین به طور طبیعی سرشار از اسکوالن است که یک عنصر کلیدی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست در فروشگاه‌ها برای بازگرداندن رطوبت پوست است.

۲) پروتئین‌ها

بر کسی پوشیده نیست که پروتئین باعث استحکام، پشتیبانی ساختاری و درخشندگی پوست شما می‌شود! در جایی که فیبرهای الاستین و کلاژن چارچوب پوست را تشکیل می‌دهند، به حفظ سلامت و استحکام پوست نیز کمک می‌کنند.

۳) ویتامین A

رتینوئیدها نوعی ویتامین A هستند که به طور گسترده در داروهای موضعی و خوراکی ضد آکنه استفاده می‌شود. آن‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند که به بهبود علائم آکنه حتی علائم واقعا بزرگ و بد، کمک می‌کند. ویتامین A همچنین برای قطع کردن روند آسیب کلاژن و حفظ جوانی پوست شما عالی است.

۴) ویتامین  C

ویتامین C معروف تولید کلاژن را افزایش می‌دهد! فیبر پروتئینی که به پوست شما قدرت می‌بخشد و آن را سفت نگه می‌دارد. شما می‌توانید با استفاده از کیت ویتامین C از خواص موضعی این ماده باشکوه لذت ببرید!

۵) ویتامین E

مکمل‌های ویتامین E برای حمایت از سلامت پوست، می‌توانند برجستگی‌های آکنه، پسوریازیس، نشانه‌های انتقام و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را درمان کنند.

جمع‌بندی…

در این مطلب تمامی مواد و غذاهای ضروری برای سلامت پوست را گفتیم و توضیح دادیم که دقیقا بر روی چه چیزی تاثیر می‌گذارند. مراقبت از پوست‌تا کار چندان سختی نمی‌باشد، با یک رژیم غذایی خوب می‌توانید پوستی شاداب و سالم داشته باشید. امیداریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

فراموش نکنید برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از متخصصین الااسکین کافیست به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X