بلفاروپلاستی چیست؟ + مزایا و معایب آن                       - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

بلفاروپلاستی چیست؟ + مزایا و معایب آن                      

بلفاروپلاستی چیست؟ + مزایا و معایب آن

بلفاروپلاستی نوعی جراحی می‌باشد که افتادگی پلک را ترمیم می‌کند. هدف اصلی این عمل لیفت چشم می‌باشد. عمل زیبایی پلک یک روش جراحی است که از نظر پزشکی ضروری نمی‌باشد و صرفا به منظور بهبود ظاهر فرد صورت می‌گیرد. به طور کلی از نظر زیبایی‌شناسی، چشم‌ها مهم‌ترین بخش صورت هستند و متاسفانه چشم‌ها و پلک‌ها زودتر از سایر اجزای بدن علایم پیری را نشان می‌دهند. عمل جراحی پلاستیک پلک‌ها که بلفاروپلاستی نامیده می‌شود برای برداشتن پف پلک‌ها و پوست اضافی آن‌ها طراحی شده و هدف اصلی آن جوان ساختن چهره افراد است.

در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید تا بیشتر با این جراحی آشنا شوید:

چرا عمل زیبایی بلفاروپلاستی انجام می‌شود؟

شما می‌توانید بلفاروپلاستی را انجام دهید اگر پلک‌ها مانع از این می شوند که چشمان خود را به طور کامل باز کنید. حذف بافت اضافی از پلک بالا می‌توانند دید شما را  تا حد زیادی بهبود دهد. بلفاروپلاستی پلک بالایی و پایینی باعث می‌شود چشم‌های شما جوان‌تر و هوشیارتر به نظر برسند.

چه کسانی می‌توانند این جراحی را انجام دهند؟

افراد دارای شرایط زیر می‌توانند این عمل را انجام دهند:

  • پلک فوقانی شل و یا افتاده
  • پوست اضافی بر روی پلک بالا که دید شما را محدود می‌کند.
  • پوست اضافی روی پلک پایینی
  • وجود پف زیر چشم
  • افرادی که از نظر جسمی سالم هستند.
  • افرادی که از نظر روانی حالت پایداری دارند.
  • انتظارات واقع بینانه‌ای از جراحی پلک دارند.
  • سنشان از 35 سال به بالا است.

خطرات احتمالی جراحی پلک چشم

در بیشتر موارد، تنها یک هفته پس از عمل، بخیه‌های جراحی برداشته می‌شوند و افراد می‌توانند به زندگی‌ عادی خود برگردند. با این حال، اگر چه دور‌ه‌ی بهبودی نسبتا كوتاه است اما افراد در روزهای بلافاصله پس از عمل عوارض جانبی را خواهند داشت که موقتی هستند. فراموش نکنید که ممکن است بلفاروپلاستی خطراتی همچون موارد زیر به همراه داشته باشد:

۱) تورم و کبودی در اطراف چشم

از رایج ترین عوارض جراحی پلک به خصوص در طی چند روز اول بعد از جراحی، تورم است که در ناحیه اطراف چشم‌ها اتفاق می‌افتد. تورم حتی باعث می‌شود که باز و بسته کردن چشم یا پلک زدن برای فرد دشوار باشد. معمولا بهترین و موثرترین توصیه‌ای که می‌توان برای کاهش اثر تورم داشت، استفاده از کمپرس یخ است. بهتر است در اولین روزهای بعد از عمل کومپرس یخ را در اطراف ناحیه‌ی چشم‌ها قرار دهید تا تورم به مرور کاهش پیدا کند.

این عارضه که به دلیل تجمع مایع چشمی ایجاد می شود، باعث متورم شدن کره‌ی چشم شده و آزار دهنده است. اما تورم سطح چشم معمولا موقت است و بعد از چند هفته از بین می‌رود. در صورتی که این عارضه پایدار باشد و موجب ناراحتی زیادی در فرد شود باید پزشک را در جریان قرار داد. ایجاد کبودی در اطراف چشم از عوارض محتمل دیگر این عمل است که ممکن است تا گونه‌ها و پیشانی نیز گسترش داشته باشد.

پوست اطراف چشم، پف‌دار و متورم می‌شود و مشاهده‌ی نتیجه‌ی عمل در این مدت غیر ممکن است. اگر چه مدت زمان این تورم ممکن است کمی متفاوت باشد، اما اکثر افراد حداقل هفت تا ده روز اول بعد از عمل در ناحیه ی عمل دچار تورم زیاد هستند. این عارضه به تدریج از بین می‌رود و نتیجه‌ی جراحی به تدریج آشکار می‌شود.

۲) احساس درد پس از جراحی

در طی این عمل تغییرات زیادی صورت می‌گیرد، پوست و بافت‌های این ناحیه شدیدا تحریک می‌شوند. بنابراین احساس درد امری طبیعی می‌باشد. این درد می‌تواند پیوسته یا تنها هنگام پلک زدن باشد که معمولا بعد از چند روز کاهش می‌یابد و از بین می‌رود.

۳) خشکی و سوزش چشم

بعد از این جراحی ممکن است دچار خشکی و سوزش چشم شوید. برای مرطوب نگه داشتن آن پزشک معمولا قطره‌ی اشک مصنوعی تجویز می‌کند. دقت کنید که از مالش و خاراندن چشم‌ها باید پرهیز کنید، زیرا این امر باعث تحریک پوست اطراف چشم می‌شود و بهبودی را به تاخیر می‌اندازد.

۴) سخت پلک زدن و اشک ریزی از دیگر عوارض جراحی پلک چشم

در روزهای اولیه‌ی بعد از عمل به دلیل تغییراتی که در طی عمل بر روی پلک‌ها به وجود آمده و همچنین تورم بعد از جراحی، پلک زدن و باز و بسته کردن چشم‌ها دشوار می‌شود و فرد در این شرایط احساس ناراحتی می‌کند. اما با گذشت زمان این تورم‌ها کاهش و زخم‌های ناشی از جراحی بهبود می‌یابند؛ در نتیجه این مشکلات حل می‌شوند.

در جراحی پلک پایین به دلیل تحریک حفره‌ی اشکی، ممکن است عارضه‌ی اشک ریزی رخ دهد که معمولا موقت است. اما در صورت همراه شدن با عوارض دیگر یا طولانی بودن حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵) تاری دید و حساسیت به نور

این عارضه هم موقتی می‌باشد و پس از چند روز بهبود می‌یابد. در این زمان دقت داشته باشید که زیاد به چشم خود فشار نیاورید و از نمایشگرهای مختلف مانند موبایل و تلویزیون تا حد امکان استفاده نکنید. در بعضی موارد نادر نیز ممكن است فرد بلافاصله بعد از عمل دچار دو بینی و یا نابینایی موقت شود که تنها ساعاتی بعد از عمل ادامه می‌یابد.

همچنین در روزهای اولیه‌ی بعد از عمل، چشم به نور حساس است و اگر در معرض نور قرار گیرند ممکن است سبب اشک‌ریزی شود. پس سعی کنید برای مراقبت از چشم‌هایتان در معرض نور شدید قرار نگیرید و از عینک آفتابی استفاده کنید.

۶) زخم و اسکار، عفونت و خونریزی از محل برش

اگر برش جراحی در محل درست ایجاد نشود یا مراقبت‌های بعد از عمل به خوبی صورت نگیرد احتمالا جای محل برش به شکل زخم یا اسکار دائمی باقی خواهد ماند.

دقت کنید که اگر پس عمل، محل جراحی خونریزی داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۷) باز ماندن محل جراحی

دقت کنید اگر بعد کشیدن بخیه‌ها هنوز پوست به خوبی جوش نخورده است و با باز و بسته کردن چشم‌ها محل جراحی باز شود، پزشک با توجه به کوچک یا بزرگ بودن محل برش از چسب‌های مخصوص یا از بخیه برای بستن دوباره‌ی زخم کمک می‌گیرد. واضح است که در این شرایط دوران نقاحت افزایش پیدا می‌کند.

۸) عدم تقارن و بسته نشدن کامل چشم‌ها

عدم تقارن و بسته نشدن کامل چشم‌ها از دیگر مشکلاتی می‌باشد که ممکن است پس از جراحی برایتان پیش آید. در صورتی بافت به مقدار مساوی از هر دو پلک چشم برداشته نشود باعث عدم تقارن و اگر به مقدار بیش از حد برداشته شود باعث ایجاد فرو رفتگی یا شیار در پلک‌ها‌ خواهد شد.

۹) آسیب به کره ی چشم و خونریزی داخلی

باید بدانید که پلک نزدیک‌ترین بافت به کره‌ی چشم است پس این احتمال وجود دارد که هنگام جراحی پلک به قرنیه و دیگر بافت های چشم آسیب وارد شود.

هر چند این مورد نادر است، اما ممکن است در طی جراحی، فضای داخلی چشم دچار خون ریزی داخلی شده و با وارد شدن فشار و آسیب به اعصاب بینایی باعث نابینایی شود.

۱۰) برگشتن و افتادگی پلک

در صورت انجام جراحی غیر استاندارد پلک امکان برگشتن پلک بسیار زیاد است. علت این مسئله‌ هم کشیدگی بیش از حد پلک رخ می‌دهد.

۱۱) تیرگی پوست در ناحیه‌ی اطراف چشم

به دلایل مختلفی ممکن است بعد از جراحی این اتفاق بیوفتد. برای از بین بردن این تیرگی‌ها پزشک یا درمان موضعی با پماد‌های مخصوص یا لیزر درمانی را پیشنهاد می‌کند. در این زمان درمان‌های طبیعی را دریابید، شاید برایتان کارساز باشد. همچنین برای بهبود این وضعیت به خاطر داشته باشید بعد از جراحی به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

۱۲) ایجاد مشکل در حرکت پلک یکی دیگر از عوارض بلفاروپلاستی

اگر در حین عمل پلک چشم، بافت‌های زیرین پوست پلک مانند بافت‌های عضله‌ای دچار تغییر یا زخم شوند، پلک زدن بعد از عمل مشکل خواهد بود

قبل از انجام این جراحی باید مراحل زیر را طی کنید:

۱) جراح شما ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد که شامل تست تولید اشک و اندازه‌گیری قسمت‌های پلک شما می‌باشد.

۲) اصولا پزشک دید محیطی چشم‌های شما را بررسی و آزمایش می‌کند.

۳) از زوایای مختلف از چشم‌های شما عکس گرفته خواهد شد. این عکس‌ها به برنامه‌ریزی جراحی، ارزیابی تاثیرات آنی و بلند مدت آن کمک می‌کنند.

 همچنین باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • مصرف وارفارین، آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، ناپروکسن و هر نوع دارو و یا مکمل که مربوط به افزایش خونریزی می‌باشد را متوقف کنید. از پزشک خود بپرسید باید چه مدت قبل از عمل مصرف این دارو ها را قطع کنید. تنها داروهایی را مصرف کنید که پزشک شما تایید کند.
  • سیگار کشیدن را چند هفته قبل از عمل جراحی ترک کنید. سیکار می تواند توانایی بهبود شما بعد از عمل را کاهش دهد.
  • در اولین شب جراحی شما نیاز دارید شخصی در کنارتان باشد و از شما مراقبت کند.

روند کلی بلفاروپلاستی چگونه می‌باشد؟

این جراحی در کلینیک و به صورت سرپایی انجام می‌شود. پس از اینکه جراح داروی بی‌حسی را به داخل پلک‌های شما تزریق کرد؛ اگر شما بر روی پلک‌های بالا و پایین عمل را انجام می‌دهید، جراح به طور کلی ابتدا روی پلک‌های بالایی شما کار می‌کند. در امتداد پلک چشم برش زده، پوست، ماهیچه و احتمالا چربی را برمی دارد و برش را می‌بندد.

در قسمت پلک پایینی، جراح فقط یک برش کوچک زیر مژه‌ها ایجاد می‌کند. او چربی اضافه، ماهیچه و پوست افتاده را از بین می‌رود و برش را می‌بندد و اگر پلک‌های بالایی شما به مردمک چشم نزدیک باشند، جراح شما ممکن است بلفاروپلاستی را همراه با ptosis انجام دهد که یک پشتیبان اضافی برای ماهیچه ابرو فراهم می‌کند. بعد از جراحی زمانی را در یک اتاق ریکاوری صرف می کنید، جایی که شما برای مشکلات احتمالی تحت نظر هستید.

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی اطلاعاتی که درباره‌ی بلفاروپلاستی باید بدانید را با یکدیگر بررسی کردیم. تمامی احتمالات را در نظر بگیرید و سپس اقدام کنید. همچنین برای دریافت مشاوره‌ی رایگان از مشاورین الا اسکین می‌توانید به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

باید بدانید که الا اسکین نماینده‌ی دو برند معروف اکلادو و تالگو در شهر‌های بزرگی همچون تهران، کرمان و … می‌باشد. پس می‌توانید به خوبی به این مجموعه اعتماد کنید و از خدمات این مجموعه بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X