معرفی انواع بیماری‌های پوستی + علائم و نشانه‌ها - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

معرفی انواع بیماری‌های پوستی + علائم و نشانه‌ها

معرفی انواع بیماری‌های پوستی

علت به وجود آمدن انواع بیماری‌های پوستی چیست؟ چرا دچار بیماری پوستی می‌‌شویم؟ آیا بیماری‌های پوستی دائمی هستند یا موقت؟ به طور کلی پوست یکی از حساس‌ترین اعضای بدن می‌باشد. برای اینکه پوستی زیبا و سالم داشته باشیم باید به صورت ویژه از آن مراقبت کنیم.

علائم بیماری‌های پوستی در هر فرد متفاوت و متنوع هستند. برخی از این علائم با وجود اینکه بی‌ضرر هستند اما فرد را آزار می‌دهند. در مقابل بعضی از نشانه‌های بیماری بسیار خطرناک و فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. به هر حال برخی از علائم پوستی می‌توانند یک هشدار برای فرد باشند که در صورت عدم توجه به آن‌ها باعث زخم یا مشکلاتی از این دسته شوند.

اگر می‌خواهید تا حدی با انواع بیماری‌های پوستی، علائم و راه درمان آن‌ها آشنا شوید ادامه این مقاله را از دست ندهید چرا که الا تصمیم گرفته‌است راهنمای شما در این مسیر باشد:

انواع بیماری‌های پوستی و علائم آن‌ها

آلرژی‌ها، مواد تحریک کننده، شرایط ژنتیکی، مشکلات سیستم ایمنی بدن و برنامه‌ی غذایی نامناسب عوامل تاثیر گذار در ایجاد انواع بیماری‌های پوستی هستند.

۱) آکنه

آکنه نوعی اختلال است که روی غده‌های چربی پوست و فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد. آکنه‌ها عموما روی صورت، گردن، شانه‌ها، قفسه‌ی سینه و بخش فوقانی کمر به وجود می‌آید. در برخی موافق آنکه‌ها بسیار دردناک هستند و در صورتی که درمان نشوند جای آن‌ها به صورت زخم باقی خواهد ماند.

علت به وجود آمدن آکنه

در حال حاضر پزشکان دقیق نمی‌دانند علت به وجود آمدن آکنه چه می‌باشد اما چندین عامل مرتبط با آن را معرفی کرده‌اند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

افزایش هورمون آندوژن یا همان هورمون جنسی مردانه یکی از عوامل آکنه می‌باشد. همچنین پزشکان بر این باور هستند که اگر والدین‌تان دارای آکنه باشند به احتمال زیاد شما هم به آن مبتلا خواهید شد. محققان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که افراد بین ۱۱ تا ۳۰ سالگی عموما دارای آکنه هستند.

ظاهر آکنه‌ها به چه صورت است؟

هر بیماری نشانه و ظاهری دارد که علائم آکنه به صورت زیر است:

  • جوش‌های سر سفید یا منافذ بسته
  • جوش‌های سر سیاه یا منافذ باز
  • برجستگی‌های کوچک و قرمز یا پاپول
  • توده‌های جامد، بزرگ، دردناک و غده مانند
  • توده‌های دردناک، قرمز و چرکی در زیرپوست یا ضایعات کیستیک

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

با تشخیص آکنه و مراقبت از آن (به عنوان مثال رعایت روتین پوستی، رژیم غذایی درست) می‌توانید تا حدی آن را کنترل کنید. اما اگر وجود آن‌ها شما را اذیت می‌کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دقت داشته‌باشید با دارو‌های شیمیایی خود درمانی نکنید و آن‌ها را حتما با نسخه‌ی پزشک مصرف کنید.

۲) پسوریازیس یکی دیگر از انواع بیماری‌های پوستی!

پسوریازیس یکی از انواع بیماری‌های پوستی خود ایمنی مزمن می‌باشد. این بیماری سبب می‌شود تا سلول‌های پوستی سریع‌تر از حالت طبیعی تکثیر و تولید شوند. با برخی از درمان‌ها می‌توانید جلوی این بیماری را بگیرید. اگر این بیماری را دارید به احتمال زیاد به بعضی از بیماری‌های زیر نیز دچار هستید:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • آرتریت پسوریاتیک

چرا دچار پسوریازیس می‌شویم؟

همانطور که گفته شد این بیماری خود ایمنی مزمن می‌باشد. در این بیماری گلبول‌های سفید به نام سلول‌های T آنقدر فعال می‌شوند که سایر واکنش‌های ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از علل آن موارد زیر می‌باشند:

  • ژنتیک (سابقه‌ی خانوادگی)
  • عفونت
  •  استرس
  • تغییر آب‌وهوایی که باعث خشکی پوست شود
  • دارو‌های خاص
  • زخم پوستی (مانند بریدگی‌ها، خراش یا آفتاب سوختگی)

چگونه پسوریازیس را تشخیص دهیم؟

پسوریازیس باعث ایجاد لکه‌های پوستی ضخیم و قرمز می‌شود به طوریکه بیمار احساس خارش و درد می‌کند. این لکه‌ها در هر جای بدن حتی در ناحیه تناسلی، دهن و ناخون‌ها ظاهر می‌شوند. تشخیص این بیماری دشوار است زیرا مانند دیگر بیماری‌های پوستی بنظر می‌رسد. اصولا با نمونه برداری و بررسی نمونه‌ای از پوست، پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد.

درمان پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس چندین نوع درمان دارد. پزشکان با توجه به محل بیماری و نوع بیماری بهترین درمان را در نظر می‌گیرند.

به طور کلی پسوریازیس سه درمان زیر را دارد:

درمان موضعی: استفاده از کرم‌ها و پماد‌هایی مانند ویتامین D3، رتینوئید‌ها و …

نور درمانی یا فتوتراپی: این درمان به این صورت است که اشعه‌ی فرابنفش به اندازه‌ی تعیین شده روی پوست تابیده می‌شود.

درمان سیستمیک: این درمان شامل دارو‌هایی است که پزشک تجویز می‌کند.

۳) لک و پیس

یکی دیگر از انواع بیماری‌های پوستی لک و پیس می‌باشد. این بیماری رنگدانه‌های پوست را از بین می‌برد. به این صورت که سلول‌های پوستی که رنگدانه تولید می‌کنند، مورد حمله قرار گرفته و از بین می‌روند. به همین علت رنگ پوست به شیری یا سفید تغییر می‌کند. این بیماری دو نوع دارد: نوع اول ویتیلیگو عمومی که رایج‌ترین نوع این بیماری است. نوع دوم ویتیلیگو سگمنتال که به ندرت افراد دچار آن می‌شوند.

علت به وجود آمدن لک و پیس

علت این بیماری هنوز مشخص نشده‌است. اما برخی محققان می‌گویند که لک و پیس می‌تواند در دسته‌ی بیماری‌های خود ایمنی قرار بگیرد. ناگفته نماند در برخی موارد آفتاب سوختگی، استرس یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌تواند علت بروز این بیماری باشد.

علائم و تشخیص لک و پیس آسان است!

نشانه‌ی اصلی لک و پیس از بین رفتن رنگ طبیعی پوست یا همان رنگدانه‌هاست. این لکه‌ها در هر نقطه از بدن ممکن است ظاهر شوند اما عموما ابتدا روی آرنج دست، پا و صورت دیده می‌شوند. همچنین در مناطقی که لک و پیس ایجاد می‌شود، رنگ مو سفید می‌شود. اگر این اتفاق روی پوست سر، مژه‌ها و ابرو بیوفتد، سریع می‌توان آن را تشخیص داد. این بیماری به دهان و بینی هم رحم نمی‌کند و در برخی از موارد در غشای داخلی دهان و بینی دچار لک و پیس می‌شوند.

برای تشخیص این بیماری اصولا پزشکان یک معاینه‌ی کلی جسمی انجام می‌دهند. البته برخی از آن‌ها از لامپ وود استفاده می‌کنند. لامپ وود دارای اشعه‌ی فرا بنفش است. همچنین از آن‌ جا که احتمال داده می‌شود این بیماری خود ایمنی است، پزشکان آزمایش خون شخص را نیز بررسی می‌کنند.

درمان لک و پیس

برای درمان این بیماری در ابتدا از داروها و یا کرم‌های دارویی مانند مهار کننده‌ی کلسینورین استفاده می‌کنند. در مرحله‌ی بعد پزشکان فتوتراپی (نور) را در برنامه‌ی درمانی فرد قرار می‌دهند و در آخر اگر دچار نوع دوم این بیماری شده‌باشید، پزشکان از پیوند پوست کمک می‌گیرند. پیوند پوست به این صورت است که از یک ناحیه‌ی سالم بدن به ناحیه‌ای که دچار این بیماری شده‌است پیوند می‌دهند.

با درمان این بیماری، سرعت روند رشد آن یا کاهش پیدا می‌کند یا متوقف می‌شود. به طور کلی افراد کمی به مرحله‌ی دوم یا سوم درمان رسیده‌اند. این بیماری عموما با دارو و کرم‌های دارویی کنترل می‌شود.

۴) اگزما، از انواع بیماری‌های پوستی که به سادگی درمان می‌شود

این بیماری باعث التهاب و تحریک پوست می‌شود. حدود ۱۰ تا ۲۰ در صد نوزادان و ۳۰ درصد از بزرگسالان جهان به این اگزما دچار هستند.

علت اگزما

علت این بیماری نیز هنوز مشخص نشده‌است! عوامل متعددی وجود دارد که احتمال می‌رود باعث این بیماری شوند. به عنوان مثال گرمای بیش از حد، تماس با مواد و اجسام زبر و خشن، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی (شوینده‌ها) باعث شیوع این بیماری می‌شوند.

علائم و تشخیص اگزما چگونه است؟

مهم نیست کجای بدن دچار اگزما شده‌باشد. این بیماری همواره با خارش همراه است. اصولا خارش قبل از ظهور ضایعه‌های پوستی شروع می‌شود. اما در ابتدا این ضایعه‌های پوستی بیشتر در آرنج‌ها، پشت زانوها، صورت و مچ دست نمایان می‌شوند. مناطق آسیب دیده‌ی پوست معمولا قرمز، پوسته پوسته و خشک هستند. اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بگوییم افرادی که پوست روشن و به عبارتی پوستی سفید دارند، اگر دچار این بیماری شده‌باشند در ابتدا پوست‌ آن‌ها قرمز و سپس قهوه‌ای می‌شود و در افرادی که پوست تیره دارند، اگزما باعث می‌شود مناطقی که تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند تیره‌تر حالت معمولی پوست شوند. اصولا پزشکان با چندین سوال متوجه می‌شوند شما اگزما دارید یا خیر.

اگزما درمان دارد یا خیر؟

پیشگیری بهتر از درمان است. در ابتدا باید بگوییم شما با مراقبت درست از پوست خود می‌توانید از این مبتلا شدن به‌ این بیماری جلوگیری کنید. اما اگر به آن دچار شدید کافیست از آبرسان و مرطوب‌کننده‌ی مخصوص پوستتان استفاده کنید. در بخش مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های الا می‌توانید محصول مناسب پوست‌تان را پیدا کنید.

۵) کهیر

این بیماری ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا خود را نشان دهد.به همین علت این بیماری را مزمن می‌دانند. برجستگی‌ها و ورم‌های مایل به قرمز  نشان‌ دهنده‌ی کهیر می‌باشند. این بیماری می‌تواند برای فرد مبتلا ناراحت‌کننده باشد چرا که در زندگی او تداخل ایجاد می‌کند. نگران نباشید! کهیر بیماری مسری نیست.

چرا به کهیر مبتلا می‌شویم؟

مواردی مانند عفونت، گرما یا سرما، حشرات، فشار عصبی، نور خورشید، ورزش، الکل و پوشیدن لباس تنگ سبب می‌شوند تا به این بیماری آزار دهنده مبتلا شویم.

اما سیستم ایمنی بدن، آلرژی و ژنیتیک هم در بروز این بیماری بی‌تاثیر نیستند.

کهیر با این علائم خودش را نشان می‌دهد!

  • بهبود برجستگی‌ها و ورم‌های قرمز بیشتر از ۶ هفته طول می‌کشد.
  • خارش
  • متورم شدن لب‌ها، پلک‌ها یا گلو

دقت داشته‌باشید که کهیر ممکن است محو شود و دوباره ظاهر شود. ورزش، گرما و استرس از عوامل مهم تشدید کهیر می‌باشند.

کهیر درمان می‌شود!

استفاده از قرص‌های ضد حساسیت اولین قدم برای درمان کهیر می‌باشد. اما اگر کهیر با این دسته از قرص‌ها درمان نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. موارد زیر راه‌های درمانی دیگری است که ممکن است با توجه به شدت بیماری پزشک آن‌ها‌ را انتخاب کند.

  • تجویر مسدود کننده‌ی H2 مانند رانیتیدین و …
  • داروهای ضد افسردگی
  • سرکوب ‌کننده‌های ایمنی

۶) یکی دردناک‌ترین انواع بیماری‌های پوستی، بیماری پروانه‌ای

این بیماری پوستی بسیار نادر است که باعث شکننده‌ شدن و در نتیجه تاول پوست می‌شود. این بیماری مانند دیگر بیماری‌های گفته‌شده ممکن است در هر ناحیه از بدن ظاهر شود. همه‌‌ی افراد می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، حتی تاثیر آن روی زن‌ها و مرد‌ها نیز یکسان است. در مواردی که بیماری پروانه‌ای شدت پیدا کند تاول در داخل بدن (مری، روده، معده، مثانه، دستگاه تناسلی و…) نیز ایجاد می‌شود.

علت ایجاد بیماری پروانه‌ای چیست؟

به ارث بردن یک ژن جهش یافته از والدین سبب این بیماری می‌شود. به طور کلی بدن همواره در حال تولید پروتئین‌هایی است که به اتصال قوی‌ مولکول‌های پوست کمک می‌کنند. زمانی که این جهش ژنتیکی رخ می‌دهد یکی از این پروتئین‌ها به درستی شکل نمی‌گیرد در نتیجه باعث گسیختگی و تاول روی پوست می‌شود.

 علائم بیماری پروانه‌ای (EB)

فرد مبتلا به این بیماری پوست بسیار حساسی دارد به گونه‌ای که با لمس ملایم پوست ممکن است پوست تاول بزند. علائم و نشانه‌های بیماری پروانه‌ای در هر فرد متفاوت است اما به طور کلی موارد زیر علائم این بیماری هستند:

  • تاول روی پوست سر و اطراف چشم و بینی
  • نازک شدن پوست
  •  گسیختگی پوست
  • برجستگی‌های بسیار کوچک و سفید روی پوست
  • از بین رفتن ناخون‌های دست و پا
  • تعریق بیش از حد

اگر این بیماری به درون بدن نفوذ کرده‌باشد علائم زیر نمایان می‌شوند:

  • اگر اطراف دهن تاول بزند، مشکل در بلعیدن به وجود می‌آید.
  • تغییر صدا (صدای خشن) به علت وجود تاول در گلو می‌باشد.
  • تاول در مسیر دستگاه تنفسی سبب بروز مشکلات تنفسی می‌شود.
  • ادرار دردناک به علت تاول در مجاری ادارای است.

تشخیص بیماری پروانه‌ای

برای تشخیص ای بیماری پزشک باید یک نمونه از پوست را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

آیا بیماری پروانه‌ای درمان دارد؟

متاسفانه این بیماری درمان ندارد و تنها برای کنترل علائم و پیگیری از آن‌ها موارد زیر انجام می‌شود:

  • مدیرت درد و خارش
  • محافظت از پوست و مراقبت از تاول‌ها و زخم‌های به وجود آمده
  • درمان و جلوگیری از عفونت
  • تغذیه مناسب

پزشکان برای تسکین درد‌های ناشی از این بیماری مسکن‌ تجویز می‌کنند.

۷) بیماری روزاسه

بیماری روزاسه باعث قرمزی پوست و معمولا این قرمزی بیشتر در پوست نمایان می‌شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود ضخیم شدن پوست را به همراه دارد.

علت و علائم بیماری روزاسه

محققان و پزشکان بر این باورند که افراد این بیماری را به ارث می‌برند. برخی از آن‌ها هم می‌گویند در اثر باز و گشاد شدن رگ‌های خونی، پوست قرمز و سرخ می‌شود.

قرمز شدن مکرر پوست از علائم اصلی این بیماری است. این قرمزی اصولا در مرکز پوست ( پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه) دیده‌می‌شود. همچنین روزاسه در برخی از افراد علاوه بر قرمزی، خارش، سوزش چشم‌ها و خشکی پوست را به همراه دارد.

تشخیص و درمان روزاسه

هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. روزاسه یکی از انواع بیماری‌ها پوستی بسیار دردناک است. حتی پزشکان هم اصولا با معاینه و انجام آزمایش‌های دیگر بیماری‌ها تکیه کند. همچنین هیچ درمانی برای روزاسه وجود ندارد. آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشکان تجویز می‌کنند اصولا هفته‌ها یا شاید هم ماه‌ها طول بکشد تا تاثیر خود را بگذارند.

سایر درمان‌هایی که ممکن است تاثیر گذار باشند:

  • استفاده از ژل
  • عمل جراحی
  • درمان مشکلات چشمی که این بیماری ممکن به وجود آورد:
  • قطره‌ی چشمی
  • شست‌وشوی پلک با شامپوی بچه

نتیجه

بیماری‌های گفته‌شده تنهای بخش کوچکی از انواع بیماری‌های پوستی است که افراد ممکن است دچار آن‌ها شوند. در نتیجه سعی کنید به خوبی از پوست خود مراقبت کنید. از محصولات با کیفیت و مناسب پوست خود استفاده کنید. ناگفته نماند الا برای انواع پوست‌ها محصولاتی با کیفیت فراهم کرده‌است و با استفاده از  این محصولات می‌توانید پوست‌تان را شفاهی دهید. همچنین شما می توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما و مطالعه ی پست ها از مشاوره‌ی رایگان ادمین ها استفاده نمایید.

 

4 دیدگاه ها برای “معرفی انواع بیماری‌های پوستی + علائم و نشانه‌ها”

  1. […] مقاله‌ی معرفی انواع بیماری‌های پوستی + علائم و نشانه‌ها با جامعه‌ی کوچکی‌ از بیماری‌های پوستی آشنا شدید. […]

  2. […] مقاله‌ی معرفی انواع بیماری‌های پوستی + علائم و نشانه‌ها با جامعه‌ی کوچکی‌ از بیماری‌های پوستی آشنا شدید. […]

  3. Check out this website that teaches you 1how to get free diamonds on cooking fever

    u3iauds11
    This game is a whole lot more fun when you have as many diamonds as you could ever want.If you like mobile games like this you need to check out the link above

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X