چگونه منافذ باز پوست را درمان کنیم؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

چگونه منافذ باز پوست را درمان کنیم؟

چگونه منافذ باز پوست را درمان کنیم؟

ممکن است شما هم دغدغه‌ی بستن منافذ باز پوست خود را داشته باشید. منافذ باز علاوه بر تاثیری که بر زیبایی پوست دارند، می‌توانند زمینه‌ی بروز دیگر مشکلات پوستی را هم فراهم کنند.

در واقع منافذ باز ممکن است در اثر افزایش سن، کاهش تولید کلاژن و الاستین، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، آکنه و علل دیگر بر روی پوست ظاهر شوند. در این مطلب قصد داریم ابتدا به توضیحی مختصر در مورد این مشکل، علل پدید آمدن و راه‌های درمان آن بپردازیم.

منافذ باز پوست چیست؟

پوست همه‌ی ما دارای منافذی است که فولیکول‌های مو و چربی از آن‌ها خارج می‌شوند. این منافذ برای تنفس پوست و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های سطح آن حیاتی‌اند. از طرفی چربی ترشح‌شده از این منافذ باعث جلوگیری از خشکی پوست می‌شود. اما زمانی که بیش از حد باز شوند باید به فکر چاره بود!

شاید بر روی پوست خود یا اطرافیان روزنه‌های بسیار ریزی را مشاهده کرده باشید. این روزنه‌ها همان منافذ باز هستند که پوست را از حالت یک‌دست بودن درآورده‌اند. منافذ باز عموما به رنگی تیره‌تر از رنگ پوست دیده می‌شوند. باز شدن بیش از حد منافذ پوست باعث ترشح زیاد چربی می‌شود که به ایجاد جوش، آکنه و دیگر مشکلات پوستی می‌انجامد. در این شرایط باید به دنبال درمان مناسبی باشیم تا آن‌ها را رفع کنیم.

علت باز شدن منافذ پوست چیست؟

یکی از علل باز شدن منافذ پوست، افزایش سن است. با افزایش سن، تولید کلاژن و الاستین کاهش می‌‌یابد و پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه به مرور عوامل نگه‌دارنده‌ی پوست و کنترل سطح چربی از بین می‌روند و منافذ پوست بسیار باز می‌شوند.

استفاده از مواد آرایشی نامناسب هم می‌تواند از دیگر علل این موضوع باشد. شما باید از محصولات آرایشی مناسب نوع پوست‌تان استفاده کنید. برای مثال افرادی که پوست چرب دارند، اگر از محصولات چرب استفاده کنند سطح چربی روی پوست زیاد می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود ترشح چربی از غدد موجود در منافذ پوست افزایش پیدا کند و بازتر شوند.

برخی افراد از بدو تولد با این مشکل سر و کار دارند. عوامل ژنتیکی و ارثی باعث می‌شود این روزنه‌های ریز بر روی پوست مشاهده شوند.

کمبود ویتامین A، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عدم استفاده از ضدآفتاب، تعرق فراوان، مشکلات هورمونی، مصرف غذاهای چرب، شور یا خیلی شیرین، بیماری‌های مختلف، سبک زندگی ناسالم و عدم رعایت بهداشت پوست صورت نیز می‌تواند از علل دیگر به شمار بروند.

آیا می‌توان از باز شدن منافذ پوست پیشگیری کرد؟

شما می‌توانید با رعایت برخی نکات از بروز این مشکل جلوگیری کنید. رعایت بهداشت و تمیز نگه‌داشتن پوست حرف اول را می‌زند. باید به صورت روزانه پوست را با شوینده‌ی مخصوص پوست‌تان بشویید تا آلودگی‌ها و چربی‌ها از بین بروند.

در همه‌ی زمینه‌ها کرم ضدآفتاب از هر محصول آرایشی و مراقبتی مهم‌تر است! پس با توجه به نوع پوست‌تان کرم ضدآفتاب مناسب را خریداری و به طور روزانه استفاده کنید. نور خورشید و اشعه‌های مضر آن باعث باز شدن منافذ صورت می‌شوند و استفاده‌ی منظم از کرم ضدآفتاب آسیب آن را به حداقل می‌رساند. فقط توجه داشته باشید که یک‌بار استفاده در روز کافی نیست و شما باید هر چند ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.

مورد دیگری که از بروز منافذ باز جلوگیری می‌کند، عدم دست‌کاری جوش‌ها و لکه‌های پوستی‌ست. با دست‌کاری آن‌ها سطح پوست صورت را زخم می‌کنید و به مرور روزنه‌های بزرگی برجای می‌ماند.

راه‌هایی برای بستن منافذ باز پوست صورت

اگر شما هم از باز بودن منافذ پوست‌تان رنج می‌برید، بهتر است از همین امروز نکات زیر را رعایت کنید تا به مرور بسته شوند. البته قبل از شروع باید یادآوری کنیم که تاثیر این نکات بستگی به تداوم استفاده و میزان باز بودن منافذ دارد. پس رعایت این موارد بر روی هر پوستی می‌تواند نتیجه‌ی متفاوتی داشته باشد.

پوست صورت را هر روز بشویید

آسان‌ترین راه برای بسته‌ شدن منافذ باز پوست، شستن منظم پوست صورت است. پاک کردن آلودگی‌ها و چربی اضافی تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین از بروز آکنه، جوش و التهاب‌های پوستی جلوگیری می‌کند. مهم است که پوست صورت را با آب داغ نشویید و از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ باعث باز شدن بیشتر منافذ می‌شود. همچنین از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. هر گونه تحریک و التهاب پوست از بسته‌شدن منافذ باز جلوگیری می‌کند.

باملایمت با پوست‌تان برخورد کنید

برای بستن منافذ باز پوست باید با ملایمت با آن برخورد کنید. شستن محکم پوست و سابیدن آن به پوست آسیب می‌رساند و منافذ را گشادتر می‌کند. همچنین از پارچه‌ و حوله‌های لطیف برای خشک کردن صورت استفاده کنید و آن را محکم روی پوست نکشید.

پوست را لایه‌برداری کنید

اگر پوست خشکی دارید یک ‌بار در هفته و اگر پوست‌تان چرب است دو بار در هفته آن را لایه‌برداری کنید. لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ی پوست، چربی اضافی و آلودگی‌ها را از منافذ پاک می‌کند. به همین دلیل از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند و باعث کوچک‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنید

خوابیدن با آرایش باعث تجمع مواد آرایشی، باکتری‌ها و چربی‌ها در منافذ پوست می‌شود و آن‌ها را مسدود می‌کند. پس قبل از خواب آرایش خود را به طور کامل با میسلار واتر یا دیگر پاک‌کننده‌های مخصوص آرایش پاک کنید.

ضدآفتاب فراموش نشود

همانطور که گفتیم اهمیت ضدآفتاب بسیار بیشتر از چیزی‌ست که فکر می‌کنید. برای بسته‌شدن منافذ باز صورت، باید به طور مداوم و منظم از ضدآفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

راه‌کارها و ماسک‌های خانگی که به بسته‌ شدن منافذ باز کمک می‌کنند

راه‌کارها و ماسک‌های خانگی که به بسته‌ شدن منافذ باز کمک می‌کنند

ماسک خاک رس

خاک رس خاصیت آنتی باکتریال دارد و استفاده از آن می‌تواند برای بستن منافذ باز پوست موثر باشد. بهتر است از خاک رس آبی و سفید استفاده کنید. یک قاشق از آن را با آب گرم مخلوط کنید و خمیر بدست آمده را روی پوست صورت بزنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد پوست خود را با آب ولرم به طور کامل بشویید. می‌توانید دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

ماسک عسل و دارچین

یک قاشق پودر دارچین را با سه قاشق عسل مخلوط کنید و خمیر قهوه‌ای رنگ را به سطح پوست بزنید. این ماسک برای بستن منافذ باز پوست و از بین بردن جوش‌های سرسیاه بسیار مناسب است.

ماسک سفیده تخم‌مرغ و آب‌لیمو

یک عدد سفیده‌ی تخم‌مرغ را با آب‌لیموی تازه ترکیب کنید و به سطح پوست بزنید. مدتی صبر کنید تا خشک شود و سپس صورت را با آب ولرم بشویید. خواص سفیده‌ی تخم‌مرغ به بسته شدن هرچه بهتر منافذ باز پوست کمک می‌کند.

استفاده از یخ

تکه‌های یخ را درون پلاستیک یا بین پارچه یا حوله‌ بگذارید و صورت را با آن ماساژ دهید. انجام این کار به طور منظم باعث انقباض سلول‌های پوست و بسته شدن منافذ باز می‌شود. به هیچ‌وجه تکه‌های یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید.

روش‌های کلینیکی درمان منافذ باز

اگر برای درمان عجله دارید یا منافذ صورت بیش از حد باز هستند، توصیه می‌شود از درمان‌های کلینیکی کمک بگیرید. البته بسیار اهمیت دارد که به مراکز معتبر و پزشکان متخصص مراجعه کنید تا آن‌ها بهترین گزینه‌ را به شما پیشنهاد بدهند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش جوان‌سازی پوست است که می‌تواند منجر به بستن منافذ باز صورت هم بشود. در این روش از دستگاه به خصوصی با سوزن‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. با این شیوه مواد تحریک‌کننده‌ی سلول‌های پوستی و تولید کلاژن به عمق مناسبی از پوست نفوذ می‌کنند و باعث بسته شدن منافذ باز صورت می‌شوند.

لایه‌برداری

لایه‌برداری با مواد شیمیایی یکی دیگر از روش‌های تخصصی بستن منافذ باز صورت است. از این روش برای درمان منافذ عمیق و گسترده‌تر استفاده می‌شود و به تخصص زیادی نیاز دارد. مواد مورد استفاده در این روش لایه‌های مرده‌ و آسیب‌دیده‌ی پوست را برمی‌دارند و به ترمیم پوستی سالم کمک می‌کنند.

لیزر درمانی

اشعه‌ی قدرتمند لیزر باعث تحریک سلول‌های پوستی و تسریع روند تولید کلاژن می‌شود. در نتیجه منافذ باز را کوچک می‌کند و باعث شادابی پوست می‌شود. در این درمان از انواع مختلف لیزر استفاده می‌شود که هر کدام قدرت‌ و طول موج‌های مختلفی دارند. پزشک مربوطه با معاینه‌ی صحیح، درمان لیزری مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد.

پیشنهاد الا اسکین برای شما

پاک‌کننده‌ی ملایم اکلادو

این محصول آلودگی‌ها و ناخالصی‌های موجود بر سطح پوست را پاک و یک سد مرطوب روی پوست ایجاد می‌کند. پاک‌کننده‌ی ملایم اکلادو باعث حساس شدن پوست نمی‌شود و می‌تواند یک انتخاب مناسب برای پوست‌های حساس باشد.

تونر پوست چرب اکلادو

این تونر برای پوست‌های چرب و دارای آکنه مناسب است. سطح چربی و رطوبت پوست را متعادل می‌کند و سبوم اضافی را از بین می‌برد. تونر پوست چرب اکلادو قدرت تسکین‌دهندگی دارد و به درمان التهاب‌های پوستی کمک بسیار زیادی می‌کند.

تونر پوست چرب تالگو

این محصول دو فاز است. علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی، باعث بسته شدن منافذ باز صورت هم می‌شود. چربی اضافی پوست را جذب می‌کند و ظاهری مات و یک‌دست به پوست‌های چرب می‌بخشد. برای پوست‌های مختلط، چرب، جوش‌دار و مستعد آکنه مناسب است.

ضدآفتاب اکلادو

این ضدآفتاب فاقد چربی است و پوست را با داشتن عصاره‌های گیاهی تسکین می‌دهد. بعد از استفاده حالت چسبناکی روی پوست باقی نمی‌گذارد و به راحتی جذب می‌شود. دارای SPF 50 است و از پوست در برابر هر گونه اشعه محافظت می‌کند. برای انواع پوست، حتی پوست‌های حساس و بسیار چرب نیز مناسب است.

فوم شست‌وشوی پوست چرب اکلادو

این فوم شست‌وشو سبوم اضافی و آلودگی‌های موجود روی پوست چرب را از بین می‌برد. ضد آلرژی و ضد حساسیت است و التهابات پوستی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این باعث از بین رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست نیز می‌شود. برای پوست‌های چرب، دارای آکنه و جوش‌های فعال مناسب است.

جمع‌بندی نهایی

منافذ باز پوست می‌توانند با یک روتین پوستی مناسب تا حدودی بسته شوند. بهداشت پوست و استفاده از محصولات مناسب با نوع پوست نقش مهمی دارند. در شرایط حادتر نیز روش‌های کلینیکی می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری شما را به نتیجه برسانند. اما نکته‌ی مهم این است که نزد فردی متخصص بروید و به هر مرکز پوستی اطمینان نکنید.

محصولات پوستی معرفی‌شده از دو برند بسیار معتبر بودند. برندهای اکلادو و تالگو دو نام درخشان در عرصه‌ی محصولات مراقبتی و زیبایی پوست هستند. نمایندگی تالگو و اکلادو کرمان و تهران در انحصار فروشگاه الا اسکین است. الا اسکین همواره در تلاش است که شرایطی را فراهم کند تا مشتریان بتوانند از محصولات اورجینال و معتبر برندهای تالگو، اکلادو، بادی شاپ و … بهره‌مند شوند.

با مراجعه به بخش محصولات سایت، می‌توانید با محصولات مختلف ما بیشتر آشنا شوید. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم به پیج اینستاگرام ما هم سر بزنید. شما می‌توانید با مراجعه به پیج از مشاوره‌ی رایگان ادمین‌ها استفاده و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X