میلیا چیست؟ + علت به وجود آمدن و راه‌های درمان آن - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

میلیا چیست؟ + علت به وجود آمدن و راه‌های درمان آن

میلیا چیست؟ + علت به وجود آمدن و راه‌های درمان آن

اگر این مقاله را می‌خوانید به احتمال زیاد دچار میلیا شده‌اید. میلیا، لک‌های کوچک یا کیست‌هایی به رنگ پوست یا سفید و زرد هستند. این ضایعات بسیار مقاوم می‌باشند. ممکن است برایتان سوال پیش آید که ساختار این ضایعات چیست که اینقدر مقاوم هستند و به سختی از زیر پوست بیرون می‌آیند؟ باید بگوییم ماده‌ی داخل این ضایعات کراتین است؛ پروتئینی که به وفور در پوست و مو یافت می‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید تا بیشتر با میلیا و راه‌های درمان آن آشنا شوید:

میلیا چیست؟

میلیا گروهی از برجستگی‌های کوچک و سفید رنگ است که روی پوست افراد در تمام سنین دیده می‌شود. به طور ساده هنگامی که کراتین پوست (ماده تولید شده توسط پوست) در لایه‌‌های زیرین به دام می‌افتد، میلیوم (یک کیست میلیا) در ریشه یا فولیکول مو یا غدد عرق تشکیل می‌شود. به بیانی ساده‌تر میلیا برجستگی‌های کوچکی است که بر اثر تجمع کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود و به یکی از این ضایعات، میلیوم گفته می‌شود. این ضایعات می‌توانند در هر نقطه از بدن به وجود بیایند؛ اما بیشتر در اطراف یا زیر چشم دیده می‌شوند. میلیا اغلب در نوزادان و هر از گاهی در کودکان و بزرگسالان ظاهر می‌شود. دقت کنید که این ضایعات را با آکنه یا منگوله‌ی پوستی (اسکین تگ) اشتباه نگیرید.

میلیا ممکن است در برخی افراد مخصوصا نوزادان به‌ خودی‌ خود از بین برود؛ ولی امکان دارد برخی افراد مجبور به برداشتن آن‌ها شوند. هنگامی که میلیا به چشم نزدیک است، برای جلوگیری از ایجاد مشکل در میدان دید‌، ممکن است به ملاحظات ویژه‌ای نیاز باشد.

وجود میلیا جای نگرانی ندارد؛ زیرا در خیلی از موارد با درمان خانگی و بدون هیچ درد و زخمی، به‌راحتی از بین می‌رود.

علت به وجود آمدن میلیا چه می‌باشد؟

متخصصان هنوز نتوانسته‌اند به طور قطع علت به وجود آمدن آن را بفهمند؛ زیرا هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که چرا میلیا در برخی افراد ظاهر می‌شود، اما در برخی نه. به عنوان مثال این عارضه در برخی افراد به واسطه‌ی تروما (ضربه و آسیب) یا عمل جراحی زیبایی اتفاق می‌افتد؛ اما همه‌ی افرادی که عمل زیبایی انجام می‌دهند دچار میلیا نمی‌شوند. در نتیجه نمی‌توان گفت علت حتمی آن می‌باشد.

اما به طور کلی میلیا در نوزادان و کودکان بسیار رایج‌ است. در واقع، میلیا ۴۰ تا ۵۰ درصد از نوزادان را درگیر می‌کند. همچنین در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که میلیا به‌ویژه در خانم‌های مسن رایج‌تر است.

برخی افراد بعد از آسیب‌دیدگی پوستی دچار میلیا می‌شوند. در موارد نادر، ممکن است بعد از استفاده‌ی داروهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها، فرد روی پوست خود میلیا را مشاهده کند.

چگونه میلیا را تشخیص دهیم؟

همانطور که گفتیم این عارضه اصولا با آکنه و اسکین تگ اشتباه گرفته می‌شود. در نتیجه در برخی از موارد برای تشخیص آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

انواع میلیا

عارضه‌ی گفته شده بر اساس سن افراد در زمانی که روی پوست دیده شده‌اند یا علت گسترش آن دسته‌بندی می‌شود:

میلیا اولیه: نوع اول از محبوس شدن کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. این نوع میلیا بر روی صورت هر دو گروه نوزادان و بزرگسالان تشکیل می‌گردد.

میلیا ثانویه: نوع دوم این عارضه از نظر شکل و ظاهر همانند میلیای اولیه می‌باشد؛ ولی علت بروز آن مسدود شدن منافذ پوست بر اثر آسیب‌های پوستی مثل تاول است.

چگونه می‌توانیم میلیا را درمان کنیم؟

ممکن است این عارضه بدون هیچ درمانی و طی چند ماه برطرف ‌شود. اکثر افرادی که در نوزادی روی صورت‌شان میلیا دارند، دیگر اثری از آن نمی‌بینند. با این وجود، همیشه این‌گونه نیست و استاندارد معینی برای درمان آن وجود ندارد. هرچند میلیا مضر نیست، ولی بسیاری از افراد نگرانی‌هایی در زمینه‌ی زیبایی زیر چشم و صورت خود دارند.

فراموش نکنید که نباید یک میلیوم را همانند یک آکنه فشار دهید. این کار باعث تحریک پوست شده و از آنجا که میلیا ساختاری مقاوم دارد می‌تواند به پوست حساس اطراف آن آسیب وارد کند.

اکثر درمان‌های میلیا، شامل لایه‌برداری ملایم یا لایه‌برداری شیمیایی است؛ اما حتما قبل از استفاده‌ی آن‌ها، مخصوصا برای پوست اطراف چشم، با پزشک مشورت کنید.

راه‌های درمان این عارضه:

استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی

ممکن است با استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی بتوانید میلیا‌ی روی پوست‌تان را برطرف کنید. اما فراموش نکنید که برای استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی به ویژه برای پوست اطراف چشم، با متخصص پوست مشورت کنید.

اصولا در لایه‌بردارهای شیمیایی ترکیبات زیر وجود دارد:

  • لاکتیک اسید
  • گلیکولیک اسید
  • سالیسیلیک اسید

تخلیه آن با سوزن

این روش می‌تواند برای افرادی که به میلیا دچار هستند، بسیار کارساز باشد. روش استفاده از سوزن به این صورت می‌باشد که متخصص پوست ممکن است با استفاده از تکنیک‌های خاصی بتواند میلیای زیر چشم را از بین ببرد. تخلیه میلیوم فرآیند رایجی است که در آن متخصصان برای برداشتن پوستِ روی کیست، از سوزن یا چاقوی کوچک جراحی استفاده می‌کنند. پزشک با باز کردن منفذ پوست کراتین حبس شده را خارج می‌کند و سپس برای جلوگیری از بازگشت میلیا باید اقداماتی را انجام دهید.

استفاده از لیزر

در روش سایش لیزری، متخصص پوست از لیزر کوچکی برای باز کردن منفذ پوست استفاده می‌کند.

سرما درمانی

در برخی افراد این روش می‌تواند بسیار کارآمد باشد. در این روش از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن این عارضه استفاده می‌شود. ولی از آنجایی که پوست زیر چشم حساس است، شاید این روش بهترین گزینه نباشد؛ زیرا ممکن است علاوه بر درد، با زخم و تغییر رنگ پوست نیز همراه شود.

در ادامه چند روش خانگی را هم با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

چندان نگران درمان میلیا نباشید، چرا که در بیشتر مواقع پس از مدتی خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما ممکن است این عارضه در زیر چشم شما آزاردهنده باشد. پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا روش‌های خانگی زیر را امتحان کنید.

استفاده از لایه‌بردارهای ملایم

همانطور که گفتیم میلیا به دلیل وجود کراتین بیش از حد، در زیر چشم ایجاد می‌شود. می‌توانید به‌آرامی با حوله‌ی نرم یا لیف گرم، ناحیه‌ی درگیر را لایه‌برداری کنید و از شر سلول‌های مرده‌ی پوست خلاص شوید. این کار باعث می‌شود تا کراتین محبوس‌شده به سطح پوست بیاید.

معجزات بخار درمانی

در حمام پر از بخار، دوش آب گرم بگیرید. با این کار، نوعی بخار درمانی خانگی برای صورت خود ایجاد ‌‌‌می‌کنید.

آن را دست‌کاری نکنید

ممکن است به نظر متناقض بیاید؛ اما دست‌کاری نکردن و عدم تحریک برجستگی‌های میلیا علاوه بر تسریع بهبود آن‌ها، از احتمال عفونت و زخم نیز جلوگیری می‌کند.

اگر میلیا دارید و می‌خواهید آرایش کنید…

سعی کنید از محصولات آرایشی ضد حساسیت و سبک استفاده کنید. منظور از محصولات آرایشی ضد حساسیت، محصولاتی‌ست که منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند. چرا که پوشاندن این عارضه با لایه‌ای سنگین از مواد آرایشی باعث جلوگیری از روند طبیعی ریختن سلول‌های پوستی می‌شود و در نتیجه منافذ بسته‌شده می‌توانند کراتین را زیر پوست حبس کنند.

چگونه می‌توانیم از ایجاد میلیا در دور چشم جلوگیری کنیم؟

اگر به صورت مداوم در اطراف چشم‌هایتان میلیا ظاهر می‌شود پیشنهاد می‌کنیم راه‌های زیر را امتحان کنید:

از کرم دور چشم استفاده کنید!

اکثر افراد فکر می‌کنند فقط زمانی که میلیا در اطراف چشم‌هایشان ظاهر شد باید از کرم دور چشم استفاده کنند، اما این تفکر اشتباه‌ است. درست است که یکی از کارایی‌های آن از بین بردن چین‌وچروک می‌باشد، اما برای مرطوب نگه داشتن دور چشم باید از کرم مخصوص دور چشم استفاده کنید.

از مکمل‌های خوراکی کمک بگیرید!

پوست برای آنکه سالم و شاداب باشد به برخی از ویتامین‌ها نیاز دارد. اما اگر نگران هستید که از طریق رژیم غذایی ویتامین کافی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از مکمل‌های خوراکی کمک بگیرید.

به عنوان مثال ویتامین E و ویتامین‌های گروه B می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

پیشنهاد الا اسکین برای شما

کرم دور چشم سیلیسیوم (Silicium Eye Cream)

در این محصول ترکیبی از کافئین، ویتامین B3، سیلیسیوم و اسید هیالورونیک وجود دارد که علاوه بر تاثیر شگفت‌انگیزی که دارد به خوبی پوست‌تان را آبرسانی و تغذیه می‌کند و اثرات ناشی از خستگی را از بین می‌برد و جانی دوباره به چشمان شما می‌بخشد.

دور چشم اکلادو Wrinkly eye cream

این محصول در کنار محافظت و آبرسانی قوی پوست و درمان چروک، تیرگی و گود رفتگی دور چشم را نیز به طور کامل درمان می‌کند. همچنین در ترکیب این محصول ویتامین B3 وجود دارد که همانطور گفتیم، برای از بین بردن میلیا بسیار مفید است.

خلاصه‌ی کلام

در این مقاله به طور کامل شما را با عارضه‌ی میلیا آشنا و راه‌های درمان آن را با هم بررسی کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام الا اسکین از مشاوره‌ی رایگان ما بهره‌مند شوید.

تگ ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X