پارابن چیست که لوازم آرایش را سرطان‌زا می‌کند؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

پارابن چیست که لوازم آرایش را سرطان‌زا می‌کند؟

پارابن چیست که لوازم آرایش را سرطان‌زا می‌کند؟

همه‌ی مواد موجود در لوازم مراقبتی و آرایشی که استفاده می‌کنیم برای پوست‌مان مفید نمی‌باشند. پارابن یکی از موادی می‌باشد که در ساختار برخی مواد آرایشی و مراقبتی وجود دارد اما برای پوست ما مضر است.

به طور کلی همانطور که برایتان مهم است که در روز چه چیزی می‌خورید، باید برایتان مهم باشد که از چه ترکیباتی برای مراقبت از پوستتان استفاده می‌کنید. نیازی نیست که یک متخصص پوست و مو باشید تا بدانید کدام ماده برای پوست مضر است و کدام یک نیست! احتمالا تا کنون چیزهایی درباره پارابن شنیده‌اید. همه ما مضر بودن آن را پذیرفته‌ایم بدون آن که اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشیم. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با این ماده‌ی سرطان‌زا آشنا شوید:

پارابن چیست؟

این ماده یک گروه از مواد نگهدارنده ضد قارچ و ضد باکتری است که در تولید لوازم بهداشتی و مواد غذایی بسیار از آن استفاده می‌کنند. مشتقات و نمک‌های پارابن ساختارهای بسیاری دارند که خواص نگهدارنده بسیار خوبی نشان می‌دهند. از آن جایی که این ماده در برابر طیفی گسترده از میکروارگانیسم‌ها خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارند، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده‌ی محصولات مراقبتی و آرایشی پوست از آن استفاده می‌کنند.

مشتقات پارابن در شامپوهای مرطوب کننده‌، کرم‌های اصلاح، ژل‌های شستشو، دئودورنت زیر بغل، داروهای موضعی و تزریقی، محصولات برنزه کننده پوست‌، لوازم آرایشی، خمیر دندان و نگهدارنده مواد غذایی استفاده می‌شود.

پر کاربردترین ماده‌ی نگهدارنده!

این ماده یکی از پرکاربردترین مواد نگهدارنده در دهه‌ی ۱۹۵۰ بوده و با توجه به اینکه خواص ضد باکتری و ضد قارچی برای افزایش ماندگاری محصولات در ساختار آن‌ها از پارابن استفاده می‌کردند.

نگهدارنده‌ها یا پرزرواتیو‌ها به موادی گفته می‌شوند که برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی، دارویی یا بهداشتی در برابر آلودگی‌های میکروبی به فرمول ساخت محصول اضافه می‌شوند. معمولا برای رسیدن به اثر محافظتی مطلوب از طیف وسیعی از ترکیبات پارابن مانند اتیل و متیل در فرمول ساخت محصولات استفاده می‌شود. جالب است بدانید پارابن‌ها روی قارچ‌ها و باکتری‌های گرم  موثرتر عمل می‌کنند.

پارابن‌فری به چه معناست؟

پارابن‌ها به دلیل قیمت کم و موثر بودن تقریبا در ۸۵ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی نگرانی‌هایی که در سال‌های اخیر درباره استفاده از پارابن به وجود آمد، باعث شد بسیاری از تولید کننده‌ها محصولات بدون پارابن یا پارابن فری (paraben free) تولید و از نگهدارنده‌های دیگری استفاده کنند.

با توجه به مطالعات هر نفر روزانه با ۷۶ میلی‌گرم انواع پارابن روبرو است که ۵۰ میلی‌گرم آن در محصولات آرایشی بهداشتی، ۲۵ میلی‌گرم آن در داروها و یک میلی‌گرم آن در مواد غذایی است.

پارابن چقدر برای پوستمان خطرناک است؟

توجه به این نکته ضروری است که درصد مواد نگهدارنده در ترکیبات ساخت محصولات به طور کلی بسیار اندک است. گفتن این که آیا پارابن و مشتقاتش به طور صد درصد برای ما خطرناک هستند، دشوار است. اما در حال حاضر مواد نگهدارنده دیگری نیز وجود دارند که بهتر است جایگزین پارابن شوند.

برخی از مردم تصور می‌کنند که استفاده از محصولات طبیعی و فاقد پارابن به اندازه‌ی کافی موثر نیستند. اما دلیل اصلی استفاده از این ماده توسط تولیدکنندگان، ارزان بودن آن است. در حالی که بسیاری از مواد غیر سنتزی وجود دارند که می‌توانند جایگزین پارابن شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم محصولات فاقد پارابن را انتخاب کنید، مخصوصا اگر دارای پوست حساسی هستید به این نکته دقت کنید تا پوست‌تان دچار التهاب و قرمزی نشود.

معایب Paraben چه می‌باشد؟

برخی کارشناسان تصور می‌کنند که پارابن می‌تواند باعث افزایش احتمال سرطان سینه و ناباروری شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در بریتانیا روی ۲۰ زن انجام شد، در ۱۹ نفر آن ها اثر ۵ نوع از مشتقات پارابن در بافت پستان مشاهده شد. این تحقیق نشان داد که پارابن می‌تواند از طریق پوست نفوذ کرده و در بافت بدن باقی بماند ولی در مورد سرطان زا بودن پارابن بررسی‌ای صورت نگرفت.

در پژوهش جدیدی وجود مشتقات ماده‌ی گفته شده در ۹۹ درصد از نمونه‌های بافت سرطان پستان شناسایی شد! این تحقیق روی ۴۰ زن مبتلا به سرطان سینه انجام شد. طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش، علت این بیماری وجود ۵ نوع از مشتقات پارابن‌ها در بدن این زنان می‌باشد. برخی از متخصصان نیز بر این باور هستند که باید برای تایید این نتیجه، بافت سلولی سینه‌های سالم نیز از نظر وجود پارابن باید بررسی شود تا بتوان به طور قطع ارتباط بین پارابن و سرطان را مشخص کرد.

برخی هم بر این باور هستند که وجود دارد این است که پارابن می‌تواند عملکرد هورمون استروژن را مختل کند. زیاد شدن استروژن می‌تواند باعث افزایش تقسیم سلول‌های پستان و رشد تومور شود به همین دلیل پارابن را با سرطان سینه مرتبط می‌دانند.

عملکرد پارابن در پوست

انتخاب نوع پارابن برای محصولات بستگی به عوامل متعددی از جمله حلالیت و طیف اثر ضد میکروبی پارابن‌ها دارد. هر چه حلالیت مشتقات پارابن در فاز چربی بیشتر شود، راحت‌تر می‌تواند از بافت اپیدرم پوست به داخل بافت‌ها نفوذ کند.

وجود این ماده در بافت پستان

دئودورانت‌های زیر بغل مهم‌ترین منابع پارابن هستند ولی باید بگوییم بر اساس بررسی‌های انجام شده پارابن در بافت پستان افرادی که از این محصولات استفاده نکرده‌اند هم  دیده شده است که نشان دهنده‌ی این است که پارابن‌ها صرف نظر از محصولی که استفاده می‌کنید در بافت پستان جمع می‌شوند.

استفاده از مواد فاقد نگهدارنده

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم از بهتر محصولات ارگانیک فاقد نگهدارنده استفاده نمایید. در مورد خرید محصولات بدون نگهدارنده به خصوص مواد غذایی بدون پارابن باید حتما دقت زیادی در مورد تاریخ مصرف آن‌ها داشته باشید. محصولاتی که در مقادیر زیاد روی پوست استفاده می‌شوند مانند لوسیون بدن یا شامپو را از انواع بدون پارابن خریداری نمایید.

متخصصان هنوز نتوانسته‌اند سرطان‌زا بودن این ماده را صد در صد تایید کنند اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی بهتر است از محصولات فاقد پارابن استفاده کنید.

تاثیر این ماده روی محیط زیست!

پارابن‌ها علاوه بر انسان‌ها، روی محیط زیست هم تاثیر گذار هستند. طبق مطالعات انجام شده پارابن‌ها برای اولین بار در بدن پستانداران دریایی یافت شده است. وجود این ماده در دریا احتمالا ناشی از محصولات شوینده‌ای هستند که در سیستم فاضلاب شسته شده و در محیط رها شده‌اند.

سخن پایانی

بر اساس بررسی‌های انجام شده هر ماده‌ای که روی پوست صورت استفاده می‌کنید جذب بدن می‌شود و در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به بدنتان وارد کند. پس در هنگام خرید حتما به ترکیبات موجود در محصولاتی که انتخاب می‌کنید دقت کنید تا در دراز مدت بدن‌تان آسیب نبیند.

درباره‌ی ما

 الا اسکین نماینده‌ی معتبر محصولات پوستی اکلادو و تالگو در شهرهای بزرگی مانند تهران، کرمان و … می‌باشد. این دو برند انواع پوست‌ها و مشکلات پوستی را در نظر گرفته و در همین راستا محصولات مرغوبی را تولید کرده است. می‌توان به جرئت گفت در میان محصولات این دو برند می‌توانید محصول دلخواه خود را پیدا کنید. همچنین برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از مشاورین الا اسکین می‌توانید به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X