آبرسان یا مرطوب‌کننده، کدام یک برای پوست ما مناسب است؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

آبرسان یا مرطوب‌کننده، کدام یک برای پوست ما مناسب است؟

آبرسان یا مرطوب‌کننده، کدام یک برای پوست ما مناسب است؟

رساندن رطوبت کافی به پوست یکی از عواملی است که نرمی و لطافت آن را به همراه دارد. برخی از افراد فکر می‌کنند آبرسان و مرطوب‌کننده‌ عملکرد یکسانی دارند و این دو را به جای یک‌دیگر استفاده می‌کنند. با توجه به تنوعی که در بازار برای این دو محصول وجود دارد انتخاب محصول مناسب کمی سخت است و ماجرا آن‌ جا سخت‌تر خواهد شد که شما ندانید که باید از آبرسان یا مرطوب‌کننده استفاده کنید.

عموما قرار دادن آبرسان در روتین روزانه کار راحت‌تری می‌باشد اما باید بدانید ترکیبات این دو محصول کاملا متفاوت می‌باشد و آبرسانی به پوست با مرطوب نگه‌داشتن آن دو  بحث جدا از هم می‌باشند.

تفکر غلط: برخی از افراد بر این باور هستند که فقط افرادی که دارای پوست خشک هستند باید از آبرسان استفاده کنند. اما باید بدانید آبرسانی به پوست مانند آبرسانی به دیگر اعضای بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. هر نوع پوستی که دارید (خشک، چرب، حساس، مختلط یا معمولی) باید از آبرسان مناسب پوست‌تان استفاده کنید.

 

اگر برایتان سوال شده که آبرسان چیست، چه کاری انجام می‌دهد و تفاوت آن با مرطوب‌کننده چیست؟ حتی اگر جز افرادی هستید که نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید در ادامه‌ی مقاله با من همراه شوید تا بدون نیاز به مشاوره بهترین انتخاب را داشته‌باشید:

آبرسان چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

به طور کلی آبرسان‌ها (Hydrators) از موادی تشیکیل شده‌اند که آب را به پوست می‌رسانند و همچنین این ترکیبات آب را از محیط گرفته و کمک به جذب آن به پوست می‌کنند. آبرسانی پوست اشاره به آب درون سلول‌ها دارد که باعث افزایش انعطاف پذیری و طراوت پوست می‌شود. به عبارتی دیگر کرم‌های آبرسان با تامین آب برای لایه‌ی اپیدرم پوست، آن را از خشکی نجات می‌دهند.  دقت داشته باشید اگر آب درون سلولی پوست از بین برود سبب دهیدراته شدن پوست می‌شود که این امر افزایش چین‌وچروک و کدر شدن آن را به همراه دارد.

راه دیگری که می‌توانید از خشکی پوست‌تان جلوگیری کنید این است که در انتخاب ضدآفتاب، محصولی انتخاب کنید که حاوی ترکیبات آبرسان باشد. با انتخاب چنین محصولی می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. مرطوب‌کننده‌ها به طور کلی باعث بهبود ظاهر پوست می‌شوند.

مرطوب‌کننده چیست؟

هر ماده‌ای که برای برطرف کردن خشکی پوست یا مرطوب نگه‌داشتن آن استفاده شود جز مرطوب‌کننده‌ها به حساب می‌آید. به طور کلی سبومی که غدد چربی پوست بدن ترشح می‌کنند، پوست را مرطوب نگه‌ می‌دارند. اما زمانی که غدد چربی به خوبی عمل نکنند نیاز دارید تا از یک مرطوب‌کننده‌ی مناسب پوست‌تان استفاده کنید.

کرم‌ها و لوسیون‌ها در دسته‌ی اقلام بهداشتی قرار دارند که برای محافظت، مرطوب‌کنندگی و نرم کنندگی پوست استفاده می‌شود. عملکرد رطوبت‌رسان‌ها به این صورت می‌باشد که با پوشاندن شکاف‌های ریز (مانند منافذ باز صورت) از پوست در برابر عوامل بیرونی محافظت می‌کنند. از طرفی دیگر سرعت تبخیر آب پوست را کاهش می‌دهند. همچنین اگر پوست به خوبی نتواند چربی مورد نیاز پوست را برطرف کند، مرطوب‌کننده‌ها این کار را به خوبی انجام می‌دهند.

انواع ترکیبات مرطوب‌کننده‌ها

با توجه به اینکه این محصولات تنوع بسیار زیادی در بازار دارند باید به ترکیبات موجود در آن‌ها دقت کنید. در ادامه سه نوع اصلی از ترکیبات مرطوب‌کننده‌ها را که عملکرد متفاوتی دارند را بررسی می‌کنیم:

۱) ترکیبات مسدودکننده

عملکرد این ترکیبات بسیار ساده‌ می‌باشد. یک لایه‌ی محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کنند و آب موجود درون پوست را حبس می‌کنند و از تبخیر آن جلوگیری می‌کنند. این محصولات جز قدیمی‌ترین ترکیبات موجود هستند که به وازلین‌ها معروفند.

۲) ترکیبات نرم‌کننده

این محصولات نسبت به محصولات دسته‌ی قبل طرف‌دار بیشتری دارند چرا که حس چسبندگی و سنگینی کمتری به همراه دارند. این محصولات به درون پوست نفوذ کرده و به انعطاف و نرم‌کنندگی آن‌ نیز کمک می‌کند.

۳) ترکیبات جذب رطوبت

این ترکیبات رطوبت را جذب می‌کنند. به این معنا که به لایه‌ی بیرونی پوست نفوذ کرده، آب را جذب می‌کنند و در همان جا حبس می‌کنند. اما این محصولات یک عیب بزرگ دارند، آن‌ها در هوای خشک به جای آن که آب را از هوا جذب کنند، آب را از سلول‌های جوان پوست جذب می‌کنند. این امر در دراز مدت سبب می‌شود که پوست خشک‌تر شود.

آبرسان‌ ‌ها و مرطوب‌کننده‌ها چه تفاوتی با یک‌دیگر دارند؟

با توجه به توضیحات بالا شاید فکر کنید که عملکرد این دو محصول مشابه می‌باشد و تفاوتی با یک‌دیگر ندارند اما:

  • این دو محصول در نحوه‌ی رساندن آب به پوست متفاوت عمل می‌کنند.
  • اگر دارای پوست خشک و فاقد چربی هستید شما به مرطوب‌کننده نیاز دارید نه آبرسان.
  • پوست‌های دهیدراته به آبرسان نیاز دارند نه مرطوب‌کننده. چرا که این نوع پوست دچار کمبود آب شده‌است و تنها آبرسان می‌تواند این کمبود را جبران کند.
  • وظیفه‌ی مرطوب‌کننده کاهش سرعت تبخیر آب و حفظ آن می‌باشد.
  • آبرسان‌ها آب از دست‌رفته‌ی پوست را جبران می‌کنند.

مضرات کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده

کرم‌های آبرسان اگر به درستی انتخاب شوند هیچگونه عوارضی نخواهند داشت. اما اگر به درستی انتخاب نکنید ممکن است باعث آسیب شود.

به عنوان مثال اگر پوست چربی داشته باشید و مرطوب‌کننده‌ی پوست‌های خشک را بگیرید به علت آنکه این محصول بر پایه روغن ساخته شده‌است در صورت تداوم استفاده باعث ایجاد جوش‌های زیر پوستی می‌شود.

از آبرسان و مرطوب کننده به صورت همزمان استفاده نکنید چرا که اگر ابتدا مرطوب کننده استفاده‌شود و سپس از آبرسان بزنید، رطوبت جذب شده از محیط توسط ترکیبات آبرسان، پشت لایه مرطوب کننده باقی مانده و به پوست راهی پیدا نمی‌کند. در نتیجه اثر چندانی نخواهند گذاشت.

پوست ما به کدام یک نیاز دارد؟

برای اینکه بفهمیم پوست ما به کدام یک نیاز دارد، ابتدا باید نوع پوست خود را بدانیم! اگر نمی‌دانید نوع پوست شما چیست پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی نوع پوست شما چیست؟ را مطالعه کنید. اما به طور کلی، اگر دارای صورت کم آب یا همان دهیدراته هستید، بهتر است که از یک سرم آبرسان استفاده کنید تا آب پوست‌تان به صورت موثری بازگردانده شود. پیشنهاد می‌کنم از سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک که یکی از موثرترین و بهترین آبرسان‌ها برای پوست‌های به شدت کم آب هستند، استقاده کنید. اگر دارای پوستی خشک هستید،  از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید چرا که همانطور که گفته شد این نوع محصول یک لایه محافظ ایجاد می‌کند و مانع از تبخیر آب شود. در آخر  اگر دارای پوست چرب هستید، یک آبرسان بر پایه آب (فاقد چربی) بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

بهترین زمان برای استفاده از آبرسان‌ و مرطوب‌کننده

متخصصان بر این باور هستند که بهترین زمان برای استفاده از این دو محصول بعد از حمام، اصلاح صورت و لایه‌برداری می‌باشد. به عنوان مثال استفاده از مرطوب‌کننده یا آبرسان را بعد از حمام فراموش نکنید. هر چند آب گرم بسیار آرامش‌بخش است اما تمامی رطوبت و چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. بعد از حمام پوست‌تان را به آرامی خشک کنید و آبرسان یا مرطو‌ب‌کننده استفاده کنید. با این کار به خوبی به جذب ترکیبات آن‌ها کمک کرده‌اید.

پیشنهادات الا برای شما

آبرسان و رطوبت‌رسان اکلادو

این محصول سریع جذب پوست شما می‌شود و تمام روز پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد همچنین آثار آن را تا ۱۲ ساعت بعد هم می‌توانید روی پوست خود مشاهده کنید. این محصول با ترکیبات طبیعی و عصاره‌های گیاهی، با جذبی عمیق لایه‌های پوست را رطوبت رسانی کرده و به پوست شفافیت و زیبایی خاصی هدیه می‌دهد.

آبرسان ویتامین سی بادی‌شاپ

این محصول علاوه بر خاصیت آبرسانی که دارد به کلاژن سازی پوست هم کمک می‌کند و در نتیجه از پیری‌زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین در درمان جای جوش و لکه‌های پوستی موثر است و به محافظت پوست در مقابل اشعه uv کمک می‌کند.

خلاصه‌ی کلام

امیدوارم با کمک این مقاله متوجه شده‌باشید که پوست‌تان به کدام یک نیاز دارد. فراموش نکنید این دو محصول نمی‌توانند جایگزین یک‌دیگر باشند. سعی کنید در انتخاب محصول با کیفیت دقت کنید تا پوستی شاداب، باطراوت و سالم داشته‌باشید. همچنین می‌توانید از پیج اینستاگرام الا اسکین دیدن و از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده کنید.

 

برچسب پست ها “آبرسان یا مرطوب‌کننده، کدام یک برای پوست ما مناسب است؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X