۸ مورد از خواص روغن کرچک برای پوست! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

۸ مورد از خواص روغن کرچک برای پوست!

۸ مورد از خواص روغن کرچک برای پوست!

در مورد خواص روغن کرچک برای پوست چه می‌دانید؟ این روغن گیاهی فواید بسیار زیادی دارد و در ترکیبات اکثر کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده می‌شود. نه تنها برای پوست بلکه برای بیماری‌های مختلف هم کاربرد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این این روغن بی‌نظیر بیشتر آشنا شوید.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یک روغن گیاهی است که با خرد کردن دانه‌های گیاه کاستور تولید می‌شود. این روغن زرد رنگ یک نوع خاص از اسید چرب تری گلیسیرید است و تقریبا ۹۰ درصد آن یک نوع اسید چرب امگا۹ غیراشباع است. روغن کرچک غلظت بالایی دارد و نباید آن را به تنهایی استفاده کرد.

این روغن فواید بی‌نظیری دارد و باعث نرم و درخشان شدن پوست صورت می‌شود. جایگاه ویژه‌ای در صنعت آرایشی و درمانی دارد و در ترکیبات اکثر کرم‌ها استفاده می‌شود. برای درمان بیماری‌های مختلف، افزایش سلامت موها و کاهش یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاصیت ضد التهابی دارد و از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند.

خواص روغن کرچک برای پوست

روغن کرچک نقش مهمی در محصولات و اقدامات مربوط به زیبایی دارد و این به علت خواص بی‌نظیر آن است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- نرمی و شادابی پوست

در ترکیبات روغن کرچک، اسیدهای چرب مختلف و مفیدی برای پوست وجود دارد. زمانی که این مواد جذب پوست شوند، تغییر حالت را در پوست خود مشاهده خواهید کرد. از این روغن می‌توانید برای درمان خشکی پوست کمک بگیرید.

۲- درمان آکنه و جوش‌های صورت

جوش و آکنه به علت تجمع ناخالصی‌ها در منافذ پوست ایجاد می‌شوند و باعث تحریک و التهاب پوست می‌شوند. برای رفع این مشکل محصولات زیادی وجود دارد اما هر کدام از آن‌ها به نوعی پوست را خشک می‌کنند. در این زمینه روغن کرچک می‌تواند به یاری شما بشتابد. این روغن خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد که باعث می‌شود آکنه و جوش‌های پوستی را تا حد زیادی از بین ببرد.

۳- از بین بردن لکه‌های پوستی

اسیدهای چرب روغن کرچک همچنین باعث می‌شوند لکه‌های به وجود آمده روی پوست تا حد زیادی از بین بروند و پوستی صاف و یک‌دست به شما هدیه می‌کند.

۴- درمان آفتاب سوختگی

اسید ریکینولئیک موجود در روغن کرچک التهاب مربوط به آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد و به بهبود پوست کمک می‌کند.

۵- افزایش رطوبت پوست

اگر پوستی دهیدراته و کم‌آب دارید، روغن کرچک می‌تواند یک انتخاب خیلی خوب باشد. این روغن رطوبت هوا را می‌گیرد و آن را به پوست تحویل می‌دهد. در نتیجه آبرسانی پوست افزایش پیدا می‌کند.

۶- پاکسازی عمیق پوست

روغن کرچک حاوی تری گلیسیرید است که باعث می‌شود آلودگی‌ها و باکتری‌های جمع‌شده درون منافذ باز و سلول‌های مرده‌ی پوست از بین بروند. علاوه بر این چربی بیش از حد پوست را هم کنترل می‌کند. در نتیجه با استفاده‌ی مداوم باعث روشن و براق شدن پوست می‌شود.

۷- از بین بردن چین و چروک

همانطور که می‌دانید کلاژن و الاستین مسئول استحکام و انعطاف‌پذیری پوست هستند. روغن کرچک با نفوذ به داخل پوست باعث تولید الاستین و کلاژن می‌شود. در نتیجه منجر به کاهش خطوط صورت و چین و چروک‌های آن می‌شود.

۸- مرطوب کردن لب‌ها

خشکی لب‌ها در برخی افراد شدید است، به خصوص در فصل سرما. به همین خاطر مجبورند دست به دامان بالم‌های مختلف لب شوند تا این خشکی کاهش پیدا کند. شما می‌توانید علاوه بر صورت، برای مرطوب کردن لب‌ها هم از روغن کرچک کمک بگیرید. اسیدهای چرب موجود در ترکیبات این روغن باعث مرطوب و هیدراته کردن پوست لب‌ها می‌شود. همچنین می‌توانید آن را با گلیسیرین مخلوط کنید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

از فواید دیگر روغن کرچک می‌توان به رفع یبوست، تسکین درد عضلات، درمان دردهای آرتروز، کاهش دردهای قاعدگی و افزایش رشد مو، ابرو و مژه اشاره کرد.

چگونه از روغن کرچک برای پوست استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم روغن کرچک غلظت بالایی دارد. به همین دلیل بهتر است به طور خالص استفاده نشود و از ترکیب آن با روغن‌های زیتون، بادام و نارگیل استفاده کرد. سپس می‌توان بعد از تمیز کردن پوست صورت، ترکیب بدست آمده را روی پوست بزنید و بعد از چند دقیقه آن را تمیز کنید. حتی می‌تواند کل شب روی پوست‌تان باقی بماند و صبح آن را بشویید. اما ممکن است پوست واکنش نشان دهد.

یک روش دیگر هم برای بهره بردن از خواص روغن کرچک برای پوست وجود دارد. می‌توانید چند قطره از آن را در آب جوش بریزید و صورت‌تان را بخور دهید. با این کار تمامی منافذ پاک و پوست‌تان نرم و لطیف می‌شود.

عوارض جانبی روغن کرچک چیست؟

با اینکه روغن کرچک یک روغن طبیعی است اما ممکن است بعد از استفاده از آن، پوست تحریک شود و شروع به خارش کند؛ به خصوص اگر بیش از حد استفاده کنید یا برای مدت طولانی روی پوست بماند.

حتما قبل از استفاده، مقداری از روغن را روی مچ دست‌تان امتحان کنید. در صورتی که بعد از گذشت ۲۴ ساعت واکنش‌های پوستی مثل خارش، قرمزی، التهاب، سوزش و تورم را مشاهده نکردید، می‌توانید برای بقیه‌ی نقاط پوست هم استفاده کنید. همچنین مراقبت باشید تاریخ انقضای آن نگذشته باشد و تغییر رنگ نداده باشد.

جمع‌بندی

به طور کلی روغن‌های گیاهی کاربردهای زیادی در جهت زیبایی ما دارند که احتمالا با آن‌ها آشنایی دارید. خواص روغن کرچک برای پوست هم ما را به استفاده‌ی بیشتر از این روغن ترغیب می‌کند. رطوبت‌رسانی به پوست، درمان جوش و آکنه، پاکسازی عمیق، از بین بردن چین و چروک‌ها، درمان آفتاب سوختگی و نرمی شادابی پوست، از جمله فواید این روغن است.

تنها به خاطر داشته باشید که مانند هر روش درمان خانگی، اگر بخواهید نتیجه‌ی مطلوب را مشاهده کنید باید تداوم و استمرار داشته باشید. قطعا با یکی دو بار استفاده از روغن کرچک اتفاق خاصی نمی‌افتد. پس کمی حوصله‌ی بیشتری از خود نشان دهید.

الا اسکین نماینده‌ی برندهای معتبر از جمله تالگو و اکلادو در کرمان و تهران است. پیشنهاد می‌کنیم از محصولات مراقبتی سایت الا اسکین دیدن کنید. تلاش ما این است که محصولات برندهای فوق‌العاده را به صورت اصل و اورجینال برای شما فراهم کنیم تا بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین می‌توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما و مشاهده‌ی پست‌ها از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید. هر گونه سوال خود را با ما در میان بگذارید تا خریدی رضایت‌بخش داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X