آکنه‌های خود را با بنزوئیل پراکسید درمان کنید - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

آکنه‌های خود را با بنزوئیل پراکسید درمان کنید

بنزوئیل پراکسید

با جوش‌ها و آکنه‌های صورت‌تان درگیر هستید و هر راهی را امتحان کرده‌اید؟ «بنزوئیل پراکسید» را چی؟ شاید این داروی موضعی همان چیزی‌ست که به دنبال آن هستید.

بنزوئیل پراکسید چیست؟

بنزوئیل پراکسید یک ماده شناخته‌شده برای مبارزه با آکنه است. این ماده در ژل‌های بدون نسخه (OTC)، پاک‌کننده‌ها و درمان‌های لکه‌ای موجود است و در غلظت‌های مختلف برای جوش‌های خفیف تا متوسط ​​وجود دارد.

بنزوئیل پراکسید می‌تواند به طور موثری شما را از شر باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست که منافذ را می‌بندند خلاص کند، اما محدودیت‌هایی دارد. در ادامه به مزایا و معایب این ماده می‌پردازیم.

آیا بنزوئیل پراکسید برای آکنه مفید است؟

بنزوئیل پراکسید برای درمان و پیشگیری از آکنه با از بین بردن باکتری‌های زیر پوست و همچنین کمک به منافذ پوست در از بین بردن سلول‌های مرده و چربی اضافی عمل می‌کند.

جوش صورت

این ماده به‌ویژه برای آکنه‌های التهابی که با برجستگی‌های قرمز رنگ حاوی چرک (پوسچول‌ها، پاپول‌ها، کیست‌ها و گره‌ها) به جای جوش‌های سرسفید و سرسیاه مشخص می‌شود، خوب عمل می‌کند.

آکنه کیستیک

آکنه کیستیک جدی‌ترین شکل آکنه در نظر گرفته می‌شود که درمان آن نیز سخت است. با برجستگی‌های سخت زیر سطح پوست مشخص می‌شود. این جوش‌ها ممکن است در عمق خود چرک داشته باشند، اما شناسایی سرهای برجسته دشوار است.

باکتری P. acnes یکی از عوامل ایجاد آکنه کیستیک است که بنزوئیل پراکسید می‌تواند به درمان آن در ترکیب با داروهای تجویزی کمک کند. اگر این نوع آکنه را دارید، برای بهترین گزینه‌های درمانی خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

جوش‌های سر‌سیاه و سرسفید

جوش‌های سرسیاه و سرسفید آکنه محسوب می‌شوند. با این حال، آن‌ها به عنوان غیر التهابی طبقه‌بندی می‌شوند، زیرا برجستگی‌های قرمز رنگ مرتبط با سایر انواع جوش‌های آکنه را ایجاد نمی‌کنند.

ممکن است با هر دوی این نوع آکنه سر و کار داشته باشید و تعجب کنید که آیا می‌توانید از بنزوئیل پراکسید برای لکه‌های غیر التهابی نیز استفاده کنید. این ماده می‌تواند به درمان چربی و سلول‌های مرده که منافذ شما را می‌بندند کمک کند، اما این ممکن است بهترین گزینه درمانی موجود برای جوش‌های سرسیاه و سرسفید نباشد.

اسکار آکنه

اسکار آکنه گاهی در نتیجه شیوع آکنه است. این مورد به خصوص در مورد آکنه التهابی اتفاق می‌افتد، حتی اگر با نفس‌تان مقابله کنید و دست به آن‌ها نزنید!

اسکارهای آکنه می‌توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدتر شوند، بنابراین مهم است که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بنزوئیل پراکسید همچنین می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کرده و جای زخم را کمتر برجسته کند.

نحوه استفاده از بنزوئیل پراکسید

نحوه استفاده از بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید در قالب بسیاری از محصولات درمان آکنه وجود دارد. مهم است که به شکل مناسبی برای مراقبت از پوست و همچنین اولویت خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، شاید بهتر باشد از شوینده‌ای استفاده کنید که به طور خاص برای بدن شما فرموله شده است تا صورت. یا شاید تصمیم به انتخاب یک ژل بگیرید.

کلید دیگر انتخاب غلظت مناسب است. غلظتی که باید برای استفاده انتخاب کنید به پوست شما بستگی دارد. برخی از افراد می‌توانند محصولاتی با درصد بالایی از بنزوئیل پراکسید (تا ۱۰ درصد) را روی پوست خود تحمل کنند. اما برخی دیگر درصد کم‌تری را ترجیح دهند.

اینکه چه غلظتی باید استفاده شود به محل استفاده از بنزوئیل پراکسید نیز بستگی دارد. پوست صورت نسبتا حساس است، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از غلظت کم‌تر (حدود ۴ درصد) در آن ناحیه استفاده کنند. اما قفسه سینه و پشت انعطاف‌پذیرتر هستند و می‌توانند غلظت بالاتر را تحمل کنند.

بنزوئیل پراکسید در محصولات درمان آکنه زیر یافت می‌شود:

  • کرم‌ها و لوسیون‌های آکنه: معمولا یک یا دو بار در روز بر روی کل ناحیه پوست به عنوان یک اقدام درمانی و پیشگیری استفاده می‌شود.
  • فوم و شوینده صورت: یک یا دو بار در روز برای جلوگیری از آکنه و درمان ضایعات موجود قابل استفاده است.
  • شوینده‌ها و صابون‌های بدن ضد آکنه: اگر جوش‌های مکرر روی سینه، پشت و سایر نواحی بدن دارید ایده‌آل است.
  • ژل‌ها: معمولا به شکل درمان‌های نقطه‌ای با غلظت‌های بالاتر هستند و معمولا فقط در ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شوند.

عوارض استفاده از بنزوئیل پراکسید بر روی پوست

این ماده برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما امکان دارد عوارض جانبی ایجاد کند. این مورد به ویژه زمانی که برای اولین بار شروع به استفاده از محصول می‌کنید بیشتر می‌شود.

استفاده از آن یک بار در روز توصیه می‌شود و اگر پوست شما توانست آن را تحمل کند، می‌توانید به مرور زمان استفاده از آن را افزایش دهید. همچنین می‌توانید با شروع با غلظت کم‌تر عوارض جانبی را به حداقل برسانید. در مورد عوارض جانبی زیر و اقدامات احتیاطی استفاده از بنزوئیل پراکسید برای آکنه با یک متخصص پوست صحبت کنید.

عوارض پوستی

بنزوئیل پراکسید با لایه‌برداری از پوست برای خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست، چربی بیش از حد و باکتری‌هایی که ممکن است در زیر آن گیر کرده باشند، عمل می‌کند. چنین اثراتی می‌تواند منجر به خشکی و همچنین قرمزی و لایه‌برداری بیش از حد شود. همچنین ممکن است متوجه خارش و سوزش عمومی در محل استفاده شوید. اگر آفتاب‌سوختگی دارید از این ماده استفاده نکنید.

لباس و موی لک‌شده

بنزوئیل پراکسید به رنگ کردن لباس و مو شناخته شده است. مطمئن شوید که پس از هر بار استفاده، دست‌های خود را کاملا بشویید. همچنین می‌توانید قبل از تمرینات ورزشی آن را حذف کنید تا محصول را از طریق عرق به مو و لباس خود منتقل نکنید.

واکنش‌های آلرژیک

واکنش‌های آلرژیک ناشی از آن نادر هستند، اما باز هم امکان‌پذیر است. اگر در نواحی تحت درمان قرمزی و سوزش دارید، فورا استفاده از محصول را متوقف کنید. اگر تورم شدید و مشکلات تنفسی پیدا کردید، باید سریع به اورژانس مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌های واکنش آلرژیک باشد.

بنزوئیل پراکسید و شرایط پوستی

اگر پوست حساسی دارید، یک متخصص پوست ممکن است بنزوئیل پراکسید را توصیه نکند، زیرا این نوع پوست بیشتر مستعد عوارض جانبی مانند بثورات و سوزش است. همچنین اگر اگزما یا درماتیت سبورئیک دارید، بنزوئیل پراکسید می‌تواند بهترین انتخاب نباشد.

بنزوئیل پراکسید برای آکنه انتخاب بهتری است یا سالیسیلیک اسید؟

بنزوئیل پراکسید یک ماده اصلی برای درمان آکنه‌های التهابی است، اما اگر آکنه غیرالتهابی (جوش‌های سرسیاه و سرسفید) نیز دارید، باید از سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

هر دو به تمیز کردن منافذ پوست کمک می‌کنند، اما نقش اصلی سالیسیلیک اسید خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست است. چنین اثرات لایه‌برداری می‌تواند به درمان ضایعات غیر التهابی کمک کند.

از طرفی مانند بنزوئیل پراکسید، مو یا لباس شما را لکه نمی‌کند. اما همچنان می‌تواند منجر به خشکی، قرمزی و لایه‌برداری پوست شود، به خصوص زمانی که برای اولین بار از محصولی حاوی سالیسیلیک اسید استفاده می‌کنید.

به عنوان یک قانون کلی، اگر آکنه التهابی همراه با پوست چرب و کمتر حساس دارید، بنزوئیل پراکسید می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

سایر درمان‌های بدون نسخه آکنه

بنزوئیل پراکسید تنها گزینه درمانی شما برای آکنه و اسکار آکنه نیست. سایر محصولات بدون نسخه می‌توانند به درمان باکتری‌ها، چربی بیش از حد و سلول‌های مرده پوست نیز کمک کنند. درمان‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • سالیسیلیک اسید
  • گوگرد
  • روغن درخت چای
  • آداپالن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هیچ محصول آکنه‌ای، لکه‌ها و اسکارهای شما را یک شبه پاک نمی‌کند. این در مورد بنزوئیل پراکسید هم صدق می‌کند. ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا محصولات جدید تأثیر کامل داشته باشند.

اگر بعد از شش هفته هیچ بهبودی مشاهده نکردید، به متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها ممکن است یک فرمول قوی تجویز کنند، به خصوص اگر آکنه شما شدید باشد. همچنین می‌توانند یک گزینه درمانی کاملا متفاوت را توصیه کنند. علاوه بر این، یک معاینه پوستی برای مشاهده نوع آکنه نیز انجام می‌دهند.

جمع‌بندی

بنزوئیل پراکسید یکی از گزینه‌های موجود برای درمان آکنه است. محبوبیت زیاد آن فراتر از در دسترس بودن و مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. این ماده می‌تواند  به درمان ضایعات التهابی آکنه و اسکارهای مرتبط کمک کند. هنگامی که همراه با سایر درمان‌ها مانند رتینوئیدهای موضعی استفاده می‌شود، بسیار مفید است.

با این حال، پوست هر فرد متفاوت است و بنزوئیل پراکسید ممکن است برای همه کارایی نداشته باشد. قبل از رفتن سراغ محصول بعدی، چند هفته به هر محصول جدید ضد آکنه فرصت دهید تا اثر کامل خود را داشته باشد. اگر محصولات بدون نسخه تاثیری نداشتند یا اگر واکنش منفی به بنزوئیل پراکسید نشان دادید، به متخصص پوست مراجعه کنید. فراموش نکنید که برای دریافت مشاوره‌ی رایگان، می‌توانید از طریق سایت یا پیج اینستاگرام الا اسکین با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X