همه چیز در مورد نور درمانی یا فتوتراپی - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

همه چیز در مورد نور درمانی یا فتوتراپی

همه چیز در مورد نور درمانی یا فتوتراپی

نور درمانی یا فتوتراپی چیست؟ اگر تا به حال با آکنه دست و پنجه نرم کرده‌اید، حتی اگر بسیار خفیف باشد، احتمالا انواع کرم‌ها، درمان‌های لکه بینی، حتی سرکه سیب و … را امتحان کرده باشید. اما گاهی اوقات، آکنه مهمان ناخواسته‌ای است که از رفتن خودداری می‌کند، مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنید تا از شر آن خلاص شوید. اما اگر اهل اینترنت باشید، به احتمال زیاد با ماسک‌های ال‌ای‌دی علمی-تخیلی مواجه شده‌اید که شبیه ماسک‌های مرد آهنی هستند، اما افراد مشهوری مانند کارداشیان‌ها از آن استفاده می‌کنند. این جدیدترین روش مراقبت از پوست است که  توسط متخصصان پوست و بیوتی‌تراپیست‌ها برای درما تبلیغ می‌شود، نور درمانی LED است.

یک روش مراقبت از پوست که برای به حداقل رساندن چین و چروک، آکنه، لکه‌های تیره و جای زخم استفاده می‌شود، این درمان با استفاده از نور LED برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از صورت کار می‌کند. در اصطلاح فنی‌تر، این فرآیند فتوتراپی نامیده می‌شود و بله، نور درمانی می‌تواند برای درمان شیوع خفیف تا متوسط ​​آکنه استفاده شود.

در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا با این روش درمانی بیشتر آشنا شوید:

نور درمانی یا فتوتراپی چیست؟

نور درمانی یک درمان زیبایی غیر تهاجمی است که از طول موج‌های مختلف انرژی نور استفاده می‌کند. هنگامی که پوست خود را در معرض نور LED قرار می‌دهید، در عمق‌های مختلف جذب می‌شود و ترمیم سلول را تحریک می‌کند. همچنین باعث رشد سلولی می‌شود و ظاهری سالم و جوان به شما می‌دهد.

آیا نور درمانی روی آکنه تاثیر دارد؟

به منظور ترمیم پوست مستعد آکنه، از طول موج‌های مختلف نور در درمان استفاده می‌شود تا پاسخ درمانی طبیعی پوست را فعال کند. برای دستیابی به بهترین نتایج، درمان‌ها یک بار در هفته یا بیشتر تکرار می‌شوند. اساسا نحوه شکل‌گیری آکنه در منافذ شما زمانی است که چربی، کثیفی و سلول‌های مرده پوست در آن‌ها گیر کرده و باعث مسدود شدنشان می‌شود.

باکتری خاصی به نام Propionibacterium acnes که روی پوست شما زندگی می‌کند نیز می‌تواند در داخل این منافذ مسدود شده نفوذ کند. P. acnes باعث می‌شود منافذ مسدود شده به صورت برآمدگی‌هایی به نام آکنه متورم شوند. این امر بسیار ناخوشایند است اما باید بگوییم باکتری به انواع خاصی از نور حساس است و وقتی این نورها را به پوست تابیده می‌شوند، مواد خاصی تشکیل و به وجود می‌آید که سبب می‌شود باکتری‌ها از بین بروند.

نور درمانی همچنین غدد چربی را در پوست شما کوچک می‌کند، بنابراین پوست شما چربی کمتری برای مسدود کردن منافذ تولید می‌کند و که در نتیجه جوش‌های کمتری ایجاد می‌کند.

نحوه درمان آکنه با استفاده از نور درمانی

بله، چیزی که شنیدید درست است! بنابراین اگر فکر می‌کنید راه حل سریع برای درمان آکنه این است که ساعت‌های طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرید، سخت در اشتباهید! درست است که اشعه‌ی ماورا بنفش خورشید آکنه را از بین می‌برد، اما همچنان می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث سرطان شود.

در عوض، نور درمانی یا فتوتراپی که شامل طول موج‌های مشخصی از نورهای آبی یا قرمز است را جایگزین این روش کنید. این روش‌های درمانی نوری تمام باکتری‌های ایجاد کننده آکنه را بدون آسیب رساندن به پوست از بین می‌برند.

تفاوت نور قرمز و آبی برای آکنه

طول موج‌های مختلف نور، از جمله نور آبی و قرمز در اعماق مختلف به پوست نفوذ می‌کند. این نفوذ ممکن است باعث ایجاد فرآیندهای بیولوژیکی شود که به جوانسازی و التیام پوست کمک می‌کند. وقتی صحبت از نور قرمز به میان می‌آید، نور قرمز سلول‌های فیبروبلاست پوست را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث سنتز کلاژن می‌شود.

پروتئین کلاژن به مقدار زیادی در بافت پوست یافت می‌شود و به بهبود اسکارها و پوست آسیب دیده کمک می‌کند. در نتیجه، نور LED قرمز ممکن است به کاهش اسکار آکنه و همچنین علائم پیری مانند چین و چروک کمک کند. نور قرمز همچنین به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

و اما در مورد نور آبی؟ نور آبی فعالیت غدد چربی را که غدد کوچک تولیدکننده چربی در پوست هستند، کاهش می‌دهد. به دلیل کاهش فعالیت، غدد، چربی کمتری تولید می‌کنند و به طور بالقوه علائم را کاهش می‌دهند، نور آبی ممکن است در از بین بردن باکتری‌های C، آکنه‌ای که باعث التهاب می‌شود نیز موثر باشد.

نور درمانی چه فوایدی دارد؟

۱)  بدون درد است

اگر شما فردی هستید که از تصور درد دوری می‌کنید و دیدن یک سوزن حالتان را بد می‌کند، ممکن است این درمان آکنه برای شما باشد! نور درمانی راهی سریع، ملایم و بدون درد برای خلاص شدن از شر آکنه است. هیچ گونه درد یا حساسیتی که بعد از آن وجود ندارد.

۲) برای تمامی نواحی بدن می‌توانید از این روش استفاده کنید

پشت بازوهای شما آکنه دارد؟ جای نگرانی نیست فتوتراپی جدا از اینکه یک درمان عالی برای لکه‌های صورت شما است، برای از بین بردن آکنه برای تمام نواحی بدن نیز مفید است.

۳) روشی ایمن و مطمئن است!

تنها با نور LED به عنوان منبع، شما دقیقا می‌دانید که پوست خود در درمان چه چیزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که درمان ایمن و بدون بدی است.

۴) نور درمانی یک روشی همه کاره است!

از اسکار آکنه گرفته تا خلاص شدن از شر رادیکال‌های آزاد که پوست شما را پیر می‌کنند تا حتی استفاده به عنوان درمانی برای سرطان پوست و اختلالات خلقی نور درمانی یک روش همه کاره است.

۵) بسیار موثر می‌باشد!

اگر چه به نظر نمی‌رسد کرم‌های لکه‌های خود را رها کنید، چه درمان‌های توصیه‌شده توسط متخصص پوست برای آکنه‌تان!  نور درمانی در کنار سایر درمان‌های آکنه موثر است!

۶) برای همه انواع پوست مناسب است!

بله، درست شنیدید حتی اگر پوست حساسی دارید! این روش برای آکنه تقریبا بدون عوارض است و برای اکثر مردم استفاده از آن بی‌خطر است. اگر کمی نامطمئن هستید، همیشه می‌توانید با یک متخصص پزشکی در مورد آن مشورت کنید، اما کم و بیش، اگر قصد دارید آن را امتحان کنید، اینکار را امتحان کنید و معجزه‌ی این روش را ببینید.

جلسات نور درمانی باید به چه صورت باشد؟

اکنون که تقریبا مایل به بررسی نور درمانی برای آکنه هستید، بیایید در مورد آنچه در یک جلسه اتفاق می‌افتد صحبت کنیم:

۱) با یک متخصص مشورت کنید:

قبل از انجام قطعا باید با یک متخصص پوست مشورت کنید، متخصص باید تایید کند که آیا کاندید مناسبی برای این نوع درمان هستید، از چه نوع نوری استفاده ‌کند، انتظار چه چیزی را داشته باشید، و تعداد درمان‌های شما را تعیین کند.

علاوه بر این، ممکن است لازم باشد قبل از یک جلسه نور درمانی، همراه با داروهای ضد التهابی از مصرف رتینوئیدها اجتناب کنید. بهترین گزینه این است که در مورد محصولات و داروهایی که استفاده می‌کنید کاملا شفاف باشید و در مورد مراحل بعدی با متخصص پوست خود مشورت کنید.

۲) در حین درمان:

هنگامی که همه چیزهای ریز را مرتب کردید، آماده هستید! یک جلسه فتوتراپی حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. یک متخصص آموزش دیده پالس‌های دستگاه نور درمانی را به صورت دایره‌ای در قسمت‌های مختلف صورت شما اعمال می‌کند و آن را مدام تکرار می‌کند. این تقریبا مانند یک ماساژ فوق العاده فانتزی برای صورت خواهد بود و نتایج باور نکردنی هم به همراه خواهد داشت!

  ۳) بعد از انجام نور درمانی:

در حالی که پس از یک جلسه فتوتراپی برای آکنه نیازی به انتظار هیچ گونه عواقب شدیدی ندارید، ممکن است پوست شما کمی صورتی یا قرمز شود و ممکن است لایه برداری خفیفی در ناحیه تحت درمان ایجاد شود. همچنین ممکن است پوست شما حساس‌تر باشد و قطعا باید ضد آفتاب خود را تقویت کنید و تا زمانی که پوستتان بهبود می‌یابد مراقب آفتاب باشید. اما این مشکلات سریع برطرف می‌شوند و مطمئنا در کمترین زمان پوستی بدون آکنه خواهید داشت!

سوالات متداول در مورد نور درمانی برای آکنه

آیا نور درمانی خطراتی دارد؟

خوب، خبر خوب این است که نور ماورا بنفش نیست، بنابراین خطر آسیب پوست و تشعشع را به همراه ندارد. علیرغم این واقعیت که چراغ‌های ال ای دی اشعه‌های مضر UV مانند خورشید ساطع نمی‌کنند، نور درمانی همچنان می‌تواند باعث واکنش‌های رتینول شود. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید از رتینول و دستگاه نور درمانی LED خود به طور همزمان استفاده کنید، فقط باید این کار را در زمان‌های مختلف انجام دهید.

آیا می‌توانم نور درمانی در خانه انجام دهم؟

بله، می‌توانید! هنگام استفاده از یک دستگاه خانگی، پیروی از دستورالعمل‌های سازنده ضروری است. این دستگاه ها معمولا به صورت ماسکی هستند که برای چند دقیقه روی صورت قرار می‌گیرند.

برای انجام این روش در خانه این نکات را در نظر بگیرید: قبل از شروع  نور درمانی صورت خود را بشویید. آرایش خود را پاک کنید زیرا رنگدانه‌ها و میکا در محصولات زیبایی می‌توانند نور را پراکنده کنند و در نتجیه درمان شما بی‌اثر می‌شود و احتمال واکنش هم افزایش پیدا می‌کند. SPF در فونداسیون و سایر محصولات نیز می‌تواند به جلوگیری از امواج نور کمک کند.

در حالی که تحقیقات علمی آن را تایید می‌کند، آیا واقعا تاثیر دارد؟

مطالعات نور درمانی LED را با کمک به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و کاهش آکنه مرتبط دانسته‌اند، که نشان می‌دهد این درمان می‌تواند به گردش سلولی طبیعی کمک کند که مشابه استفاده از رتینول روی پوست شما است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده حتی درمان LED را به عنوان درمانی برای تبخال و زونا تایید کرده است. با این حال، برای حل کامل مشکل آکنه به چند جلسه نیاز خواهید داشت و اگر ابزاری در خانه دارید، ممکن است مجبور شوید هر روز از آن استفاده کنید.

آیا این روش درمانی برای آکنه عوارض جانبی دارد؟

مانند هر روش دیگری، فتوتراپی برای آکنه نیز مزایا و معایبی دارد. خوشبختانه، همانطور که گفتیم مزایای جانبی در این مورد بیشتر است. درمان LED می‌تواند گران باشد؛ چرا که شما به جلسات بیشتری نیاز دارید و اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید یا بیماری پوستی دارید که نیاز به درمان دارد، لزوما برایتان ایمن نیست. همچنین ممکن است فکر کنید که نور درمانی LED روزانه مفیدتر خواهد بود، اما این ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

جمع‌بندی…

همانطور که در بالا گفتیم، نور درمانی یا فتوتراپی جدیدترین روش درمانی می‌باشد که در دسته‌ی روش‌های غیر تهاجمی قرار دارد. فراموش نکنید برای مشاوره گرفتن می‌توانید از تیم متخصص الااسکین کمک بگیرید؛ برای این امر کافیست به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X