۸ درمان خانگی برای گل‌مژه‌ی چشم! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

۸ درمان خانگی برای گل‌مژه‌ی چشم!

۸ درمان خانگی برای گل‌مژه‌ی چشم!

گل‌مژه‌ی چشم یکی از عارضه‌های چشمی‌ست! همه ما دوست داریم چشم‌هایمان سالم باشند و زیبا به نظر برسند؛ واضح است شما باید از چشمان خود مراقبت کنید، از هر دو جنبه‌ی بینایی و زیبایی. در حالی که بینایی را می‌توان با مراجعه منظم به متخصص چشم مرتب کرد، زیبایی جایی است که می‌توانیم به آن توجه کنیم. یکی از مشکلاتی که برای چشم‌هایمان ممکن است به وجود بیاید گل‌مژه می‌باشد. در ادامه راه‌هایی را برای درمان این عارضه به شما می‌گوییم اما باید در ابتدا اصول اولیه را در مورد گل مژه‌ها، نحوه شناسایی آن و چند چیز دیگر بدانید. نگران نباشید؛ در ادامه هر آن چه لازم باشد را به شما می‌گوییم پس با ما همراه باشید:

گل مژه چیست؟

این شاید مهم‌ترین سوالی باشد که باید پرسیده و به آن پاسخ داده شود. گل‌مژه‌‌ی چشم چیست و چگونه می‌توان فهمید که نیش حشره یا جوش نیست؟ گل مژه جوشی است که در لبه بیرونی پلک ایجاد می‌شود. برخی از علائم رایج عبارتند از افزایش تولید اشک، تورم، درد و درد مداوم، خارش و پوسته پوسته یا کثیفی خشکی که در اطراف چشم؛ هرکدام از این موارد یا ترکیبی از آن‌ها را دارید می‌توانید به این نتیجه برسید که چشم شما گل‌مژه زده است.

درمان‌های خانگی برای گل‌مژه‌ی چشم وجود دارد؟ بله، اما اگر در ابتدا به پزشک مراجعه کنید سپس از درمان‌های پزشک استفاده کنید می‌توانید زودتر نتیجه بگیرید؛ ولی در ادامه ما ۸ روش خانگی را برای از بین بردن گل‌مژه‌ی چشم آموزش می‌دهیم:

بهترین درمان‌های خانگی برای رفع گل مژه چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، این در مورد چشمان شما، یکی از ظریف‌ترین مناطق بدن است. در اینجا انجام کاری بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از یک متخصص بپرسید. در غیر این صورت، اگر می‌خواهید صبر کنید، برخی از داروهای خانگی بی‌ضرر وجود دارد که می‌توانند تاثیر خوبی بگذارند. اما اگر دیدید که علائم تشدید می‌شوند یا تخلیه ترشحات افزایش می‌یابد، ابتدا با پزشک مشورت کنید. حتی در مورد داروها یا پمادهای OTC، همیشه توصیه می‌شود ابتدا یک نظر حرفه‌ای بگیرید. اگر حساس هستید یا مشکلات خود ایمنی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱) شستشو با صابون ملایم

آب و صابون ملایم گزینه‌ای است که اگر گل مژه دارید باید در نظر بگیرید. با این حال، با توجه به اینکه ناحیه اطراف چشم بسیار ملایم و نازک است، باید مراقب محصولاتی که استفاده می‌کنید، باشید. پیشنهاد می‌کنیم از یک سواب پنبه برای ماساژ استفاده کنید.

پس از اتمام کار، دوباره یک پارچه تمیز یا سواب پنبه‌ای بردارید و صابون یا شامپو را پاک کنید. گزینه دیگری که می‌توانیم توصیه کنیم محلول نمکی است که در شکستن غشاهای باکتریایی نیز موثر است. دقت داشته باشید که در صورت بروز هرگونه تحریک فورا استفاده از محصول را متوقف کنید.

۲) استفاده از کمپرس گرم برای درمان گل‌مژه‌ی چشم

استفاده از کمپرس گرم در حال حاضر، این یکی از روش‌های سنتی درمان گل مژه است. کمپرس گرم همیشه در درمان هر نوع تورمی از جمله گل مژه معجزه می‌کند. گل‌مژه با چرک و روغن در چشم مشخص می‌شود و کمپرس گرم به تسکین آن کمک و در نتیجه چشم را تمیز می‌کند. اگر می‌خواهید گل‌مژه‌ی چشم را درمان کنید، این راه‌حل می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

برای استفاده از این روش ابتدا یک پارچه تمیز بردارید، روس چشم‌تان قرار دهید و سپس کمپرس گرم را روی صورتتان قرار دهید. دقت داشته باشید که نباید فشار دهید؛ در نهایت با گذشت زمان، گل مژه را کاهش می‌یابد.

۳) کمپرس چای کیسه‌ای

آیا می‌دانید چه چیزی بهتر از کمپرس گرم عمل می‌کند؟ کمپرس چای کیسه‌ای گرم. چای سیاه سرشار از مواد مغذی ضروری است که ماهیت ضد باکتری دارد و همچنین به کاهش تورم کمک می‌کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کیسه چای سیاه گرم را بردارید و بگذارید حدود یک دقیقه قبل از استفاده دم بکشد. آن را کمی خنک کنید تا به راحتی بتوانید روی چشم‌تان بگذارید. سپس آن را برای حدود ۱۰ دقیقه قرار دهید. تمرین را دو بار در روز برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

۴) استفاده از داروی OTC برای بهبود گل‌مژه‌ی چشم

تعداد کمی از داروهای بدون نسخه برای گل‌های چشم موجود است. با این حال، حتی داروهای OTC نیز دارای مواد شیمیایی قوی هستند. همیشه توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید و زدن آن بر روی چشم خود از سابقه پزشکی خود آگاه باشید یا بهتر است با پزشک مشورت کنید. چشمان شما ظریف‌ترین قسمت بدن شما هستند و بسیار مهم است که مطمئن شوید چه چیزی برای آن استفاده می‌کنید تا به هیچ وجه به پوست یا بینایی شما آسیب نرسد. دارو را طبق دوز تجویز شده مصرف کنید و در صورت مشاهده هر گونه عارضه، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

۵) آرایش نکنید تا گل‌مژه‌ی چشم درمان شود

دوست دارید آرایش کنید؟ یک خبر بد برای شما داریم. گل‌‌مژه‌های چشم به این معنی است که شما باید از خط چشم‌ها، سایه‌ها و اساسا تمام لوازم آرایش چشم‌تان دوری کنید. آرایش دارای محرک‌های خاصی است که می‌تواند وارد چشم شما شود و وضعیت را بیشتر تشدید کند. مطمئنا شما این را نمی‌خواهید! علاوه بر این، حتی می‌تواند رشد باکتری‌ها را افزایش دهد و عفونت را تشدید کند. از آرایش کردن خودداری کنید. همچنین، اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، تا زمانی که گل مژه از بین برود، استفاده از آن را متوقف کنید. چشمان خود را مرتب بشویید و به عینک بچسبانید.

۶) استفاده از داروهای تجویزی

اگر هیچکدام از موارد بالا اثر نذاشت باید با پزشک مشورت کنید. منتظر بدتر شدن وضعیت خود نباشید. مشخص کنید که چه زمانی سوزش در حال افزایش است و چه زمانی گل مژه بر زندگی روزمره شما تاثیر می‌گذارد.

همچنین، بررسی کنید که آیا درمان‌های خانگی برای گل‌مژه‌ی چشم که در حال آزمایش آن هستید، واقعا وضعیت را بهبود می‌بخشد یا خیر. اگر نه، این نشانه دیگری است که باید به دنبال مشاوره حرفه‌ای باشید.

۷) استفاده از پماد ماساژ

بسیاری از پزشکان یک کمپرس گرم و سپس ماساژ با پماد تجویز شده را پیشنهاد می‌کنند. این روش چرک و کثیفی داخل را تخلیه می‌کند و همچنین پوست اطراف چشم را تسکین می‌دهد. پمادها معمولا بدون نسخه در دسترس هستند، اما این مسئله که ابتدا با پزشک مشورت کنید همیشه ایده خوبی است و سپس از آن‌ها به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید.

۸) تخلیه‌ی گل مژه

ماساژ بعد از کمپرس گرم (یا چای کیسه‌ای) توانایی پوست را برای جذب مواد تشکیل دهنده پمادها افزایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود ماساژ با پماد و تخلیه چرک و کثیفی داخل آن یک فرآیند آسان و ملایم باشد. مهم است که دائما چشم‌ها را تمیز کنید، در غیر این صورت این تجمع افزایش یافته و بینایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جمع‌بندی…

در این مطلب ۸ راه کاربردی برای درمان گل مژه گفتیم. اگر دچار گل مژه شدید یکی از این راه‌ها مطمئنا به کمکتان می‌‌آید اما همانطور که در بالا گفتیم اگر از راه‌حل‌های خانگی استفاده کردید و جوابی نگرفتید حتما با پزشک مشورت کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

همچنین توصیه می‌کنیم به پیج اینستاگرام الا اسکین سر بزنید. نکات و مطالب مهمی در زمینه‌ی مراقبت و سلامت پوست گفته شده است که می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین می‌توانید از مشاوره‌ی تخصصی و رایگان مشاورین الا اسکین استفاده کنید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X