چگونه خورشید روند پیری پوست را تسریع می‌کند؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

چگونه خورشید روند پیری پوست را تسریع می‌کند؟

چگونه خورشید روند پیری پوست را تسریع می‌کند؟

حتما شنیده‌اید که خورشید بدترین دشمن پوست شماست. خب درست شنیدید! همین اول باید بگویم که بله، خورشید روند پیری پوست را تسریع می‌کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، بدون اقدامات محافظتی موثر در برابر آفتاب، می‌تواند برای پوست شما مضر باشد؛ زیرا اشعه ماوراء بنفش خورشید تهدیدات متعددی برای سلامت پوست شما ایجاد می‌کند. آیا می‌دانستید دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که آسیب زیادی به پوست شما وارد می‌کند؟ اشعه UVA باعث برنزه شدن، چین و چروک و سایر علائم پیری زودرس پوست می‌شود، در حالی که اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی و سرطان پوست می‌شود.

هنگامی که پوست شما بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد این اتفاقی‌ست که می‌افتد:

لکه‌دار شدن و آفتاب‌سوختگی

هنگامی که پوست شما در تماس با نور خورشید قرار می‌گیرد، ملانوسیت‌های آن ملانین تولید می‌کنند تا از آسیب‌های خورشید محافظت کنند. واکنش شیمیایی حاصل باعث ایجاد رنگدانه‌هایی می‌شود که پوست شما را تیره می‌کند و باعث برنزه شدن آن می‌شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و می‌تواند باعث هیپرپیگمانتاسیون شود که خود را به شکل لکه‌های تیره نشان می‌دهد. هنگامی که بیش از آنچه ملانین موجود در پوست شما می‌تواند از شما محافظت کند، در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرید، دچار آفتاب سوختگی می‌شوید که این منجر به رنگ شدن سلول‌های پوست شما می‌شود.

خطوط ظریف و چین و چروک؛ نشانه‌های پیری پوست

فاکتورهای رشد اپیدرمی، التهاب را التیام می‌بخشد و برای پوست سالم حیاتی است. آنها به تولید کلاژن، الاستین و فیبروبلاست‌ها کمک می‌کنند که این باعث بازسازی پوست می‌شود. اما، اشعه ماوراء بنفش می تواند این عوامل رشد اپیدرمی را از بین ببرد. این منجر به تشکیل خطوط ریز، چین و چروک و سایر علائم پیری زودرس می‌شود، زیرا تولید پروتئین ضروری در پوست کاهش می‌یابد.

لکه‌های پیری

کک و مک زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های تولید کننده رنگدانه پوست (ملانوسیت‌ها) آسیب ببینند که منجر به بزرگ‌ شدن لک می‌شود. کک و مک‌های بزرگ‌تر که به عنوان لکه‌های پیری نیز شناخته می‌شوند، معمولاً در پشت دست‌ها، سینه، شانه‌ها و بازوها ظاهر می‌شوند. در حالی که لکه‌های پیری اغلب در افراد مسن دیده می‌شوند، مهم است که توجه داشته باشید این لکه‌ها مربوط به سن نیستند، بلکه در واقع نتیجه‌ی آسیب‌های ناشی از نور خورشید هستند.

پیری پوست در اثر تجزیه کلاژن

اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث شکسته شدن کلاژن با سرعت بسیار سریع شود. این ماده به درم (لایه میانی پوست) نفوذ می‌کند و باعث تجمع غیر طبیعی الاستین می‌شود. این الاستین‌های انباشته شده، آنزیم‌هایی تولید می‌کنند که با گذشت زمان ضعیف می‌شوند و در نهایت کلاژن – پدیده‌ای به نام الاستوز خورشیدی – را می‌شکنند و «اسکار خورشیدی» ایجاد می‌کنند. قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث تسریع ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست و تغییر رنگ می‌شود. همچنین می‌تواند باعث نازک شدن دیواره رگ‌های خونی شود که منجر به کبودی آسان و رگ‌های عنکبوتی (تلانژکتازی) روی صورت می‌شود.

سرطان پوست

اشعه ماوراء بنفش یکی از تولیدکنندگان اصلی رادیکال‌های آزاد است. هنگامی که پوست دچار التهاب می‌شود، رادیکال‌های آزاد شروع به تشکیل شدن می‌کنند و خیلی سریع تکثیر می‌شوند. در نتیجه در طول مسیر به سلول‌های پوست شما آسیب می‌رسانند. رادیکال‌های آزاد نه تنها تعداد آنزیم‌هایی که کلاژن را تجزیه می‌کنند افزایش می‌دهند، بلکه مواد ژنتیکی سلول را نیز به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که می‌تواند منجر به سرطان شود. سه نوع اصلی سرطان پوست عبارت‌اند از ملانوم، کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی. همه‌ی انواع سرطان پوست کشنده نیستند. برخی از آن‌ها قابل درمان هستند. با این حال روند درمان می‌تواند بسیار دردناک باشد و زخم‌های دائمی را در نواحی تحت تاثیر سرطان باقی بگذارد.

بی‌اثر کردن محصولات ضد پیری

آسیب UV با مزایای آنتی اکسیدان‌ها، پپتیدها، سرامیدها و سایر مواد موجود در محصولات ضد پیری مقابله می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود حتی پس از استفاده از محصولات ضد پیری، از کرم ضد آفتاب با فرمول SPF استفاده کنید تا با روند پیری پوست مقابله شود.

پیشنهاد الا اسکین برای جلوگیری از پیری پوست

ضد آفتاب پیلینگ مرین تالگو

این ضدآفتاب به هیچ‌وجه چرب نیست و باعث ایجاد جوش نمی‌شود. به خوبی از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند. می‌توانید با خیال راحت از آن برای بیس میکاپ روزانه‌ی خود استفاده کنید؛ چراکه رد سفید روی پوست باقی نمی‌گذارد. مناسب برای انواع پوست است و به شدت برای کسانی که پوست‌شان به مراقبت ویژه در برابر آفتاب نیاز دارد، توصیه می‌شود.

ضد آفتاب اکلادو

ضد آفتاب اکلادو دارای SPF50 می‌باشد و برای انواع پوست، حتی پوست‌های حساس یا خیلی چرب و مستعد آکنه هم مناسب است. از پوست در برابر انواع اشعه‌ها محافظت می‌کند. محتویات مغذی این ضد آفتاب پوست را مرطوب نگه می‌دارد. به راحتی جذب می‌شود و حالت چسبناکی بر روی پوست باقی نمی‌گذارد. حاوی عصاره‌های گیاهی است و پوست را تسکین می‌دهد. علاوه بر این از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی نهایی

ما نمی‌توانیم به طور کلی به جنگ پیری پوست برویم! اما می‌توانیم با اقداماتی موثر، این روند را کند کنیم. اشعه‌های خورشید می‌توانند به پوست‌تان آسیب‌های متعددی وارد کنند. برای مثال سرطان پوست، لکه‌های پوستی، چین و چروک و … . مهم‌ترین ابزار شما برای مقابله با این مشکلات، ضد آفتاب است. پس تحت هر شرایطی در طول روز استفاده و آن را تجدید کنید. این محصول شگفت‌انگیز می‌تواند اکسیر جوانی شما باشد!

امیدواریم این مطلب تا حدودی شما را در مورد تاثیر خورشید بر روند پیری پوست آگاه کرده باشد. حتما سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید. توصیه می‌کنیم به پیج اینستاگرام ما نیز سر بزنید. شما می‌توانید علاوه بر مطالعه‌ی پست‌ها و مطالب کاربردی پیج، از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها نیز بهره‌مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X