لایه ‌برداری شیمیایی چیست و چه فوایدی دارد؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

لایه ‌برداری شیمیایی چیست و چه فوایدی دارد؟

لایه ‌برداری شیمیایی

لایه ‌برداری شیمیایی محبوبیت زیادی در جامعه‌ی مراقبت از پوست به دست آورده است. ترکیبات موثر همراه با نتایج قابل مشاهده، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی را به یک عمل روتین تبدیل کرده است. لایه برداری شیمیایی اساسا با سلول‌های پوست سر و کار دارد. سلول‌های پوست ما یک چرخه طبیعی در سراسر بدن دارند و معمولا هر ماه تقریبا بازسازی می‌شوند. اما، عوامل محیطی ما مانند سبک زندگی، استرس، ورزش، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش سن می‌توانند این روند را کاهش دهند.

به همین دلیل است که ما لایه برداری را به عنوان یک درمان برای این کار پیش روی خود داریم. این یک راه ساده و سریع برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست است و واقعا می‌تواند به بهبود چهره، درخشش صورت و محو شدن سایر اسکارها و لک‌ها کمک کند.

فواید لایه ‌برداری شیمیایی

همانطور که در بالا گفته شد، انجام منظم لایه برداری شیمیایی می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند و به نوبه خود، فواید زیادی را برای پوست شما به همراه داشته باشد. این در درجه اول به دلیل استفاده از انواع مختلف اسیدها است. اسید آزلائیک، اسید کربولیک، اسید سیتریک، گالاکتوز، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، گلوکونولاکتون، لاکتوبیونیک، اسید مالیک، اسید ماندلیک، اسید رتینوئید، اسید سالیسیلیک و اسید تارتاریک برخی از آن‌ها هستند.

استفاده صحیح و هدایت‌شده از این اسیدها برای لایه برداری شیمیایی پوست می‌تواند به صاف شدن پوست شما کمک کند و پوستی تازه را در زیر نمایان کند. همچنین می‌تواند به جذب بهتر سایر محصولات در روتین مراقبت از پوست شما کمک کند.

لایه ‌برداری شیمیایی چگونه عمل می‌کند؟

لایه بردارهای شیمیایی اسیدهایی هستند که از شر سلول‌های مرده پوست خلاص می‌شوند و چرخه گردش سلولی را بهبود می‌بخشند یا افزایش می‌دهند تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند. آن‌ها در غلظت‌های مختلف وجود دارند. اسیدهای ضعیف‌تر را معمولا می‌توان بدون نسخه خریداری کرد، اما اسیدهای قوی‌تر معمولا در کلینیک متخصص پوست به شکل لایه ‌برداری شیمیایی انجام می‌شوند. آن‌ها با شکستن پیوندهایی که سلول‌های پوست را در کنار هم نگه می‌دارند کار می‌کنند.

از آنجا که این پیوندها توسط مواد شیمیایی شکسته می‌شوند، لایه‌های بالایی پوست در نهایت در چرخه‌های مختلف می‌ریزند و پوست به طور طبیعی بازسازی شده، جوان شده و روشن‌تر زیر آن آشکار می‌شود. با استفاده‌ی منظم و غلظت صحیح اسید، پوست صاف و یکنواخت به نظر می‌رسد و منافذ به وضوح کاهش یافته و مسدود می‌شوند. همچنین به محو شدن علائم پیری، برنزه شدن و درمان آکنه کمک می‌کند.

لایه برداری شیمیایی چه تفاوتی با لایه برداری فیزیکی دارد؟

اسیدها به طور شیمیایی لایه‌های بیرونی پوست را از بین می‌برند، اما لایه برداری فیزیکی این کار را به صورت دستی انجام می‌دهد. لایه‌ بردارهای فیزیکی مانند اسکراب، برس‌های پوستی خاص یا روش‌هایی مانند درم ابریژن می‌توانند برای برخی افراد مناسب باشند. با این حال، اکثر انواع پوست نوعی بیزاری از لایه برداری فیزیکی نشان می‌دهند، زیرا می‌توانند برای پوست شما ساینده و خشن باشند. همچنین روش‌های فیزیکی مانند لایه بردار شیمیایی دارای نفوذ یا عمق نیستند و ممکن است به تنهایی موثر نباشند.

اکنون که دانش اولیه‌ای در مورد اینکه لایه برداری شیمیایی چیست و چه فوایدی دارد، بدست آوردید؛ در اینجا چند نکته تخصصی در مورد انتخاب لایه بردارهای مناسب برای نوع پوست شما آورده‌ایم.

لایه برداری شیمیایی برای انواع پوست

لایه بردارهای شیمیایی را می‌توان به شکل سرم‌های قوی یا فوم‌ها و پاک‌کننده‌های تزریق شده با لایه بردارها استفاده کرد. انتخاب روش لایه برداری شیمیایی مناسب به نوع پوست بستگی دارد.

پوست خشک

نوع پوست بیش از حد خشک می‌تواند از AHA‌ها استفاده کند، زیرا آن‌ها فقط روی سطح پوست کار می‌کنند و به حفظ رطوبت نیز کمک می‌کنند.

پوست حساس

اگر پوست بسیار خشک یا حساسی دارید، BHA‌ها می‌توانند پوست را تسکین و آرام کنند و برای پوست‌های حساس یا مستعد قرمزی ایده‌آل باشند. PHA‌ها همچنین گزینه خوبی برای پوست‌های حساس هستند و می‌توانند برای مشکلات پوستی مانند اگزما و روزاسه مفید باشند.

پوست چرب و مستعد آکنه

اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، اسید سالیسیلیک برای پاک کردن منافذی که منجر به جوش می‌شوند عالی است. برای مقابله با خشکی ناشی از اسید سالیسیلیک، آن را با اسید لاکتیک AHA ترکیب کنید تا فاکتور رطوبت پوست را بهبود بخشد.

پوست مختلط

برای اثر لایه برداری و ضد التهابی می‌توانید سراغ سرم حاوی اسید سالیسیلیک بروید. همچنین می‌توانید چیزی را در ترکیب با اسید لاکتوبیونیک استفاده کنید.

پیری پوست

شما می‌توانید از AHA‌ها مانند اسید گلیکولیک، سیتریک و لاکتیک استفاده کنید، زیرا با هدف قرار دادن خطوط ریز و چین و چروک‌های عمیق‌تر، علائم پیری را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین می‌توانند بافت پوست را با مقابله با زبری آن بهبود بخشند و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری موجود در آن‌ها، پوست را درخشان ‌کنند.

چگونه با لایه ‌برداری شیمیایی شروع کنیم؟

مهم است که به آرامی با لایه برداری شیمیایی شروع کنید. با متخصص پوست در مورد نوع لایه بردار مناسب و متناسب با پوست خود مشورت کنید، ۴۸ ساعت قبل از امتحان یک محصول جدید یک پچ تست انجام دهید و مطمئن شوید که فقط یک بار در هفته از آن استفاده کنید.

مراقب واکنش پوست خود به لایه ‌بردار باشید و بسته به سطح تعامل و تفاوت‌های قابل مشاهده، می‌توانید فرکانس را افزایش دهید، آن را ثابت نگه دارید یا حتی نوع جدیدی از لایه ‌بردار شیمیایی را امتحان کنید. اطمینان حاصل کنید که همیشه از پوست خود با ضد آفتاب محافظت کنید، زیرا لایه برداری شیمیایی می‌تواند پوست شما را به آفتاب حساس کند. همچنین، مطمئن شوید که فقط از یک نوع لایه بردار شیمیایی در یک روتین استفاده کنید و اگر می‌خواهید ترکیبات مختلف را امتحان کنید، از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید.

توصیه متخصصان در مورد استفاده‌ی بیش از حد یا کم از لایه ‌برداری شیمیایی

باید یاد بگیریم که اگر بیش از حد یا کم لایه برداری کنیم چه اتفاقی می‌افتد. خوشبختانه، تشخیص اینکه چه زمانی به اندازه کافی لایه برداری نمی‌کنید بسیار آسان است، زیرا بافت پوست شما خشن به نظر می‌رسد، رنگ چهره همچنان کدر خواهد بود و بدیهی است که احساس می‌کنید محصولات مراقبت از پوست شما کار نمی‌کنند، زیرا به طور کامل پوست مرده لایه برداری نشده است.

لایه برداری بیش از حد منجر به تحریک، التهاب، خشکی، قرمزی، جوش و غیره می‌شود و برای این امر به درمان توسط متخصص پوست نیاز خواهید داشت.

نکته اصلی این است که پوست خود را درک کنید. حتی با غلظت‌های کم هم می‌توانید درخشش و شادابی را به پوست‌تان بازگردانید. دفعات و قدرت را به تدریج و به آرامی افزایش دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

سوالات متداول در مورد لایه ‌برداری شیمیایی

کدام نوع لایه ‌برداری شیمیایی می‌تواند پوست برنزه شده را به حالت طبیعی بازگرداند؟

اگر علائم آسیب ناشی از نور خورشید همراه با افزایش سن دارید، می‌توانید از ترکیب گلیکولیک و اسید لاکتیک استفاده کنید. آن‌ها با هم، بافت ناهموار را دوباره صاف می‌کنند، رنگدانه‌ها و لکه‌های برنزه را کاهش می‌دهند و در عین حال از تعادل رطوبت طبیعی پوست نیز حمایت می‌کنند.

چگونه با لایه برداری شیمیایی از شر هایپرپیگمانتاسیون خلاص شویم؟

اگر پوست بسیار رنگدانه‌دار، زخمی یا لکه‌دار دارید، می‌توانید ابتدا از BHA مانند اسید سالیسیلیک برای افزایش گردش سلولی استفاده کنید. سپس آن را با AHA‌های قوی مانند اسید گلیکولیک ٪۵ ترکیب کنید تا به درمان رنگدانه و آبرسانی پوست کمک کند.

لایه برداری شیمیایی چقدر طول می‌کشد تا اثر کند؟

اگر لایه‌ بردار مناسبی را برای نوع پوست خود انتخاب کنید، لایه ‌برداری شیمیایی می‌تواند نتایج را از همان اولین استفاده نشان دهد. از ۳ هفته به بعد می‌توانید تغییرات قابل مشاهده را در پوست خود ببینید، اما استفاده‌ی منظم برای حفظ نتایج در طولانی مدت، ضروری است.

سخن نهایی

لایه ‌برداری شیمیایی با اینکه می‌تواند نتایج فوق‌العاده موثری داشته باشد، خطرات خود را هم دارد. به هیچ‌وجه از لایه بردارهای شیمیایی به صورت خودسر استفاده نکنید. استفاده‌ی نادرست یا بیش از حد می‌تواند به پوست صورت آسیب وارد کند. حتما درمان را با تجویز و نظارت متخصص پوست شروع کنید و ادامه دهید.

با محصولات پوستی ما آشنایی دارید؟ با مراجعه به سایت، می‌توانید با طیف وسیعی از محصولات مرتبط با پوست مانند پاک‌کننده‌، آبرسان‌، کرم‌ دور چشم، مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و … روبه‌رو شوید. تمامی آن‌ها از بهترین و معتبرترین برندهای جهانی مانند تالگو و اکلادو می‌باشند. برای انتخاب و خریدی موثر می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان ما بهره‌مند شوید. سوالات خود را از طریق سایت یا پیج اینستاگرام الا اسکین با ما در میان بگذارید تا از خرید خود بهترین نتیجه را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X