معرفی انواع مو + روش‌هایی برای مراقبت از آن‌ها - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

معرفی انواع مو + روش‌هایی برای مراقبت از آن‌ها

معرفی انواع مو + روش‌هایی برای مراقبت از آن‌ها

شناخت انواع مو و تشخیص اینکه ما چه نوع مویی داریم یکی از موارد مهم‌ می‌باشد. چرا که مو نیز همانند پوست صورت تاثیر بسزایی در ظاهر و چهره‌ی ما دارد. همه‌ی افراد دارای یک نوع مو نمی‌باشند در نتیجه مراقبت از آن‌ها نیز متفاوت است و یکی از مهم‌ترین مباحث در زمینه‌ی مو نحوه‌ی نگهداری صحیح و اصولی با توجه به نوع مو می‌باشد. نوع مو با فرآیند رشد هر شخص تغییر می‌کند. مثلا نوع بافت مو شما با چیزی که در سنین ۵ تا ۱۲ سال بود، کاملا فرق کرده‌است و این مسئله امری طبیعی می‌باشد.

اگر شما هم در دسته‌ی افرادی هستید که فکر می‌کنید نوع مو خود را تشخیص داده‌اید اما شامپو یا دیگر محصولات مراقبتی که با توجه به نوع مو انتخاب کرده‌اید مناسب شما نمی‌باشد و بازخورد مناسب را دریافت نکرده‌اید احتمالا به درستی نوع آن را تشخیص نداده‌اید. درست همانند شناخت نوع پوست و انتخاب محصولات مراقبتی آن، تشخیص دقیق و درست نوع مو در بازخورد محصولات مراقبتی روزمره نقش بسیار مهمی دارد.

در ادامه‌ی مقاله با ما همراه شوید تا با انواع مو و روش‌هایی برای مراقب از آن‌ها آشنا شوید:

عوامل تاثیر گذار در شناحت انواع مو

به طور کلی موها به دسته‌بندی‌های مشخصی همانند صاف یا Straight، موج دار یا Wavy، فر یا Curly و خیلی فر یا Coily تقسیم می‌شوند. اما علاوه بر این موراد چندین عامل دیگر هم وجود دارد که در تعیین نوع مو شما بسیار موثر است. مانند میزان چربی پوست سر، منافذ مو، قابلیت کشسانی مو، ضخامت مو و … .

انواع مو و ویژگی‌های آن‌ها

همانطور که گفته شد بافت مو هر فرد متفاوت است و انسان با بافت و ساختار مو مشخصی  به دنیا می‌آید. (منظور از بافت مو همان مدل و شکل تار مو می‌باشد.) به طور کلی میزان فر بودن و پیچ‌ و تاب مو وابسته به تعداد پیوندهای بین پروتئین‌ها در ساقه‌ی مو است، هر چقدر تعداد این پیوندها بیشتر باشد مو فرتر است و هر چه تعداد این پیوندها کم شود مو به سمت صافی بیشتری می‌رود. در ادامه با ساختار انواع مو آشنا می‌شویم:

مو فر چگونه ایجاد می‌شود؟

مو ساختاری بسیار ساده دارد. ساقه که خارج از پوست سر قرار دارد و ریشه‌ی مو. مو از پروتئین محکمی به نام کراتین ساخته شده‌است. کراتین‌ها و پروتئین‌ها در سلول‌های فولیکول مو تنظیم می‌شوند. در ساختار پروتئین‌های مو ماده‌ای به نام سولفور یا همان گوگرد وجود دارد، هنگامی که دو اتم سولفور بهم می‌پیوندند، تشکیل یک پیوند پروتئینی را می‌دهند و در نتیجه این پیوند‌ها سبب فر شدن مو می‌شوند و همانطور که گفتیم هر چه این پیوندها بیشتر باشند، مو فر بیشتر و ریزتری دارد.

موی ما در کدام دسته‌بندی قرار دارد؟

برای اینکه بفهمیم مو ما در چه دسته‌بندی قرار دارد دفعه‌ی بعد که مو خود را شستید بدون استفاده از محصولات مراقبتی اجازه دهید آن‌ها به صورت طبیعی و با هوا خشک شوند. سپس بررسی کنید مو شما در کدام یک از دسته‌بندی‌های زیر قرار دارد:

۱) مو صاف یا Straight:

اگر مو پس از خشک شدن هیچ فر و موجی ندارد شما دارای موی صاف هستند. افرادی که در این دسته قرار دارند اصولا دارای مو چرب می‌باشند به صورتی که چربی طبیعی مو تمام ساختار مو را در برمی‌گیرند.

مراقبت از مو صاف آسان است اما با توجه به حجم کمی که دارد مدل دادن به آن‌ها کمی سخت است. برای همین، اغلب خانم‌هایی که دارای مو صاف هستند ترجیح می‌دهند که موهای فر یا مواجی داشته‌باشند که این کار تنها با استفاده از فرکننده‌های حرارتی یا پرم مو امکان پذیر است.

مو صاف هم به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

نوع اول: موهای صاف نوع اول ساختاری نازک دارند و بسیار نرم و درخشنده می‌باشند. اما اغلب داری حجم کمی می‌باشند. برای مدل دادن به این دسته از موها می‌توانید آن‌ها را کوتاه یا به صورت لایه‌ای (‌هایلات) رنگ کنید.

 نوع دوم: این نوع کمی ضخیم‌تر و حجیم‌تر از نوع قبلی می‌باشد. همچنین مدل دادن به آن‌ها نیز آسان‌تر است. این‌گونه از موها نه آنقدر حجیم هستند که مدل‌ دادن به آن‌ها سخت باشد و نه آنقدر کم حجم هستند که هنگام مدل دادن پوست سر به خوبی دیده شود. می‌توان گفت در بین انواع مو صاف، افراد دارای این نوع مو خوش‌ شانس‌تر هستند.

 نوع سوم: ضخیم‌ترین نوع مو در بین انواع مو صاف نوع سوم می‌باشد و همچنین تا حدودی مدل دادن به آن‌ها سخت می‌باشد.

۲) مو موج‌دار یا Wavy

این دسته از مو‌ها دارای تار موی فر هستند اما با ظاهری موج‌دار که در بیشتر افراد به صورت S مانند می‌باشند. مو موج‌دار نه خیلی چرب است و نه خیلی خشک. می‌تواند گفت این دسته از موها تعادل خاصی دارند.

این دسته از موها نیز از نظر ظاهر و ساختار به سه دسته تقسیم می‌شوند:

نوع اول: ظاهر این مو باعث شده تا به مویی با امواج ساحلی معروف شود. این مو در دسته‌ی موهای نازک قرار دارد. در نتیجه اگر بلندی آن‌ها تا سر شانه باشد حالت دهی آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود.

نوع دوم: این مو ضخیم‌تر و مشخص‌تر از نوع قبلی می‌باشد و تمایل بسیار زیادی به مجعد شدن دارد. اگر  مو شما در این دسته قرار دارد و این امر ناراحت‌تان می‌کند، نگران نباشید! با استفاده از محصولات مراقبتی مناسب می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید و حالت‌پذیری آن‌ها را راحت‌تر کنید.

نوع سوم: این نوع شباهت بسیار زیادی به مو فر دارد. رطوبت باعث می‌شود موهای نوع سوم وز و مجعد به نظر برسند که می‌توان گفت این مسئله از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که افراد با آن روبه‌رو هستند.

۳) مو فر یا  Curly:

موهای فر حلقه‌های بیشتری نسبت به موهای موج‌دار دارند. دقت کنید اگر فردی دارای مو فر هستید نیاز نیست موهایتا‌ن را زیاد بشورید. زیرا خشک کردن آن‌ها کار دشواری است. اما خوشحال باشید! درست است که حالت و مدل دادن به این دسته از موها کار سختی می‌باشد اما دست شما در انتخاب مدل بسیار باز است.

مو فر نیز مانند دو مدل قبل، در سه نوع تقسیم‌بندی می‌شود که ویژگی‌هایشان بسیار مشابه است. مثلا نوع اول مو فر نیز نازک‌تر از دو نوع دیگر می‌باشد.

۴) مو خیلی فر و پیچی یا Coily

حالت این دسته از موها بیشتر به شکل S و Z می‌باشد. اغلب افرادی که مو خیلی فر و پیچی دارند برای راحتی ترجیح می‌دهند موهایشان را کوتاه نگه دارند. برخی از موهای فر بر خلاف ظاهرشان که سیمی شکل هستند اما بافت نازکی دارند. بهتر است  موی خیلی فر را همیشه مرطوب نگه دارید. برای این کار می‌توانید از روغن نارگیل کمک بگیرید.

موی ما در کدام دسته‌بندی قرار دارد؟

دیگر عوامل تاثیرگذار در متنوع شدن مو:

ضخامت مو یکی از عوامل تاثیرگذار در انواع مو:

منظور از ضخامت مو قطر تارهای مو می‌باشد. ضخامت مو است که تعیین می‌کند مو در برابر عوامل بیرونی چه واکنشی نشان دهد. ضخامت مو به سه دسته‌ی نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شود.

برای آنکه نوع ضخامت مو را تشخیص دهید ۲ راه وجود دارد:

راه اول: یک تار مو خود را بردارید و در کنار یک نخ خیاطی معمولی روی کاغذی سفید آن را قرار دهید. اگر مو نازک‌تر از نخ خیاطی بنظر رسید شما دارای مو با ضخامت نازک هستید، اگر از ضخامت مو با ضخامت نخ برابری می‌کرد، ضخامت مو شما متوسط است و اگر بزرگ‌تر بود یعنی موی شما ضخیم است.

 راه دوم: با کمی دقت می‌توانید متوجه شوید موی شما چه نوع ضخامتی دارد. مثلا مو با ضخامت کم و نازک اصولا لخت می‌باشد و مو با ضخامت متوسط به خوبی حالت می‌گیرد و موی ضخیم معمولا به سختی حالت می‌گیرد.

منافذ مو:

منظور از منافذ مو، توانایی مو در جذب رطوبت، مواد موجود در محصولات و … می‌باشد. اگر مو شما دارای منافذ زیادی می‌باشد در معرض آسیب بیشتری قرار دارد چرا که مواد شیمیایی موجود در محصولات را بیش از حد نیاز جذب می‌کند. همچنین اگر مو منافذ کمی داشته‌باشد به مرور زمان رو به خشکی می‌رود چرا که نمی‌تواند به خوبی رطوبت مورد نیاز خود را جذب کند.

تراکم مو:

تراکم مو به تعداد مویی که روی سرتان است بستگی دارد. دقت کنید که تراکم مو را با ضخامت مو اشتباه نگیرید. برای بررسی تراکم مو کافیست جلو آینه قرار بگیرید و دسته‌‌ی بزرگی از مویتان را کنار بزنید. اینکه چقدر از پوست سرتان مشخص است نشان دهنده‌ی تراکم مو شماست.

 

دلایل تغییر نوع بافت و ساختار مو

عوامل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود در گذر زمان نوع مو شما تغییر کند که در ادامه آن‌ها بررسی می‌کنیم:

تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی در افرادی با شرایط نرمال به صورت طبیعی پیش می‌رود اما اگر خیلی نگران تغییر حالت موهایتا‌ن هستید پیشتهاد می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید. اما دقت کرده‌اید که خانم‌های باردار چقدر موهای زیبا و شفافی دارند. به لطف استروژن ریزش موها متوقف می‌شود و در نتیجه موها متراکم‌تر و زیباتر دیده می‌شوند.

رژیم غذایی:

زبری و شکننده شدن موها به این معناست که شما یک ماده‌ی غذای مهمی را از رژیم عذایی خود حذف کرده‌اید. غذاهایی که حاوی امگا-3 مانند سالمون، تخم مرغ و کلم سبب می شود موهایتان سالم‌تر باشند. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه از مولتی ویتامین استفاده کنید.

افزایش سن:

همانطور که می‌دانید با افزایش سن رنگ موها به خاکستری و سفید تغییر می‌کند. اصولا موهای سفید و خاکستری زبر و خشک هستند. در این مراحل پیشنهاد می‌کنیم از محصولات مراقبتی با کیفیت استفاده کنید چرا که شما برای جلوگیری از سفید شدن موها نمی‌توانید کار خاصی انجام دهید.

استفاده بیش از حد از رنگ و حالت‌دهنده‌های حرارتی:

استفاده بیش از حد از رنگ و حالت‌دهنده‌های حرارتی باعث خشکی و کدری مو شما می‌شود در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در مرحله‌ی اول زیاد موهای خود را رنگ نکنید و دوم از رنگ‌ها و مواد با کیفیت برای تغییر استفاده کنید.

چربی مو

اکثر افراد دارای این مو هستند. در تمامی افراد غده‌های ریز چربی در زیر پوست سر موجود می‌باشد. این غدد، چربی مورد نیاز پوست سر را تامین می‌کنند. اگر این غدد بیش‌ از اندازه ترشح کنند باعث چربی بیش از حد پوست سر می‌شوند و پوست سر این چربی را به ریشه و سپس ساقه‌ی مو انتقال می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل ترشح بیش از اندازه‌ی غدد چربی ژنتیک می‌باشد و این مشکل عموما به صورت ارثی است.

مراقبت از موهای چرب به چه صورت است؟

  • برای مراقبت از موهای چرب ابتدا باید از زیاد شستن آن‌ها با شوینده‌ی قوی خودداری کنید.
  • سعی کنید از آب خیلی گرم برای شست‌وشو استفاده نکنید.
  • برای کنترل چربی مو توصیه می‌شود حتما از شامپوی اسیدی با PH مناسب استفاده کنید.
  •  مصرف ویتامین‌های گروه‌ ‌‌B را افزایش دهید.
  • شامپوهای حاوی گوگرد نیز می‌توانند در کنترل میزان چربی موی سر نقش موثری داشته‌باشند.
  • در حین شستشوی سر نباید کف سر را زیاد ماساژ داد زیرا این کار می‌تواند باعث تحریک غدد ترشح چربی در زیر پوست سر شود.

موهای خشک

برخی از موها نیز به اصطلاح خشک می‌باشند. این دسته از موها از لحاظ ظاهری معمولا رنگی مات دارند و هنگام لمس کردنشان احساس زبری می‌دهند. شانه زدن این مو بسیار دشوار است و همچنین به سختی حالت می‌گیرند. مشکلاتی از قبیل شوره و موخوره در این نوع موها بسیار شایع است.

چگونه از موهای خشک مراقبت کنیم؟

  • بیش از حد موهای خشک را نشورید.
  • در انتخاب شامپو دقت کنید. شامپوهای ملایم و ضعیف برای این دسته از موها توصیه می‌شود. همچنین شامپوهای گیاهی نیز برای این دسته از افراد می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.
  • ترجیحا از آب ولرم برای شست‌وشو استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است باعث بروز برخی مشکلات از قبیل شوره سر شود.
  • از شانه زدن موها در زمان خیس و مرطوب بودن خودداری کنید. اجازه دهید موها کاملا خشک شود. چرا که موی خیس بسیار شکننده و آسیب پذیر است.
  • قبل از شستشو می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند زیتون و نارگیل برای ماساژ پوست سر، به مدت یک ساعت قبل از حمام استفاده کنید.

۳) موی معمولی

خوش‌شانس‌ترین افراد کسانی هستند که موی معمولی دارند. این نوع مو حالت نرم و انعطاف پذیری دارد و از فاصله نسبتا دور براق و درخشان به نظر می‌رسند. موهای معمولی نیاز به مراقبت های خاص و ویژه‌ای ندارند و باید یک مراقبت معمولی می‌تواند آن‌ها را در بهترین حالت خود قرار داد.

پیشنهادات الا برای مراقبت از مو

قرص تقویت مو و ناخن تالگو

برای مراقبت از مو می‌توانید از این قرص‌های استفاده کنید. این قرص‌های خوراکی از محصولات تالگو می‌باشند که کمک می‌کنند ریز مو تا حد قابل قبولی کنترل شود و انعطاف‌پذیری مو را افزایش می‌دهد. با توجه به ترکیبات موجود در این قرص‌ها پیشنهاد می‌کنیم دو تا سه کپسول روزانه بخورید.

کوکتل مو مزوآروما

این کوکتل‌ها که محصول کشور ایتالیا می‌باشند تاثیر بسیار زیادی در بهبود گردش خون پوست سر دارند و استفاده‌ی دراز مدت از این محصول موهایی سالم و شاداب برایتان به ارمغان می‌آورند.

کلام آخر

امروزه محصولات مراقبتی متنوعی برای انواع مو وجود دارد. سعی کنید در ابتدا ویژگی‌ها و نوع مو خود را تشخیص دهید و سپس محصول مراقبتی مورد نظرتان را انتخاب کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید. همچنین شما می توانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ما و مطالعه ی پست ها از مشاوره‌ی رایگان ادمین ها استفاده نمایید.

 

 

تگ ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X