چرا لایه برداری روح روتین مراقبت از پوست است؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

چرا لایه برداری روح روتین مراقبت از پوست است؟

چرا لایه برداری روح روتین مراقبت از پوست است؟

لایه برداری به فرآیند جداسازی سلول‌های مرده‌ی بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست گفته می‌شود. این فرآیند از طریق لایه بردارهای شیمیایی، فیزیکی یا آنزیمی با توجه به پوست شما انجام می‌شود. نتیجه؟ بهبود ظاهر پوست، جذب بهتر محصولات مراقبتی، درخشش پوست، کاهش علائم پیری و بسیاری موارد دیگر. بله، چه کسی فکرش را می‌کرد که تجمع سلول‌های مرده‌ روی پوست دلیل بسیاری از مشکلات پوستی است؟

شاید بگویید پوست ما هر ۳۰ روز یک‌بار خود را لایه‌ برداری می‌کند؛ پس چه نیاز به این حرفا؟ خب بله درست است که ما مثل مار پوست می‌اندازیم، ولی واقعیت این است که این پروسه همیشه به بهترین نحو انجام نمی‌شود! گاهی اوقات برای از بین بردن کامل این سلول‌های تجمع‌یافته، نیاز به کمی هول دادن دارد. اینجاست که لایه بردارها وارد می‌شوند! در ادامه همه‌ی چیزهایی که لازم است بدانید، آورده شده است.

مزایای لایه برداری پوست چیست؟

  • از آن‌جایی که این فرآیند پوست شما را از شر تجمع لایه‌های مرده نجات می‌دهد، دیگر محصولات مراقبتی می‌توانند موثرتر از قبل به پوست صورت یا بدن نفوذ کنند. در غیر این صورت آن‌ها فقط روی سطح پوست‌تان می‌نشینند و هیچ‌ وقت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
  • هنگامی که قبل از اصلاح لایه برداری می‌کنید، پوست خود را از تجمعات غیر ضروری خلاص می‌کنید و به تیغ اجازه می‌دهید تا به آرامی روی پوست شما در حرکت باشد. برای یک اصلاح دقیق‌تر و اصولی‌تر نیاز است که این کار را انجام دهید.
  • لایه برداری آکنه و همچنین جوش‌های سرسیاه و سرسفید را درمان می‌کند؛ چراکه منافذ را از هرگونه کثیفی و جرم پاک می‌کند.
  • لکه‌های تیره، هایپرپیگمانتاسیون، بافت خشن و اسکارهای آکنه را درمان می‌کند؛ زیرا پوست خشک و مرده را تجزیه و به مرور زمان پوست شما را یک‌دست می‌کند. حالا دیگر لازم نیست نگران این باشید که پوست‌تان بعد از آرایش لکه‌دار به نظر برسد.
  • از آنجایی که لایه برداری جریان خون را بهبود می‌بخشد، پوست شما را شاداب و درخشان می‌کند. این فرآیند تولید کلاژن را هم تحریک می‌کند که در نتیجه باعث به تاخیر انداختن علائم پیری پوست می‌شود.

لایه بردار چیست و چه انواعی دارد؟

فقط یک راه برای لایه برداری وجود ندارد. برخی از لایه بردارها سلول‌های پوست شما را پاک و برخی آن‌ها را حل می‌کنند. بر اساس وضعیت و نوع پوست خود، می‌توانید یکی از روش‌ها را برای از بین بردن این تجمعات انتخاب کنید.

لایه برداری دستی (فیزیکی)

لایه برداری دستی شامل پاکسازی پوست با محصولات دارای بافت مانند لوفا، اسکراب (گرانول)، اسفنج، دستکش و پارچه است. این ابزارها سطح پوست را صاف یا ساییده می‌کنند و سلول‌های مرده را از بین می‌برند. این نوع لایه برداری می‌تواند پوست حساس یا مستعد آکنه را تحریک کند و باعث ایجاد التهاب شود. در مورد لایه برداری دستی باید چند نکته را در نظر داشته باشید. با هیچ ابزار لایه بردار پوست خود را به شدت اسکراب نکنید. به یاد داشته باشید که فقط آن را روی پوست خود با حرکات دایره‌ای ملایم ماساژ دهید. اگر پوست شما خشک یا حساس است از انتخاب این روش خودداری کنید. اما پوست‌های چرب منفعت زیادی از این روش می‌برند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی از روش دیگری برای رسیدن به هدف نهایی مشابه استفاده می‌کند: پوستی شاداب و سالم. این شامل استفاده از اسیدها بر روی پوست شما برای حل کردن بالاترین لایه پوست است تا سلول‌های مرده از بین بروند. این اسیدها شامل AHA (اسیدهای آلفا هیدروکسی) مانند اسید لاکتیک، گلیکولیک، سیتریک و تارتاریک هستند که لایه‌های بالایی پوست را لایه‌برداری می‌کنند تا پوست شاداب و هیدراته شود. همچنین BHAs (بتا هیدروکسی اسیدها) مانند اسید سالیسیلیک ضد آکنه که برای پاکسازی عمیق به طور کامل به پوست نفوذ می‌کنند. این روش برای پوست‌های خشک و حساس ایده‌آل است.

لایه برداری آنزیمی

این ملایم‌ترین نوع لایه برداری است. لایه بردارهای آنزیمی مانند لایه بردارهای شیمیایی، تجمع سلول‌ها را از بین می‌برند اما به شیوه‌ای ملایم‌تر و آهسته‌تر. این به این دلیل است که این لایه‌بردارها از آنزیم‌ها و آنزیم‌ها از منابع طبیعی به دست می‌آیند.

اگر اصلاً لایه برداری نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

  • تجمع سلول‌ها فقط روی سطح پوست شما نمی‌نشیند. منافذ را می‌بندد و منجر به سایر مشکلات مربوط به پوست می‌شود. لایه بردارها منافذ این سلول‌ها و دیگر تجمعات را پاک و از ایجاد آکنه‌ها، جوش‌های سرسیاه و سرسفید جلوگیری می‌کنند.
  • عدم لایه برداری می تواند باعث رشد موهای زیرپوستی شود. لایه برداری به طور معمول به از بین بردن سلول‌ها، ناخالصی‌ها و گیر نیفتادن این موها در زیر سطح پوست کمک می‌کند.
  • ممکن است متوجه تیرگی و لکه‌دار شدن پوست شوید. این در اثر آسیب خورشید، افزایش سن، هورمون‌ها و سایر عوامل خارجی که تولید سلول‌های جدید را کند می‌کنند، ایجاد می‌شود. برای خلاص شدن از شر این لایه‌های ناخواسته باید پوست خود را لایه برداری کنید.
  • در مورد آن فکر کنید. صرف نظر از کیفیت و اثربخشی بقیه‌ی محصولات مراقبت از پوست، عدم لایه برداری مانع از جذب آن‌ها به پوست می‌شود. پس چگونه از مزایای آن‌ها استفاده می‌کنید؟
  • لایه برداری نکردن اجازه می‌دهد تا میکروب‌ها و باکتری‌ها رشد کنند و این شرایط می‌تواند منجر به راش و عفونت روی پوست شود.

چگونه می‌توانم به طور طبیعی لایه برداری کنم؟

می‌توانید با اسکراب‌های خانگی پوست خود را لایه برداری کنید. اما نوع اسکرابی که برای شست‌وشوی بدن یا صورت خود انتخاب می‌کنید بستگی به نوع پوست شما دارد. عسل، ماست و پاپایا برای پوست‌های چرب؛ جو دوسر یا زردچوبه برای پوست‌های حساس؛ شکر، قهوه و جو دوسر برای پوست‌های خشک و آب‌لیمو و پاپایا برای پوست‌های مختلط عالی هستند.

آیا باید هر روز لایه برداری کنیم؟

نه! لایه برداری روزانه برای هیچ نوع پوستی توصیه نمی‌شود. درست است که لایه بردارها سلول‌های مرده‌ی پوست را جدا می‌کنند، اما لایه برداری مکرر صورت و بدن می‌تواند لایه‌های نامرئی سلول‌های محافظ پوست که سلامتی و رطوبت آن را حفظ می‌کند، از بین ببرد. لایه برداری بیش از حد می‌تواند منجر به خشکی و کم‌آبی، التهاب، پیری زودرس، پوسته پوسته شدن، قرمزی، حساسیت و پرپیگمانتاسیون شود. تعداد دفعاتی که باید هر هفته بدن و صورت خود را لایه برداری کنید به وضعیت و نوع پوست شما بستگی دارد. به طور کلی توصیه می‌شود دو یا سه مرتبه در هفته پوست را لایه برداری کنید. برای صورت، اگر نوع پوست‌تان معمولی است، می‌توانید با لایه برداری دو یا سه بار در هفته شروع کنید. حتی کسانی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند می‌توانند هفته ای دو یا سه بار لایه برداری کنند. اگر پوست شما بسیار خشک یا حساس است، بیش از دو بار لایه برداری نکنید. همین امر در مورد پوست مختلط نیز صدق می‌کند.

از چه سنی باید از لایه بردارها استفاده کرد؟

هیچ محدوده سنی خاصی وجود ندارد که برای همه اعمال شود. اگر در سنین نوجوانی هستید و متوجه شده‌اید که پوست‌تان در حال فروپاشی است، می‌توانید لایه بردارها را در برنامه‌ی خود قرار دهید. اگر دچار آکنه نشدید، می‌توانید لایه‌برداری را تا زمانی که متوجه تیرگی، لکه‌ها یا زبری روی پوست شوید، متوقف کنید.

حرف آخر

لایه برداری جایگاه ویژه‌ای در روتین مراقبت پوستی دارد و اگر به درستی انجام شود، علاوه بر کاهش مشکلات پوستی به جذب هرچه بهتر محصولات دیگر نیز کمک می‌کند. همانطور که گفتیم، سه نوع لایه برداری داریم که باید با توجه به شرایط و نوع پوست‌تان انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم به منظور حفظ سلامت پوست‌تان با متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما، از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید. الا اسکین همواره در تلاش است با معرفی بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات پوستی، شما را در مسیر داشتن پوستی سالم و زیباتر همراهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X