مراقبت از لب‌ها؛ معرفی ۱۷ روش موثر برای داشتن لب‌هایی سالم و شاداب - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

مراقبت از لب‌ها؛ معرفی ۱۷ روش موثر برای داشتن لب‌هایی سالم و شاداب

مراقبت از لب‌ها؛ معرفی ۱۷ روش کاربردی برای داشتن لب‌هایی سالم و شاداب

مراقبت از لب‌ها چگونه است؟ چرا لب‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند؟ به طور کلی پوست انسان از سه لایه تشکیل شده‌است. این لایه‌ها عبارتند از: لایه‌ی بالایی یا اپیدرم، لایه‌ی میانه پوست یا درم و لایه‌ی پایینی پوست یا هیپودرم. ضخامت لایه‌ی بالایی پوست یا همان اپیدرم در ناحیه لب‌ها بسیار کم است. در نتیجه پوست لب در معرض آسیب بیشتری قرار دارد. همچنین در در ساختار لب‌ها بافت و غدد چربی وجود ندارد پس در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل هوای سرد و باد، لب‌ها زودتر خشک و ترک می‌خورند. پوست لب‌ها از آنجایی که نسبت به دیگر پوست بدن دارای لایه‌های نازک‌تری هستند رطوبت را هم سریع‌تر از دست می‌دهند.

لب‌ها عضو بسیار مهمی از صورت ما می‌باشند. اغلب افراد خواهان لب‌ها نرم و برجسته می‌باشند اما نمی‌دانند چگونه می‌توان از این عضو مراقبت کرد و پس از مدتی ظاهر نرم، رنگ صورتی و برجستگی لب خود را از دست می‌دهند. اگر شما هم جز این افراد هستند ادامه‌ی مقاله با من همراه شوید تا راه‌حل‌هایی آسان برای مراقبت از لب‌ها را باهم مرور کنیم:

مشکلات رایج لب‌ها

ابتدا بیایید مشکلاتی که در صورت عدم مراقبت از لب‌ها برایمان پیش می‌آید را بررسی کنیم:

رنگ لب‌ها پس از مدتی تغییر می‌کنند

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن روبه‌رو هستند، تغییر رنگ لب می‌باشد. دلیل اصلی این اتفاق خشکی لب می‌باشد که ممکن است در هر فصلی رخ دهد. برای رفع این مشکل از کرم‌هایی حاوی ویتامین آ، ث و ای استفاده کنید و اجازه دهید برای مدتی روی پوست لب شما باقی بماند.

ترک لب

ترک لب هم در هوای خشک و هم در هوای سرد رخ می‌دهد. فراموش نکنید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و بهترین روش برای پیشگیری از ترک لب استفاده‌ی مرتب از مرطوب‌کننده می‌باشد.

خونریزی لب

اصولا با افزایش سن کلاژن‌های پوست کاهش پیدا می‌کنند و این مسئله سبب می‌شود تا پوست لب انعطاف‌پذیری خود را از دست بدهد. یکی دیگر از عواملی که سبب خونریزی لب می‌شود سیگار کشیدن می‌باشد. اگر فردی سیگاری هستید و خونریزی لب شما را آزار می‌دهد، برای کنترل این موضوع سیگار را ترک کنید. اما به طور کلی روشی که برای درمان این مشکل پیشنهاد می‌شود تزریق کلاژن به لب‌هاست. این روش کمی هزینه بردار است. اگر نمیتوانید هزنیه‌ی آن را پرداخت کنید بهتر است از مرطوب‌کننده‌ی لب استفاده کنید و همیشه پوست لب را مرطوب نگه دارید.

زخم لب

زخم لب اصولا در اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی به وجود می‌آید. برای درمان این مشکل باید مراقبت ویژه‌ای صورت بگیرد. در صورت مبتلا شدن به آن پیشنهاد می‌کنیم در مرحله‌ی اول به پزشک مراجعه کنید تا نوع بیماری تشخیص داده‌شود. پس تشخیص و شروع درمان بیماری‌ زخم‌ها خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند. تب‌خال یکی از رایج‌ترین زخم‌های لب است. اگر به این زخم دچار شدید می‌توانید از کر‌م‌های مخصوص آن استفاده کنید. به هرحال کارشناسان بر این باور هستند که برای درمان زخم لب ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۷ روش برای مراقبت از لب‌ها

حال روش‌هایی برای مراقبت از لب‌ها مرور کنیم تا با مشکلات رایج آن روبه‌رو نشویم:

۱) لب‌ها را دست‌کاری و با زبا‌ن‌تان خیس نکنید!

همانطور که گفته شد لب‌ها لایه‌ی محافظتی آنچنانی ندارند و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. هر بار که لب‌ها دست‌کاری یا با زبا‌ن‌تان خیس می‌کنید، آ‌ن‌ها را به صورت مستقیم در معرض آسیب قرار می‌دهید. همچنین از کار‌هایی که خشکی لب را تشدید می‌کنند پرهیز کنید.

چرا نیابد لب‌ها را با زبان خیس کنیم؟

برخی می‌گویند ما برای مرطوب نگه داشتن لب‌ها این کار را انجام می‌دهیم. اما باید بدانید شاید در چند ثانیه اول بزاق دهان لب‌ها را مرطوب کنند اما پس از تبخیر شدن بزاق، خشکی لب‌ها چند برابر می‌شود. چرا که آنزیم‌های بزاق دهان برای بافت لطیف لب زیادی خشن می‌باشند. همچنین سعی کنید با دهان باز نفس نکشید. چرا که با عبور هوا از روی لب‌ها، آن‌ها رطوبت زیادی را از دست می‌دهند.

۲) برای مراقبت از لب‌ها۷، آن‌ها را لایه‌برداری کنید!

شب‌ها قبل از خواب از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید و صبح با یک حوله یا یک مسواک نرم پوست‌های خشک و مرده را به آرامی جدا کنید. این کار باعث افزایش گردش خون در ناحیه‌ی لب‌ها می‌شود.

۳) لب‌ها را پاکسازی کنید!

با استفاده از یک اسکراب (لایه بردار) خانگی به راحتی می‌توانید لب‌هایتان را پاکسازی کنید. شکر، روغن بادام و عسل را با یک‌دیگر مخلوط کنید و روی لب‌هایتان بزنید. شکر به خوبی لب‌ها را لایه‌برداری می‌کند، روغن بادام و عسل با خاصیت مرطوب‌کنندگی که دارند طراوت، رطوبت و شادابی را به پوست لب‌تان هدیه می‌دهند.

۴) برای مراقبت از لب‌ها ماساژ را فراموش نکنید!

استفاده از روغن‌ها مغذی می‌توانید هر روز ۵ دقیقه پوست لب خود را ماساژ دهید. این کار علاوه بر بهبود گردش خون مواد مغذی مورد نیاز پوست لب را تامین می‌کند.

۵) آبرسانی لب‌ها بسیار مهم است!

یکی از مهم‌ترین عوامل خشکی لب نخوردن آب کافیست. ۸ لیوان آب در روز علاوه بر فواید مهمی که برای بدن انسان دارد، باعث برجسته به نظر رسیدن لب‌ها نیز می‌شود.

۶) داشتن رژیم غذایی سالم!

حفظ رژیم غذایی سالم نه تنها برای پوست بلکه برای مراقبت و شادابی پوست لب هم ضروری است. به طور کلی داشتن رژیم غذایی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی روی پوست و به ویژه پوست لب تاثیر مستقیم دارند.

۷) به محصولات مراقبتی دقت کنید!

همه‌ی محصولات مراقبتی به صورت یکسان ساخته نشده‌اند. بالم لبی حاوی شی باتر (Shea Butter) کره کاکائو و روغن نارگیل باشد سدی طبیعی در برابر گرما و آلودگی‌ها ایجاد می‌کند. در حالی که برخی از ترکیبات مانند کافور لب‌ها را خشک می‌کنند. همچنین به تاریخ انقضای محصولات مراقبتی دقت کنید. هرگز از محصولاتی که تاریخ‌شان گذشته‌است استفاده نکنید.

۸) ویتامین E را فراموش نکنید!

کپسول ویتامین E را شکاف دهید و روغن میانی آن را روی لب خود بزنید و ماساژ دهید. ویتامین‌ E علاوه بر بهبود گردش خون، به تولید سلول‌های جدید پوست، نرمی و شادابی لب‌ها نیز کمک می‌کند.

۹) برای مراقبت از لب‌ها با آلوئه ورا پوست لب خود را ترمیم کنید!

برای آبرسانی با استفاده از این روش هم می‌توانید ژل آلوئه ورا را خریداری کنید و هم می‌توانید از ژل طبیعی موجود در برگ‌های آن بهره ببرید. خاصیت ترمیم و تسکین‌دهنده‌‌ای که این ژل دارد به حفظ ظاهر لب‌ها بسیار کمک می‌کند و همچنین آبرسانی موثر می‌باشد.

۱۰) قبل از رژ زدن از محافظ لب استفاده کنید!

بهترین محافظ لب روغن نارگیل و روغن بادام می‌باشد. قبل از رژ زدن با گوش‌ پاک‌کن یا براش لب مقداری از  مواد گفته شده را روی لب بزنید و اجازه دهید که به صورت کامل جذب شود و سپس از رژ استفاده کنید. فراموش نکنید حتی اگر از بهترین محصولات آرایشی هم استفاده می‌کنید که کمترین آسیب را به همراه دارند باز هم از یک محافظ استفاده کنید. این ماده‌ی محافظ رطوبت پوست را حفظ و از خشک شدن لب جلوگیری می‌کند.

۱۱) گردش خون را با روغن نعنا فلفلی افزایش دهید!

این روغن گردش خون را افزایش می‌دهد و همچنین نعنا با احساس خنکی خاصی که در لب ایجاد می‌کند سبب کاهش خشکی در پوست می‌شود. با ترکیب این روغن با روغن نارگیل یا بادام می‌توانید یک بالم لب خانگی روزانه برای خودتان درست کنید.

۱۲) قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنید!

همانطور که می‌دانید خوابیدن با آرایش برای پوست بسیار مضر می‌باشد که لب‌ها نیز از این امر مستثنی نمی‌باشند. حتی اگر هیچ آثاری از رژ روی لب‌هایتان دیده نمی‌شود باز هم با استفاده از پاک‌کننده‌ی مناسب آرایش‌تان را تمیز کنید.

۱۳) برای مراقبت از لب‌ها سموم را به حداقل برسانید!

مواد شیمیایی، آلودگی هوا، دود سیگار و … عواملی هستند که سبب پیری زودرس لب‌ها می‌شوند یا در بهترین حالت رنگ لب‌ها تیره و کدر می‌کنند. در نتیجه سعی کنید عاداتی مانند سیگار کشیدن را ترک کنید و در مقابل عوامل بیرونی از لب‌های خود محافظت کنید.

۱۴) به جای رژلب از مواد طبیعی استفاده کنید!

اگر به دنبال طراوت، روشنی و رنگ طبیعی هستید و می‌خواهید لب‌هایتان کمترین آسیب را ببینند مواد طبیعی مانند آب انار یا تمشک را جایگزین رژلب کنید. این مواد به صورت موقت به لب‌هایتان رنگ می‌دهند.

۱۵) معجزه‌ی توت فرنگی را فراموش نکنید!

از اسکراب لب بر پایه‌ی توت استفاده کنید. توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. در نتیجه ترکیبی فوق‌العاده برای لب‌ها می‌باشد. برای تهیه این معجزه‌ی خانگی کافیست توت فرنگی را له کرده و آن را با روغن زیتون و عسل مخلوط کنید. این ترکیب را با زغال اخته نیز می‌توانید امتحان کنید. (زغال اخته نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشد.)

۱۶) برای مراقبت از لب‌ها آب‌ لیمو را دریابید!

تنها چند قطره آب لیمو می‌تواند لب‌ها را روشن‌تر کند و لایه‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد. دقت کنید قبل از استفاده از آب لیمو مطمئن شوید که لب‌هایتان ترک خوردگی یا زخم نداشته و خیلی خشک نباشند. زیرا در چنین حالاتی احساس سوزش بسیار شدیدی خواهید داشت.

۱۷) در برابر خورشید از لب‌های خود محافظت کنید!

همانطور که در مقاله‌ی چرا باید ضدآفتاب را در روتین روزانه‌ی خود قرار دهیم؟ گفتیم که پوست ما در مقابل آفتاب آسیب پذیر است و لب‌ها نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. استفاده‌ی روزانه از ضد‌آفتاب‌های دارای SPF15 یا بالاتر حتی در روز‌های ابری ضروری می‌باشد. این کار روند پیری لب را کاهش می‌دهد. دقت کنید که بالم لب‌ یا ضدآفتاب مناسب لب‌ها را باید ۱ ساعتی یکبار تجدید کنید.

خلاصه‌ی کلام

در این مقاله با ۱۷ روش موثر و کاربردی یاد گرفتیم که چگونه می‌توانیم از لب‌های خود مراقبت کنیم. فراموش نکنید لب‌ها عضو مهمی از صورت‌ شما هستند و تاثیر بسیاری در ظاهر و زیبایی‌تان دارند. اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید لب‌هایتان دچار خشکی، زخم و ترک‌خوردگی نخواهند شد. همچنین می‌توانید از پیج اینستاگرام ما دیدن و از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X