۴ دلیل برای استفاده از محصولات مراقبت پوستی بدون پارابن! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

۴ دلیل برای استفاده از محصولات مراقبت پوستی بدون پارابن!

بدون پارابن!

در دنیای همیشه در حال تغییر و در حال رشد مراقبت از پوست، هر چند ماه یک‌بار ترند جدیدی وجود دارد. ترندهای جدید منجر به محصولات منحصر به فردتر و جدیدتر در دنیای زیبایی می‌شوند که ممکن است همراهی با آن‌ها دشوار باشد. با این حال، امروزه با تغییر ترندها، آگاهی در بین مردم نیز افزایش یافته است و این امر باعث شده که دقت بیشتری در مورد آنچه برای استفاده روی پوست خود انتخاب می‌کنند، داشته باشند. یکی از این مواد شیمیایی، پارابن است.

اثرات جانبی پارابن‌ها که از دهه ۱۹۲۰ به طور گسترده در محصولات زیبایی استفاده می‌شود، دهه‌ها‌ست که باعث نگرانی شده است. بنابراین، پارابن دقیقا چیست؟ چرا باعث نگرانی هستند؟ وقتی روی یک محصول برچسب فاقد پارابن زده می‌شود به چه معناست؟ هنگام خرید محصولات بدون پارابن باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم.

پارابن چیست؟

پارابن‌ها خانواده‌ای از مواد شیمیایی هستند که به عنوان نگهدارنده در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می‌شوند. آن‌ها از یک ماده شیمیایی به نام پارا هیدروکسی بنزوئیک اسید (PHBA) مشتق شده‌اند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. صنعت زیبایی برای مدت‌ها به دلیل اثربخشی آن‌ها در افزایش ماندگاری محصولات و جلوگیری از رشد مضر باکتری‌ها در آن‌ها، به پارابن‌ها متکی بوده است.

از آنجایی که پارابن‌ها به طور گسترده در سراسر صنعت استفاده می‌شوند، ضروری است که برچسب محصولات را به دقت بخوانید. برای سهولت کار، در اینجا لیستی از محصولات حاوی پارابن وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید:

  • شامپوها
  • نرم‌کننده‌ها
  • پاک‌کننده‌های صورت
  • ژل‌ها
  • اسکراب صورت
  • بالم‌های لب
  • لوسیون‌ها
  • لوازم آرایشی
  • کرم‌های دور چشم

در سال ۱۹۶۰، عوارض جانبی و خطرات پارابن‌ها بر روی پوست شروع به آشکار شدن کرد و مردم را در مورد ترکیب آن‌ها در محصولات کنجکاو کرد. حالا همه چیز شروع به تغییر کرده است و ما شاهد در دسترس بودن محصولات بدون پارابن در بازار هستیم.

پارابن چگونه بر سلامتی تأثیر می‌گذارد؟

مطالعات علمی متعددی به ارتباط بین پارابن و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی دست یافته‌اند. هنگامی که پارابن به مقدار زیاد استفاده شود، حتی ممکن است باعث سرطان سینه و کاهش هورمون‌های تولید مثل در مردان شود. آن‌ها همچنین می‌توانند منجر به ایجاد ملانوم بدخیم شوند. در اینجا برخی دیگر از مشکلات سلامتی را آورده‌ایم که مرتبط با پارابن‌ها هستند:

۱- سرطان سینه

این احتمالا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی است که با مصرف بیش از حد پارابن مرتبط می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که پارابن‌ها فعالیت هورمون استروژن را در بدن تقلید می‌کنند. این امر باعث رشد و تقسیم سلول‌های طبیعی و سرطانی سینه و در نتیجه باعث سرطان سینه می‌شود. از آنجایی که عوامل مختلفی باعث ایجاد سرطان سینه می‌شوند، ارتباط قطعی آن ثابت نشده است. با این حال، دو مطالعه انجام شده به ترتیب در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۹ در نقاط مختلف جهان، میزان قابل توجهی پارابن را در بدن زنان مبتلا به سرطان سینه پیدا کرده است.

۲- تاثیر بر سلامت باروری

تحقیقات نشان داده است که پارابن همچنین می‌تواند منجر به افزایش خطر مشکلات تولید مثل شود. استفاده از محصولات حاوی پارابن بیش از حد می‌تواند به اثرات نامطلوب سلامتی هم در مادران باردار و هم در نوزادان آن‌ها کمک کند. آن‌ها به طور بالقوه می‌توانند منجر به عوارض باروری و همچنین مشکلات رشدی در کودکان شوند.

۳- عکس‌العمل‌های آلرژیتیک

پارابن‌ها می‌توانند باعث تحریک و واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد، به‌ویژه افرادی که پوست حساس و آسیب‌دیده دارند، شود. در واقع، برای کسانی که از بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت تماسی یا پسوریازیس رنج می‌برند، استفاده از محصولات حاوی پارابن یک مشکل بزرگ است، زیرا می‌تواند اثرات التهابی روی پوست داشته باشد و در نتیجه وضعیت آن‌ها را بدتر کند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که استفاده از محصولات پارابن تزریق شده بر روی پوست آسیب‌دیده می‌تواند باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود.

۴- مختل کردن سیستم غدد درون‌ریز

رفتار تقلید استروژن پارابن‌ها باعث اختلال در سیستم غدد درون‌ریز در بدن می‌شود که می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. اختلال غدد درون‌ریز با بلوغ زودرس، شروع آکنه در بزرگسالان، رشد سینه در مردان، اختلالات رشدی و عصبی مرتبط است. برخی از مطالعات همچنین نشان داده‌اند که پارابن‌ها می‌توانند بر سطح هورمون تیروئید تأثیر بگذارند و منجر به اثرات نامطلوب بر سلامتی شوند.

پارابن‌ها به محیط زیست نیز آسیب می‌رسانند…

جدا از اینکه پارابن‌ها به طرق مختلف بر بدن و سلامت ما تأثیر می‌گذارند، برخی خطرناک‌تر از انواع دیگرند و با آسیب‌های زیست محیطی مرتبط هستند. از آنجایی که زباله‌های آزاد شده در رودخانه‌ها و دیگر آب‌ها به احتمال زیاد حاوی پارابن هستند، می‌توانند ماهی‌ها و دیگر جانداران دریایی را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

مراقبت از پوست بدون پارابن چیست؟

هیچکس دوست ندارد مواد شیمیایی را به پوست خود بزند، با این حال این همان کاری‌ست که داریم انجام می‌دهیم. امروزه با آشکارتر شدن عوارض جانبی پارابن‌ها، عقل غالب شده است و چندین برند گزینه‌های سبزتر و سالم‌تری را ارائه کرده‌اند که برای پوست شما ایمن‌تر است. اینجاست که محصولات بدون پارابن وارد می‌شوند. این محصولات بدون پارابن، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. در حالی که این محصولات برای پوست ملایم‌تر هستند، به همان اندازه موثر هستند و از هیچ ماده‌ای که می‌تواند باعث تحریک روی پوست شود، استفاده نمی‌کنند. در واقع، فرق نمی‌کند مشکل پوستی شما چیست؛ محصولات بدون پارابن در هر دسته‌بندی موجود هستند. این‌ها با استفاده از مواد طبیعی و حداقل فرآوری‌شده تهیه می‌شوند و برای پوست مضر نیستند.

بر روی برچسب محصولات دنبال چه باشیم؟

هنگامی که به دنبال محصولات بدون پارابن هستید، ساده‌ترین راه برای تشخیص آن‌ها با برچسب «free from parabens» به معنای «فاقد پارابن» یا حتی برچسب 0% پارابن است که به طور واضح روی بسته‌بندی محصول آمده است. با این حال، برخی از مارک‌ها بدنام هستند. آن‌ها ممکن است روی بسته‌بندی خود ادعا کنند که محصولاتشان فاقد پارابن است، اما در واقعیت اینطور نباشد. به همین دلیل است که همیشه قبل از خرید هر محصولی باید لیست مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید. رایج‌ترین ترکیبات پارابن که می‌توانید تشخیص دهید عبارتند از: متیل پارابن، پروپیل پارابن، بوتیل پارابن، ایزوپروپیل پارابن و ایزوبوتیل پارابن.

برخی از محصولات از روغن‌های ضروری به عنوان نگهدارنده طبیعی برای مقابله با باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها برای جلوگیری از استفاده از نگهدارنده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که آن‌ها نگهدارنده‌های طبیعی هستند، بنابراین این محصولات ممکن است مانند محصولات دارای پارابن ماندگاری نداشته باشند. برخی از محصولات از فنوکسی اتانول استفاده می‌کنند که یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های پارابن است. این یک عامل ضد میکروبی موثر است و تقریبا از شر تمام باکتری‌ها خلاص می‌شود و محصول را ایمن نگه می‌دارد.

برندها در تلاشند تا با جایگزین‌های جدیدتری برای پارابن‌ها محصولاتی بدون پارابن به مشتریان ارائه دهند. با این حال، به عنوان مصرف‌کننده، باید درک کنیم که این کار هزینه دارد. پارابن‌ها ارزان هستند، اما جایگزین‌های آن‌ها نه. مهم این است که ما محصولاتی می‌خواهیم که هیچ آسیبی به بدن یا محیط زیست ما وارد نکنند.

سوالات متداول در مورد محصول بدون پارابن

کدام پارابن خطرناک است؟

برخی از پارابن‌ها غدد درون‌ریز را در مقیاس بزرگتر مختل می‌کنند که عوارض جانبی طولانی مدت دارند. این‌ها پارابن‌هایی هستند که خطرناک‌ترند و شامل پارابن‌های با زنجیره بلند مانند ایزوبوتیل پارابن، بوتیل پارابن، ایزوپروپیل و پروپیل پارابن می‌شوند.

چه مقدار پارابن بی‌خطر است؟

با توجه به کمیته علمی اتحادیه اروپا برای ایمنی مصرف‌کننده، غلظت کل پارابن ۰.۸ درصد در محصولات آرایشی بی‌خطر است. ۰.۴ درصد اتیل پارابن و ماتیل پارابن هر کدام برای استفاده در لوازم آرایشی مجاز هستند. ۰.۱۹ درصد بوتیل پارابن + پروپیل پارابن در لوازم آرایشی مجاز است.

کلام آخر

پس سعی کنید قبل از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حتما برچسب آن‌ها را مطالعه کنید و تا حد ممکن از خرید محصولات حاوی پارابن خودداری کنید. حفظ سلامت شما از هر چیزی مهم‌تر است.

فراموش نکنید که برای دریافت مشاوره‌ی رایگان می‌توانید از طریق سایت یا پیج اینستاگرام الا اسکین با ادمین‌های ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X