کراتینه مو چیست و آیا سلامت مو را به خطر می‌اندازد؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

کراتینه مو چیست و آیا سلامت مو را به خطر می‌اندازد؟

کراتینه مو چیست و آیا سلامت مو را به خطر می‌اندازد؟

امروزه کراتینه مو به یکی از محبوب‌ترین کارها تبدیل شده است. دلیل آن هم واضح است.. شما اگر عبارت «موی سالم و زیبا» را در گوگل سرچ کنید، تصاویری که به شما نشان می‌دهد اکثرا شامل موهایی بسیار صاف، بلند و درخشان است. در حقیقت این ویژگی‌ها، درست یا غلط، به یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی مو تبدیل شده‌اند.

کراتینه مو یکی از روش‌هایی‌ست که موهایی بسیار صاف و درخشان به شما هدیه می‌دهد. اما باید بدانید که این همه‌ی ماجرا نیست! قطعا این روش هم معایب خودش را دارد و مهم است که فرد به نتیجه‌ی کاری که می‌کند آگاه باشد. در این مقاله تلاش می‌کنیم سیر تا پیاز کراتینه مو را توضیح دهیم تا با اطلاعات کافی اقدام کنید. پس با ما همراه باشید.

کراتینه مو چیست؟

قبل از اینکه در مورد این روش توضیح دهیم، ابتدا باید با کراتین آشنا شوید. به پروتئین سازنده‌ی مو، پوست بدن و ناخن‌ها کراتین می‌گویند. این ماده باعث حفاظت، عدم شکنندگی، شادابی و درخشندگی مو می‌شود. به همین خاطر اگر به هر دلیلی میزان آن در سلول‌های پوست و مو کاهش پیدا کند، منجر به خشک و وز شدن مو می‌شود و مو شادابی خود را از دست می‌دهد.

با این تفاسیر کراتینه مو روشی‌ست که در آن تارهای مو با پروتئین کراتین پوشش داده می‌شوند. در نتیجه آسیب دیدگی‌ مو بهبود می‌یابد، وز مو از بین می‌رود و نرم و لخت می‌شود. اما باید بدانید که این روش دائمی نیست و بعد از مدتی باید دوباره آن را تکرار کنید.

قبل از اقدام برای کراتینه کردن مو به چه نکاتی توجه کنیم؟

باید بدانید که هر مویی نیاز به کراتینه ندارد و ممکن است حتی باعث آسیب رساندن کامل به مو شود. پس قبل از اقدام کردن مطمئن شوید که کراتینه برای موی شما مناسب است یا خیر. افرادی که موی وز یا فر دارند بهترین گزینه هستند. همچنین به متخصص و آرایشگاه معتبر و حرفه‌ای مراجعه کنید. گاهی اوقات افرادی که صلاحیت انجام این کار را ندارند و از مواد بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، صدمات زیادی به مو می‌رسانند.

مراقبت‌های بعد از کراتینه

یکی از عواملی که می‌تواند دوام کراتینه مو را افزایش دهد، رعایت مراقبت‌های بعد از آن است. این موارد عبارت‌اند از:

  • عدم شستن مو تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت
  • استفاده از شامپوهای بدون سولفات
  • عدم بستن مو با کش یا سنجاق تا ۴۸ ساعت
  • استفاده از بالش‌های ابریشم و ساتن
  • نرفتن به استخر و دریا

ماندگاری این روش چقدر است؟

برای کراتینه مو روش‌های مختلفی وجود دارد. اعمال هر روش بستگی به مو و نیاز آن دارد که شخص متخصص می‌تواند روش مناسب برای موی شما را تشخیص دهد. به طور کلی برخی از روش‌های کراتینه‌ ماندگاری طولانی‌تری در حدود ۳ تا ۶ ماه دارند. اما برخی دیگر که فقط به رفع وز بودن مو کمک می‌کنند حدود ۲ ماه ماندگاری دارند.

مزایای کراتینه مو

قطعا نتیجه‌ی کراتینه کردن مو به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثل جنس مو، سلامت مو، کیفیت مواد و … . اما به طور کلی می‌توان به چند مزیت زیر اشاره کرد:

  • صاف و لخت شدن مو
  • براق و درخشان شدن مو
  • حالت دهی آسان
  • مراقبت کمتر
  • شانه کردن راحت مو
  • پر کردن جاهای خالی و نازک مو با پروتئین

معایب کراتینه کردن مو

جدای از مزایای گفته شده، باید بدانید که این روش معایب خودش را هم دارد و ممکن است به سلامت مو آسیب برساند:

بروز حساسیت

برخی از افراد به مواد کراتینه حساسیت نشان می‌دهند. به هر حال این روش، یک فرآیند شیمیایی‌ست و پوست و مو ممکن است دچار حساسیت و عوارض جانبی شود. خارش، سوزش، قرمزی و تورم پوست سر از جمله این عوارض هستند.

آسیب و ریزش مو

در این روش از اتوکشی استفاده می‌شود که دمای بالایی دارد. این فرآیند می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و باعث ریزش مو و نازک شدن تارهای مو شود.

سرطان

در محلول کراتین، ماده‌ای به نام فرمالدهید وجود دارد که از عوامل تحریک‌کننده‌ی سلول‌های سرطانی است. هرچقدر میزان این ماده بیشتر باشد، مو صاف‌تر و نرم‌تر خواهد شد. حرارت سشوار یا اتوی مو باعث تولید شدن بخار فرمالدهید می‌شود که خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد و می‌تواند باعث سوزش، خارش گلو و سرفه شود. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌های باردار از کراتینه کردن موها خودداری کنند و حتی در فضای بسته‌ای که کراتینه صورت می‌گیرد هم حضور نداشته باشند.

هزینه‌ی بالا

کراتینه مو هزینه‌ی زیادی دارد و همانطور که گفتیم، ماندگاری آن هم دائمی نیست. در نتیجه مجبورید هر چند وقت یکبار دوباره مو را کراتینه و هزینه پرداخت کنید. از طرفی استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های معمولی دوام کراتینه را پایین می‌آورند. باید از محصولات خاص و فاقد سولفات و مواد شیمیایی استفاده شود که عموما قیمت بالاتری دارند.

آیا در زمان قاعدگی می‌توان مو را کراتینه کرد؟

بهتر است در زمان پریودی کراتینه مو را انجام ندهید. در این دوران هورمون‌ها تغییر می‌کنند و پوست بدن حساس‌تر است. به همین دلیل ممکن است مواد مورد استفاده برای کراتینه پوست سر را تحریک کنند و حساسیت نشان دهد.

آیا موی رنگ شده را می‌توان کراتینه کرد؟

بله؛ رنگ کردن و کراتینه مو خللی در روند یکدیگر ایجاد نمی‌کنند و شما می‌توانید هر دو کار را انجام دهید. اما توجه کنید که بعد از کراتینه نباید مو را دکلره کنید. مواد موجود در دکلره مجددا به مو آسیب می‌رساند.

آیا جایگزینی برای این روش وجود دارد؟

اگر دوست ندارید عوارض کراتینه مو را تجربه کنید، می‌توانید برای صاف شدن موها از این روش‌ها استفاده کنید:

  • شامپوهای کراتینه مو
  • ماسک‌های حاوی کراتین
  • شی باتر
  • استفاده از روغن‌های زیتون، نارگیل، آرگان یا آفتاب گردان

کلام آخر

اگر موهایی وز یا فر دارید و علاقمندید آن‌ها به صورت نیمه دائمی صاف کنید، این روش برای‌تان مناسب خواهد بود. اما برای دوام و نتیجه‌ی مثبت باید نکاتی که در طول این مطلب گفته شد را رعایت کنید. فریب افرادی که با قیمت بسیار پایین مو را کراتینه می‌کنند نخورید! در غیر این صورت ممکن است آسیبی به مو وارد شود که جبران‌ناپذیر باشد.

تلاش ما بر این بود که تمامی نکات مربوط به کراتینه مو را بازگو کنیم تا با آگاهی کامل دست به هر نوع اقدامی بزنید. در صورت داشتن هر گونه سوال می‌توانید آن را از طریق قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید‌ یا با مراجعه به پیج اینستاگرام ما، از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید. علاوه بر این می‌توانید با مراجعه به سایت الا اسکین با طیف گسترده‌ای از محصولات پوست و مو برند تالگو و دیگر برندها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X