علت ریزش مو و راه‌‌کارهای رویش مجدد! - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

علت ریزش مو و راه‌‌کارهای رویش مجدد!

علت ریزش مو و راه‌‌کارهای جلوگیری از آن!

ریزش مو موضوعی‌ست که برخی افراد را درگیر کرده است؛ مرد و زن هم تفاوتی ندارد. البته ریزش مو تا حدودی طبیعی است و همه‌ی افراد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند؛ اما این تعداد با تارهای موی جدید جایگزین می‌شوند و تراکم مو ثابت می‌ماند.

اگر از این تعداد بیشتر شود، تاثیر زیادی در زیبایی، ظاهر و روحیه‌ی افراد می‌گذارد. با این حال مشکلی نیست که نتوان آن را حل کرد. مهم‌ترین نکته این است که علت ریزش مو شناسایی شود تا با کمک گرفتن از درمانی مناسب به نتیجه برسید. در این مقاله سعی داریم شما را با اصلی‌ترین علت‌های ریزش مو و درمان‌های مربوط به آن آشنا کنیم تا اگر با این مشکل درگیر هستید، در مسیر درستی قرار بگیرید.

چرا باید از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفتیم ریزش مو می‌تواند تاثیر زیادی در ظاهر و روحیه‌ی افراد بگذارد. موهای پرپشت و سالم همیشه نشانه‌ی زیبایی بوده‌اند؛ پس طبیعی است که برای برخی افراد به یک دغدغه تبدیل شود. از طرفی اعتماد به نفس برخی افراد ممکن است کاهش پیدا کند و از جنبه‌ی روحی روانی دچار مشکل شوند. خجالت و ناراحتی بابت ظاهر ممکن است باعث شود فرد از حضور در بسیاری موقعیت‌ها خودداری کند.

پس بهتر است به علل‌ آن بپردازیم..

علت‌های اصلی ریزش مو

۱- کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی

تغذیه‌ی مناسب تاثیر زیادی در سلامت پوست و مو دارد. رژیم غذایی شما باید شامل مقدار مناسبی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی باشد. کمبود هر کدام از این موارد می‌تواند باعث ریزش مو شود. تارهای مو از جنس پروتئین هستند. پس مهم است که روزانه از منابع حاوی پروتئین مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات استفاده کنید. اگر گوشت و محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنید و گیاهخوار هستید، باید منابع پروتئین گیاهی را جایگزین آن‌ها کنید تا بدن دچار کمبود نشود.

کلسیم، منیزیم، اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ از موارد دیگری هستند که باید برای داشتن موهایی سالم در برنامه‌ی غذایی خود جای بدهید. مصرف روزانه‌ی لبنیات می‌تواند تا حدودی کلسیم و منیزیم بدن شما را تامین کنند. همچنین با مصرف روغن کانولا، روغن ماهی و روغن سویا می‌توانید اسیدهای چرب امگا۳ و با مصرف روغن ذرت، و آفتابگردان می‌توانید اسید چرب امگا۶ را برای بدن تامین کنید.

ویتامین‌های گروه B، به خصوص بیوتین و ویتامین B6 نیز تاثیر زیادی در سلامت موها دارد. پس در نظر داشته باشید که خوراکی‌هایی مثل جگر، تخم مرغ، سویا و جوانه‌ی گندم را به طور مداوم مصرف کنید. ویتامین B12 هم اهمیت زیادی دارد، پس از آن غافل نشوید.

۲- بارداری

بارداری با همه‌ی زیبایی‌ها و احساسات دلنشین‌ش می‌تواند به بدن شک وارد کند. ریزش مو یکی از این موارد است که باید جدی گرفته شود. در زمان بارداری تغییراتی در سطح هورمون‌های بدن مادر به وجود می آید و این امر سبب می‌شود که بعد از به دنیا آمدن نوزاد موهای مادر دچار ریزش شوند. البته این اتفاق برای هر شخص متفاوت است و نمی‌توان نسخه‌ی یکسانی برای همه پیچید!

۳- کمبود آهن که باعث کم‌خونی می‌شود

همانطور که می‌دانید فقر آهن می‌تواند باعث کم‌خونی و خستگی شود و تقریبا یک نفر از هر ۱۰ خانم را درگیر کرده است. هموگلوبین نقش اکسیژن رسانی برای رشد و ترمیم سلول‌های مختلف در بدن را به عهده دارد. زمانی که بدن آهن کافی دریافت نکند نمی‌تواند هموگلوبین بسازد. در نتیجه با محدود شدن اکسیژن رسانی و خون رسانی به پوست سر، رشد موها دچار مشکل می‌شود و در نتیجه شاهد ریزش مو خواهید بود. توصیه می‌شود برای این مورد گوشت قرمز، حبوبات و اسفناج را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید و با مشورت پزشک از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

۴- بیماری لوپوس

لوپوس یا خود ایمنی، بیماری‌ست که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم خود حمله می‌کند. در نتیجه سلول‌های پوستی و فولیکول‌های سالم مو دچار آسیب می‌شوند و فرد ریزش مو پیدا می‌کند. از دیگر علائم آن می‌توان به خستگی مفرط، بی‌حوصلگی و تب دائم اشاره کرد.

۵- کم‌کاری تیروئید

غده‌ی تیروئید با تنظیم سوخت و ساز بدن، دما، ضربان قلب، خلق و خو و … در ارتباط است. اگر این غده کم‌کار شود می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی از جمله افسردگی، بی‌اشتهایی، خشکی شدید پوست و ریزش مو شود. با انجام آزمایش و چکاپ سالیانه می‌توانید این بیماری را درمان کنید.

۶- مصرف بیش از حد ویتامین A

مصرف بیش از حد داروها یا مکمل‌های حاوی ویتامین A باعث ریزش مو می‌شود. حتما قبل از مصرف خودسرانه با پزشک مربوطه مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید.

۷- آسیب‌های جسمی

مواردی مثل تصادف رانندگی، جراحی یا بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و کرونا می‌تواند در برخی افراد باعث ریزش مو شود. این‌گونه اتفاقات به چرخه‌ی رشد مو شک وارد می‌کنند و تاثیر آن‌ها ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند.

۸- تغییرات هورمونی

ریزش مو می‌تواند به علت تغییرات هورمونی هم اتفاق بیفتد. بارداری، قرص‌های ضد بارداری و یائسگی در برخی خانم‌ها باعث ایجاد تغییرات هورمونی می‌شود. در این مورد حتما با یک پزشک مشورت کنید.

۹- شیمی درمانی

داروهایی که برای شیمی درمانی استفاده می‌شود، تقسیم سلولی را برای مدتی متوقف یا محدود می‌کنند. در نتیجه رشد مو را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته پس از پایان دوره‌ی شیمی درمانی رشد مو از سر گرفته می‌شود.

۱۰- سندرم تخمدان پلی کیستیک

در این اختلال تعادل در هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه به هم می‌خورد. در نتیجه می‌تواند باعث افزایش وزن، ناباروری، اختلال در پریود و ریزش مو شود.

۱۱- کاهش شدید وزن

کاهش وزن‌های ناگهانی یا زیاد هم می‌تواند به بدن شک وارد کند. همچنین فرد ممکن است از رژیم‌های لاغری نامناسب استفاده کند و مواد معدنی و ویتامین‌های بدن کاهش پیدا کنند. همه‌ی این موارد ممکن است در رشد مو اختلال ایجاد کند.

۱۲- آلوپسی آرئاتا

آلوپسی آرئاتا یک نوع بیماری است که بدن فولیکول‌های سالم مو را مورد حمله قرار می‌دهد. در این بیماری فرد موهای خود را به صورت سکه‌ای یا دایره‌ای از دست می‌دهد. حتی ممکن است ناحیه‌ی گسترده‌ای روی سر دچار ریزش شود.

۱۳- افزایش سن

ریزش مو در سنین بالا طبیعی است. با افزایش سن بسیاری از عملکردهای بدن دچار مشکل می‌شوند و موی سر هم از این قاعده مستثنی نیست.

۱۴- استرس

همه‌ی ما می‌دانیم که استرس چه تاثیراتی بر روی جسم و روح ما می‌گذارد. باید بدانید که استرس و اضطراب روی رشد مو هم تاثیر می‌گذارد. همچنین برخی افراد در شرایط استرس‌زا رفتارهایی مثل بازی با موها یا کشیدن آن را از خود نشان می‌دهند که این موارد هم می‌تواند مو را دچار مشکل کند.

۱۵- بستن محکم مو یا استفاده‌ی بیش از حد از اتو و سشوار

بستن یا بافتن محکم مو از موارد دیگر است. همچنین اگر به طور مداوم از لوازم حرارتی مو استفاده می‌کنید باید انتظار ریزش مو را هم داشته باشید. سعی کنید با ملایمت با موی سر رفتار کنید و آن‌ها را محکم نبندید تا ریشه‌ی آن‌ها کشیده نشود. همچنین اجازه دهید مو در هوای آزاد خشک شود.

۱۶- مصرف برخی داروها

گاهی اوقات عوارض جانبی برخی داروها گریبان‌گیر مو می‌شوند. داروهای مربوط به افسردگی، داروهای ضد التهابی و متوترکسات از جمله این موارد هستند.

۱۷- مصرف زیاد استروئیدهای آنابولیک

برخی ورزشکاران و بدنسازان ممکن است با ریزش مو مواجه شوند و این به علت مصرف بیش از حد استروئیدهای آنابولیک است. پس اگر در زمینه‌ی پرورش اندام کار می‌کنید و ریزش مو دارید شاید دلیل‌ش همین باشد.

موثرترین روش‌ها برای رویش مجدد مو

مزوتراپی

مزوتراپی مو یک روش موثر برای رویش مجدد مو است که در آن مواد مغذی و داروها مستقیم به پوست سر تزریق می‌شوند. این روش مواد مغذی را برای فولیکول مو تامین می‌کند و باعث رشد مجدد آن می‌شود. یکی از مزیت‌های این روش این است که مواد مستقیما در ناحیه‌ی مورد نیاز وارد می‌شوند و مقدار آن‌ها کم نمی‌شود. مزوتراپی بدون درد است و هیچ عارضه‌ی خاصی ندارد.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. این محصول به شکل مایع، کف و شامپو قابل استفاده است. ماینوکسیدیل با گذشت حدودا ۶ ماه می‌تواند ریزش مو را کاهش و باعث رشد مجدد مو شود. خانم‌ها بهتر است یک بار در روز و آقایان دو بار در روز این محصول را استفاده کنند تا نتیجه‌ی لازم را بدست آورند.

پی آر پی (PRP)

پی آر پی به معنای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت است. در این روش پزشک اول مقدار کمی از خون بیمار را می‌گیرد و با آماده سازی، پلاسمای سرشار از پلاکت را در نقاط مشخص تزریق می‌کند. این روش پوست سر و فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند تا دوباره شروع به رشد کنند.

فیناستراید

فیناستراید یک داروی تجویزی برای آقایان است. فرد باید به مدت چند ماه  روزانه یک قرص را مصرف کند تا رویش مو از سر گرفته شود.

لیزر تراپی

این روش ریزش مو را متوقف می‌کند و باعث رشد مجدد مو می‌شود. لیزر تراپی بدون درد است و فولیکول‌های غیرفعال مو را فعال می‌کند.

پیشنهاد الا اسکین برای تقویت مو

شما می‌توانید برای تقویت موهای خود و افزایش انعطاف‌پذیری آن‌ها از قرص تقویت مو و ناخن تالگو استفاده کنید. این قرص‌های خوراکی حاوی پروتئین ماهی، کلسیم، منیزیم، ویتامین‌های B6، B8، B5 و املاح لازم جهت افزایش استحکام مو هستند. برای ریزش مو یک تقویت‌کننده‌ی بسیار مناسب است و هیچگونه عارضه گوارشی بعد از مصرف آن ایجاد نمی‌شود.

سخن نهایی

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. شما می‌توانید با رعایت نکاتی آسان سلامت موهای خود را حفظ و از ریزش آن‌ها جلوگیری کنید. در این زمینه توصیه می‌کنیم مقاله‌ی «سلامت موی سر را، با رعایت این ۱۷ نکته تضمین کنید!» را مطالعه کنید.

سایت الا اسکین به دنبال این است تا با ارائه‌ی محصولات باکیفیت خیال مشتریان خود را از بابت سلامت پوست، مو و ناخن راحت کند. شما می‌توانید با مشاهده‌ی محصولات مختلف سفارش خود را در سایت ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست‌تان برسد. علاوه بر این می‌توانید با مطالعه‌ی پست‌های پیج اینستاگرام ما، از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X