فواید هندوانه برای پوست که شاید نمی‌دانستید! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

فواید هندوانه برای پوست که شاید نمی‌دانستید!

فواید هندوانه برای پوست

هندوانه به دلیل توانایی آن در رفع تشنگی و آبرسانی از درون، میوه مورد علاقه‌ی همه در ماه‌های گرم تابستان است. اما فواید هندوانه برای سلامتی فقط محدود به این نیست و برای پوست ما هم فواید زیادی دارد.

فواید تغذیه‌ای هندوانه بسیار زیاد است و منبع عالی ویتامین‌های A، B کمپلکس و C و پتاسیم می‌باشد. همه‌ی این مواد مغذی به داشتن پوستی سالم کمک می‌کنند. به غیر از این مواد مغذی، هندوانه منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن (دلیل رنگ قرمز غنی آن) و بتاکاروتن است که به مبارزه با پوست کدر و افتادگی کمک و همچنین از آفتاب سوختگی و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می‌کنند.

از آنجایی که ۹۳ درصد هندوانه از آب تشکیل شده، یک منبع عالی برای آبرسانی است و برای پوست‌های چرب نیز مناسب است. نه تنها خوردن، بلکه استفاده از هندوانه روی پوست هم فواید خاص خود را دارد. بیایید بیشتر به فواید هندوانه برای پوست بپردازیم …

فواید هندوانه برای پوست

می‌توانید هندوانه را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید تا خاصیت ارتجاعی پوست‌تان را افزایش دهید، با خشکی و تیرگی پوست خود مبارزه کنید، آفتاب سوختگی را التیام بخشید و قرمزی و التهاب ناشی از آکنه را درمان کنید. بسیاری از متخصصان مراقبت از پوست، خوردن هندوانه را توصیه می‌کنند؛ زیرا برای روده مفید است.

و روده‌ی تمیز معادل پوستی سالم و درخشان است. بسیاری از برندهای زیبایی نیز عصاره هندوانه را در محصولاتی مانند شوینده صورت، تونرها، اسکراب‌ها و ماسک‌ها قرار می‌دهند.

۱- آفتاب سوختگی و جوش را تسکین می‌دهد

با وجود استفاده از ضد آفتاب، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند باعث آفتاب سوختگی، قرمزی و التهاب پوست شود. از آنجایی که هندوانه به طور طبیعی مرطوب‌کننده است، هنگامی که با خیار ترکیب شود می‌تواند به خوبی پوست‌های حساس آفتاب سوخته را تسکین دهد.

یک فنجان هندوانه و یک فنجان خیار را به خوبی میکس کنید. ترکیب را با قاشق در یک پارچه موسلین یا پنیری بریزید و آن را تا کنید. مخلوط را به آرامی فشار دهید و اجازه دهید پارچه در رطوبت خیس بخورد، سپس پارچه مرطوب را به مدت ۲۰ دقیقه روی مناطق آسیب‌دیده قرار دهید.

همچنین، می‌توانید خمیر هندوانه و گلاب نیز درست کنید. تکه‌های هندوانه و گلاب را میکس کرده و به صورت خمیر درآورید و روی ناحیه ملتهب یا آفتاب سوخته بمالید. هم هندوانه و هم گلاب دارای خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی و تسکین‌دهنده هستند که به تسکین آفتاب سوختگی کمک می‌کنند.

هندوانه برای پوست‌های مستعد آکنه نیز یک ماده مفید است، زیرا به آرام کردن قرمزی و سوزش کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از پوست (پوسته سبز بیرونی) هندوانه روی پوست تحریک‌شده استفاده کنید. پوسته هندوانه را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید. آن را برش‌های نازک دهید و روی صورت یا پوست تحریک‌شده قرار دهید.

۲- پوست شما را سفت می‌کند

هندوانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، لیکوپن و ویتامین C است که به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. ویتامین C باعث تقویت کلاژن می‌شود، بنابراین خطوط و چین و چروک‌های ظریف را کاهش می‌دهد و پوست را محکم‌تر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.

ویتامین‌ها همچنین پوست کدر را روشن می‌کنند. برای چشم‌های پف‌کرده، قهوه و آب هندوانه را در قالب‌های یخ منجمد کرده و دور چشم‌ها را با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هندوانه التهاب را آرام می‌کند و کافئین، میکروسیرکولاسیون را بهبود می‌بخشد.

۳- لایه‌بردار طبیعی

هندوانه سرشار از اسید مالیک است که به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. ذرات دانه‌دار موجود در میوه به آرامی پوست را لایه‌برداری می‌کنند، آن را آبرسانی می‌کنند و در نتیجه پوستی صاف‌تر و درخشان‌تر خواهید داشت.

یک قاشق از هندوانه له‌شده را روی پوست خود بمالید. به طور طبیعی سلول‌های مرده پوست را پاک می‌کند. همچنین می‌توانید یک اسکراب خانگی از هندوانه، ماست و عسل برای درمان زگیل‌های ملتهب تهیه کنید. هندوانه و عسل پوست را آرام و ماست آن را لایه‌برداری می‌کند.

برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، تفاله هندوانه و گوجه فرنگی را با حرکات دایره‌ای روی صورت یا بدن بمالید. اسید مالیک موجود در هندوانه و آنزیم‌های موجود در گوجه فرنگی به تجزیه چسبی که سلول‌های مرده پوست را در کنار هم نگه می‌دارد، کمک می‌کنند.

۴- هیدراتاسیون را افزایش می‌دهد

آب تقریبا ۹۳ درصد از محتوای هندوانه را تشکیل می‌دهد. این توانایی را دارد که رطوبت از دست رفته صورت یا بدن را جبران کند. برای آبرسانی به پوست پوسته پوسته شده و سفت، آب هندوانه و خیار را روی آن ماساژ دهید.

اسید مالیک موجود در هندوانه نیز یک مرطوب‌کننده است. به این معنی که به طور طبیعی رطوبت را مسدود می‌کند و مواد به راحتی جذب پوست می‌شوند. ویتامین E و C که هر دو در هندوانه وجود دارند، به دلیل فواید مرطوب‌کنندگی شناخته شده‌اند. از طرفی ویتامین E خاصیت آبرسانی دارد و ویتامین C برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت شناخته شده است.

علاوه بر پالپ هندوانه که فواید سلامتی دارد، خوردن تخمه هندوانه نیز مفید است. تخمه هندوانه منبع خوبی از منیزیم است که سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد که به کاهش آکنه کمک و همچنین هورمون‌های شما را متعادل می‌کند.

آن‌ها همچنین حاوی پروتئین، اسیدهای چرب و سرامیدهایی هستند که به حفظ رطوبت در پوست شما کمک می‌کنند. اکنون که از فواید هندوانه برای پوست خود آگاه شدید، وقت آن است که این میوه قدرتمند را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

شاید این سوالات را در مورد فواید هندوانه برای پوست داشته باشید:

آیا هندوانه برای پوست‌های حساس مفید است؟

بله. اگر پوست حساس و مستعد آکنه دارید، خواص ضد التهابی قوی در هندوانه می‌تواند به کاهش تحریک، قرمزی و التهاب پوست کمک کند.

آیا می‌توانید آب هندوانه را به صورت خود بمالید؟

بله. یک تکه پنبه را به آب هندوانه آغشته کنید و آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب بشویید. برای داشتن پوستی نرم و باطراوت می‌توانید این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

آیا هندوانه برای رفع جوش‌ها مفید است؟

بله. هندوانه توانایی افزایش ترکیب اکسید نیتریک در بدن را دارد. اکسید نیتریک باعث تسریع بهبود زخم‌ها و جوش‌ها می‌شود.

جمع‌بندی

این میوه‌ی خوشمزه و آبدار را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از فواید بی‌شمار آن برای سلامت بدن و پوست بهره‌مند شوید. گاهی اوقات یک قدم به ظاهر ساده می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

اگر سوالی داشتید از طریق سایت و پیج اینستاگرام الا اسکین با ما در ارتباط باشید تا از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X